USG, Tweede kwartaalresultaten 2008 - Omzet stijgt met 9 procent tot € 1.040 miljoen

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Beleggingsadvies 24/07/2008 07:09
Highlights tweede kwartaal 2008
- De groepsomzet groeide in het tweede kwartaal met 9%, de autonome groei bedroeg 3%
- Sterke omzetgroei in België (+10%) en Nederland (+3%) resulteerde in toename marktaandeel
- De recurring brutomarge steeg naar 24,7% tegen 24,3% in het tweede kwartaal van 2007 (exclusief eenmalige subsidie in Frankrijk van € 7 miljoen)
- De recurring EBITA(1) steeg met 3% naar € 64 miljoen (6,1% van de omzet)
- De recurring nettowinst(2) bedroeg € 32 miljoen tegen € 35 miljoen in het tweede kwartaal van 2007, de winst per aandeel kwam uit op € 0,49
__________________________
1) Recurring EBITA is exclusief eenmalige subsidie (H1 2007: € 7 miljoen) en exclusief rebrandingkosten
(H1 2007: € 10 miljoen, H1 2008: € 3 miljoen).
2) Recurring nettowinst is exclusief eenmalige subsidie, rebrandingkosten en waardemutatie rentederivaten, na belasting.
(in miljoenen euro's) 2e kwartaal 2008 2e kwartaal 2007
groei t/m juni 2008 t/m juni 2007 groei
omzet 1.040 954 9% 2.004 1.860 8%
EBITA 63 65 -3% 115 115 -
recurring EBITA 64 62 3% 118 118 -
nettowinst 32 39 -18% 61 64 -5%
recurring nettowinst 32 35 -9% 62 63 -2%
WPA 0,49 0,62 -21% 0,95 1,01 -6%

Nb. Zie bijlage 4 voor een nadere toelichting op de incidentele posten en recurring resultaten.


"Onze groep heeft een omzetgroei van 9 procent behaald in een periode waarin de economische groeivooruitzichten voor de Europese landen afnamen", zegt Ron Icke, CEO van USG People.
"De groei kwam voor een belangrijk deel door overnames in Duitsland, maar ook autonoom werd een groei gerealiseerd. In de thuismarkten Nederland en België, waar we een groot deel van onze omzet en winst halen, deden we het substantieel beter dan de markt. In België behaalden we zelfs een groei in dubbele cijfers. Onze goed gediversificieerde diensten en klantenportfolio in deze beide landen vormen een solide basis voor USG People.
De wereldwijde financiële crisis en een oplopende inflatie in Europa zorgen momenteel voor veel onzekerheid op onze markten. Buiten de Benelux zien we duidelijke indicaties van vertragingen in de uitzendmarkt. In Spanje was al sprake van een daling in de uitzendmarkt in het laatste halfjaar van vorig jaar en ook Frankrijk laat nu een daling zien.
Wij blijven scherp focussen op winstgevendheid waarbij we sturen op kostenbeheersing. Aan de ene kant verminderen we de workforce in bij de vroegcyclische brands, terwijl we aan de andere kant groei blijven faciliteren bij onze laatcyclische bedrijfsonderdelen en ondersteuning geven aan ontwikkeling van nieuwe producten. Hierin schuilt mede de kracht van onze multibrand waardoor de onderliggende winstgevendheid in het tweede kwartaal op peil bleef. De daadkracht in onze bedrijfscultuur blijkt juist wanneer de marktomstandigheden wat minder rooskleurig zijn. Dat geeft vertrouwen, ook in een wat mindere periode van de cyclus."


Geconsolideerde resultaten
(in miljoenen euro's) 2e kw. 2008 2e kw. 2007
groei autonome groei t/m juni 2008 t/m juni 2007
groei autonome groei

omzet 1.040,4 953,7 9% 3% 2.004,3 1.859,9 8% 3%
brutoresultaat 256,6 238,9 7% 1% 494,8 460,6 7% 2%
operationele kosten 187,0 167,2 12% 6% 365,4 332,9 10% 5%
EBITDA 69,6 71,7 -3% -11% 129,4 127,7 1% -5%
afschrijvingen 7,1 6,4 11% 11% 14,1 12,7 11% 9%
EBITA 62,5 65,3 -4% -13% 115,3 115,0 0% -7%
amortisatie goodwill 6,3 3,8 66% -16% 10,2 10,1 1% -38%
EBIT 56,2 61,5 -9% -12% 105,1 104,9 0% -4%
rente -9,3 -5,2 79% 73% -16,2 -12,9 26% 22%
vennootschapsbelasting -14,9 -16,8 -11% -11% -27,5 -28,0 -2% -7%
aandeel derden -0,4 -0,2 -0,6 -0,3
nettowinst 31,6 39,2 -19% -24% 60,8 63,7 -5% -8%


brutomarge 24,7% 25,0% -0,3 -0,4 24,7% 24,8% -0,1 -0,1
kostenratio 18,7% 18,2% 0,5 0,6 18,9% 18,6% 0,3 0,4
EBITA marge 6,0% 6,8% -0,8 -1,0 5,8% 6,2% -0,4 -0,6
winst per aandeel(1) 0,49 0,62 -21% -26% 0,95 1,01 -6% -9%


1) Winst per aandeel in euro op basis van gemiddeld aantal uitstaande aandelen.


Toelichting op de tweede kwartaalresultaten 2008

Omzet
De omzet kwam in het tweede kwartaal uit op € 1.040 miljoen en groeide met 9% ten opzichte van het tweede kwartaal vorig jaar. De autonome groei bedroeg 3% en de acquisities droegen bij aan de groei voor 6%. Er was weliswaar sprake van een werkdag meer dan vorig jaar in het tweede kwartaal, echter door ongunstige brugdagen was het effect op de resultaten nagenoeg nihil.

In Nederland en België presteerde USG People beter dan de markt. In Nederland groeide de omzet met 3% terwijl in België, met een groei van 10%, de markt ruimschoots werd overtroffen. De omzet buiten de Benelux groeide vooral door overnames in Duitsland. Hierdoor nam de bijdrage in de omzet van de landen buiten de Benelux verder toe waarmee de geografische spreiding verder verbeterde. In het tweede kwartaal kwam 38% (tweede kwartaal 2007: 36%) van de groepsomzet uit de landen buiten de Benelux.

In Frankrijk was in het tweede kwartaal sprake van een daling van de omzet ten opzichte van vorig jaar. De omzet daalde met 1%. Ook in Spanje en Portugal daalde de omzet, vanaf het laatste kwartaal van vorig jaar is in deze regio al sprake van een dalende trend in het General Staffing segment. De specialistische activiteiten lieten daarentegen een groei zien. In Duitsland zijn de activiteiten van USG People sterk toegenomen na de overname van Allgeier Zeitarbeit en Geko Zeitarbeit (2007). De kwartaalomzet in Duitsland steeg in het tweede kwartaal van € 26 miljoen in 2007 naar € 88 miljoen in 2008. Autonoom groeiden de Duitse activiteiten met 6%.

Brutomarge
In het tweede kwartaal van vorig jaar werd de brutomarge positief beïnvloed door een eenmalige subsidie in Frankrijk, welke de brutomarge toen verhoogden met een eenmalige opbrengst van € 7 miljoen. Als we deze buiten beschouwing laten, steeg het brutoresultaat in het tweede kwartaal van 2008 met 11% ten opzichte van vorig jaar. De brutomarge steeg op deze recurring basis van 24,3% in 2007 naar 24,7% in het tweede kwartaal van 2008. De stijging van de brutomarge is voor een belangrijk deel toe te schrijven aan de acquisities. Inclusief eenmalige subsidie steeg het brutoresultaat met 7% en ging de brutomarge van 25,0% naar 24,7%.

Bedrijfskosten
De operationele kosten stegen met € 20 miljoen ten opzichte van het tweede kwartaal van vorig jaar. De helft hiervan (€ 10 miljoen) werd veroorzaakt door acquisities en daarnaast was er sprake van € 1 miljoen rebrandingkosten voor de rebranding van Creyf's naar Start People in Frankrijk. In het tweede kwartaal van 2007 waren er in totaal € 4 miljoen rebrandingkosten. Exclusief acquisities en rebrandingkosten bedroeg de kostenstijging ten opzichte van vorig jaar 8% als gevolg van uitbreiding van het netwerk in 2007 met 90 vestigingen en daarnaast door reguliere loonstijgingen en een hogere inflatie.

De focus blijft gericht op vermindering van de kosten bij de vroegcyclische onderdelen waar de omzet daalt. Het aantal werknemers op fulltime basis verminderde daardoor in het eerste halfjaar van 2008 (exclusief acquisitie Allgeier Zeitarbeit). Daarnaast is door optimalisatie van het bestaande vestigingennetwerk in het eerste halfjaar van 2008 het aantal vestigingen per saldo afgenomen met twaalf vestigingen, exclusief door acquisities ingebrachte vestigingen. In Spanje en Frankrijk werd het autonome netwerk ingekrompen en in Italië werden vier vestigingen toegevoegd voor uitrol van het specialistische merk Unique. De groei van onze specialistische merken blijven we ook in deze moeilijke markt faciliteren.

EBITA
De EBITA kwam in het tweede kwartaal uit op € 63 miljoen (6,0% van de omzet) tegen € 65 miljoen (6,8% van de omzet) in dezelfde periode vorig jaar. De resultaten werden beïnvloed door eenmalige kosten en opbrengsten. In het tweede kwartaal van 2007 werd een eenmalige subsidie geboekt van € 7 miljoen en er waren € 4 miljoen rebrandingkosten. In het tweede kwartaal van 2008 was € 1 miljoen rebrandingkosten opgenomen. Indien we deze incidentele posten buiten beschouwing laten steeg de EBITA met 3% van € 62 miljoen naar € 64 miljoen.

Amortisatie van goodwill
De amortisatie betreft toegerekende goodwill aan gewaardeerde klantenrelaties en merkenrechten van gedane acquisities. In het tweede kwartaal werd € 6 miljoen afgeschreven tegen € 4 miljoen in dezelfde periode van vorig jaar. Ten opzichte van het eerste kwartaal 2008 is de reguliere afschrijving gestegen door de purchase price allocation van het overgenomen Allgeier Zeitarbeit. Dit kwartaal bedraagt de last € 3 miljoen, omdat het de periode vanaf moment consolidatie op 21 februari 2008 betreft. De normale toename van de kwartaallast bedraagt € 2 miljoen.

Financieringslasten
De financiële lasten bedroegen € 9 miljoen en waren feitelijk € 1 miljoen hoger dan in het tweede kwartaal van vorig jaar. In het tweede kwartaal van vorig jaar bedroegen de financiële lasten € 5 miljoen maar dat was inclusief een incidenteel positief resultaat van € 3 miljoen uit marktwaardeverandering van derivaten.

Belasting
De belastingdruk kwam uit op 31,7% en lag 1,3 procentpunt hoger dan het gemiddelde nominale belastingtarief van 30,4%. De hogere druk is voornamelijk het gevolg van correcties uit voorgaande jaren. Er werd in het tweede kwartaal € 13 miljoen belasting betaald waarmee de cash out belasting iets lager uitkwam (28,0%) dan de gerapporteerde belasting in de resultatenrekening.

Nettowinst
Op recurring basis kwam de nettowinst uit op € 32 miljoen over het tweede kwartaal tegen € 35 miljoen in 2007. De winst kwam lager uit door een hogere amortisatie van toegerekende goodwill. In 2007 werd de nettowinst verhoogd door incidentele opbrengsten. Inclusief incidentele posten bedroeg de nettowinst over het tweede kwartaal € 32 miljoen tegen € 39 miljoen in 2007. De winst per aandeel kwam daarmee uit op € 0,49 tegen € 0,62 in het tweede kwartaal van 2007.

Balans en kasstroom
Het balanstotaal is in het tweede kwartaal licht toegenomen tot € 2.173 miljoen. Het werkkapitaal nam in het tweede kwartaal toe door het normale seizoenspatroon. Een toename in de omzet en uitbetalingen van vakantiereserveringen zorgen in deze maanden voor een hoger werkkapitaal. De netto bankschuld, exclusief achtergestelde leningen, bedroeg € 545 miljoen op 30 juni en nam enerzijds toe door het normale seizoeneffect en anderzijds door een contante dividendbetaling van € 32 miljoen. Door de dividenduitkering veranderde het eigen vermogen nagenoeg niet in het tweede kwartaal. De solvabiliteit bedroeg 32,9% op 30 juni.





Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL