Wessanen rapporteert positief nettoresultaat en lagere schuld

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Beleggingsadvies 11/05/2005 08:44
Belangrijkste ontwikkelingen eerste kwartaal 2005

De nettowinst over het eerste kwartaal van 2005 kwam uit op EUR 3,5 miljoen positief tegenover een verlies van EUR 7,5 miljoen vorig jaar.
De EBITAE bedroeg EUR 12 miljoen (eerste kwartaal 2004: EUR 13 miljoen); deze afname is hoofdzakelijk het gevolg van het eenmalige effect van Private Label op de winstgevendheid in het eerste kwartaal van 2004.
Als gevolg van bewust afgestoten omzet en lagere LowCarb-verkopen daalde de omzet bij gelijkblijvende wisselkoersen tot EUR 488,7 miljoen (eerste kwartaal 2004: EUR 576,2 miljoen).
Eerste merkinnovaties geïntroduceerd ter stimulering van de groei.
De nettoschuld kwam uit op EUR 84,3 miljoen, een verdere afname met EUR 12,8 miljoen ten opzichte van ultimo 2004.
De kasstroom uit operationele activiteiten bedroeg EUR 24,1 miljoen positief.
Vooruitzichten voor 2005

Wessanen herbevestigt haar verwachting dat de EBITAE in 2005 zich verder zal verbeteren en zal uitkomen op een bedrag in de bandbreedte van EUR 70 tot 85 miljoen. De verbetering zal naar verwachting intreden in de tweede helft van het jaar. Het eindresultaat zal uiteindelijk worden beïnvloed door diverse factoren, waaronder marktontwikkelingen en het effect van prijsdruk in het Europese retailkanaal, de snelheid waarmee de omslag bij de Amerikaanse distributieactiviteiten kan worden voltooid, de ontwikkeling van de prijzen van grondstoffen (vlees, brandstof, harsen) en de mate van daling van de LowCarb-verkopen. Zodra wij meer zicht hebben op de ontwikkeling van deze factoren, zal het concern de bandbreedte nader preciseren.

Zoals aangekondigd in maart 2005, is Wessanen om strategische redenen voornemens om dividenduitkeringen de komende jaren te verhogen tot EUR 0,65 per aandeel.

CEO Ad Veenhof: concern goed op koers
“Bij de publicatie van onze jaarcijfers in maart van dit jaar gaf ik aan dat de eerste helft van 2005, vergeleken met vorig jaar, naar verwachting een daling van de omzet te zien zou geven als gevolg van bewust afgestoten omzet, het dollareffect en achterblijvende LowCarb-verkopen. Ook hadden wij voorzien dat de EBITAE uit onze Private Label-activiteiten lager zou uitvallen dan het
recordresultaat vorig jaar dat het gevolg was van een eenmalige, aantrekkelijke
productieovereenkomst met een concurrerende partij. Tegelijkertijd zouden wij een aantal initiatieven ontplooien ter stimulering van onze omzet, met als doel omzetgroei in de komende jaren.
De resultaten geven aan dat we goed op koers liggen. Hoewel de omzet enigszins is achtergebleven bij onze verwachtingen, zijn de marges beter dan verwacht. De verlaging van onze nettoschuld met een bedrag van EUR 12,8 miljoen tot een niveau van EUR 84,3 miljoen overtreft eveneens onze verwachtingen.
Bovendien worden momenteel veel projecten geïmplementeerd die betrekking hebben op verbetering van onze omzet; de eerste resultaten daarvan zouden later dit jaar zichtbaar moeten zijn. Eén voorbeeld daarvan is de nieuwe samenwerking met Metro in Quebec en Ontario in Canada. Metro heeft ons gekozen als preferred supplier van biologische en natuurlijke producten.
Ons bedrijfsonderdeel Branded heeft diverse innovaties geïntroduceerd, waaronder nieuwe producten in de productlijn Zonnatura. Dit merk is niet alleen opnieuw gepositioneerd, wij hebben ook het logo, de verpakking en de productportfolio aangepast. Aangezien de eerste reacties van consumenten positief en bemoedigend zijn, zou dit richtinggevend moeten zijn voor
alle andere merken die in de komende kwartalen volgen.
Een ander interessant project is de gestarte samenwerking met de Colussi Groep. Deze in Italië gevestigde en internationaal opererende groep is eigenaar van diverse specialiteitenmerken, waaronder Agnesi (traditionele Italiaanse pasta), Sapori (gebak en snoepgoed) en Misura (gezonde mediterrane (dieet)voeding). Deze samenwerking onderstreept de transatlantische kwaliteiten van
Wessanen, namelijk het gebruik van onze Premium Taste-distributiekanalen aan weerszijden van de Atlantische Oceaan om de authentiek Italiaanse voedingsproducten van Colussi te distribueren.
Kortom, we vorderen gestaag met verbetering van onze marges, terwijl we tegelijkertijd de basis creëren voor groei. Ik heb het volste vertrouwen dat wij later dit jaar en in de komende jaren de vruchten zullen plukken van onze investeringen en groei te zien zullen geven met gezonde, duurzame marges.”

Redacite XEA.nl

Wessanen kan weleens de wind door het "gezond" eten van de consument in de rug krijgen. Zal Wessanen dan eens eindelijk de aandeelhopuders na jaren van negatiefs nieuws gaan verblijden?
Het is te hopen!
Ook het dividend voorstel van EUR 0,65 legt een bodem.




Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL