Strukton, tunnelboorwerkzaamheden groene lijn metro Riyadh afgerond

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Beleggingsadvies 11/06/2016 10:19
De tunnelboorwerkzaamheden voor de Groene Lijn (lijn 5) van het grote metroproject in Riyadh zijn afgerond. De Groene Lijn (lijn 5) is één van de drie lijnen die het FAST Consortium in opdracht van ArRiyadh Development Authority (ADA) aanlegt. Het FAST consortium, dat bestaat uit FCC (leider), Freyssinet Saudi Arabia, Alstom, Samsung, Strukton, Setec en Typsa, is een van de drie international consortia die opdracht heeft om de in total zes lijnen van het metroproject in Riyadh aan te leggen.

De tunnelwerkzaamheden werden op 8 juni 2016 officieel afgerond in aanwezigheid van de gouverneur van Riyadh, prins Faisal bin Bandar bin Abdulaziz Al Saud, de minister van transport Suleiman Al Hamdan en andere hoogwaardigheidsbekleders van verschillende ministeries en andere partijen.

Het FAST Consortium verzorgt de aanleg van de Gele, Groene en Paarse lijn met in totaal 33 km viaducten, 22 km ondergronds en 9 km bovengronds. De Groene Lijn loopt ondergronds door een geboorde tunnel parallel aan de King Abdulaziz Road, een van de belangrijke verkeersaders door het centrum van Riyadh. De lijn heeft een lengte van 13km en omvat 11 ondergrondse stations en twee overstapstations met de Rode en Blauwe lijnen.

In totaal worden voor het metroproject in Riyadh zeven tunnelboormachines (TBM’s) ingezet. De tweede TBM heeft het tunnelboorwerk in de stad nu afgerond.
Metropolis treinen voor Riyadh
Tijdens de bijeenkomst op 8 juni werden ook de door Alstom te leveren Metropolistreinen onthuld en werd de officële start ingeluid van de spooraanleg. Een belangrijke projectmijlpaal. De spooraanleg start met een bovengrondse sectie van de Gele Lijn. Dit is het eerste spoor dat voor het metroproject wordt aangelegd.

De 69 Metropolis treinen voor het metroproject in Riyadh bestaan elk uit twee treinstellen en zijn elk 36 meter lang. Elke trein heeft drie klassen: first, family en single. De treinen zijn onbemand en volledig gemotoriseerd. Hierdoor kunnen ze over hellingen tot 6% rijden. De treinen worden voorzien van ergonomische stoelen, LED-verlichting, airco en geavanceerde reisinformatiesystemen.

Naast de Metropolis treinen levert Alstom Urbalis, het CBTC (Communication Based Train Control) beveiligingssysteem, evenals de voeding en het energieterugwinningsysteem Hesop. De subsystemen zijn zodanig geoptimaliseerd dat het totaalsysteem zo energiezuinig mogelijk is.
FAST consortium
Strukton maakt deel uit van het internationale consortium FAST. Dit consortium bestaat uit:
FCC (Spanje - consortiumleider)
Freyssinett (Saoedi-Arabië)
Atkins (Groot-Brittannië)
Alstom (Frankrijk)
Samsung (Korea)
Strukton (Nederland)
Setec (Frankrijk)
Typsa (Spanje)

reactie XEA.nl
Strukton staat in een goed gezelschap. Als Strukton naar de beurs zou gaan, kan er vanuit dit lijstje wel eens belangstelling komen voor de beursgang. Houdt daar wel rekening mee.

Antea Group.
Masterplan Panamakanaal krijgt vervolg
10 juni 2016
Het Autoridad del Canal de Panama (ACP) heeft eind mei het Masterplan voor de westelijke oever van het Panamakanaal gepresenteerd tijdens de bijeenkomst ‘Panama Invest’ in Rotterdam. Het Masterplan geeft invulling aan een gebied van 1200 hectare. In het plan zijn onder meer een stuwmeer en een solarfield voorzien.

Tags: Panamakanaal,
gebiedsontwikkeling,
internationaal

Het Panamakanaal wordt de komende jaren verbreed, uitgediept en geschikt gemaakt voor de grootste containerschepen ter wereld. De ACP houdt zich bezig met de exploitatie, het onderhoud en de modernisering van het kanaal. De ACP ziet de westelijke oever van het kanaal als een belangrijke ontwikkellocatie om zo de strategische positie van het kanaal te versterken. Ruim twintig adviseurs van Antea Group, StigΔ en CroonenBuro5 bogen zich over planologie, infrastructuur, ruimtelijke ontwikkeling en milieu. Hiermee kreeg het Masterplan z’n Dutch Approach.

Richard Smallegange (Antea Group):

‘In de uitvraag refereerde ACP al aan de Rotterdamse haven als voorbeeld. Zeker bij onderwerpen als infrastructuur, scheepsafhandeling en de mate van organisatie hebben we best practices uit de Rotterdamse haven vertaald naar de situatie in Panama.’

Het masterplan bestaat uit vijf deelgebieden met onder meer een havengebied, terminals voor op- en overslag, commerciële zones en bijpassende infrastructuur.



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL