KPN. persbericht resultaten derde kwartaal 2012 en ziet zeker EUR 0,35 als dividend in 2013

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Beleggingsadvies 23/10/2012 07:31
KPN resultaten derde kwartaal 2012
Hoofdpunten
 KPN Groep: gemengd beeld resultaten
 Nederland: op schema voor behalen marktaandeel-doelen 2012
 Upgrades mobiele en vaste netwerken: hoogste kwaliteit diensten
 Reductieprogramma 4.000-5.000 FTE: op schema voor afronding eind 2013
 Duitsland: prijsconcurrentie in de markt heft groei uit nieuwe abonnementen op
 België: opnieuw sterke onderliggende groei dienstenomzet
 Verwachtingen 2012: Outlook bevestigd
Kerncijfers KPN*
(In miljoenen euro tenzij anders aangegeven)
3e kw ’12 3e kw ’11 Δ t/m 3e kw ’12 t/m 3e kw ’11 Δ
Opbrengsten en baten 3.051 3.263 -6,5% 9.434 9.788 -3,6%
- waarvan opbrengsten 3.044 3.256 -6,5% 9.356 9.727 -3,8%
EBITDA 1.164 1.245 -6,5% 3.407 3.822 -11%
Herstructureringskosten 13 85 -85% 83 108 -23%
EBITDA (excl. herstructureringskosten) 1.177 1.330 -12% 3.490 3.930 -11%
Bedrijfsresultaat (EBIT) 536 657 -18% 1.691 2.113 -20%
Resultaat na belastingen (netto resultaat)** 250 368 -32% 853 1.373 -38%
Winst per aandeel (in euro)** 0,17 0,26 -35% 0,60 0,93 -35%
Kasstroom uit operationele activiteiten 731 948 -23% 2.077 2.613 -21%
Investeringen -476 -498 -4,4% -1.443 -1.395 3,4%
Inkomsten uit vastgoed 2 13 -85% 40 75 -47%
Belastingverrekening E-Plus 89 92 -3,3% 243 245 -0,8%
Vrije kasstroom 346 555 -38% 917 1.538 -40%
*Alle non-IFRS items worden uitgelegd in de safe harbour sectie aan het eind van het Engelstalige financiële rapport
**Resultaat na belasting en winst per aandeel werden in de eerste 3 kwartalen van 2011 positief beïnvloed door een eenmalige belastingbate van
118 miljoen euro

Eelco Blok, CEO KPN:
“In het licht van onzekere en uitdagende economische omstandigheden zagen we een gemengd beeld bij de prestaties binnen de Groep in het derde kwartaal. We liggen op schema wat betreft onze 2012 doelen voor de marktaandelen in Nederland, waar we doorgaan met de upgrade van onze mobiele en vaste netwerken, om diensten met de hoogste kwaliteit te kunnen leveren aan onze
klanten. Onze klantgerichtheid zien we terug in stijgende Net Promotor Scores. In Duitsland is de concurrentie op prijs echter toegenomen in de laatste kwartalen wat leidt tot een afname van de omzetgroei van E-Plus. KPN Group Belgium heeft sterk gepresteerd in de eerste negen maanden van
2012.
We zijn allemaal gefocust om onze activiteiten te versterken, te vereenvoudigen en te laten groeien en bevestigen onze verwachtingen voor 2012.Tegelijkertijd erkennen we dat in de komende periode
de marktomstandigheden uitdagend zullen blijven. We zitten momenteel boven ons financiële raamwerk en verwachten dat dit de komende kwartalen zo zou kunnen blijven. KPN blijft streven naar een prudent financieel raamwerk, een goede balans tussen investeringen en uitkeringen aan aandeelhouders.”

Samenvatting resultaten derde kwartaal 2012
De resultaten van het derde kwartaal 2012 laten een gemengd beeld zien. In Nederland had KPN te kampen met moeilijke marktomstandigheden met meer concurrentie en negatieve financiële impact van regulering. Tegelijkertijd werd er verder geïnvesteerd in klanten, wat impact had op de korte
termijn winstgevendheid. In Duitsland zag KPN een toename van de concurrentie op prijs wat leidde tot een vertraging van de omzetgroei. In België bleef de onderliggende omzetgroei sterk. De totale omzet en de overige opbrengsten van de KPN Groep daalden in het derde kwartaal van 2012 met 6,5% tot 3,05 miljard euro ten opzichte van het derde kwartaal van 2011. De omzetdaling voor de groep komt door de verkoop van Getronics International en de lagere omzet in Nederland.

De lagere omzet en operationele prestaties hebben ook de winstgevendheid van KPN in het derde
kwartaal gedrukt. De EBITDA is met 6,5% gedaald naar 1,16 miljard euro. In Nederland daalde de
EBITDA deels door een verminderde vraag naar traditionele diensten. De positieve trend in de
activatie van glasvezelklanten en klanten voor interactieve televisie leidde ook tot hogere kosten. In
Duitsland leidde de toename van commerciële activiteiten om de prijsdruk tegen te gaan niet alleen
tot veel nieuwe klanten, maar ook tot hogere kosten.
De nettowinst van KPN kwam in het derde kwartaal 32% lager uit op 250 miljoen euro.
KPN investeerde in het derde kwartaal 476 miljoen euro. In de eerste drie kwartalen van 2012
investeerde KPN bijna anderhalf miljard euro, ruim 3% meer dan in de eerste drie kwartalen van
2011.
In het derde kwartaal van 2012 is KPN weer opgenomen in de Dow Jones Sustainability World Index
en heeft het Carbon Disclosure Project 2012 KPN uitgeroepen tot het beste telecombedrijf ter wereld
op het gebied van energie-reductie.
Het banenreductieprogramma van 4.000-5.000 FTE in Nederland ligt op schema om naar
verwachting eind 2013 te zijn afgerond. Het reductieprogramma heeft tot op heden geresulteerd in
een afname van ongeveer 1.300 FTE.
Hoofdpunten derde kwartaal
Consumenten Mobiel: aandeel relatief stabiel in competitieve markt
De onderliggende omzet uit mobiele diensten is in het derde kwartaal van 2012 gedaald met 8,3% als
gevolg van minder bel – en sms verkeer, gedeeltelijk gecompenseerd door een stijging van de
(terugkerende) omzet uit abonnementen. Het aantal mobiele consumenten abonnees bleef in het
derde kwartaal stabiel op 3,5 miljoen. Een lichte daling van het aantal abonnees (14.000) van de
eigen merken, werd deels gecompenseerd door een stijging van het aantal wholesale abonnees. In
het derde kwartaal van 2012 heeft de concurrentie met agressieve aanbiedingen gereageerd op de
introductie van de nieuwe abonnementen voor de merken Hi en Telfort in het tweede kwartaal van dit
jaar. Ondertussen heeft KPN de commerciële activiteiten weer opgeschroefd. Nieuwe abonnementen
voor het KPN merk, waarin klanten tegen een vast tarief onbeperkt kunnen bellen en sms’en, zijn op
30 juli geïntroduceerd. KPN’s distributiekanalen zijn in het derde kwartaal verder versterkt met 3
nieuwe XL winkels en 4 nieuwe multi-brand winkels. Het totale Nederlandse mobiele marktaandeel
bleef relatief stabiel in het derde kwartaal.
Consumenten Thuis: aantal klanten breedband gestegen
KPN’s breedband marktaandeel is in het derde kwartaal gestabiliseerd op ongeveer 39% en het
aantal breedbandklanten steeg, voor het eerst in jaren, autonoom met 18.000. Deze stijging kwam
doordat er meer glasvezelklanten werden aan gesloten en door goede prestaties van Telfort.
De groei in interactieve televisie zette ook in het derde kwartaal door. Er kwamen 88.000 nieuwe iTV
abonnees bij; KPN heeft inmiddels 1,6 miljoen televisieklanten. Het televisie marktaandeel steeg in
het kwartaal naar 20%, vergeleken met 17% een jaar eerder. KPN sloot in het derde kwartaal 34.000
nieuwe glasvezelklanten aan en heeft nu 198.000 glasvezelklanten, wat resulteert in een FttH
penetratie in KPN’s glasvezelgebieden van 18%. Deze klanten nemen in de regel meerdere diensten
af. Het aantal klanten met een alles-in-één-pakket steeg in het derde kwartaal met 63.000 naar
816.000. In het derde kwartaal lanceerde KPN de mogelijkheid om interactieve televisie te kunnen
kijken op de smartphone. De Nederlandse Mededelingsautoriteit (NMa) heeft op 17 oktober 2012
zijn goedkeuring verleend aan KPN’s overname van vier Reggeborgh-glasvezeldienstverleners. De
overname zorgt voor een stijging in breedband marktaandeel tot 41%.
Zakelijk segment: marktposities stabiel
In de zakelijke markt is, in lijn met voorgaande kwartalen, sprake van een verminderde vraag naar
traditionele diensten. Deze daling werd deels opgevangen door een stijging van de omzet uit mobiele
data en goede prestaties van de challenger merken. Het aantal mobiele klanten steeg weliswaar met
42.000, maar regulering zorgde voor een daling van de omzet uit mobiele diensten. De marktposities
bleven in het Zakelijk segment stabiel.
Bij Corporate Market, het voormalige Getronics, zijn de marktomstandigheden ook in het derde
kwartaal moeilijk gebleven en stonden de prijzen onder druk. KPN verwacht dat Corporate Market zijn
leidende marktpositie in Nederland heeft behouden.
Mobile International: Concurrentie Duitsland neemt toe, opnieuw groei in België
In Duitsland is de concurrentie op prijzen toegenomen in de laatste kwartalen wat heeft geleid tot een
vertraging van de omzetgroei in het derde kwartaal van 2012. Prijsconcurrentie in zowel het postpaid
als het prepaid segment zorgt ervoor dat meer klanten kiezen voor het optimaliseren van tarieven. Dit
zorgt er voor dat de groei met 210.000 nieuwe abonnees in het derde kwartaal niet wordt doorvertaald
in een stijging van de omzet. Het marktaandeel van E-Plus, gemeten in omzet uit mobiele diensten, is relatief stabiel gebleven op 15.9%.

KPN’s Belgische activiteiten lieten wederom een sterk kwartaal zien, met een onderliggende groei
van de dienstenomzet van 9,0%. Net als in voorgaande kwartalen kwam de groei voornamelijk uit
B2B, wholesale en dataverkeer. Het aantal abonnees daalde met 3.000 door een toename van de
concurrentie. Het aantal nieuwe prepaid klanten bedroeg in het derde kwartaal 234.000. In het derde
kwartaal werden echter 930.000 inactieve en verlopen SIM kaarten verwijderd uit het klantenbestand,
waardoor het aantal prepaid klanten per saldo afnam met 696.000. Het marktaandeel in België,
gemeten in omzet uit mobiele diensten, is naar verwachting gestegen naar ongeveer 20%. Aan het
eind van het derde kwartaal van 2012 had KPN bijna 28 miljoen mobiele klanten in Duitsland en
België, waarvan 24 miljoen in Duitsland en 3,7 miljoen in België.

Vooruitzichten
KPN ligt op schema voor het behalen van de outlook voor 2012. De EBITDA (exclusief herstructureringskosten) komt naar verwachting uit tussen 4,7 miljard euro en 4,9 miljard euro. De vrije kasstroom komt naar verwachting uit tussen 1,6 miljard euro en 1,8 miljard euro. Investeringen
komen uit tussen 2,0 miljard euro en 2,2 miljard euro

en het dividend per aandeel EUR 0,35 in 2012 en tenminste EUR 0,35 in 2013.

KPN blijft zorgen voor een goede balans tussen investeringen, een prudent financieringsbeleid en uitkeringen aan aandeelhouders. Een netto schuld / EBITDA ratio
tussen 2.0 en 2.5x blijft het doel van KPN en KPN blijft gecommitteerd aan een minimale credit rating van Baa2 en BBB bij respectievelijk Moody’s en Standard & Poor’s.
Dit persbericht is een korte samenvatting van de Engelse versie die leidend is. Het Engelstalige persbericht is
beschikbaar op www.kpn.com/resultaten.htm



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL