Wessanen 2009: een jaar van heroriëntatie

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Beleggingsadvies 25/02/2010 08:01
Belangrijkste ontwikkelingen Q4 2009
• Desinvestering Tree of Life, Inc. voltooid in januari 2010; transactieprijs USD 190 miljoen.
• Desinvestering van drie kleinere, niet tot de kernactiviteiten behorende bedrijven, in lijn met de gekozen strategische richting.
• Omzet uit voortgezette bedrijfsactiviteiten met 4,9% gedaald naar EUR 169 miljoen (autonome daling van 2,9%).
• Daling van de autonome omzetgroei van Wessanen Europe met 0,7% (groei in Frankrijk, overige markten zwak).
• Bedrijfsresultaat (EBIT) EUR 43,7 miljoen negatief, voornamelijk door bijzondere waardeverminderingen en eenmalige posten; onderliggend bedrijfsresultaat EUR 0,5 miljoen negatief.
• Nettoresultaat EUR 112 miljoen negatief, voornamelijk door bijzondere waardeverminderingen van (im)materiële activa en latente belastingvorderingen en een boekverlies op desinvestering.
Belangrijkste ontwikkelingen 2009
• 2009 was een jaar van grote verandering en transformatie, met als doel heroriëntatie van het concern.
• Grote en belangrijke stappen zijn gezet (strategie, desinvesteringen, organisatie, management) teneinde de focus te verleggen naar biologische markten in Europa.
• De zoektocht naar een nieuwe CEO is geslaagd: Piet Hein Merckens start per 1 april 2010 bij Wessanen en zal per 1 juni 2010 de functie van CEO op zich nemen.
• Omzet uit voortgezette bedrijfsactiviteiten EUR 703 miljoen, een autonome daling van 2,9%.

Toelichting CEO
CEO Frans Koffrie van Wessanen gaf de volgende toelichting: “2009 was voor Wessanen een jaar van grote verandering en transformatie. Het managementteam formuleerde een nieuwe strategische richting voor het Concern aangezien er duidelijk synergie ontbrak tussen onze verschillende activiteiten. Het belangrijkste doel was een nieuwe focus aan te brengen. Na een grondige strategische heroverweging hebben wij besloten de focus te verleggen naar de biologische voedingsmarkten in Europa. Daarnaast gaan wij door met de verdere ontwikkeling van Frozen Foods.
Dientengevolge hebben wij in de afgelopen vier maanden de helft van de groepsomzet afgestoten, inclusief het Noord-Amerikaanse distributiebedrijf Tree of Life eind januari 2010 en drie kleinere bedrijven in het vierde kwartaal van 2009.
In het vierde kwartaal ondervond het supermarktkanaal nog steeds hinder van de recessie. De resultaten van Wessanen Europe gaven een gemengd beeld te zien, waarbij alleen Frankrijk een hogere omzet rapporteerde. Het bedrijfsresultaat werd nadelig beïnvloed door een lagere brutomarge en hogere marketinguitgaven. Frozen Foods zag de omzet stijgen en wist het bedrijfsresultaat te verbeteren ondanks gestegen marketinguitgaven. Ondanks een operationeel verlies lag de omzet van ABC boven onze verwachtingen.
Voor het komende jaar verwachten we dat de economische omstandigheden uitdagend blijven met oplopende werkloosheid en lage niveaus van consumentenvertrouwen, hetgeen de groei in onze markten kan beïnvloeden.
Onze prioriteiten voor 2010 – een jaar van investeren – zijn duidelijk. Wij versterken onze kernactiviteiten door onze inkoopfuncties te centraliseren, onze merken te harmoniseren en ondersteunen, en door te investeren in IT en procesverbeteringen. Vanaf 2011 streven wij ernaar de gezonde vooruitzichten voor de markten voor biologische voedingsproducten optimaal te benutten en een groei te realiseren die tenminste in lijn ligt met de markt.
Het is onze stellige overtuiging dat Wessanen door de grote veranderingen en de transformatie die we in 2009 tot stand hebben gebracht, in een goede uitgangspositie verkeert om zich te ontwikkelen tot een vooraanstaande, succesvolle speler in de Europese markt voor biologische voedingsproducten. Wij zijn bijzonder verheugd over de komst per 1 april van Piet Hein Merckens bij Wessanen, omdat hij de juiste persoon is om leiding te geven aan Wessanen en het streven van het Concern om uit te groeien tot de Europese koploper op het gebied van biologische voedingsproducten.”
Strategische update
De Europese markt voor biologische voedingsproducten is een aantrekkelijke markt met belangrijk groeipotentieel. De vraag van consumenten naar biologische voedingsproducten is in de afgelopen tien jaar constant gestegen, hoewel de consumptie per hoofd van de bevolking nog steeds laag is. De meeste
consumenten zijn zich tegenwoordig bewust van het belang van biologische voeding en duurzame productiemethoden, en ervaren biologische voeding als een aantrekkelijke keuzemogelijkheid.
In 2009 was de gecombineerde marktomvang van de top 10 van Europese landen circa EUR 16 miljard. De historische groei schommelt rond 10%, maar in 2009 kwam de groei in Europa slechts uit op een geschatte 0-5% als gevolg van de recessie. Sterke, onderliggende trends zoals de groeiende belangstelling van de doorsnee consument en de pure en rijke smaak van biologische voedingsproducten zullen naar verwachting leiden tot aanhoudende groei.
Wessanen streeft ernaar uit te groeien tot de koploper op het gebied van biologische voeding in een select aantal Europese landen. De strategische focus ligt op vier geïdentificeerde groeipijlers teneinde de ruimschoots aanwezige kansen in het supermarktkanaal en natuurvoedingswinkels ten volle te benutten. De aandacht zal ten eerste uitgaan naar het verwerven van een prominente positie in de speciale, biologische schappen. Wij streven er ook naar om onze distributiepositie in de markt voor natuurvoedingswinkels te versterken. Daarnaast willen wij toonaangevende, zogenaamde ‘single-category’ biologische merken aanbieden in de gewone schappen in een select aantal categorieën en landen. Tot slot zal de focus liggen op het ontwikkelen, verwerven en exploiteren van toonaangevende, biologische merken, hetzij categoriespecifiek hetzij categorieoverstijgend. Door maximaal in te zetten op deze groeipijlers beogen wij de gezaghebbende autoriteit op het gebied van biologische voeding te worden voor al onze stakeholders, onder wie consumenten, handelspartners en leveranciers.
Om van deze groeipijlers een succes te maken, wordt momenteel een nieuw operationeel model geïmplementeerd bij Wessanen Europe. Wij beschikken thans over vier op consumentvoordelen gerichte platforms die bepalend zijn voor de harmonisatie van merken, voor centrale inkoop en het opzetten van een ‘Organic Expertise Centre’. Om effectief en succesvol leiding te geven aan Wessanen Europe, is de managementstructuur aangepast en de Executive Management Group in het leven geroepen.
Met ons financiële beleid streven wij naar een nettoschuld die structureel lager ligt dan 2,5 keer EBITDA, waardoor wij in het geval van acquisities voldoende financiële armslag hebben. Afwegingen voor het doen van acquisities zijn schaalvergroting en uitbreiding in de landen waar we momenteel al actief zijn. Acquisities moeten meteen bijdragen aan de winst per aandeel en dienen vanaf het tweede jaar een waardeverhogend effect te hebben.
Na de verkoop van Tree of Life, Inc. en in het licht van het economisch klimaat zal het Concern mogelijk versterking van de balans overwegen om financiële armslag te creëren voor de uitvoering van haar strategische en operationele plannen. Mogelijk zullen wij marktkansen benutten die in lijn zijn met deze doelstelling.
Prioriteiten 2010
• Wessanen Europe: versterking van de kernactiviteiten via centrale inkoop en hogere marketing- en IT-uitgaven
• Frozen Foods: revitalisering van het merk Beckers en onverminderde aandacht voor de productiekosten
• ABC: afronding van het BPR-proces (Business Process Redesign) en de kostenverlagende initiatieven, met de intentie het bedrijf in 2011 af te stoten
• PANOS Brands zal naar verwachting in de loop van 2010 worden afgestoten
Financieel overzicht
De omzet uit voortgezette bedrijfsactiviteiten daalde in het vierde kwartaal met 4,9%, inclusief een negatief valuta-effect van 2,1%. De autonome groei bedroeg (2,9)% aangezien lagere volumes slechts ten dele konden worden gecompenseerd door positieve prijseffecten. De autonome omzet van Wessanen Europe daalde met 0,7%, die van Frozen Foods steeg met 0,6%. ABC rapporteerde over het seizoensmatig zwakke vierde kwartaal een lagere omzet.
Het bedrijfsresultaat was EUR 43,7 miljoen negatief en werd nadelig beïnvloed door bijzondere waardeverminderingen van EUR 36,1 miljoen en overige eenmalige posten van EUR 7,1 miljoen negatief. Het merendeel van de bijzondere waardeverminderingen (EUR 28,0 miljoen) bij Wessanen Europe was toe te schrijven aan de Benelux, waar de jaarlijkse impairment test werd toegepast op een meer granulaire segmentering, en weerspiegelt een herziene groeiprojectie als gevolg van de recessie. De bijzondere waardevermindering bij ABC was het gevolg van de jaarlijkse impairment test.
Het onderliggende bedrijfsresultaat, exclusief eenmalige posten, was min of meer gelijk aan het voorgaande jaar dankzij verbeteringen bij ABC en Frozen Foods, die werden geneutraliseerd door de lagere winstgevendheid van Wessanen Europe.

De winstbelasting bedroeg EUR 21,4 miljoen, voornamelijk door een afschrijving van EUR 25,4 miljoen in Nederland en de VS. Het verschil met het gewogen gemiddelde, wettelijk voorgeschreven belastingtarief van 32% is hoofdzakelijk toe te schrijven aan verantwoorde bijzondere waardeverminderingen van goodwill, die fiscaal niet aftrekbaar zijn.
Het resultaat uit beëindigde bedrijfsactiviteiten, na aftrek van belasting, bedroeg EUR 43,8 miljoen negatief, voornamelijk door bijzondere waardeverminderingen in verband met de desinvestering van Tree of Life, Inc.
Het nettoresultaat kwam uit op EUR 111,7 miljoen negatief, mede als gevolg van het operationele verlies, bijzondere waardeverminderingen van latente belastingvorderingen in Nederland en de VS en het nettoverlies uit beëindigde bedrijfsactiviteiten.
Het werkkapitaal van de voortgezette bedrijfsactiviteiten per einde jaar bedroeg EUR 19,4 miljoen, oftewel 2,5% van de omzet (FY 2008: EUR 48,9 miljoen of 7,4% van de omzet). In de loop van het vierde kwartaal daalde het werkkapitaal van voortgezette bedrijfsactiviteiten met EUR 11,7 miljoen (exclusief wisselkoerseffecten en herclassificaties), voornamelijk door een afname van voorraden bij ABC en lagere handelsdebiteuren bij zowel ABC als Wessanen Europe.
De kasstroom uit operationele activiteiten (voortgezette bedrijfsactiviteiten) kwam per saldo uit op EUR 3,3 miljoen in het vierde kwartaal, voornamelijk als gevolg van het kasverlies uit resultaat en een vermindering van het werkkapitaal met EUR 11,7 miljoen. Dit is inclusief afgedragen winstbelasting (EUR 3,3 miljoen) en betaalde rente (EUR 3,7 miljoen). De kasstroom uit operationele activiteiten van Wessanen in totaal bedroeg EUR 7,9 miljoen.
De nettoschuld van de Groep nam af tot EUR 175,0 miljoen per ultimo 2009 (Q3 2009: EUR 179,0 miljoen; Q4 2008: EUR 214,6 miljoen). USD 190 miljoen was de opbrengst voor de verkoop van Tree of Life, Inc. eind januari 2010; dit bedrag is gebruikt voor het delgen van kosten in verband met deze transactie, voor het afwikkelen van factoring en voor het aflossen van circa EUR 110 miljoen aan leningen in het kader van de kredietfaciliteit.
Tengevolge van de afronding van de verkoop van Tree of Life, Inc. in januari 2010 kwam de ‘nettoschuld/EBITDAE’-ratio uit op 4,3x per 31 december. Aangezien dit de convenantafspraak van 4,0x van onze belangrijkste kredietfaciliteit overtrof, is begin 2010 een ‘waiver’ aangevraagd en verkregen van het bankensyndicaat.
Het dividendbeleid van Wessanen gaat uit van een dividenduitkering van 35-45% van het nettoresultaat (exclusief belangrijke eenmalige effecten). Aangezien het nettoresultaat van Wessanen, exclusief eenmalige posten zoals het verantwoorde verlies op beëindigde bedrijfsactiviteiten, bijzondere waardeverminderingen van activa en afboekingen van latente belastingvorderingen, negatief was over 2009, hebben wij besloten om de Algemene Vergadering van Aandelhouders voor te stellen geen dividend vast te stellen voor 2009.

Een per saldo cumulatief en tijdelijk in het eigen vermogen verwerkt wisselkoersverlies van circa EUR 10 miljoen per 31 december 2009 in verband met de desinvestering van Tree of Life wordt in het eerste kwartaal van 2010 gerapporteerd onder netto financieringskosten.
Voor 2010 verwachten wij een effectieve belastingdruk van 30-35%. De investeringen zullen uitkomen op ongeveer het niveau van de afschrijvingen en amortisatie ten bedrage van EUR 15 miljoen. Een renteswap in verband met in US dollar luidende financiering ten bedrage van circa EUR 6 miljoen negatief dient nog te worden afgewikkeld.
Het eerste kwartaal zal een stijging van het werkkapitaal te zien geven als gevolg van een seizoensgebonden toename, hoofdzakelijk bij ABC. Wij verwachten onze nettoschuld later in het jaar geleidelijk te kunnen verlagen.

Het Europese supermarktkanaal bleef hinder ondervinden van de zwakke economische omstandigheden, waarbij retailers hun ‘private label’-aanbod uitbreidden ten koste van leveranciers van merkproducten. Natuurvoedingswinkels deden het beter met uitzondeirng van het VK, waar supermarkten groei realiseren ten koste van kleinere winkels.
De omzet bedroeg EUR 124,0 miljoen, een autonome daling van 0,7%. Hogere prijzen compenseerden deels de lagere volumes. Het valuta-effect was 0,5% negatief.
Het bedrijfsresultaat van EUR 24,0 miljoen negatief werd beïnvloed door bijzondere waardeverminderingen ten bedrage van EUR (28,0) miljoen en overige eenmalige posten ten bedrage van EUR 1,5 miljoen negatief. Het onderliggende bedrijfsresultaat was EUR 5,5 miljoen, EUR 6,1 miljoen minder dan vorig jaar als gevolg van gestegen marketinguitgaven en een lagere brutomarge. Circa de helft van de lagere brutomarge was toe te schrijven aan eenmalige posten zoals extra voorzieningen voor verouderde voorraad in het VK en Frankrijk.

In Frankrijk zwakte de groei van biologische producten in supermarkten af en was sprake van onverminderde concurrentie van private labels van grote supermarkten. Onze afzet in het supermarktkanaal daalde enigszins, maar ons grootste merk Bjorg gaf aanhoudende groei te zien dankzij innovaties zoals Baby Bjorg. Het natuurvoedingskanaal bleef groeien, evenals onze verkopen aan natuurvoedingswinkels. Hoewel de markt voor dieetproducten nog steeds krimpt, is er sprake van verbetering na de scherpe daling eerder dit jaar. De omzet van dieetmerk Gayelord Hauser bleef achter bij die van vorig jaar. Begin januari voltooiden we opnieuw met succes de implementatie van een SAP-systeem bij een van onze werkmaatschappijen.
In de Benelux was onze omzet licht lager, voornamelijk door Natudis dat een lagere omzet bij onafhankelijke natuurvoedingswinkels rapporteerde. In het supermarktkanaal is de concurrentie hevig, met aanhoudende prijsdruk door de groei van private labels. Zonnatura gaf desondanks aanhoudende groei te zien, deels dankzij de bijdrage van Zonnatura brood.
De markt in het VK bleef zwak door een laag consumentenvertrouwen en een hevige prijzenslag onder de grote supermarkten. Onze omzet had te lijden van lagere distributievolumes naar natuurvoedingswinkels en van lagere volumes in het supermarktkanaal. De prijzen waren stabiel.
In een stagnerende Duitse markt bleef onze omzet nagenoeg ongewijzigd. De omzet bij natuurvoedingswinkels en de verkoop van Whole Earth in het supermarktkanaal stegen, terwijl de export achterbleef. Onze omzet uit private labels daalde door zwakke verkopen bij discounters.
Onder leiding van de in het leven geroepen Executive Management Group (EMG) heeft Wessanen Europe het nieuwe, operationele model geïmplementeerd en werkt de divisie aan de vier groeipijlers. Momenteel worden de eerste stappen gezet om de merkenportfolio af te stemmen en het inkoopproces te centraliseren.

zie voor cijfer op
http://www.wessanen.com/clients/wessanen/wes-corporate.nsf/0/6B628186D8F2F8FBC12576D400471EDB/$FILE/100225%20Wessanen%20Results%20Q4-2009%20NL.pdf



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL