Royal Wessanen Q2 2014 results and semi-annual financial report

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Beleggingsadvies 25/07/2014 07:46
Q2/H1 2014 highlights
Branded segment
Q2 reported autonomous revenue growth (0.2)%, underlying autonomous revenue growth 4.0%
Core brands grow 4.8% in Q2, driven by Bjorg, Zonnatura, Clipper and Kallø
Vegetarian products represent 97% of revenue, organic products 66%
H1 2014 EBITE increased to €19.1 mln in seasonally strongest half of the year
ABC realised EBITE of €4.5 million in H1; on track to be profitable for the full year
Divestment Natudis and IZICO completed; profit on disposal amounts to €31.5 million
Net cash position of €7.4 million at 30 June (31 March: €(56.6) million)
CEO statement

Christophe Barnouin (CEO) comments: "Our performance in the quarter was another solid one. In our Branded business, our core brands and categories have grown. Our reported sales however were impacted by implemented strategic actions to further improve the quality of our brand portfolio. We continue to invest in our brands and are upgrading our operations, while we also have worked hard on numerous innovations which will be launched in our various markets in the second half.

At Branded, sales in the first half of the year are normally higher than those in the second half. In H2, we anticipate to report lower revenue growth versus the first half year due to our ongoing plans to improve the quality of revenue. The distribution of revenue over both half-year periods and an increase in marketing spending will result in a lower EBITE in the second half of the year than in the first half. However, compared to H2 2013, EBITE at Branded will be up in the second half of the year.

In the quarter, we made further steps to become a pure play in healthy and sustainable food by completing the divestment of both IZICO and Natudis. ABC has delivered a good quarter. Although we expect the second half of the year to be loss making, ABC is on track to be profitable in 2014.

Overall, we are making good progress on executing our strategy to jointly build a European champion in healthy and sustainable food."

reactie XEA.nl
De heer Barnouin laat zich van de goede kant zien, dat deed hij ook al in de BAVA van 25 jan. 2014. Toen schreef wij in ons verslag Wessanen, Barnouin laat een goed indruk op ons achter en spreekt een goed woordje Engels en niet met een franse slag. Dat gaf ons vertrouwen en dat bevestigt hij nu met de goede cijfers. Ook ABC ziet er goed uit, de heer Barnouin heeft in Frankrijk laten zien dat hij van aanpakken weet.
Het aandeel Wessanen is nog redelijk geprijsd. Het bedrijf heeft geen schulden en dan kunnen er weer kleine passende overnames gedaan worden of zal Wessanen nu toch zelf overgenomen worden? Hopelijk duurt dat nog enkele jaren, er zitten betere tijden aan te komen.

tijd 09.11
De Smallcap daar straalt Wessanen EUR 4,20 +26ct vol. 112.000 de Smallcap zelf 581,49 +1,66 +0,29%

tijd 10.00
De Smallcap 583,79 +3,96 +0,68% eindelijk eens plezier bij de aandeelhouders Wessanen EUR 4,35 +42ct vol. 306.000

media
AMSTERDAM (AFN) - De resultaten die Wessanen vrijdag naar buiten bracht waren een stuk beter dan verwacht. Dat schrijven analisten van Rabobank.
Vooral de winstmarge ging zowel bij Branded als bij ABC vooruit. Dat is onder meer te danken aan de flinke stijging van de operationele winst, waar de marktvorsers ook over te spreken zijn.
De afname van de autonome groei in Europa is weliswaar slechter dan gedacht, maar Rabobank juicht wel het opschonen van het portfolio aan merken toe, wat de oorzaak is van de daling. De natuurvoedingstak Branded schreef onderliggend wel een groei van 4 procent. Rabobank hanteert een buy-advies voor Wessanen.
Ook KBC is positief verrast door de sterke operationele winst van Wessanen en zegt onder de indruk te zijn van de ,,focus en vastberadenheid'' van Christophe Barnouin, de nieuwe topman. KBC heeft ook een buy-advies voor het bedrijf staan. Beleggers beloonden Wessanen vrijdag met een koerssprong van 10,9 procent. Rond 9.40 uur noteerde het aandeel op 4,38 euro.

lees ons verslag van de BAVA van 25/1/2014 nog eens op
http://www.xea.nl/advies.php?type=toon&id=048-24949


Verslag DFT
op zaterdag 26 juli 2014
Wessanen bloeit op
Wessanen komt op stoom. De eerder dit jaar gepubliceerde goede kwartaalcijfers blijken geen incident. Het jarenlang zo geplaagde bedrijf lijkt de weg naar boven te hebben gevonden.
Een belangrijk deel van de resultaatsverbetering komt door een verbetering en stroomlijning van de interne organisatie. Ook verbeterden de marges van het bedrijf. De omzet noteerde een kleine plus van €267 miljoen naar €272 miljoen. De omzet in de tak Branded, de belangrijke natuurvoedingsactiviteiten van het bedrijf, kwam uit op €219 miljoen, tegen €207 miljoen van vorig jaar. Het bedrijfsresultaat van de divisie steeg van €14 miljoen naar €19 miljoen. Die resultaatverbetering zal in de tweede helft doorzetten, zo voorziet het bedrijf. De apart gezette Amerikaanse drankendivisie ABC wist ook weer zwarte cijfers te schrijven. Het negatieve bedrijfsresultaat van €2,3 miljoen in de eerste helft van vorig jaar werd omgebogen naar een positief resultaat van €4,5 miljoen. Wessanen bezwoer dat ABC over heel 2014 ook winstgevend zal zijn, hoewel er in de tweede helft van het jaar juist verlies zal worden geleden ondanks de gerealiseerde kostenbesparingen die nu juist voor het positieve resultaat zorgden.

Analisten gaven in een reactie op de goede halfjaarcijfers aan te rekenen op een verkoop van de Amerikaanse drankendivisie ABC in de tweede helft van dit jaar, dan wel begin volgend jaar. Verwacht wordt dat ABC over heel 2014 positief zal bijdragen aan de winst van Wessanen.
De winst steeg stevig, mede door een eenmalige winst van €33 miljoen, die te koppelen is aan de verkoop van snackdivisie Beckers, die vorig jaar herdoopt werd in Izico. Ook werd Natudis verkocht in de eerste helft van dit jaar. Daardoor kwam de totale winst over de eerste zes maanden uit op €46,0 miljoen tegen €3,9 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Per aandeel steeg de winst van €0,05 naar €0,61. Verwacht wordt dat Wessanen in de tweede helft van dit jaar het bedrijfsonderdeel Biofrais nog van de hand zal doen.
Ondanks de slechte economische situatie in Europa verwacht het bedrijf dit jaar te blijven groeien. De markt voor biologische producten blijft in de lift zitten. Geprobeerd zal worden om succesvolle merken van het bedrijf naar nieuwe landen uit te rollen. Zo zien analisten prima internationale kansen voor de merken Whole Earth, Clipper en Kallø.
Daarnaast kijkt het voedingsmiddelenbedrijf actief naar mogelijke acquisities, aldus bestuursvoorzitter Christophe Barnouin. Eerder gaf het bedrijf aan €50 tot €100 miljoen beschikbaar te hebben voor overnames.

Vrijdag 25 juli sloot Wessanen op EUR 4,38 +44,6ct vol. 660.955
Ons koersdoel is EUR 6 op 31/12/2014.



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL