Jaarcijfers 2015 Oranjewoud N.V.

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Beleggingsadvies 30/04/2016 18:17
Herstel winstgevendheid in 2015
◾Netto omzet duidelijk gestegen met 9% naar € 2.305,6 miljoen (2014: € 2.136,8 miljoen)
◾Operationeel resultaat (EBITDA) met € 72,5 miljoen fors gestegen naar € 88,7 miljoen (2014: € 16,3 miljoen)
◾Toename van het operationeel resultaat (EBITDA) in alle segmenten waarover de groep rapporteert, behalve in het segment advies- en ingenieursdiensten
◾Het segment advies- en ingenieursdiensten zag met name in 2015 in Colombia de orderportefeuille snel dalen als gevolg van een stagnerende markt voor opdrachtgevers in de olie- en gasindustrie
◾Netto winst na belasting met € 44,3 miljoen fors gestegen naar € 19,2 miljoen (2014: € 25,1 miljoen negatief)
◾Balansverlenging van € 194,0 miljoen als gevolg van onder meer het vergroten van het economisch belang in de projecten A15 Maasvlakte-Vaanplein, Ondertunneling A2 Maastricht en de start van de daadwerkelijke bouwproductie in het metroproject in Riyad, Saoedi-Arabië
◾Solvabiliteit gering gestegen naar 14,6% (2014: 14,1%)
◾Orderportefeuille met € 262 miljoen gestegen naar € 3.479,0 miljoen (2014: € 3.217,4 miljoen)
◾Geen dividend over 2015

Kerncijfers
Omzet en resultaat 2015 2014
Resultaat (bedragen x € 1 mln.)
Netto-omzet 2.305,6 2.136,8
Ebitda 88,7 16,3
Nettowinst (na belasting) 19,2 -25,1
Totale netto kasstroom 56,5 17,0
Vermogen (bedragen x € 1 mln.)
Eigen vermogen (EV) 242,1 206,5
Totaal vermogen (TV) 1.661,3 1.467,3
EV/TV 14,6% 14,1%
Medewerkers (headcount)
Aantal ultimo boekjaar 10187 10499
Orderportefeuille (bedragen x € 1 mln.)
Advies- en ingenieursdiensten 248,6 230,7
Railsystemen 1.290,0 1.196,4
Civiele infrastructuur 470,3 380,3
Internationale infrastructuur en railsystemen 919,9 952,0
Techniek en gebouwen 538,2 445,2
Overig 12,0 12,8
Totaal 3.479,0 3.217,4

Omzet en resultaat
De omzet bedroeg 2,3 miljard euro. Historisch gezien de hoogste omzet die ooit door de Groep is behaald. De omzetgroei ten opzichte van 2014 van 169 miljoen euro werd met name gedreven door hogere productie in het metroproject in Riyad (waar de uitvoering in 2015 daadwerkelijk op gang is gekomen) en de projecten A15 Maasvlakte-Vaanplein en Ondertunneling A2 Maastricht. De hogere productie in de projecten A15 en A2 is het gevolg van het vergroten van het economisch belang in genoemde projecten. Dit als uitvloeisel van de overeenkomst die daartoe met Ballast Nedam is gesloten. De omzet in 2016 zal, aangezien de projecten A15 en A2 hun einde naderen, lager uitvallen. De Groep streeft niet naar een hoge omzet persé. Er moet een duidelijke balans zijn tussen risk, reward en revenue. De strategie is gericht op technologie, specialty products en projecten van beperktere omvang dan die in het verleden zijn aangenomen. De projectomvang liefst niet groter dan 100 miljoen euro.
Het operationeel resultaat steeg van 16,3 miljoen euro in 2014 naar 88,7 miljoen euro in 2015. Een verbetering van het operationeel resultaat met 72,4 miljoen euro. Op het segment Advies- en ingenieursdiensten na, verbeterden alle andere segmenten waarover de Groep rapporteert hun operationeel resultaat ten opzichte van 2014:
 Advies- en ingenieursdiensten -/- 6,3 miljoen euro
 Railsystemen + 11,6 miljoen euro
 Civiele infrastructuur + 53,6 miljoen euro
 Internationale infrastructuur en railsystemen + 8,0 miljoen euro
 Techniek en gebouwen + 5,2 miljoen euro
 Overig + 0,3 miljoen euro
Het netto resultaat steeg van 25,1 miljoen euro negatief in 2014 naar 19,2 miljoen euro in 2015. Een verbetering van 44,3 miljoen euro. Deze verbetering stemt tot tevredenheid. Het is echter pas de eerste stap naar herstel, na de twee opeenvolgende verlieslatende jaren 2013 en 2014. Daarnaast streeft de Groep naar het verder beperken van de omvang van het werkzaam kapitaal dat de Groep nodig heeft om de omzet te realiseren. Dit wordt bereikt door de gekozen strategie succesvol uit te voeren én op dagdagelijkse basis het werkkapitaalmanagement als belangrijke parameter en management drive voor het succes van de onderneming te blijven benadrukken.
Verbetering
De verbetering van het operationeel resultaat en het netto resultaat in 2015 is niet zonder slag of stoot tot stand gekomen. In 2015 heeft Oranjewoud N.V. enkele grote kwesties het hoofd moeten bieden. In de Nederlandse thuismarkt werd de Groep geconfronteerd met de ontwikkelingen rond de onduidelijke toekomst van Ballast Nedam, en die negatieve invloed konden hebben op Strukton Groep (Strukton) en Oranjewoud N.V., en het faillissement van Imtech.
Oranjewoud N.V.'s dochter Strukton werkte in diverse projecten samen met genoemde bedrijven. Om risico's te mitigeren en regie te houden werd eind april 2015 een intentieovereenkomst gesloten met Ballast Nedam waarin Strukton zijn economisch belang in het project A15 Maasvlakte-Vaanplein (A15) heeft uitgebreid van 26,2/3% naar 45% en in het civiele deel van het project Ondertunneling A2 Maastricht (A2) van 50% naar 100%. Ballast Nedam neemt in het project A2 het gebieds- en planontwikkelingsdeel over van Strukton. Voor het vergroten van het economisch belang in genoemde projecten ontvangt Strukton een bedrag voor verliescompensatie van Ballast Nedam. Zes miljoen voor het project A15 en 22 miljoen voor het project A2. Tevens betaalt Ballast Nedam voor het overnemen van grond- en vastgoedposities in het project A2. Deze intentieovereenkomst is uitgemond in een definitieve overeenkomst die op 23 september 2015 is getekend. Het bovengenoemde bedrag van 22 miljoen euro is in 2015 volledig ontvangen.
De resterende zes miljoen euro wordt in vier gelijke termijnen van 1,5 miljoen euro elk in 2016 door Ballast Nedam aan Strukton betaald. De eerste van deze vier termijnen is eind maart 2016 ontvangen.

Eind 2015 was het project A15 nagenoeg gereed. In 2015 zijn tevens enkele - door het consortium dat het project uitvoert - ingediende claims door de Commissie van Deskundingen aan het consortium toegewezen. Dit betekent dat met meer zekerheid het eindresultaat van het project kan worden bepaald. Dit verwachte resultaat is in lijn met onze inzichten van circa één jaar geleden, toen de jaarrekening van 2014 werd opgemaakt en dit verwachte - hogere - resultaat destijds niet in de jaarrekening 2014 is verwerkt.
Het faillissement van Imtech had met name gevolgen voor het project A2. De verkeers- en tunneltechnische installaties (VTI-TTI) moesten worden aangelegd in 2015. Imtech was een belangrijke projectpartner voor dit deel van het werk. Het faillissement van Imtech creëerde onduidelijkheid over de voortgang van de werkzaamheden en dus tot stagnatie. Strukton heeft besloten om het bestaande contract met Imtech af te wikkelen en is zelfstandig verder gegaan met dit complexe onderdeel van het project A2. Door een enorme inspanning van alle betrokkenen is het gelukt om eind 2015 de inbouw van de VTI-TTI af te ronden. Een prestatie om trots op te zijn. Ook voor het project A2 komt daarmee nu het einde in zicht. De Groep komt, door de – naderende - afronding van beide hoofdpijndossiers, in financieel rustiger vaarwater. Het segment Civiele infrastructuur behaalde een omzet van 602,8 miljoen euro (2014: 501,0 miljoen euro) en een operationeel resultaat van 3,3 miljoen euro (2014: 50,3 miljoen euro negatief). In 2015 is in het segment Civiele infrastructuur, en ten laste van het resultaat, een bedrag van 7,2 miljoen euro aan reorganisatiekosten verwerkt. Deze reorganisatie was noodzakelijk om de organisatie in lijn te brengen met de strategische focus, waarbij wordt ingezet op technologie in combinatie met product specialisaties en er tevens selectief wordt ingeschreven op tenders.
Een ander opvallend fenomeen was de sterke daling van de olieprijs in 2015. Twee groepsbedrijven, Antea Group Verenigde Staten en Antea Group Colombia (segment Advies- en ingenieursdiensten), werden hierdoor in meer en mindere mate zwaar getroffen. In de Verenigde Staten was een duidelijke daling van activiteiten voor de grote oliemaatschappijen te zien. Door succesvol business development bij technologie bedrijven werd compensatie gevonden voor de afnemende omzet in de olie- en gassector. In Colombia waren de effecten groot. Antea Group Colombia is voor een groot deel van de omzet afhankelijk van opdrachtgevers in de olie- en gasindustrie. Projecten werden door opdrachtgevers opgeschort, vertraagd of helemaal gestopt. Gedurende het jaar 2015 daalde het aantal medewerkers van ca. 800 naar 200. In het eerste kwartaal van 2016 daalde het aantal medewerkers nog verder naar 175. Doelstelling is om de onderneming te stabiliseren en er voor te zorgen dat de organisatie kan reageren op de te verwachten verbetering van de marktomstandigheden. Daarnaast worden er bescheiden stapjes gezet op het gebied van diversificatie. Het operationeel resultaat in Colombia kwam uit op 4 miljoen euro negatief (2014: 2,4 miljoen euro positief). Het negatieve verschil van ruim zes miljoen euro verklaart ook direct het negatieve verschil qua operationeel resultaat in het segment Advies- en ingenieursdiensten. Het operationeel resultaat in dit segment daalde van 25,8 miljoen euro in 2014 naar 19,5 miljoen euro in 2015.
In het segment Railsystemen (Strukton Rail) werd een operationeel resultaat behaald van 49,3 miljoen euro (2014: 37,7 miljoen euro). Alle landen waarin Strukton Rail is gevestigd, hebben bijgedragen aan deze stijging. Op onderhoud en vernieuwing van spoorsystemen in Nederland zijn in 2015 goede resultaten geboekt. Ook de entiteiten in Italië, Zweden en Denemarken hebben een positieve resultaatsbijdrage geleverd. In Scandinavië heeft de samenvoeging van de bestaande Strukton Rail bedrijven met het in 2014 geacquireerde Balfour Beatty zijn vruchten afgeworpen. Het onderdeel Strukton Rolling Stock (tractiesystemen, boordnet-systemen en voertuigbesturingssystemen) heeft een operationeel verlies van 6,7 miljoen euro geboekt. Dit verlies werd veroorzaakt door een te lage omzet, wat resulteerde in dekkingsverliezen, en daarnaast was er sprake van projectverliezen. Strukton Rolling Stock zit in de transitie van een ontwikkelings- en pioniersomgeving naar een fase waarin managed output noodzakelijk is en de voorspelbaarheid van het primaire proces toeneemt.
In de jaarrekening 2015 wordt voor het eerst Internationale infrastructuur en railsystemen als apart segment gepresenteerd. Omzet en resultaat in dit segment worden overwegend gevormd door het metroproject in Riyad, Saoedi-Arabië. In 2014 was dit segment nog onderdeel van het segment Civiele infrastructuur. Het nieuwe segment behaalde een omzet van 164,2 miljoen euro (2014: 63,5 miljoen euro) en een operationeel resultaat van 9,7 miljoen euro (2014: 1,7 miljoen euro). In 2015 is de productie op het project in Riyad daadwerkelijk op gang gekomen. De komende twee jaar zal de productie flink worden opgevoerd. Het project verloopt voorspoedig.

Het segment Techniek en gebouwen liet een duidelijke omzetstijging zien. De omzet steeg van 343,2 miljoen euro in 2014 naar 372,9 miljoen euro in 2015. Het operationeel resultaat kwam uit op 5,3 miljoen euro (2014: 0,1 miljoen euro). Met name de regiobedrijven en de business unit exploitatie droegen bij aan het positieve resultaat. Bij de business unit projecten is de strategische focus aangescherpt. Ook hier geldt de combinatie van technologie en producten met onderscheidend vermogen. Geen omvangrijke tenders waarbij prijs vaak toch allesbepalend is.
Voor nadere informatie wordt verwezen naar de gesegmenteerde informatie.
De negatieve resultaten uit 2013 en 2014 lieten hun sporen nog na in 2015. De in die jaren getroffen voorzieningen voor projectverliezen, en dan met name voor het project A15 Maasvlakte-Vaanplein, het project Ondertunneling A2 Maastricht en reorganisatiekosten, hadden een duidelijk effect op de ondernemings-financiering van Strukton. In de eerste maanden van 2015 zijn er gesprekken gevoerd met de Strukton banken en is er uiteindelijk op 12 mei 2015 een herfinanciering overeengekomen. Deze herfinanciering betreft de Nederlandse bedrijven van Strukton Groep en is daarmee ringfenced. De Strukton vennootschappen in Zweden en Italië hebben hun eigen financierings-arrangementen. Dit geldt ook voor het metroproject in Riyad. Daarnaast is Oranjewoud met zijn grootaandeelhouder Sanderink Investments een financieringsarrangement overeengekomen voor in totaal een bedrag van 20 miljoen euro. Oranjewoud heeft vervolgens 25 miljoen euro ingebracht in Strukton: een agiostorting van 10 miljoen euro en een achtergestelde lening van 15 miljoen euro. De continuïteit van Strukton Groep werd hiermee gewaarborgd. Het financieringsarrangement voor Strukton Groep met haar banken loopt op 30 april 2017 af. Het traject van de herfinanciering zal worden gestart direct na het gereedkomen van dit jaarverslag. Oranjewoud N.V. en Strukton Groep (waiver ontvangen voor het eerste kwartaal van 2015, toen het proces van de herfinanciering gaande was en dit uitmondde in een overeenkomst op 12 mei 2015) waren het hele jaar 2015 en ultimo 2015 compliant ten aanzien van de met de banken overeengekomen convenanten. Voor nadere details wordt verwezen naar de toelichting onder het kopje 'Financiering en aandelenemissie'.
Acquisities
In 2015 is een aantal acquisities geëffectueerd, in lijn met de strategische doelstellingen die zijn geformuleerd voor de vier strategische groeisectoren. De overnames worden hieronder toegelicht.
NS Spooraansluitingen
Strukton Rail B.V. heeft per 1 juli 2015 NS Spooraansluitingen B.V. overgenomen van de Nederlandse Spoorwegen. De nieuwe naam van het bedrijf is Strukton Rail Short Line B.V. Strukton Rail Short Line beheert en onderhoudt ruim 200 kilometer spoor en 500 wissels bij ongeveer 130 bedrijven in Nederland. Deze acquisitie past in de strategie van Strukton Rail, dat de ambitie heeft ook als Asset Manager te opereren en het spoorvervoer aantrekkelijker te maken. Spoorvervoer biedt een duurzame oplossing voor de problemen die industrialisering en verstedelijking met zich meebrengen.

Angelbrasil Geologia e Meio Ambiente
Op 7 december 2015 heeft Antea Group een minderheidsbelang van 47% in milieu advies- en ingenieursbureau Angelbrasil Geologia e Meio Ambiente Ltda (Angel) verworven. Angel verricht activiteiten op het gebied van milieuonderzoek en bodem- en grondwatersanering, advisering over duurzaamheid en QHSE. Antea Group verwacht synergiën met Angel te bereiken op verschillende gebieden, maar met name in business development op het gebied van waterbeheer en duurzaamheid.
Groupe IRH Environnement
Per 21 december 2015 heeft Antea Group Frankrijk het Franse Groupe IRH Environnement overgenomen. Groupe IRH Environnement is een milieu advies- en ingenieursbureau. Het bedrijf heeft twee operationele entiteiten: IRH Ingénieur Conseil (IRH IC) en ICF Environnement (ICF). IRH IC voert activiteiten uit op het gebied van lucht- en waterbemonstering, en drinkwater- en afvalwatermanagement. ICF richt zich op advisering en uitvoering van bodem- en grondwater- en afvalwatersanering, inclusief turn-key projecten. Antea Group Frankrijk verwacht met deze acquisitie op verschillende gebieden synergievoordelen te behalen, met name op de internationale markt van afvalwaterbehandeling, bodemsaneringsprojecten en rationalisatie van kosten.

De met de bovengenoemde overnames samenhangende verplichting terzake aankoop van aandelen bedraagt ca. 9 miljoen euro.
Acquisities na balansdatum worden toegelicht onder 'Gebeurtenissen na balansdatum'.
Financiering en aandelenemissie
Financiering
Per 1 augustus 2013 zijn voor zowel Oranjewoud N.V. als voor Strukton Groep N.V. (Strukton) nieuwe financieringsovereenkomsten afgesloten met de banken Rabobank, ABN-Amro en NIBC. De financierings-arrangementen hebben een looptijd van vier jaar en eindigen op 31 juli 2017 en zijn afgesloten tegen marktconforme voorwaarden. In verband met de verliezen op het project A15 Maasvlakte-Vaanplein en Ondertunneling A2 Maastricht is op 12 mei 2015 een herfinanciering overeengekomen met de Strukton banken. De hoofdlijnen van deze financiering zijn:
• Looptijd tot en met 30 april 2017
• Geen verplichte aflossingen tot de einddatum
• Term loan van 40 miljoen euro
• Werkkapitaalfaciliteit van 75 miljoen euro
• Gecommitteerde bankgarantielijnen ter grootte van 400 miljoen euro, waarvan 248 miljoen euro voor het metroproject in Riyad, Saoedi-Arabië.
Bankconvenanten
Oranjewoud N.V. is het gehele jaar 2015 en per 31 december 2015 compliant ten aanzien van de met de banken overeengekomen convenanten. Strukton Groep N.V. (Strukton) heeft zijn eigen financierings-arrangement dat volledig ringfenced is van de financiering van Oranjewoud N.V. Strukton was in 2015 (waiver ontvangen voor het eerste kwartaal van 2015, toen het proces van de herfinanciering gaande was en dit uitmondde in een overeenkomst op 12 mei 2015) en op 31 december 2015 compliant ten aanzien van de met banken overeengekomen convenanten. Op 12 mei 2015 is een herfinancieringsarrangement overeengekomen met de Strukton banken.
De convenanten zijn:
Voor 2015:
• Vastgestelde minimum EBITDA voor de Credit Base (de Nederlandse Strukton bedrijven) en de gehele Strukton Groep (exclusief het metroproject in Riyad), met een maximale afwijking van 20%; en
• Minimum liquiditeit convenant, met op het rapportagemoment een liquiditeitsoverschot van ten minste 5 miljoen euro.
Vanaf 2016:
• De financiële convenanten zoals hierboven beschreven;
• Recourse leverage ratio (van de Nederlandse Credit Base en met een maximale afwijking van 20%);
• Recourse interest cover ratio (van de Nederlandse Credit Base en met een maximale afwijking van 20%);
• Recourse fixed charge cover ratio (van de Nederlandse Credit Base en met een maximale afwijking van 20%);
• Recourse solvency ratio (van de Groep exclusief het metroproject in Riyad en met een maximale afwijking van 20%).
Aandelenkapitaal en achtergestelde lening
Op 6 maart 2015 heeft Oranjewoud N.V. zijn Eigen Vermogen vergroot middels een onderhandse emissie van 1.855.288 aandelen B aan Sanderink Investments B.V. Tevens is door Sanderink Investments een achtergestelde lening verstrekt ter grootte van 10 miljoen euro. De achtergestelde lening heeft een looptijd tot 1 januari 2018. Dit ter versterking van het vermogen en de kapitaalbehoefte van de vennootschap. De aandelen zijn uitgegeven aan Sanderink Investments B.V. tegen het gemiddelde van de slotkoersen in de periode 17 februari 2015 tot en met 4 maart 2015. De uitgiftekoers was 5,39 euro per aandeel. Voor de aandelen B is geen beursnotering aangevraagd.

Door het plaatsen van aandelen B door Oranjewoud N.V. bij Sanderink Investments B.V., zoals hierboven beschreven, is het belang van Sanderink Investments toegenomen van 95,56% tot 95,70%.
Gebeurtenissen na balansdatum
Oranjewoud N.V. dochter Strukton Rail zal zijn aandeel in de Italiaanse spoorbouwer Costruzioni Linee Ferroviarie (CLF) uitbreiden naar 100%. Strukton Rail is sinds 1998 aandeelhouder van CLF en heeft zijn aandeel in 2013 uitgebreid van 40% naar 60% door de overname van een aandelenpakket van medeaandeelhouder Unieco. Bij die overname is een putoptie voor Unieco overeengekomen. Unieco heeft de putoptie ingeroepen, waardoor Strukton Rail 100% eigenaar wordt van CLF. De aandelen zullen eind juni 2016 worden overgedragen, waardoor Strukton Rail vanaf dat moment voor 100% juridisch en economisch eigenaar is van CLF. Strukton Rail betaalt € 32 miljoen voor de aandelen. De betaling wordt eind juni 2017 geëffectueerd. Als zekerheid zal een bankgarantie ter hoogte van de koopsom worden verstrekt.
Oranjewoud N.V. dochter Strukton Rail heeft met ingang van 1 januari 2016 een belang van 50% in Dual Inventive Holding verworven. De overeenkomst die deze deelneming bekrachtigt, is donderdag 4 februari 2016 getekend. Dual Inventive ontwikkelt en produceert innovatieve technologische producten ter verbetering van de veiligheid, efficiëntie en betrouwbaarheid van railinfrastructuur en ter maximalisatie van spoorcapaciteit. De bedrijven verwachten door de bundeling van hun netwerken en innovatievermogen hun slagkracht op de (internationale) markt van railonderhoud en inregeling van processen voor verbetering van spoorveiligheid te vergroten.
Segmentatie
Oranjewoud N.V. rapporteert over de segmenten Advies- en ingenieursdiensten, Railsystemen, Civiele infrastructuur, Internationale infrastructuur en railsystemen, Techniek en gebouwen en Overig.

Advies- en ingenieursdiensten
EUR x miljoen 2015 2014
Netto omzet 358,3 368,9
Operationeel resultaat (ebitda) 19,5 25,8
Orderportefeuille 248,6 230,7
Aantal medewerkers (ultimo) 3372 3528

De omzet in het segment Advies- en ingenieursdiensten daalde met ruim 10 miljoen euro tot 358,3 miljoen (2014: 368,9 miljoen euro). De grootste daling van de omzet was bij Antea Group Colombia, namelijk ruim 24 miljoen euro. Als gevolg van de lage olieprijs in 2015 werden projecten gestopt, opgeschort en uitgesteld. Deze omzetdaling werd gedeeltelijk gecompenseerd door Antea Group Nederland (5 miljoen euro), en Antea Group Verenigde Staten (10 miljoen euro). Het operationeel resultaat in Colombia daalde met 6,4 miljoen euro. Dit is ook orde grootte de daling van het operationeel resultaat in het segment. Het operationeel resultaat daalde van 25,8 miljoen euro in 2014 naar 19,5 miljoen euro in 2015. De overige Antea Group bedrijven behaalden in absolute zin licht hogere en lagere operationele resultaten, hetgeen per saldo geen effect heeft.
Het aantal medewerkers per ultimo 2015 nam per saldo met ca. 150 af ten opzichte van ultimo 2014. In Colombia daalde het aantal medewerkers van ca. 800 naar ca. 200. Door de overname eind 2015 van de IRH Groupe in Frankrijk nam het aantal medewerkers in het segment toe met ca. 400.
In 2015 heeft de Europese economie weliswaar enig herstel laten zien, maar de marktomstandigheden voor de advies- en ingenieursdiensten blijven onveranderd lastig; er is sprake van grote concurrentie en prijsdruk, de investeringen door overheidsopdrachtgevers blijven beperkt en door de lage olieprijs staan ook het aantal en de omvang van opdrachten van grote olie- en gasmaatschappijen onder druk.

Antea Group in Nederland heeft, ondanks de aanhoudend uitdagende omstandigheden, zijn goede positie in diverse marktsectoren kunnen handhaven. In 2015 zijn zowel de omzet als het operationeel resultaat gestegen ten opzichte van vorig jaar. De orderportefeuille (incl. India) is licht gestegen naar 84,5 miljoen euro (2014: 80,2 miljoen euro). Het aantal medewerkers is gestegen naar ca. 1550 (2014: 1494).
In België heeft Antea Group eveneens nog altijd te kampen met prijsdruk, terughoudende opdrachtgevers en relatief hoge offertekosten. Antea Group België heeft desondanks een lichte stijging van de omzet gerealiseerd, die tezamen met een goede (overhead) kostenbeheersing en verbetering van de bezettingsgraad, heeft geresulteerd in een forse stijging van het operationeel resultaat. De orderportefeuille is gestegen van 26,2 miljoen euro naar 27,1 miljoen euro. Het aantal medewerkers is gering gedaald naar ca. 200 (2014: 207).
In lijn met de verwachtingen heeft Antea Group in Frankrijk nog steeds te kampen met verminderde investeringen door overheidsopdrachtgevers en projecten die (tijdelijk) stopgezet worden. In deze situatie is op korte termijn geen verbetering te verwachten. Als gevolg daarvan heeft Antea Group Frankrijk te kampen met een teruglopend aantal opdrachten, waardoor zowel de netto omzet als het operationeel resultaat lager zijn dan in 2014. De orderportefeuille is gedaald van 34,4 miljoen euro naar 31,8 miljoen euro. Het aantal medewerkers is, als gevolg van de overname van Groupe IRH gestegen naar ca. 900 medewerkers.
Het teruglopende aantal opdrachten door grote oliemaatschappijen is voor Antea Group in de Verenigde Staten mede aanleiding geweest om het producten- en dienstenaanbod verder te diversificeren. Dit heeft tot een verbetering van de netto omzet geleid, met name bij technologiebedrijven. Het operationeel resultaat blijft nog achter bij de goede ontwikkeling die deze diversificatie heeft gebracht en was in 2015 lager dan in 2014. De orderportefeuille is gedaald van 82,3 miljoen euro ultimo 2014 naar 75,7 miljoen euro ultimo 2015. De daling van de orderportefeuille werd met name veroorzaakt door Environmental Liability Transfer (ELT) projecten die aan het einde van hun looptijd zijn. Het aantal werknemers is afgenomen naar ca. 450 (2014: 462).
Antea Group in Colombia heeft te maken met een aanhoudende daling van investeringen door de olie- en gasindustrie en de schommelende valutakoersen van de Colombiaanse peso en de US Dollar. Netto omzet en operationeel resultaat liepen fors achter bij 2014. Ook de orderportefeuille is aanzienlijk teruggelopen naar 5,1 miljoen euro (2014: 7,3 miljoen euro). Het aantal werknemers is gedaald naar ca. 200 per eind 2015 (2014: ca. 800), en in het eerste kwartaal van 2016 is het personeelsbestand met nog eens 25 werknemers afgenomen. Doelstelling is om ervoor te zorgen dat de onderneming minder afhankelijk wordt van olie- en gasmaatschappijen als opdrachtgevers en beter kan inspelen op de verwachte verbetering van de marktomstandigheden. Dat zal ook moeten gebeuren door diversificatie. In 2015 werden enkele kleine successen geboekt met de verwerving van projecten van elektriciteitsmaatschappijen en industriële opdrachtgevers.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid binnen Antea Group
Inspelen op de vragen van vandaag en de antwoorden van morgen. Dát is waar Antea Group voor staat: 'Understanding today. Improving tomorrow'. Samen met opdrachtgevers wordt elke dag aan een betere en duurzame leefomgeving gewerkt. Een omgeving waar we met elkaar prettig kunnen wonen, werken en recreëren. Niet alleen vandaag, juist ook in de toekomst. Duurzaam ondernemen kan alleen in samenspraak met de wereld om ons heen. Antea Group pakt haar verantwoordelijkheid in eigen huis, in relaties met opdrachtgevers en partners én in de keten. Duurzaamheid, maatschappelijk verantwoord ondernemen, volhoudbaarheid, corporate social responsibility; het zijn wat Antea Group betreft synoniemen voor het verstandig omgaan met de onderneming. Daarbij wordt steeds gezocht naar de balans tussen de P's van Profit, People en Planet, zodat de onderneming nu en in de toekomst relevant blijft voor markt en samenleving.
Railsystemen
Tot de kernactiviteiten van Strukton Rail behoren nieuwbouw, vernieuwing, beheer en onderhoud van rail(systemen) en treinsystemen zowel heavy rail als light rail (inclusief tractie en bovenleiding, seinwezen, telecommunicatie en informatie- en besturingssystemen), ontwerp, bouw, installatie en inbedrijfstelling van elektrische systemen voor rolling stock, data-acquisitie en datamanagement en systeemintegratie. Strukton Rail is gespecialiseerd in asset management, hooggemechaniseerde werkmethodes en machines, monitoringsystemen,
Jaarcijfers 2015 Oranjewoud N.V. blz. 8 van 15
meet- en inspectietreinen, energiesystemen, bovenleiding, tractie-elektronica en boordnetsystemen en installatie en integratie van ERTMS en andere treinbeveiligingssystemen.
in EUR x miljoen
2015
2014
Netto omzet
764,9
814,0
Operationeel resultaat (ebitda)
49,3
37,7
Orderportefeuille
1.290,0
1.196,4
Aantal medewerkers (ultimo)
3534
3635
In het segment Railsystemen heeft Strukton in 2015 een positief operationeel resultaat gerealiseerd van 49,3 miljoen euro (2014: 37,7 miljoen euro). Alle landen hebben hieraan bijgedragen. Een verbetering ten opzichte van boekjaar 2014 van 11,6 miljoen euro, die is gerealiseerd ondanks een teleurstellend resultaat bij het bedrijfsonderdeel Strukton Rolling Stock. Strukton Rolling Stock houdt zich bezig met de ontwikkeling, productie en levering van tractiesystemen, boordnetsystemen en voertuigbesturingssystemen. Het operationeel resultaat van Strukton Rolling Stock in 2015 bedraagt 6,7 miljoen euro negatief en wordt met name veroorzaakt door dekkingsverliezen en projectverliezen. Op onderhoud en vernieuwing van spoorsystemen in Nederland zijn in 2015 goede resultaten geboekt. Ook de buitenlandse entiteiten in Italië, Zweden en Denemarken hebben een positieve resultaatsbijdrage geleverd.
De orderportefeuille van het segment Railsystemen is ten opzichte van 2014 gestegen met 94 miljoen euro. Deze stijging heeft voornamelijk betrekking op de orderportefeuille in Scandinavië.
Civiele infrastructuur
Tot de kernactiviteiten van Strukton Civiel behoren ontwerp, realisatie, beheer en onderhoud van infrastructurele projecten, kunstwerken, wegenbouw, ondergronds bouwen en waterbouw. Strukton Civiel is gespecialiseerd in, funderingstechnieken, bitumen, milieutechniek, asset management, renovatie van bruggen en sluizen, verkeerstechnieken (verkeers- en tunneltechnische installaties), prefab beton, geluidsschermen, grond- en afvalstoffenbeheer, verkeersgeleidingen en incidentmanagement.
in EUR x miljoen 2015 2014
Netto omzet 602,8 501,0
Operationeel resultaat (ebitda) 3,3 (50,3)
Orderportefeuille 470,3 380,3
Aantal medewerkers (ultimo) 1303 1351

Het segment Civiele infrastructuur heeft in 2015 een positief operationeel resultaat gerealiseerd van 3,3 miljoen euro (2014: 50,3 miljoen euro negatief).
Het resultaat is in 2015 negatief beïnvloed door een reorganisatie die het gevolg was van een strategische keuze om binnen dit segment de focus te verleggen naar specialisaties in combinatie met technologie en om selectief in te schrijven op tenders. De reorganisatiekosten, die ten laste van het resultaat van 2015 zijn gebracht, bedroegen 7,2 miljoen euro.
De bedrijfsopbrengsten bedragen 602,8 miljoen euro en zijn hoger dan vooraf ingeschat. Dit komt door het vergroten van het economisch belang, voortvloeiend uit de overeenkomst daartoe met Ballast Nedam, in de projecten A15 Maasvlakte-Vaanplein en Ondertunneling A2 Maastricht. Vanwege financiële moeilijkheden bij Ballast Nedam was Strukton Civiel genoodzaakt zijn economisch belang te vergroten om de projecten niet in gevaar te brengen. Het project A15 heeft positief bijgedragen aan het resultaat in 2015. Het resultaat van het project A2 is gestabiliseerd. De directie van Strukton is in overleg met de opdrachtgever Rijkswaterstaat over de afwikkeling van claims met betrekking tot het project A15 Maasvlakte-Vaanplein. De waardering van deze claims is gebaseerd op eerdere uitspraken van de Commissie van Deskundigen. Het project A15 Maasvlakte-Vaanplein zal in 2016 definitief worden afgerond.
De orderportefeuille van het segment Civiele infrastructuur is toegenomen met 90 miljoen euro. Deze verbetering is onder andere het gevolg van een sterke orderportefeuille van regio Zuid. Daarnaast is de orderportefeuille van Strukton Civiel Projecten, die de grote landelijke projecten voor haar rekening neemt, gestegen ten opzichte van 2014. Er is, in lijn met de strategie, terughoudendheid bij het aangaan van grote projecten met grote contractuele risico's. Dit met het oog op het risicoprofiel in relatie tot de marge en het beslag op de financiële middelen van de onderneming. Risk, reward en revenue moeten met elkaar in evenwicht zijn.
Internationale infrastructuur en railsystemen
Strukton International legt de nadruk op het internationaal vermarkten van specialismen, zoals tractie-elektronica en boordnetsystemen, monitoringsystemen, energiesystemen, polymeer modified bitumen (pmb), afzink- en onderwatertechnieken en funderingstechnieken. De combinatie van specialismen en rail-civieltechnische kennis geeft Strukton een unieke positie bij de aanleg van vervoerssystemen in dichtbevolkte gebieden, havens en verbindingen van havens met het binnenland. Strukton International richt zich vooral op projecten waar zijn kennis repeterend kan worden ingezet.
in EUR x miljoen 2015 2014
Netto omzet 164,2 63,5
Operationeel resultaat (Ebitda) 9,7 1,7
Orderportefeuille 919,9 952,0
Aantal medewerkers (ultimo) 115 92

Het operationeel resultaat van het segment Internationale infrastructuur en railsystemen van 9,7 miljoen euro (2014: 1,7 miljoen euro) is voornamelijk behaald door het metroproject in Riyad. Strukton bouwt hier als lid van het FAST consortium mee aan drie van de zes lijnen van een volledig automatisch en onbemand metrosysteem dat door de stad Riyad wordt aangelegd. De totale contractwaarde bedraagt ca. 6 miljard euro. Het aandeel van Strukton vertegenwoordigt ca. 1 miljard euro. De totale productiewaarde per eind 2015 bedraagt ca. 900 miljoen euro (aandeel Strukton ca. 163 miljoen euro). Ondanks de eerder opgelopen vertraging vanwege ontwerpwijzigingen, onbekende kabels en leidingen en verkeersmanagement in een overvolle stad, verlopen de werkzaamheden voorspoedig. Verwacht wordt dat het project in 2020 is afgerond.
Techniek en gebouwen
Strukton Worksphere (segment Techniek en gebouwen) is actief op het gebied van ontwerp, ontwikkeling, realisatie, onderhoud en exploitatie van technische installaties en gebouwen in Nederland. Onderhouds-werk en beheer vormen de basis van de activiteiten, waarbij de organisatie zich richt op de markten zorg, industrie, mobiliteitsknooppunten en kantoren.
in EUR x miljoen 2015 2014
Netto omzet 372,9 343,2
Operationeel resultaat (ebitda) 5,3 0,1
Orderportefeuille 538,2 445,2
Aantal medewerkers (ultimo) 1680 1627

Het segment Techniek en gebouwen heeft in 2015 een operationeel resultaat gerealiseerd van 5,3 miljoen euro (2014: 0,1 miljoen euro). Met name de regiobedrijven en de exploitatiecontracten droegen bij aan het positieve resultaat. Voor de businessunit projecten is de strategische focus aangescherpt, waarbij vooral wordt ingezet op integraliteit en duurzaamheid. In 2015 waren enkele bijstellingen nodig op lopende projecten.
De toename van de orderportefeuille van het segment Techniek en gebouwen bedraagt 93 miljoen euro en is met name het gevolg van de DBFMO-overeenkomst voor de herontwikkeling van de voormalige Knoopkazerne in Utrecht tot Rijkskantoor de Knoop, die in 2015 aan het consortium R Creators is gegund. De uitvoerende partijen van R Creators zijn Strukton Worksphere, Ballast Nedam en Facilicom Bedrijfsdiensten. Het aandeel van Strukton Worksphere in de DBMO-fase bedraagt 45%.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid binnen Strukton Groep
Net als voorgaande jaren is in 2015 een vast percentage van de loonsom geïnvesteerd in opleidingen. Actuele kennis is immers een voorwaarde voor het kennisbedrijf dat Strukton is. Ook is in 2015 opnieuw gebruikgemaakt van de aanpak waarbij onervaren medewerkers meelopen met ervaren medewerkers en zo het vakmanschap krijgen bijgebracht. Ligt bij duurzaamheid vaak de nadruk op een groeiend tekort aan grondstoffen als motivatie, voor Strukton gaat de aandacht uit naar de hoge percentages vervuilende stoffen in onze leefomgeving. Denk aan de uitstoot door dieselmotoren (fijnstof, CO2 en kankerverwekkende stoffen), lekkages van pijpleidingen en dumpingen van afvalstoffen. De basis van het duurzaamheidsbeleid van Strukton is vervat onder de noemer 'samen denken in levensduur'. De eigen bedrijfsvoering moet voldoen aan strenge duurzaamheidseisen. Maar ook in projecten, innovaties en samenwerking met klanten en leveranciers zoekt Strukton naar duurzame, langjarige oplossingen. Strukton heeft de technologische kennis en capaciteit om wereldwijd bij te dragen aan duurzaamheid. Te denken valt aan fundaties van windmolenparken, transformatorplatforms en onderstations voor windmolenparken, zonnecollectoren op stations, getijdenenergie en het reinigen van vervuilde gebieden. Voor duurzame oplossingen werkt Strukton vaak samen met zusterbedrijf Antea Group.

Overig
in EUR x miljoen 2015 2014
Netto omzet 42,5 46,2
Operationeel resultaat (ebitda) 1,6 1,3
Orderportefeuille 12,0 12,8
Aantal medewerkers (ultimo) 183 266
In het segment Overig wordt gerapporteerd over de onderdelen Sport en Detachering.

Sport
Zowel de Nederlandse als de Europese sportmarkt kwam in 2015 maar langzaam op gang. Dit leidde in het begin van het jaar tot een nog sterkere prijsdruk in deze competitieve markt. De omzet bleef uiteindelijk achter ten opzichte van 2014, maar door een goede planning, weinig stagnatie en lage faalkosten en enkele interessante grotere projecten, is Sport erin geslaagd het operationeel resultaat met 0,3 miljoen euro te verbeteren ten opzichte van 2014. De orderportefeuille is stabiel 10 miljoen euro.
Detachering
Detachering heeft in 2015 verbeterende markt-omstandigheden ervaren, hoewel nog zwak en breekbaar. Er was een toenemende vraag naar technisch personeel waarneembaar, maar het blijft een uitdaging om te definiëren waar deze vraag zich zal manifesteren, omdat de vraag niet in een gehele sector waarneembaar is. Ook zijn er gedurende het jaar sterke fluctuaties in de vraag geconstateerd. Het is echter evident dat het tweede halfjaar (met name juli en augustus) qua markt duidelijk beter waren dan de eerste zes maanden van 2015.
In augustus werd detachering hard geraakt door het faillissement van Imtech. Met name door de afboeking van 0,4 miljoen euro die hiervan het gevolg was, bleef het operationeel resultaat steken op break even. De omzet bleef ten opzichte van 2014 ruim 2,2 miljoen euro achter. De orderportefeuille is van 2,7 miljoen euro naar 2,5 miljoen euro gedaald.
Dividend
Oranjewoud N.V. heeft een doelstelling om 30% van de nettowinst vermeerderd met de amortisatie (na belastingen) die voortvloeit uit de overname van Strukton Groep beschikbaar te stellen voor dividend. Het uitkeren van dividend is afhankelijk van toekomstige resultaatontwikkelingen, marktontwikkelingen, gewenste solvabiliteit en de ruimte onder bestaande en toekomstige bankconvenanten. Het dividend zal beschikbaar worden gesteld als keuzedividend (cash en/of aandelen).
Oranjewoud N.V. heeft voor de overname van Strukton Groep vreemd vermogen aangetrokken bij Rabobank. De leningdocumentatie beschrijft onder welke voorwaarden dividend mag worden uitgekeerd, waarbij onder andere de hoogte van het dividend wordt beperkt tot maximaal 30% van het resultaat na belastingen vermeerderd met de amortisatie (na belastingen) die voortvloeit uit de overname van Strukton Groep.
Ter verbetering van de solvabiliteit en ter versterking van de liquiditeitspositie heeft Oranjewoud N.V. op 6 maart 2015 zijn Eigen Vermogen met 10 miljoen euro versterkt door onderhandse plaatsing bij Sanderink Investments B.V. In 2015 is het Eigen Vermogen verder verbeterd door het gerealiseerde (18,1 miljoen euro) en het niet-gerealiseerde resultaat (7,5 miljoen euro). Hiertegenover staat een verlenging van de balans met 194 miljoen euro door overnames, het toegenomen aandeel in de projectcombinaties A2 en A15, het volledig operationeel zijn van het project in Riyad en de toegenomen bedrijfsomvang. Dit legt additioneel beslag op werkkapitaal, hetgeen binnen de vigerende bankconvenanten moet worden gefinancierd.
De combinatie van deze feiten leidt tot het voorstel van de Raad van Bestuur om, met goedkeuring van de Raad van Commissarissen, over het boekjaar 2015 geen dividend uit te keren.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid
Investeren in de toekomst
Een evenwicht zoeken tussen financieel economische resultaten, sociale belangen en het milieu. Niet alleen denken aan het hier en nu, maar ook rekening houden met toekomstige generaties. Oranjewoud N.V. is bewust bezig met duurzaam ondernemen. Het gaat daarbij om duurzaamheid in de business, duurzame bedrijfsvoering, vrijwilligerswerk door medewerkers en maatschappelijke sponsoring. Er ontstaat in de markt steeds meer vraag naar duurzame oplossingen en toepassingen. Oranjewoud N.V. beweegt mee met deze waardevolle ontwikkeling. Voor specifieke informatie over activiteiten en projecten in het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid wordt verwezen naar de toelichtingen in de Segmentatie.

2016
Hoewel er vertrouwen kan worden geput uit het behaalde resultaat over 2015, is er in de diverse deelmarkten waarin de groepsmaatschappijen opereren nog steeds sprake van moeilijke marktomstandigheden. De Raad van Bestuur doet daarom geen uitspraak over de verwachte resultaten voor 2016.

GECONSOLIDEERDE BALANS
(in duizenden euro's) 31-12-2015 31-12-2014
Vaste activa
Immateriële vaste activa (1) 100.762 100.603
Materiële vaste activa (2) 180.066 188.328
Vastgoedbeleggingen (3) 5.369 9.657
Geassocieerde deelnemingen en joint ventures (4) 27.758 29.960
Overige financiële vaste activa (5) 33.603 34.518
Uitgestelde belastingvorderingen (6) 47.534 44.826
395.092 407.892
Vlottende activa
Voorraden (7) 29.800 33.381
Vorderingen (8) 780.459 665.593
Onderhanden projecten (9) 213.901 185.022
Winstbelastingvorderingen 7.896 10.992
Geldmiddelen en kasequivalenten (10) 234.198 164.421
1.266.254 1.059.409
Totaal activa 1.661.346 1.467.301
Eigen vermogen
Geplaatst kapitaal 5.873 5.688
Agioreserve 183.310 173.495
Reserve omrekeningsverschi l len (2.684) (304)
Wettel i jke reserve deelnemingen 8.460 893
Afdekkingsreserve (2.001) (6.021)
Actuariële reserve (5.660) (11.577)
Ingehouden winsten 36.760 71.265
Onverdeeld resultaat 18.088 (26.938)
Eigen vermogen toe te rekenen
aan aandeelhouders van de
moedermaatschappij 242.146 206.501
Minderheidsbelangen 416 454
Groepsvermogen (11) 242.562 206.955
Langlopende verplichtingen
Uitgestelde personeelsbeloningen (12) 43.592 45.546
Voorzieningen (13) 13.988 14.224
Voorziening deelnemingen (4) - 7.259
Uitgestelde belastingverpl ichtingen (6) 11.628 13.285
Achtergestelde leningen (14) 10.000 -
Langlopende schulden (14) 150.044 112.010
Totaal langlopende verplichtingen 229.252 192.324
Kortlopende schulden
Handelscrediteuren 335.826 384.558
Schulden aan kredietinstel l ingen (10) 92.301 88.124
Onderhanden projecten (9) 338.194 199.665
Verschuldigde winstbelasting 7.474 7.798
Voorzieningen (13) 3.543 9.645
Overige kortlopende schulden (15) 412.194 378.232
Totaal kortlopende schulden 1.189.532 1.068.022
Totaal passiva 1.661.346 1.467.301


GECONSOLIDEERDE WINST-EN-VERLIESREKENING
(in duizenden euro's) 2015 2014
Netto omzet (18) 2.305.607 2.136.835
Overige bedrijfsopbrengsten (19) 1.887 738
Som der bedrijfsopbrengsten 2.307.494 2.137.573
Projectkosten van derden (1.246.830) (1.123.933)
Personeelskosten (20) (785.069) (800.474)
Overige bedrijfskosten (22) (186.867) (196.851)
Afschrijvingen (49.246) (48.615)
Totaal bedrijfskosten (2.268.012) (2.169.873)
Bedrijfsresultaat 39.482 (32.300)
Financieringsopbrengsten (23) 5.850 2.697
Financieringskosten (23) (24.517) (12.238)
Saldo financiële baten en lasten (18.667) (9.541)
Aandeel resultaat na belastingen geassocieerde deelnemingen (4) 3.402 4.130
Resultaat voor belastingen 24.217 (37.711)
Belastingen (24) (4.973) 12.562
Resultaat na belastingen 19.244 (25.149)
Toe te rekenen aan:
Aandeelhouders van de moedermaatschappij 18.088 (26.938)
Minderheidsbelangen 1.156 1.789
WINST PER AANDEEL (in euro's)
Netto resultaat per aandeel toe te rekenen aan de aandeelhouders
van de moedermaatschappij (gewoon en verwaterd) 0,31 (0,47)
Gemiddeld aantal uitstaande aandelen 58.408.124 56.878.147

GECONSOLIDEERD KASSTROOMOVERZICHT 2015 2014
(in duizenden euro's)
Resultaat na belastingen 19.244 (25.149)
Mutaties zonder kasstroom:
Resultaat van geassocieerde deelnemingen toel . 4 (3.402) (4.130)
Winstbelastingen toel . 24 4.973 (12.562)
Financiële baten en lasten toel . 23 18.667 9.541
Afschri jvingen 49.246 48.615
Resultaat op verkoop PPS-projecten (1.310) (639)
Resultaat op verkoop materiële vaste activa - (80)
Resultaat op verkoop geassocieerde deelnemingen (52) -
Badwi l l verwerving groepsmaatschappi j toel . 1 (1.741) -
Resultaat op deconsol idatie groepsmaatschappi j - 3.343
Mutatie in voorzieningen 5.952 (1.164)
Kasstroom uit operationele activiteiten voor
mutaties in werkkapitaal 91.577 17.775
Mutaties in werkkapitaal :
Crediteuren (58.880) 72.733
Overige kortlopende schulden 15.288 11.047
Voorraden 3.930 919
Onderhanden projecten 38.977 78.598
Handelsdebiteuren 10.963 (20.679)
Overige vorderingen en overlopende activa (35.129) (97.014)
Mutaties in werkkapitaal (24.851) 45.604
Ontvangen dividend geassocieerde deelnemingen 2.961 3.712
Ontvangen rente 5.847 2.619
Betaalde winstbelastingen (8.546) (13.104)
(24.589) 38.831
Kasstroom uit operationele activiteiten 66.988 56.606
Investeringen in immateriële vaste activa toel . 1 (1.050) (2.458)
Investeringen in materiële vaste activa toel . 2 (20.944) (28.161)
Investeringen in vastgoedbeleggingen toel . 3 (184) -
Investeringen in geassocieerde deelnemingen toel . 4 (2.943) (4.227)
Overname deelnemingen toel . 1 (1.848) 2.700
Vervreemding deelnemingen - (679)
Desinvesteringen in (im)materiële vaste activa, incl . ov. mutaties 1.141 1.025
Desinvesteringen in geassocieerde deeln, incl . ov. mutaties 3.781 776
Mutatie overige financiële vaste activa (2.732) (1.984)
Kasstroom uit investeringsactiviteiten (24.779) (33.008)
Opgenomen achtergestelde leningen 10.000 -
Opgenomen leningen 23.457 13.886
Aflossingen leningen (5.419) (7.508)
Overige mutaties (1.675) (476)
Betaalde rente (22.057) (12.548)
Uitgi fte aandelen 10.000 -
Kasstroom uit financieringsactiviteiten 14.306 (6.646)
Totale netto kasstroom 56.515 16.952
Saldo geldmiddelen en kasequivalenten op 1 januari 76.297 59.799

d.d. 2 mei 2016
Oranjewoud EUR 5,-- +17ct vol. 904



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL