Tweede kwartaalresultaten 2007 USG People N.V.

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Beleggingsadvies 27/07/2007 07:19
Bruto marge steeg van 24,0% naar 25,0%; operationele winst steeg met 28,0%; operationele marge nam toe tot 6,8%
Almere, 27 juli 2007, 7u00
Highlights tweede kwartaal 2007
- De omzet groeide met 11,2%; voor het zevende achtereenvolgende kwartaal werd een groei in dubbele cijfers behaald. Gecorrigeerd voor werkdagen bedroeg de omzetgroei 12,1%
- Bruto marge steeg met 100 basispunten tot 25,0% (2e kwartaal 2006 24,0%)
- De operationele winst steeg met 28,0% tot € 65,3 miljoen (2e kwartaal 2006: € 51,0 miljoen)
- De recurring EBITA (exclusief € 4 miljoen rebrandingkosten en € 5,7 miljoen - Franse subsidies van voorliggende perioden) bedroeg € 63,6 miljoen
- De operationele marge kwam uit op 6,8% en steeg met 90 basispunten ten opzichte van het tweede kwartaal van 2006
- De nettowinst bedroeg € 39,2 miljoen en steeg met 40,0% ten opzichte van vorig jaar (2e kwartaal 2006: € 28,0 miljoen exclusief opbrengst verkoop Luzac College).
- de winst per aandeel kwam uit op € 0,62 tegenover € 0,44 (exclusief eenmalige opbrengst van € 19,3 miljoen uit de verkoop van Luzac) in 2006
"Door onze focus op winstgevendheid zijn onze strategische doelen in het tweede kwartaal weer een stap dichterbij gekomen", zegt Ron Icke, CEO van USG People.
"De brutomarge is sterk toegenomen tot 25,0% en de operationele marge is door deze verbetering gecombineerd met de omzetgroei uitgekomen op 6,8%. Het bedrijfsresultaat van onze activiteiten buiten de Benelux is meer dan verdubbeld ten opzichte van vorig jaar, waardoor de geografische spreiding van ons resultaat aanmerkelijk beter is geworden. Onze gespecialiseerde labels lieten daarbij ook in het tweede kwartaal een duidelijke omzet- en winstgroei zien."

Geconsolideerde resultaten 2e kwartaal 2e kwartaal groei 1e halfjaar 1e halfjaar groei
( in miljoenen euro's) 2007 2006 2007 2006

Omzet 953,7 857,8 11,2% 1.859,9 1.649,2 12,8%
Brutoresultaat 238,9 206,2 15,9% 460,6 395,3 16,5%
Operationele kosten 167,2 148,4 12,7% 332,9 294,0 13,2%
Opbrengst uit verkoop Luzac College 19,3 19,3
EBITDA 71,7 77,1 -7,0% 127,7 120,6 5,9%
Afschrijvingen 6,4 6,8 -5,9% 12,7 13,5 -5,9%
Operationele winst* 65,3 51,0 28,0% 115,0 87,8 31,0%
EBITA 65,3 70,3 -7,1% 115,0 107,1 7,4%
Amortisatie goodwill 3,8 3,9 -2,6% 10,1 7,8 29,5%
EBIT 61,5 66,4 -7,4% 104,9 99,4 5,5%
Rente -5,2 -5,9 -11,9% -12,8 -12,3 4,1%
Vennootschapsbelasting -16,8 -13,0 29,2% -28,0 -21,5 30,2%
Aandeel derden -0,2 -0,3 -0,3 -0,5
Nettowinst 39,2 47,3 -17,1% 63,7 65,2 -2,3%

Bruto marge 25,0% 24,0% 100 bp 24,8% 24,0% 80 bp
Kostenratio 18,2% 18,1% 10 bp 18,6% 18,6%
EBITA marge 6,8% 8,2% -140 bp 6,2% 6,5% -30 bp
Operationele marge** 6,8% 5,9% 90 bp 6,2% 5,3% 90 bp
Winst per aandeel 0,62 0,75 1,00 1,03
Recurring winst per aandeel 0,60 0,44 1,07 0,73

* Operationele winst betreft EBITA exclusief opbrengst uit verkoop van Luzac College
** Operationele marge is operationele winst als percentage van de omzet

Toelichting op de tweede kwartaalresultaten 2007

Omzet
In het tweede kwartaal behaalde onze groep een omzetgroei van 11,2% ten opzichte van dezelfde periode in 2006. Op basis van een gelijk aantal werkdagen, het tweede kwartaal van 2007 had 0,5 werkdag minder dan in 2006, kwam de groei uit op 12,1%. De organische groei was met 10,1% iets lager doordat de omzetten van acquisities en verkochte dochterondernemingen per saldo positief bijdroegen.

De sterke groeitrend van voorgaande kwartalen zwakte iets af in het tweede kwartaal. In Nederland werd met een groei van 9,3% een iets lagere groei dan de markt behaald. Dat is mede het gevolg van het grote marktaandeel van USG People in het, in het tweede kwartaal 2007, minder snel groeiende administratieve marktsegment. In de Nederlandse markt groeide het industriële segment in het tweede kwartaal met 14,3% terwijl het administratieve segment een groei rapporteerde van 7,4%. In België was sprake van een groei van 7,6% over het tweede kwartaal welke min of meer in lijn lag met de groei in het voorafgaande eerste kwartaal. De segmenten General en Specialist deden het hier iets beter dan in het voorafgaande kwartaal terwijl de uitbundige groei bij de Professionals iets afvlakte. In de thuismarkten, Nederland en België, werd meer gefocust op winstgevendheid waardoor de omzetgroei enigszins achterbleef bij de markt. In Frankrijk en Duitsland bleef de groei sterk met omzettoenames van respectievelijk 18,8% en 20,0% ten opzichte van het tweede kwartaal van 2006.
In Frankrijk deed onze groep het daarmee aanzienlijk beter dan de markt. Spanje en Italië groeiden rond 9% en de overige landen behaalden een gezamenlijke groei van 32,7%.

Brutomarge
In het tweede kwartaal werd een brutomarge gerealiseerd van 25,0% ten opzichte van 24,0% in dezelfde periode van 2006. Een bijzondere bate in Frankrijk werkte in het tweede kwartaal positief uit op de brutomarge van de groep. In Frankrijk werd een subsidieregeling op sociale premies aangepast welke wordt herberekend met terugwerkende kracht vanaf 2006. Zonder deze eenmalige bate kwam de marge uit op 24,5% en ligt daarmee 0,5 procentpunt hoger dan vorig jaar in het tweede kwartaal. De brutomarge laat in de Benelux voor het derde achtereenvolgende kwartaal een significante verbetering zien waarmee onze focus op winstgevendheid tot uitdrukking komt.

Bedrijfskosten
De operationele kosten inclusief afschrijvingen namen in het tweede kwartaal toe met 11,9% ten opzichte van dezelfde periode van 2006 waarmee de kosten, inclusief rebrandingkosten, € 18,4 miljoen hoger lagen dan vorig jaar. Evenals in het voorafgaande eerste kwartaal werden in het tweede kwartaal ook incidentele marketing- en promotiekosten gemaakt ten behoeve van de lopende rebrandingoperaties. Deze kosten bedragen € 4 miljoen euro in het tweede kwartaal. Indien we deze kosten buiten beschouwing laten bedraagt de kostentoename 9,3%, hetgeen in lijn ligt met de toename in het eerste kwartaal. De geschoonde kostenratio bedraagt daarmee 17,8% over het tweede kwartaal (2e kwartaal 2006: 18,1%). Tot en met juni bedroegen de rebrandingkosten in totaal
€ 10 miljoen.

Naast de kostentoename door volumegroei en extra rebrandingkosten werd in het eerste halfjaar van 2007 ook gereserveerd voor een share based bonusplan. In 2006 werd hiervoor alleen in het vierde kwartaal gereserveerd. De kosten voor dit aandelenplan bedroegen € 1,5 miljoen in het tweede kwartaal en over het eerste halfjaar € 2,8 miljoen. Exclusief de kosten voor rebranding en het aandelenplan bedroeg de kostenstijging in het tweede kwartaal 8,3% ten opzichte van het tweede kwartaal van 2006.

EBITA
De groei van het volume bij hogere brutomarges resulteerden in een EBITA van € 65,3 miljoen over het tweede kwartaal (2e kwartaal 2006 exclusief de opbrengst uit de verkoop van Luzac: € 51,0 miljoen). De recurring EBITA, geschoond voor de effecten van de Franse subsidies van voorliggende perioden en rebrandingkosten in 2007 en exclusief de opbrengst uit de verkoop van Luzac in 2006, bedroeg € 63,6 miljoen tegenover € 51,0 miljoen in 2006. De operationele winst steeg met 28,0% ten opzichte van dezelfde periode van 2006. In procenten van de omzet kwam de EBITA marge uit op 6,8%. In alle regio's nam de winstgevendheid toe en, exclusief het effect van de Franse subsidies van voorliggende perioden, werd in het tweede kwartaal ruim 14% van de EBITA buiten de Benelux gerealiseerd (2e kwartaal 2006: 11,8%). In overeenstemming met onze doelstellingen verbeterde daarmee de geografische spreiding van het resultaat aanzienlijk.


Amortisatie
In het tweede kwartaal werd voor € 3,8 miljoen aan goodwill afgeschreven. Deze amortisatie betreft volledig reguliere afschrijving van financieel gewaardeerde klantenrelaties en merkenrechten.

Financieringslasten
De financiële lasten kwamen uit op € 5,2 miljoen tegenover € 5,9 miljoen in het tweede kwartaal van vorig jaar. In de financieringslasten is over het tweede kwartaal, zowel in 2007 als in 2006, een marktwaardestijging van de rentederivaten opgenomen. Deze waardestijging bedroeg € 3,3 miljoen in 2007 en € 3,0 miljoen in 2006. De daling van de financieringslasten is het resultaat van een lagere schuldpositie in 2007.

Belasting
De belastingdruk kwam uit op 29,9% en ligt daarmee precies op het gemiddelde nominale tarief. De structureel vrijgestelde opbrengsten van het Belgische coördinatiecentrum compenseerden het nadelige effect van de eenmalige tariefsverlaging in Duitsland en van de niet aftrekbare kosten voornamelijk in België. Er werd in het tweede kwartaal € 3,3 miljoen belasting betaald waarmee een cash out belastingdruk kan worden berekend van 5,9%. Voor het eerst halfjaar bedroeg de cash out belastingdruk 21,5%.

Nettowinst
De nettowinst kwam in het tweede kwartaal uit op € 39,2 miljoen en was daarmee € 11,2 miljoen hoger dan de winst exclusief de opbrengst uit de verkoop van Luzac in het tweede kwartaal van 2006 (2006 nettowinst 2e kwartaal exclusief opbrengst verkoop Luzac: € 28,0 miljoen). De winst per aandeel op basis van het aantal uitstaande aandelen op 30 juni kwam in het tweede kwartaal van 2007 uit op
€ 0,62. Als wordt uitgegaan van een recurring nettowinst exclusief de netto incidentele subsidies en rebrandingkosten (netto effect € 1 miljoen) van € 38,3 miljoen bedraagt de winst per aandeel € 0,60. Het aantal uitstaande aandelen nam in het tweede kwartaal toe met 516.370 aandelen door uitkering van stockdividenden en door uitgeoefende rechten van personeelsopties.

Balans en kasstroom
Het balanstotaal is in het tweede kwartaal toegenomen met € 60 miljoen onder meer door de seizoenmatige toename van het werkkapitaal. Daarnaast nam het eigen vermogen per saldo toe door toevoeging van het nettoresultaat over het tweede kwartaal waartegenover € 29 miljoen aan contant dividend werd uitgekeerd. De toename van het eigen vermogen bedroeg in het tweede kwartaal per saldo € 11 miljoen waarmee het eigen vermogen op € 612 miljoen uitkwam op 30 juni. De netto schuldpositie bedroeg € 663 miljoen op 30 juni en is in het tweede kwartaal toegenomen onder andere door toename van het werkkapitaal en door de dividenduitkering alsook door contant betaalde overname. De solvabiliteit bedroeg op 30 juni 31,3%. De operationele kasstroom bedroeg in de eerste helft van 2007 ruim € 40 miljoen en verdubbelde daarmee ten opzichte van de eerste helft 2006. Door de contante dividenduitkering en een contant betaalde acquisitie in mei alsmede investeringen in software bedroeg de kasstroom in het tweede kwartaal per saldo - € 3 miljoen.





Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL