Strukton Rail heeft twee nieuwe spooronderhoudscontracten verworven in Stockholm + Antea nieuws.

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Beleggingsadvies 10/05/2016 17:10
Strukton Rail heeft twee nieuwe spooronderhoudscontracten verworven in Stockholm, een contract voor het onderhoud van de nieuwe Citybanan en een contract voor het onderhoud van het spoor door het centrum van Stockholm. Beide contracten omvatten het preventief en correctief onderhoud van spoor, elektrische systemen en beveiligingstechnologie, evenals het storingsherstel. Opdrachtgever is de Zweedse spoorbeheerder Trafikverket.

Citybanan

De Citybanan is een nieuw gebouwde dubbelsporige forensenlijn van zes kilometer lang en loopt door een tunnel onder het stadshart van Stockholm door. In 2017 gaat de lijn open voor reizigers. Strukton Rail heeft de Citybanan gebouwd en wordt, met het verwerven van het onderhoudscontract, ook verantwoordelijk voor het onderhoud. Het contract gaat in per 1 september 2016, ruim voordat de Citybanan zijn stationsdeuren opent voor het publiek.

Met de komst van de Citybanan krijgen intercitytreinen en forensentreinen gescheiden routes. Forensentreinen rijden onder de stad door en de intercitytreinen rijden bovengronds via de centrale brug station Stockholm Centraal binnen. De Citybanan loopt van Årstabron in het zuiden van Stockholm tot Mälarbanan in Karlberg, iets ten noorden van het station Stockholm Centraal. De verbinding verdubbelt de huidige spoorcapaciteit in het centrum van Stockholm en zorgt voor nieuwe spoorcapaciteit voor forensentreinen.

Het onderhoud moet voldoen aan de hoge kwaliteitseisen van Trafikverket. De werkzaamheden (inspecties en vervangingswerk) vinden ’s nachts plaats, wanneer de treinen niet rijden. Voor het zo snel mogelijk oplossen van storingen die hinder veroorzaken voor het treinverkeer heeft Strukton Rail een storingsdienst ingericht.

Stockholm centrum

De spoorlijn door het centrum van Stockholm is niet alleen een van de oudste spoorlijnen van Zweden, maar met 550 treinen per dag ook de drukste spoorlijn. De zuidelijke ingang naar het centraal station van Stockholm wordt een bottleneck genoemd vanwege de smalle doorgang en het drukke verkeer. Dit compliceert ook het spooronderhoud in het centrum van Stockholm. Dit probleem zal worden opgelost na de ingebruikname van de Citybanan in 2017.

Het onderhoudscontract gaat in per 1 mei 2017 en omvat het spoor, de elektrische systemen en de beveiligingssystemen tussen Stuvsta en Sörentorp, en tussen Tomteboda en Sundbyberg. Het nieuwe onderhoudscontract heeft een looptijd van vijf jaar en kan verlengd worden voor nog 1+1 jaar.

Lars Schyllander, regiomanager van Strukton Rail:

We zijn erg blij met dit nieuwe contract. Wij zijn momenteel al verantwoordelijk voor het onderhoud van dit spoor, maar het nieuwe contract behelst ook 24/7 storingsherstel. Wij zien het als een grote verantwoordelijkheid om eventuele storingen op deze centrale en belangrijke spoorverbinding zo snel mogelijk op te heffen”


Feiten

Citybanan

Citybanan
11.4 spoorkilometers tussen de stations van Zuid Stockholm en Stockholm en Tomteboda
Dubbel spoor
De ondergrondse verbinding via tunnels loopt onder het centrum van Stockholm door en bevat twee nieuwe forensenstations Stockholm Odenplan en Stockholm City
Onder Söderström, loopt de lijn door een afgezonken tunnel onder de zeebedding
Het onderhoudscontract behelst spoor, elektrische systemen en seinwezen technologie. Evenals storingsherstel
Het onderhoudscontract zal ingaan per 1 september 2016 tot 31 augustus 2021

Spoorweg door het centrum van Stockholm
200 kilometer spoor
Spoorlijn tussen Stuvsta en Sörentorp en tussen Tomteboda en Sundbyberg
Het onderhoudscontract behelst spoor, elektrische systemen en seinwezen technologie. Evenals storingsherstel
Het onderhoudscontract gaat in op 1 mei 2017 en eindigt op 30 april 2022. Met een mogelijkheid tot verlenging van maximaal 2 jaar

Het Zweedse bedrijf van Strukton Rail, Strukton Rail AB, is het grootste private spoorbouw- en -onderhoudsbedrijf in Scandinavië en telt circa 870 medewerkers. www.strukton.se


Antea Groep nieuws
Antea Group blijft (minimaal) de komende twee jaar verzekerd van bodemadviesdiensten in de gemeente Amsterdam. Dit mede door een prima score voor de aanpak en kwaliteit.

Antea Group is daarmee één van de vijf raamcontractanten voor het Ingenieursbureau van de gemeente. De raamovereenkomst borduurt voort op de werkzaamheden die Antea Group de afgelopen jaren al voor de gemeente Amsterdam in contractverband heeft uitgevoerd. Deze diensten betreffen voornamelijk bodem-, asbest- en verhardingsonderzoek in de hele stad ter voorbereiding op werkzaamheden in de openbare ruimte (wegreconstructies, aanleg nieuwe werken etc.).
Onze positie in het Amsterdamse wordt verder verstevigd door het sluiten van een raamovereenkomst met de Universiteit van Amsterdam én de Hogeschool van Amsterdam. De focus van deze overeenkomst ligt vooral op advies en begeleiding bij het werken in en met verontreinigde grond. Beide onderwijsinstellingen zullen de komende jaren diverse nieuwbouw- en renovatieprojecten gaan uitvoeren.

+
Als onderdeel van het dijkverbetering project Eemshaven-Delfzijl heeft Bert de Wolff namens Antea Group het onderzoek naar de stabiliteit van de Noorse steen begeleid. In opdracht van het Waterschap Noorderzijlvest voerde kennisinstituut Deltares het onderzoek uit in de Deltagoot.
Businesslijnen: Ruimte,
Milieu,
Infra

Deze verkenning ging om de stabiliteit van met beton ingegoten Noorse steen. Volgens de oude theoretische rekenmethodes moest deze vervangen worden. Het onderzoek wijst uit dat de Noorse steen voldoende sterk is om alle mogelijke golfaanvallen te weerstaan, wat betekent dat de vervanging van de steen niet nodig. En daarmee dus een kostenbesparing.

Vanaf medio 2014 is Antea Group intensief betrokken bij de dijkverbetering Eemshaven-Delfzijl, waarbij over 12 kilometer de dijk verbeterd moet worden. In opdracht van waterschap Noorderzijlvest verzorgen wij het technisch management en contractmanagement. Daarnaast ondersteunt Antea Group het waterschap bij de benodigde ruimtelijke procedures, de verwerving van gronden en het opstellen van de samenwerkingsoverkomsten met verschillende stakeholders.



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL