ING: Groei supers zit in bio en gemak

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Beleggingsadvies 01/03/2011 16:02
AMSTERDAM – Omzetgroei voor supermarkten moet de eerstvolgende jaren komen uit assortimentsgroepen als biologisch, convenience en non-food.
Dat stelt ING in zijn laatste kwartaalbericht over de detailhandel. In de komende 2 jaar moeten supermarkten volgens ING rekening houden met een relatief geringe groei van de markt. Over heel 2010 werd een groei genoteerd van 1,2 procent, beduidend minder dan in voorgaande jaren. Voor 2011 verwacht ING een groei van 1,5 procent, die op het conto geschreven kan worden van stijgende prijzen van voedingsmiddelen. In 2012 loopt de groei, dankzij zowel volume als prijs, iets verder op tot 2 procent.

Promo-aandeel

Gezien de huidige concurrentiestrijd onder supers en de zoektocht naar marktaandeel zal het promo-aandeel vermoedelijk snel doorstijgen richting 20 procent. Marges zullen nog meer onder druk komen te staan, mede door een verdere stijging van voedselprijzen. Voor supermarkten zijn er mogelijkheden om zich enigszins te ontworstelen aan de druk door kansen te grijpen in deelmarkten, zoals de sterk groeiende segmenten biologisch, convenience en non-food.

Potentie
Hoewel de totale omzet nog gering is, biedt biologische voeding potentie. Met name in bio-zuivel trachten diverse merken zich te profileren. Een mogelijk andere interessante deelmarkt is volgens ING convenience. Door bijvoorbeeld de verkoop van belegde broodjes in de supermarkt of het creëren van een eethoek in de winkel kan de super de concurrentie aan in het out-of-home segment. Ook hier is volgens ING sprake van een groot potentieel. Naast biologisch en foodservice is verder non-food een mogelijke optie om onder de margedruk uit te komen. Wederom is sprake van een gering aandeel in de totale omzet. Het gemiddelde rendement is echter relatief hoog, waardoor non-food een belangrijke bijdrage aan de winst kan leveren.
Bron: Distrifood,


Nederlanders eten minst vaak biologisch
Biologisch nog niet voor alle Nederlanders even logisch

Duurzaam uit eten is in. Op menukaarten van restaurants verschijnt steeds vaker een diversiteit aan keurmerken om te laten zien hoe goed het leven van een kalfje was voordat het op het bord van de consument belandde. En ook de kleurrijke omschrijving van de gerechten, 'mals Vreelands biggetje', moet de consument het gevoel te geven dat er met mooie, eerlijke producten wordt gekookt. Het is een ontwikkeling die nauw lijkt aan te sluiten op de behoeften van de bewuste consument. Het welzijn van de dieren is in Nederland namelijk de belangrijkste motivatie om biologisch te gaan eten, zo blijkt uit onlangs verschenen European Health & Nutrition-onderzoek van TNS NIPO. Daarmee is ons land in Europa uniek in z’n soort.

Duitsers en Italianen eten 't vaakst biologisch
Ruim vier op de tien Nederlanders (42 procent) zegt gevoelsmatig wel 'ja' tegen biologisch eten, maar het is nog geen gewoontegedrag. Echt gebruikelijk is het in de rest van Europa ook nog niet om biologisch te eten. Duitsers en Italianen blijken de meest frequente gebruikers van biologisch voedsel te zijn. Meer dan een kwart van hen consumeert biologische producten op een wekelijkse basis. In Nederland eten we echter het minst vaak biologisch: twintig procent eet wekelijks biologisch.

In andere Europese landen worden biologische producten vooral gegeten omdat ze gezonder zijn. Daarna volgen een betere smaak en het welzijn voor het milieu als doorslaggevende redenen.

Als Nederlanders dan voor biologische producten kiezen, zeggen ze meestal voor groenten (51%), eieren (48%) en vlees (42%) te kiezen, gevolgd door fruit (38%), olie (32%), aardappelen (25%) en melk (23%). In de rest van Europa is de verdeling niet veel anders. Het minst laten we ons verleiden door biologische sauzen (4%) en delicatessen (3%).


Prijs grootste barrière
Voor Europeanen is prijs de grootste barrière voor het eten van biologische producten. Een groter aanbod en betere beschikbaarheid zouden ook meer mensen aansporen om biologische producten te gebruiken. 81 Procent van de Nederlanders die af en toe biologisch eten zegt vaker biologisch te zullen eten als de prijzen van biologisch voedsel omlaag gaan. Als het aanbod groter zou zijn, zou bijna een kwart van de Nederlandse bevolking vaker voor biologisch te kiezen.

Bron: TNS NIPO

reactie XEA.nl
Wessanen zal dus alle zeilen moeten bijzetten in Nederland.
Werk aan de winkel, wat hebben haar aandeelhouders wat te verduren gehad.



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL