Q1 2007: Wessanen: verbetering zet door in alle vier bedrijfsonderdelen

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Beleggingsadvies 09/05/2007 08:15
Belangrijkste ontwikkelingen
• In het eerste kwartaal van 2007 kwam de omzet uit op EUR 388,5 miljoen (Q1-06: EUR 414,5 miljoen). De eigen merken zijn met ruim 4% gegroeid. De daling bij TOL NA is sterk teruggebracht. Het negatieve valuta-effect bedroeg EUR 19 miljoen.
• EBIT is met 13% gestegen, van EUR 10,8 miljoen in het eerste kwartaal van 2006 naar EUR 12,1 miljoen in het eerste kwartaal van 2007, dit ondanks een negatief effect van EUR 0,6 miljoen in totaal als gevolg van valutakoersen en herstructurering Karl Kemper Duitsland.
• De nettowinst bedroeg in het eerste kwartaal van 2007 EUR 21,5 miljoen, tegen EUR 5,0 miljoen in het eerste kwartaal van 2006. Dit was met name te danken aan de verbeterde EBIT en de boekwinst op de verkoop van de Private Label-activiteiten.
• North America Distribution haalde nog eens USD 25 miljoen op jaarbasis aan nieuwe contracten binnen.
Toelichting CEO
Ad Veenhof, Wessanen CEO: “De resultaten voor het eerste kwartaal van 2007 zijn volledig volgens verwachting. Onze merken hebben goed gepresteerd; Europe Branded is met 4,2% gegroeid. De top-line groei bij North America Branded is in wezen vlak, een combinatie van 7% groei in eigen merken verminderd met de beëindiging van sole agency activiteiten voor USD 2 miljoen. Europe Distribution heeft de groeitrend doorgezet en voor North America Distribution is de top-line trend duidelijk verbeterd ten opzichte van de voorgaande vier kwartalen. De recent verworven contracten vormen een verdere indicatie van groeiend vertrouwen in de capaciteiten van TOL NA. In elk van de vier bedrijfsonderdelen zijn de EBIT-marges positief en verbeterd. We verwachten dat onze vier bedrijfsonderdelen deze positieve trend zullen voortzetten en vanaf het tweede kwartaal 2007 top-line groei zullen laten zien (bij een constante wisselkoers).
Nu we onze Private Label-activiteiten hebben verkocht, voeren we geleidelijk onze initiatieven op met betrekking tot fusies en overnames teneinde autonome groei te ondersteunen. Voorbeelden hiervan zijn de nieuwe onderneming met Rabo Capital voor diepvriessnacks en de overname van Organica door North America Distribution. Bij het beoordelen van fusies en overnames concentreren we ons op drie belangrijke gebieden: ten eerste, research & development en productiecapaciteiten in bepaalde categorieën om onze merken te versterken; ten tweede, opbouw en uitbreiding van onze merkenportfolio; en ten derde, versterking van ons huidige netwerk in North America Distribution.”

Geconsolideerde kerncijfers eerste kwartaal 2007
x EUR miljoen, tenzij anders vermeld Q1 2007 Q1 2006
Netto-omzet 388,5 414,5
Netto-omzet bij constante wisselkoersen 407,8 414,5
EBIT (bedrijfsresultaat) 12,1 10,8
Nettowinst 21,5 5,0
Winst per aandeel (in euro’s) 0,30 0,07
Gemiddeld aantal uitstaande aandelen (x 1.000 aandelen)
71.624 70.861

Vooruitzichten
• Groei realiseren in elk van onze vier bedrijfsonderdelen, zodat eind 2007 (run rate) het doel van 5-7% wordt behaald.
• Onze merken en merkenportfolio in de belangrijkste productcategorieën verbreden en internationaliseren.
• Onze distributieactiviteiten versterken door autonome groei, nieuwe contracten en aanvullende consolidaties.
• De strategische winstniveaus realiseren per ultimo 2007 (run rate) voor Europe Branded en North America Distribution en Europe Distribution. De winstgevendheid van North America Distribution verbeteren en blijven werken aan een strategische winstgevendheid van 3-4%, die enigszins vertraagd is.
• Het werkkapitaal en de kasstroom verder verbeteren.
Financieel overzicht
Ondanks een omzetgroei van 4,5% in onze activiteiten in Europa, daalde de totale omzet met 6,3% naar EUR 388,5 miljoen, wegens lagere verkopen bij onze activiteiten in Noord-Amerika en een negatief valuta-effect (een zwakke dollar ten opzichte van de euro in het eerste kwartaal van 2007 vergeleken met Q1-06) van EUR 19 miljoen.
In al onze bedrijfsonderdelen nam de EBIT als percentage van de netto-omzet in het eerste kwartaal van 2007 toe, in vergelijking met het eerste kwartaal van 2006.
Het primaire werkkapitaal van voortgezette bedrijfsactiviteiten nam in het eerste kwartaal van 2007 toe met EUR 4 miljoen tot EUR 241,3 miljoen, ondanks een positief valuta-effect van EUR 2 miljoen, voornamelijk wegens een reclassificatie.
De kasstroom uit operationele en voortgezette activiteiten bedroeg in het eerste kwartaal van 2007 EUR 6,0 miljoen (Q1-06: EUR 1,5 miljoen). De netto-instroom van kasmiddelen uit voortgezette en beëindigde activiteiten bedroeg EUR 105,5 miljoen (Q1-06: EUR (7,9) miljoen), inclusief een netto-instroom van kasmiddelen ten bedrage van EUR 100,6 miljoen, zijnde het initiële verkoopbedrag dat is ontvangen voor de verkoop van de Private Label-activiteiten.
De nettoschuld voor voortgezette activiteiten daalde in het eerste kwartaal van 2007 met EUR 103 miljoen naar EUR 26 miljoen per 31 maart 2007, met name als gevolg van een netto-instroom van kasmiddelen van EUR 100,6 miljoen uit de verkoop van de Private Label-activiteiten.
Belangrijke ontwikkelingen eerste kwartaal per segment: Noord-Amerika
• De omzet voor North America Distribution bedroeg USD 274,5 miljoen in het eerste kwartaal van 2007, een daling van 5% ten opzichte van vorig jaar als gevolg van de beëindiging van contracten begin 2006, een wijziging in de accounting classificatie en druk op de natuurvoedingsbranche. Het negatieve effect van de beëindigde contracten eindigde in februari 2007.
• De wijziging van de accounting classificatie werd in mei 2006 bij North America Distribution geïnitieerd. Deze verandering resulteerde in een daling van zowel de netto-omzet als de kostprijs van de omzet van ongeveer USD 3 miljoen in het eerste kwartaal van 2007 en had geen invloed op de bruto marge. De wijziging staat in verband met promotionele vergoedingen aan klanten. In het tweede kwartaal van 2007 zal er een beperkte invloed zijn op zowel netto-omzet als de kostprijs van de omzet.
• Eerder aangekondigde nieuwe activiteiten voor North America Distribution zijn eind maart 2007 gestart en de integratie hiervan zal verder plaatsvinden gedurende het tweede en derde kwartaal.
• In de loop van het kwartaal is een extra USD 25 miljoen op jaarbasis aan verkoopvolume toegekend aan North America Distribution.
• De omzet voor North America Branded was in het eerste kwartaal van 2007 in wezen vlak. De winst kwam echter 10% hoger uit. De groei werd belemmerd door de beëindiging van sole agency activiteiten. Eigen merken zijn met 7% gegroeid ten opzichte van vorig jaar.

Dividend en inkoop eigen aandelen
Wessanen is voornemens om over 2007 een dividend uit te keren van EUR 0,65, onder voorbehoud van goedkeuring van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 16 april 2008. Met instemming van de Raad van Commissarissen is besloten om het interim dividend over 2007 te verhogen van EUR 0,20 naar 0,25 en het slotdividend over 2007 te verlagen van EUR 0,45 naar 0,40. Het totale dividend zal hiermee gelijk blijven aan het dividend over 2006.
Begin mei 2007 is Wessanen gestart met een programma om eigen aandelen in te kopen ter waarde van EUR 50 miljoen. Een compleet overzicht wordt gepubliceerd op Wessanens corporate website.

Belangrijke data
1 augustus 2007 Publicatie resultaten 2e kwartaal en 1e halfjaar 2007
15 augustus 2007 Betaalbaarstelling interim dividend 2007
31 oktober 2007 Publicatie resultaten 3e kwartaal 2007
26 februari 2008 Publicatie resultaten 4e kwartaal 2007



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL