Wessanen Q1 2013 trading update

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Beleggingsadvies 26/04/2013 08:16
Q1 2013 highlights
· Autonomous revenue growth (1.0)%, impacted by our strategy to rationalise product portfolio
· Normalised operating result significantly up to €9.3 million
· Our transformational programme 'Wessanen 2015' is well under way
· Acquisition Alter Eco, the leading French brand in fair-trade; 2012 sales €16.5 million

CEO statement
Piet Hein Merckens (CEO) commented: "In the first quarter of the year, consumer confidence has deteriorated and unemployment has increased in Europe. Under these circumstances we have nevertheless been able to make significant progress. Most of our core categories have continued to grow whilst the implementation of our transformational programme 'Wessanen 2015' runs smoothly. This will lead us in becoming a more profitable company, being more focused on its core activities, more agile and more efficient.

Revenue growth has been subdued this quarter - as I expect it will be in the coming quarters - mostly due to deliberate actions on our side to reduce complexity by cutting the tail of our range of products in our grocery and HFS operations and to withdraw from low-yielding activities such as German and Italian grocery. Profitability was up due to increased gross profit, the first tangible results from our restructuring and healthy performances in numerous of our businesses, next to a favourable year-on-year comparison.

I am very pleased to notice consumer appreciation for healthy and nutritional food continuously growing. I am equally pleased with the fact that consumers gradually incorporate more of a sustainable agenda when making their food purchases. Over the past months we also witness mainstream consumers getting more and more engaged with healthier and organic food. Organic food is at the centre of what we do and who we are. I am therefore very enthusiastic about the acquisition of Alter Eco. Its brand, products and philosophy are complementary to these of our successful French business. After the acquisition of Clipper early 2012, this acquisition will be another milestone in the execution of our strategy of strengthening our European leadership in organic food."

AMSTERDAM (AFN) - Natuurvoedingsbedrijf Wessanen heeft in het eerste kwartaal de winst fors zien stijgen. Dat is het eerste zichtbare resultaat van het herstructureringsprogramma dat het bedrijf eerder heeft ingezet, lichtte topman Piet Hein Merckens vandaag toe. De omzet ging slechts heel licht omhoog, onder meer omdat Wessanen bezig is het aantal producten en activiteiten te beperken.

De nettowinst van Wessanen kwam uit op 5,1 miljoen euro, tegen 1,7 miljoen in het eerste kwartaal van 2012. Het genormaliseerd operationeel resultaat bedroeg 9,3 miljoen euro, tegen 2,9 miljoen vorig jaar. De omzet ging met circa 1 procent omhoog tot 172,5 miljoen euro, tegen 170,6 miljoen euro een jaar geleden.

Wessanen, die onder meer de merken Zonnatura, Merza en de Rit in bezit heeft, kondigde vandaag ook aan het Franse natuurvoedingsbedrijf France Alter Eco over te nemen. Financiële details van de acquisitie werden niet gegeven. France Alter Ego verkoopt circa 100 producten in zowel supermarkten als natuurvoedingswinkels en heeft een jaaromzet van ruim 16 miljoen euro. De Noord-Amerikaanse activiteiten van France Alter Ego komen niet in handen van Wessanen.

Herstructurering
Wessanen zette eind vorig jaar een groot herstructureringsprogramma in, die zowel de natuurvoedingsactiviteiten in Europa, als de diepvriestak van het onderneming raakt. Dat programma verloopt voorspoedig, meldde Wessanen. De herstructurering moet vanaf 2014 een jaarlijkse besparing opleveren van 15 miljoen euro.

In het eerste kwartaal presteerde de tak Grocery, dat natuurproducten levert aan supermarkten, opnieuw sterk met een omzetgroei van 6,8 procent tot 70,9 miljoen euro. Op autonome basis bedroeg de groei 1,7 procent. De operationele winst, waarover geen concrete details werden verstrekt, ging ,,duidelijke omhoog''.

Herstel
De divisie Health Food Stores, waaronder natuurwinkels vallen, zag de omzet op autonome basis met 1,5 procent wegzakken tot 52,8 miljoen euro. Volgens Wessanen is de trend in Duitsland positief en lijkt er na een reorganisatie ook herstel te zitten in de Franse activiteiten. In de Benelux was onder meer een eerder verlies van winkels voelbaar. De operationele winst van HFS ging wel omhoog.

Dieprviestak IZICO, recent gevormd uit een fusie van Beckers Benelux en Favory, is volgens Wessanen goed op weg om een bedrijf te worden en boekte een omzetstijging van 1,4 procent. De Amerikaanse drankentak ABC zag de omzet juist met bijna 9 procent dalen.

Wessanen acquires France Alter Eco, the leading French brand in fair-trade food products.
Wessanen is announcing today the signing of a sale and purchase agreement to acquire French-based organic and fair-trade food company France Alter Eco from a group of private investors. The acquisition is expected to be closed early June, depending on satisfaction of certain closing conditions.

France Alter Eco is engaged in organic and fair trade products such as chocolate, coffee, tea and juices. Under its brand Alter Eco around hundred products are marketed in the grocery, independent stores and out-of-home channels. It has developed strong partnerships with farmers' cooperatives, based on fair trade and respect for human rights and environment. The acquisition does not include France Alter Eco's activities in North America.

The company is based in Paris and generated revenue of € 16.5 million in 2012. From its foundation in 1998, it has been a pioneer brand of fair-trade and organic food products in France. For additional background information, please visit www.altereco.com.

France Alter Eco will become part of Distriborg, the French-based operations of Wessanen, which is the French market leader in organic food selling well-known brands such as Bjorg, the largest organic brand in France, Bonneterre, Evernat and Gayelord Hauser. Alter Eco is a very welcome addition to these brands and is part of our commitment to provide organic foods.

Piet Hein Merckens (CEO Wessanen) comments: "We are very pleased with the acquisition of France Alter Eco. Its brand, products and philosophy are complementary to those of our successful French business. After having taken Clipper on board early 2012, this acquisition will be another milestone in the execution of our strategy of strengthening our European leadership in organic food."

Het aandeel plust op EUR 2,52 +19ct



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL