De totale omzet in het derde kwartaal van 2006 kwam uit op EUR 367,2 miljoen (Q3-05: EUR 399,9 miljoen).
Het valuta-effect was EUR 11 miljoen negatief.
De merkactiviteiten in Europa en Noord-Amerika en de Europese distributieactiviteiten vertoonden groei; de omzet van TOL NA gaf een vergelijkbare daling te zien als in voorgaande kwartalen.
De EBITAE bedroeg EUR 11,4 miljoen in het derde kwartaal van 2006 (Q3-05: EUR 13,2 miljoen); de EBITAE-marge daalde van 3,3% in het derde kwartaal vorig jaar naar 3,1% in dezelfde periode dit jaar.
De EBIT kwam uit op EUR 7,3 miljoen in Q3-06 (Q3-05: EUR 4,2 miljoen).
De winst bedroeg EUR 5,8 miljoen in Q3-06 (Q3-05: EUR 6,0 miljoen). De operationele kasstroom uit voortgezette bedrijfsactiviteiten nam in de eerste negen maanden van 2006 toe tot EUR 44,5 miljoen tegenover EUR 37,5 miljoen in dezelfde periode vorig jaar.
De vooruitzichten voor de omzet in boekjaar 2006 bijgesteld.
Toelichting CEO CEO Ad Veenhof van Wessanen licht toe: “Over het algemeen zien wij verbeteringen in de omzetontwikkeling bij onze merkactiviteiten, vooral in Europa, maar onze Noord-Amerikaanse distributieactiviteiten vertonen nog niet de vooruitgang die wij voor de tweede helft van dit jaar hadden voorzien. Onze Europese merken vertonen een bemoedigende omzetontwikkeling in vergelijking met voorgaande kwartalen en vorig jaar. De EBITAE van Europe Branded is, vergeleken met vorig jaar, enigszins lager in dit derde kwartaal, hoofdzakelijk als gevolg van hogere uitgaven aan reclame en promotionele activiteiten ter ondersteuning van diverse introducties. In Noord-Amerika weten onze merkactiviteiten het momentum vast te houden, ofschoon de omzetvolumes aan het eind van het kwartaal negatief zijn beïnvloed door een incidentele vertraging in de distributie door derden. De winstmarges van North America Branded hebben de opgaande lijn vasthouden, waarmee de aanhoudende voortgang wordt onderstreept van dit onderdeel van onze Noord-Amerikaanse activiteiten. Wij verwachten dat zowel onze Europese als Noord-Amerikaanse merkactiviteiten groei blijven vertonen, met groeicijfers van circa 5% in het vierde kwartaal. De omzet van onze Europese distributieactiviteiten is opnieuw hoger uitgekomen dan vorig jaar, maar de EBITAE van dit segment blijft op hetzelfde niveau vooral door hogere promotionele bestedingen.
De omzet van onze Noord-Amerikaanse distributieactiviteiten is vorig jaar in het derde kwartaal positief beïnvloed door een bijzondere bate van USD 7 miljoen door een korrektie op creditnota’s (credit memos). Na bijzondere posten blijft de omzetdaling op hetzelfde niveau als in de eerste twee kwartalen van dit jaar. De tien belangrijkste klanten blijven groei vertonen. Ondanks de omzetdaling in dit traditioneel zwakste kwartaal van Tree of Life NA gaf de winst een kleine plus te zien, aangezien de kosten goed in de hand worden gehouden. Een aantal nieuwe contracten met leveranciers die tot voor kort zelf de distributie verzorgden (USD 20-25 miljoen op jaarbasis), zal tegen het eind van dit jaar effect sorteren. Bovendien verwachten wij vóór het eind van het jaar meer nieuwe klanten te kunnen aankondigen. Het proces van desinvestering van onze Private Label-activiteiten verloopt volgens plan.”
Nagekomen.
WESSANEN ZIET VERKOOP PRIVATE LABEL VOOR EIND 2006.