Cijfers Wessanen

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Beleggingsadvies 27/02/2007 07:50
Alle bedrijfsonderdelen verbeterden de winstmarge, inkoop eigen aandelen ter waarde van EUR 50 miljoen.
Belangrijkste ontwikkelingen
�� De omzet kwam in het vierde kwartaal van 2006 uit op EUR 407,8 miljoen (inclusief een negatief valutaeffect van EUR 20,2 miljoen); 4,2% minder dan vorig jaar bij gelijkblijvende wisselkoersen. De omzet over
het hele jaar bedroeg EUR 1.590,3 miljoen (inclusief een negatief valuta-effect van EUR 16,0 miljoen); bij gelijkblijvende wisselkoersen een daling van 5,0% ten opzichte van vorig jaar.
�� EBITAE en EBIT bedroegen in het vierde kwartaal van 2006 respectievelijk EUR 20,2 and EUR 12,3 miljoen.
Voor het gehele jaar bedroeg de EBIT EUR 42,2 miljoen, ofwel 70% meer dan vorig jaar.
�� De kasstroom uit operationele activiteiten bedroeg EUR 17 miljoen in het vierde kwartaal van 2006, inclusief een verdere verlaging van het primaire werkkapitaal met EUR 10 miljoen.
�� De opbrengst van de verkoop van Private Label activiteiten zal worden aangewend voor selectieve investeringen en voor de inkoop van eigen aandelen ten bedrage van EUR 50 miljoen.
�� Onlangs verkregen nieuwe opdrachten voor TOL NA vertegenwoordigen op jaarbasis een waarde van meer dan USD 100 miljoen.
�� Herfinanciering van de EUR 250 miljoen crediet faciliteit effectief per 9 februari 2007.
�� Dhr. Ad Veenhof en dhr. Richard Lane worden tijdens de aankomende Algemene Vergadering van Aandeelhouders voorgedragen voor (her)benoeming als lid van de Concerndirectie.

Toelichting CEO
Ad Veenhof, Wessanen CEO: “De winstmarge van onze vier business units verbeterde in het vierde kwartaal ten opzichte van dezelfde periode in 2005 dankzij een betere portfoliomix en goede kostenbeheersing. De top-line
ontwikkeling bleef voor Branded Europe en Distribution North America iets achter bij de verwachtingen.
Branded Europe zette de groei van het derde kwartaal voort, maar eind december viel deze terug. Daarentegen liet januari 2007 een duidelijke groeitrend zien.
Branded North America deed het goed, ondanks een negatief effect van beëindigde sole agent business. Dit laatstgenoemde effect zal meer dan goed worden gemaakt door de groei van eigen merken vanaf het tweede
kwartaal van 2007.
Met de pijplijn van nieuwe producten en nieuwe listings verwachten wij in 2007 voldoende groei voor Branded Europe en North America om het beoogde groeiniveau ultimo 2007 (running rate) van 5-7% te realiseren.
Distribution Europe presteerde goed en zal deze positieve trend ook in 2007 voortzetten. Distribution North America wist de omzettrend van de voorgaande kwartalen nog niet te verbeteren, maar liet wel sterke brutowinstmarges zien en goede kostenbeheersing. Mede op grond van de nieuwe distributieovereenkomsten, nieuwe leveranciers en een aantal consolidatie-initiatieven verwachten wij dat TOL NA vanaf het tweede kwartaal van 2007 een groeitrend zal inzetten.

Al met al is 2006 meer een overgangsjaar geweest, waarin we versneld innovaties hebben geïntroduceerd bij zowel de merkactiviteiten als de distributieactiviteiten, gezonde brutowinstmarges en goede kostenbeheersing
hebben vastgehouden, de interne processen hebben aangescherpt, ons eerste maatschappelijk jaarverslag hebben gepubliceerd, certificaten hebben omgezet in normale aandelen en onze Private Label activiteiten hebben verkocht. Dit jaar, in 2007, is het van groot belang aan te tonen dat we een groeitrend in- of doorzetten van onze top-line teneinde het beoogde groeiniveau ultimo 2007 (running rate) van 5-7% voor onze vier business units te
realiseren. Er zijn steeds meer tekenen dat we daarin zullen slagen.
Teneinde onze sterke balans, de opbrengst van de verkoop van de Private Label activiteiten en onze overname policy goed te balanceren, hebben wij besloten eigen aandelen in te kopen voor een bedrag van EUR 50 miljoen
en het dividend ongewijzigd te laten op EUR 0,65”.

Geconsolideerde kerncijfers vierde kwartaal en boekjaar 2006
Q4 2006 Q4 20051 x EUR miljoen, tenzij anders vermeld FY 2006 FY 20051
407,8 446,6 Netto-omzet 1.590,3 1.691,1
428,0 446,6 Netto-omzet bij constante wisselkoersen 1.606,3 1.691,1
20,2 19,5 EBITAE (bedrijfsresultaat vóór afschrijving goodwill en bijzondere posten) 56,8 54,5
(7,9) (8,6) Bijzondere posten vóór belasting (14,6) (29,6)
12,3 10,9 EBIT (bedrijfsresultaat) 42,2 24,9
9,2 4,9 Nettowinst 32,0 25,0
0,13 0,07 Winst per aandeel (in euro) 0,45 0,35
71.555 70.806 Gemiddeld aantal uitstaande aandelen (x 1.000 aandelen) 71.217 70.516

Vooruitzichten
• Groei realiseren in elk van onze vier business units, zodat eind 2007 (running rate) het doel van 5-7% wordt behaald.
• Onze merken en merkenportfolio in de belangrijkste productcategorieën verbreden en internationaliseren.
• Onze distributieactiviteit versterken door organische groei, nieuwe contracten en aanvullende consolidaties.
• De strategische winstniveaus realiseren ultimo 2007 (running rate) voor Branded Europe en North America en Distribution Europe. De winstgevendheid van Distribution North America verbeteren en blijven werken aan een strategische winstgevendheid van 3-4%, die enigszins vertraagd is.
• Het werkkapitaal en de kasstroom verder verbeteren.

Financieel overzicht
De totale omzet werd positief beïnvloed door hogere verkopen in Europa, maar gecompenseerd door lagere verkopen in Noord-Amerika. Het negatieve valuta-effect van een zwakke dollar ten opzichte van de euro (vierde kwartaal 2006 ten opzichte van vierde kwartaal 2005) bedroeg EUR 20 miljoen.
1 De vergelijkende cijfers zijn aangepast voor de deconsolidatie
van de Private Label activiteiten en de (her-)consolidatie van Karl Kemper Duitsland.



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL