Ongezond eten verder in de ban, stond er gisteren in een Courant.

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Beleggingsadvies 19/11/2006 07:04
De Britten zijn het zat, weet het verhaal te vertellen, maar niet alleen de Britten ook de Europeanen.
Alleen de Britten komen nu met maatregelen, geen aanprijzing meer voor "Junk food" door televisiesterren en reclames meer op TV en geen automaten meer met calorie-rijke happen.
Het "woord bij de daad" stellen en daar krijgen de fabrikanten van "gezonde voeding" en de natuurwinkels eindelijk eens de wind van voren.
Onze gedachten gaan uit naar een Wessanen, die heeft de wind in de VS nog tegen, maar als daar de stemming omslaat, kan het snel gaan.
Op3 november kwam dit bedrijf met cijfers, merkactiviteiten vertonen groei; bij Tree of life (TOL) North America nog geen verbetering.
Naar aan dat laatste wordt hard gewerkt, CEO Ad Veenhof van Wessanen zei hierover het volgende: " Over het algemeen zien wij verbeteringen in de omzetontwikkeling bij onze merkactiviteiten, vooral in Europa, maar onze Noord-Amerikaanse distributieactiviteiten vertonen nog niet de vooruitgang die wij voor de tweede helft van dit jaar hadden voorzien. Onze Europese merken vertonen een bemoedigende omzetontwikkeling in vergelijking met voorgaande kwartalen en vorig jaar. De EBITAE van Europe Branded is, vergeleken met vorig jaar, enigszins lager in dit derde kwartaal, hoofdzakelijk als gevolg van hogere uitgaven aan reclame en promotionele activiteiten ter ondersteuning van diverse introducties.
In Noord-Amerika weten onze merkactiviteiten het momentum vast te houden, ofschoon de omzetvolumes aan het eind van het kwartaal negatief zijn beïnvloed door een incidentele vertraging in de distributie door derden.
De winstmarges van North America Branded hebben de opgaande lijn vasthouden, waarmee de aanhoudende voortgang wordt onderstreept van dit onderdeel van onze Noord-Amerikaanse activiteiten.
Wij verwachten dat zowel onze Europese als Noord-Amerikaanse merkactiviteiten groei blijven vertonen, met groeicijfers van circa 5% in het vierde kwartaal. De omzet van onze Europese distributieactiviteiten is opnieuw hoger uitgekomen dan vorig jaar, maar de EBITAE van dit segment blijft op hetzelfde niveau vooral door hogere promotionele bestedingen.
De omzet van onze Noord-Amerikaanse distributieactiviteiten is vorig jaar in het derde kwartaal positief beïnvloed door een bijzondere bate van USD 7 miljoen door een korrektie op creditnota’s (credit memos). Na bijzondere posten blijft de omzetdaling op hetzelfde niveau als in de eerste twee kwartalen van dit jaar.
De tien belangrijkste klanten blijven groei vertonen. Ondanks de omzetdaling in dit traditioneel zwakste kwartaal van Tree of Life NA gaf de winst een kleine plus te zien, aangezien de kosten goed in de hand worden gehouden. Een aantal nieuwe contracten met leveranciers die tot voor kort zelf de distributie verzorgden (USD 20-25 miljoen op jaarbasis), zal tegen het eind van dit jaar effect sorteren.
Bovendien verwachten wij vóór het eind van het jaar meer nieuwe klanten te kunnen aankondigen.
Het proces van desinvestering van onze Private Label-activiteiten verloopt volgens plan.”
Redactie XEA.nl
Ook Unilever sprak haar wens uit, meer naar gezonde voeding toe te gaan werken en daarom, wij hadden het gisteren al over meer samengaan e.a.zaken, het zou best eens kunnen dat Unilver, Wessanen in z'n geheel gaat overnemen.
Wessanen zien wij in haar branche als de Biotecher voor de gezonde voeding, eenmaal alles op orden en "hap", die is binnen, door een grote broer.
Dan hebben de overnemers het bedrijf niet te duur, want de consument eenmaal "gevallen" voor gezonde voeding, dan blijf die eraan!
Er worden wel kapitalen aan rookartikelen betaald, maar wat extra's voor je eigen (gezond) eten betalen, ho-maar.
Ook verwachten wij straks steeds meer steun van de verzekeraars, die zullen ook meer oog gaan krijgen voor gezonde voeding van hun klanten en zullen bepaalde kortingen of vergoedingen gaan verschaffen. Dat gebeurd al op beperkte schaal met soorten boter en andere producten. Dat zullen de verzekeraars verder uit gaan breiden, is onze (red XEA.nl) verwachting.
Wessanen is teveel afgestraft en zit zo rond de EUR 10., toch zien wij met de steeds groter wordende zorg van Overheden, voor het "junk food", een goede toekomst voor de natuurlijke voedingsbranche.

De Britten pakken het nu massaal aan en straks volgen er meer en als de Amerikanen dit van de Britten zien en horen, volgen zij ook wel.
Dit zal "koren" op de molen zijn voor TOL N.A. en dan komen de tijden voor "Tree of Life" van weleer weer snel terug.

Kunnen de aandeelhouders van het eerste uur ook eens gaan genieten van hun aandeel, die hen jaren wel een goed rendement verschafte, maar meer ook niet.

Regeren is vooruitzien en zo ook met het beleggen.
Zal het aandeel Wessanen nu snel de "wind" in de rug krijgen, gesteund door de Overheden?

Hier nog even de belangrijkste ontwikkelingen van Wessanen
�� De totale omzet in het derde kwartaal van 2006 kwam uit op EUR 367,2 miljoen (Q3-05: EUR 399,9 miljoen). Het valuta-effect was EUR 11 miljoen negatief. De merkactiviteiten in Europa en Noord-Amerika en de Europese distributieactiviteiten vertoonden groei; de omzet van TOL NA gaf een vergelijkbare daling te zien als in voorgaande kwartalen.
�� De EBITAE bedroeg EUR 11,4 miljoen in het derde kwartaal van 2006 (Q3-05: EUR 13,2 miljoen); de EBITAE-marge daalde van 3,3% in het derde kwartaal vorig jaar naar 3,1% in dezelfde periode dit jaar.
�� De EBIT kwam uit op EUR 7,3 miljoen in Q3-06 (Q3-05: EUR 4,2 miljoen).
�� De winst bedroeg EUR 5,8 miljoen in Q3-06 (Q3-05: EUR 6,0 miljoen).
�� De operationele kasstroom uit voortgezette bedrijfsactiviteiten nam in de eerste negen maanden van 2006 toe tot EUR 44,5 miljoen tegenover EUR 37,5 miljoen in dezelfde periode vorig jaar.
�� De vooruitzichten voor de omzet in boekjaar 2006 bijgesteld (zie hieronder).

Europe Branded & Distribution / North America Branded
Bij onze Europese en Noord-Amerikaanse merkactiviteiten verwachten wij een omzetgroei van circa 5% in het vierde kwartaal. Als gevolg hiervan zal de groei van de jaaromzet naar verwachting uitkomen op een kleine 2% (was: 2-4%).

De EBITAE-marge van de merkactiviteiten zal naar verwachting ongewijzigd blijven ten opzichte van 2005 en benadert onze doelstellingen voor ultimo 2007. De omzet van Europe Distribution zal naar verwachting met 2 à 3% groeien in 2006 (was: kleine 4%).

Deze herziene vooruitzichten voor boekjaar 2006 hebben geen materiële impact op de eerder voor deze drie sektoren aangekondigde groei- en margedoelstellingen voor ultimo 2007.



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL