KPN resultaten eerste kwartaal 2012

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Beleggingsadvies 24/04/2012 08:35
Hoofdpunten
• Financiële resultaten conform verwachting in eerste kwartaal van overgangsjaar
• EBITDA, Vrije kasstroom beïnvloed door fasering en versnelde investeringen Nederland
• Verdere verbetering mobiele abonnementen, distributie uitgebreid
• Marktaandeel TV verbeterd, regionale benadering Consumenten Thuis
• Omzetgroei met goede EBITDA-marge Duitsland, sterke onderliggende groei België
• Outlook bevestigd
• Dividend 2011 van € 0,85 p/a goedgekeurd door AVA, slotdividend vandaag betaald

“De prestaties in het eerste kwartaal van het overgangsjaar 2012 zijn conform onze verwachtingen. De implementatie van het versnelde investeringsprogramma ligt op schema en we hebben een aantal belangrijke managementbenoemingen gedaan die zullen helpen om onze strategische ambities te realiseren. Ook zijn we met een aantal initiatieven gekomen om onze dienstverlening te verbeteren: In de Nederlandse mobiele markt hebben we substantiële verbeteringen doorgevoerd in onze abonnementen en we hebben onze distributiekanalen uitgebreid. Ons televisie marktaandeel is verder gestegen en onze regionale marktbenadering voor Consumenten Thuis is gestart. In het kader van kostenbesparingen hebben we het herstructureringsprogramma versneld, waarbij ook op het hoofdkantoor van KPN een aanzienlijke kostenreductie zal worden gerealiseerd.
De huidige financiële prestaties van het bedrijf zijn niet conform onze ambities op de middellange termijn. Het investeringsprogramma, gecombineerd met een focus op kwaliteitsverbetering en vereenvoudiging om de klanttevredenheid en reputatie te verbeteren, zullen zorgen voor een duurzaam winstniveau in Nederland vanaf het eind van 2012. De winstgevendheid en de kasstroom van KPN zal naar verwachting verbeteren in de tweede helft van 2012, als gevolg van de betere prestaties in Nederland. Ik bevestig daarom onze verwachtingen voor 2012.”
Eelco Blok, CEO KPN

Samenvatting resultaten eerste kwartaal 2012
De financiële resultaten van KPN in het eerste kwartaal van 2012 passen bij het overgangsjaar waarin KPN zich bevindt. De omzet staat in Nederland onder druk, terwijl de internationale activiteiten groei laten zien. Tegelijkertijd wordt er versneld geïnvesteerd, wat impact heeft op de winst.
De totale omzet en de overige opbrengsten van KPN daalden in het eerste kwartaal van 2012 met 1,4% tot 3,19 miljard euro ten opzichte van de eerste drie maanden van 2011. KPN heeft te kampen met concurrentiedruk en negatieve impact van regulering.

Het veranderende klantgedrag in de Nederlandse mobiele markt, in combinatie met sterke concurrentie, leidde tot lagere omzet uit mobiele diensten in het eerste kwartaal. Bij Consumenten Thuis stonden marktaandeel en omzet onder druk. In de Zakelijke Markt wist KPN zijn marktaandeel stabiel te houden terwijl Corporate Market (voorheen Getronics) nog steeds last had van prijsdruk en verminderde vraag vanwege de slechte economische omstandigheden.
De lagere omzet en de versnelde investeringen die KPN doorvoert om zijn Nederlandse activiteiten te versterken, hebben de winstgevendheid van KPN negatief beïnvloed. De EBITDA is met 12% gedaald naar 1,10 miljard euro. De nettowinst van KPN kwam 51% lager uit op 288 miljoen euro, voornamelijk als gevolg van een lager bedrijfsresultaat en een eenmalige belastingbate van 150 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2011.
KPN investeerde in het eerste kwartaal 460 miljoen euro. Dat is 20% meer dan in het eerste kwartaal van 2011. Dat komt door de versnelde uitrol van mobiele breedbandnetwerken in Duitsland en België en het Nederlandse investeringsprogramma. In Nederland investeerde KPN meer in de ‘upgrade’ van zijn vaste breedbandnetwerk, zijn mobiele netwerk, in klantapparatuur voor interactieve televisie en in activatie van glasvezelklanten. Naast hogere investeringen waren er ook hogere operationele kosten, in lijn met de strategie om de Nederlandse activiteiten te versterken. De operationele kosten van de Nederlandse Telecomactiviteiten (exclusief afschrijving, amortisatie en herstructureringskosten) stegen in het eerste kwartaal met 3,3% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2011. De stijging kwam door de aanschaf van meer goederen, hogere acquisitie kosten (SAC), een stijging van de marketing- en distributiekosten. In de komende kwartalen zal de onderliggende kostenstructuur verbeteren, voornamelijk als gevolg van de aangekondigde banenreductie. De geplande reductie van 4.000 tot 5.000 banen zal waarschijnlijk eind 2013 zijn afgerond, twee jaar eerder dan oorspronkelijk gepland. Als onderdeel van het besparingsprogramma is als doel gesteld om op het hoofdkantoor 30% tot 40% van de kosten te besparen in 2013.

Hoofdpunten eerste kwartaal

Consumenten Mobiel: nieuwe abonnementen geïntroduceerd
De omzet uit mobiele diensten is in het eerste kwartaal van 2012 verder gedaald als gevolg van concurrentiedruk en het veranderend klantgedrag, waarbij klanten vaker gebruikmaken van social media en apps (=dataverkeer) en minder van traditionele voice- en sms-diensten. De ontwikkeling van het klantaantal is veelbelovend. Onlangs heeft KPN vervolgstappen genomen om de mobiele abonnementen concurrerender te maken om zo het marktaandeel te ondersteunen. In maart en april zijn voor de merken Hi en Telfort nieuwe abonnementsvormen geïntroduceerd. De abonnementen zijn transparanter, eenvoudig en flexibel voor de klanten. Ook is een leasemodel geïntroduceerd voor mobiele telefoons. Om de distributiekanalen te versterken zijn in het eerste kwartaal 9 nieuwe winkels geopend. De pilot die KPN heeft lopen met een nieuwe XL winkel voldoet aan de verwachtingen en dit concept wordt uitgebreid. Tevens zijn nieuwe partnerships gesloten met de onafhankelijke telecomdistributeurs The Phone House en Telecombinatie.

Consumenten Thuis: regionale aanpak
KPN’s breedband marktaandeel stond in het eerste kwartaal onder druk en daalde naar 39%. De successen van de alles-in-één-pakketten (internetten, bellen én televisie) compenseren nog niet het verlies aan klanten bij losse bel- en of internetdiensten. De groei in interactieve televisie zette door in het eerste kwartaal. Er kwamen 79.000 nieuwe iTV abonnees bij en KPN sloot 23.000 nieuwe glasvezelklanten aan. Om het verlies van breedbandmarktaandeel te keren is KPN bezig met een aantal initiatieven. Naast de verhoging van de snelheid op zijn koper breedbandnetwerk en de verdere verbetering van abonnementen, is KPN ook gestart met een regionale marktbenadering. Met deze aanpak is KPN in Duitsland en België al jaren succesvol op de mobiele markt. Rekening houdend met de upgrade van het kopernetwerk en de uitrol van glasvezel worden bepaalde regio’s geselecteerd en geanalyseerd. Deze regio’s worden gedurende een korte periode benaderd met aanbiedingen die specifiek zijn toegespitst op het gebied.

Zakelijk segment: marktaandeel Zakelijke Markt stabiel, prijsdruk bij Corporate Market
In de zakelijke markt is, in lijn met voorgaande kwartalen, sprake van een verminderde vraag naar traditionele diensten. Deze daling werd deels opgevangen door een stijging van de omzet uit mobiele data en hardware. Hoewel de omzet daalde, wist KPN in de zakelijke markt zijn marktaandeel stabiel te houden. Voor klanten van Zakelijke Markt zijn eind 2011 nieuwe mobiele abonnementen geïntroduceerd die zijn toegespitst op het gebruik van mobiele data. De eerste signalen zijn positief. Zowel het aantal mobiele dataklanten als het gebruik van mobiele data steeg in het eerste kwartaal, wat leidde tot groei van omzet uit mobiele data.
Bij Corporate Market, het voormalige Getronics, zijn de marktomstandigheden in het eerste kwartaal moeilijk gebleven en stonden prijzen onder druk. Als gevolg van terughoudendheid bij klanten om te investeren in ICT, vooral bij de overheid en in de financiële sector, daalde de omzet en winstgevendheid. KPN focust steeds meer op de synergiën tussen Zakelijke Markt en Corporate Market. De stijgende marktvraag naar video-conferencing en de noodzaak vanuit de markt om IT en telecommunicatiediensten te integreren leidt tot de gezamenlijke ontwikkeling van producten en diensten door beide segmenten.

Mobile International: opnieuw groei in Duitsland en België
De resultaten in Duitsland laten omzetgroei met goede EBITDA-marge zien, terwijl België wederom een sterk kwartaal had. In Duitsland en België was sprake van een onderliggende groei van de dienstenomzet van respectievelijk 4,2% en 11% ten opzichte van het eerste kwartaal in 2011. In Duitsland en België blijft KPN investeren in de uitrol van snelle mobiele breedbandnetwerken en in nieuwe mobiele abonnementen die het gebruik van deze diensten aantrekkelijk maken. De uitrol van het mobiele breedband netwerk in Duitsland ligt op schema om aan het eind van 2012 een dekking te hebben van 80% van de bevolking. Aan het eind van het eerste kwartaal van 2012 had KPN 27,4 miljoen mobiele klanten in Duitsland en België, waarvan 23,1 miljoen in Duitsland en 4,3 miljoen in België.

Vooruitzichten
Het overgangsjaar 2012 staat voor KPN in het teken van de versterking van de Nederlandse activiteiten via een versneld investeringsprogramma. Deze investeringen worden gepleegd in de vaste en mobiele netwerken, verbeteringen van de mobiele en vaste portfolio en de verbetering van de onderliggende kostenstructuur. KPN wil in 2012 zijn marktaandeel in de mobiele consumentenmarkt stabiliseren en in de zakelijke markt handhaven. Verder wordt er in 2012 een eind aan de daling van het marktaandeel in de breedbandmarkt verwacht. Het versnelde investeringsprogramma leidt naar verwachting tot betere prestaties van de Nederlandse telecomactiviteiten in de tweede helft van het jaar en een duurzaam winstniveau vanaf het eind van 2012. KPN handhaaft de winstverwachting voor 2012. De EBITDA (exclusief herstructureringskosten) komt naar verwachting uit tussen 4,7 miljard euro en 4,9 miljard euro. De vrije kasstroom komt naar verwachting uit tussen 1,6 miljard euro en 1,8 miljard euro. Investeringen komen in 2012 uit tussen 2,0 miljard euro en 2,2 miljard euro. Het dividend per aandeel komt uit op 0,90 euro.

Dit persbericht is een korte samenvatting van de Engelse versie die leidend is. Het Engelstalige persbericht is beschikbaar op : www.kpn.com/resultaten.htm



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL