Winst per aandeel Accell Group stijgt 38%

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Beleggingsadvies 24/02/2005 09:13
Accell Group N.V. heeft in 2004 een stijging van de nettowinst per aandeel gerealiseerd van 38%. De nettowinst komt uit op EUR 13,0 miljoen (2003: EUR 9,2 miljoen), een stijging van 42%. De omzet is met 18% toegenomen tot EUR 341,1 miljoen (2003: EUR 289,6 miljoen). De autonome omzetgroei bedraagt 7%. De goede prestaties worden onder meer gedreven door de aanhoudende interesse van consumenten in een gezondere levensstijl en actieve recreatie. De afzet van kwaliteitsfietsen, fietsonderdelen, fietsaccessoires, en fitnessapparatuur is het afgelopen jaar gestegen. Daarnaast hebben een goede verkoopmix en een betere marge bijgedragen aan de stijging van de resultaten.
René Takens, Voorzitter van de Raad van Bestuur van Accell Group: “In 2004 is wederom gebleken dat onze merkenstrategie succesvol is. De consument blijft evenals voorgaande jaren goed op z’n portemonnee passen, maar blijkt nog steeds geld voor kwaliteitsproducten over te hebben. Accell Group realiseerde een autonome omzetgroei van 7% en voor ons is dit het beste bewijs dat ons
business model werkt. Met hoge kwaliteit en continue innovatie op gebieden als veiligheid, comfort en design, willen we ons blijven onderscheiden. Naast de consistente merkstrategie is de nauwe samenwerking met de gespecialiseerde vakhandel van het grootste belang. Ondanks de toename van het aantal verkoopkanalen, blijft de vakhandel een doorslaggevende rol spelen bij de verkoop van kwalitatief hoogwaardige producten. Zij kan immers als geen ander de toegevoegde waarde van onze producten vertalen naar de consument, inclusief de after sales service. Op basis hiervan zullen we ook in de komende jaren blijven inspelen op één van de duurzaamste consumententrends van deze tijd,
‘gezonder leven en meer bewegen’. Voor 2005 verwachten we opnieuw een verdere groei van omzet en winst per aandeel te realiseren.”

Winst per aandeel en dividend
De winst per aandeel over het gemiddeld aantal uitstaande aandelen, aangepast voor de in december 2004 doorgevoerde aandelensplitsing in de verhouding 2 op 5, kwam in het afgelopen jaar uit op EUR 1,52. Dit is een toename van 38% ten opzichte van de winst per aandeel in 2003 (EUR 1,10).
Voorgesteld wordt een dividend uit te keren van EUR 0,72 per aandeel (2003: EUR 0,52) naar keuze te ontvangen in contanten of in aandelen. Door middel van een keuzedividend kan een hogere payout ratio gehanteerd worden met behoud van een sterke balans voor toekomstige acquisities. Het keuzedividend komt overeen met een dividendrendement van 4,6%.

Financiële positie
Door het hogere activiteitenniveau en de consolidatie van Juncker , F. van Buuren & Co en de Bremshey-activiteiten is het balanstotaal toegenomen tot EUR 158,6 miljoen (2003: EUR 134,9 miljoen). De solvabiliteit verbeterde tot 37,3% (ultimo 2003: 35,6%).
De kasstroom (netto winst plus afschrijvingen) kwam in 2004 uit op EUR 17,9 miljoen (2003: EUR 13,0 miljoen). Door verkoop van de juiste producten en door gebruik te maken van de schaalgrootte alsmede de voortdurende daling van de dollar, steeg de EBIT-marge naar 6,6% (2003: 5,7%). Het rendement op werkzaam vermogen steeg naar 16,9% (2003: 15,2%); de financieringslasten stegen in
2004 met 5,9%. Met deze ontwikkeling is de toch al gezonde financiële positie van Accell Group het afgelopen jaar verder verbeterd.

Strategie en vooruitzichten
De algemene economische vooruitzichten voor 2005 zijn voorzichtig positief, met de aantekening dat aanvankelijk optimistische voorspellingen voor 2005 in de loop van 2004 steeds weer naar beneden zijn bijgesteld. In dat kader is het consumentenvertrouwen een doorslaggevende factor en dit vertrouwen blijft zich, naar het zich laat aanzien, op een laag niveau bewegen. Daarom verwacht
Accell Group ook in 2005 geen grote economische vooruitgang.
De onverminderde aandacht voor gezond leven en meer bewegen blijft kansen bieden voor de sterke merken van Accell Group. Consumenten blijven bereid om geld aan dit ‘onderwerp’ te besteden, hetgeen blijkt uit de vraag naar producten met een herkenbare toegevoegde waarde (innovatief, comfortabel en veilig). De sterke merken van Accell Group profiteren van deze ontwikkeling. De
focus van Accell Group blijft dan ook gericht op de ondersteuning van deze merken, waarbij intensieve samenwerking met de gespecialiseerde vakhandel en gerichte marketing op de verkooppunten en naar consumenten de rode draad vormen.
Ook in 2005 verwacht Accell Group dat er nog voldoende synergievoordelen te behalen zijn. De synergie zal worden gerealiseerd door onverminderde aandacht voor de optimalisatie van productieen logistieke processen. Schaalgrootte blijft noodzakelijk om voordelen te behalen bij inkoop, productie, ontwikkeling en marketing. Naast autonome groei zal de groei van Accell Group gerealiseerd kunnen worden door acquisities. Daarom blijft Accell Group actief zoeken naar
acquisitiekandidaten die passen binnen het profiel en de merkportfolio van de groep.
Op basis van de huidige marktvooruitzichten verwacht Accell Group, onvoorziene omstandigheden daargelaten, een verdere toename van de omzet en de winst per aandeel in 2005.



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL