KPN cijfers 2011

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Beleggingsadvies 25/10/2011 07:36
Den Haag, 25-10-11
Hoofdpunten
• Financiële resultaten op koers voor realiseren outlook
• Opnieuw goede prestaties in Duitsland en België
• Mobiele Consumentenmarkt in overgangsfase, lagere dienstenomzet
• Groei marktaandeel televisie
• Goede voortgang herstructurering Corporate Market (Getronics)

“De resultaten waren in het derde kwartaal grotendeels in lijn met onze verwachtingen. Onze Nederlandse mobiele consumentenactiviteiten bevinden zich in een overgangsfase. We hebben voortgang geboekt met het versterken van onze Nederlandse activiteiten. Vanaf september worden de nieuwe mobiele abonnementen verkocht. KPN groeit in de markt voor interactieve televisie en investeert in zijn netwerken en nieuwe diensten. De herstructurering van Getronics is in volle gang; de naamswijziging naar KPN heeft inmiddels plaatsgevonden. Daarnaast laten de internationale mobiele activiteiten opnieuw sterke prestaties zien, zowel in Duitsland als in België. We blijven op koers om onze verwachtingen voor 2011 te realiseren.”
Eelco Blok, CEO KPN

Samenvatting resultaten
De omzet en de overige opbrengsten van KPN daalden in het derde kwartaal van 2011 met 3,4% tot 3,26 miljard euro. Zowel bij de Nederlandse telecomactiviteiten als bij Corporate Market (voorheen Getronics) was er sprake van een omzetdaling. Bij Mobile International is de omzet gelijk gebleven. De omzetdaling van KPN als geheel is met name het gevolg van verplichte tariefsverlagingen, concurrentie en het veranderend klantgedrag in de Nederlandse mobiele markt en de moeilijke marktomstandigheden voor Corporate Market (Getronics). De som van deze ontwikkelingen heeft de winstgevendheid van KPN negatief beïnvloed. De EBITDA, exclusief herstructureringskosten, is met 5,5% gedaald naar 1,33 miljard euro. De nettowinst van KPN bedraagt 368 miljoen euro tegen 406 miljoen euro in het derde kwartaal van 2010. De uitvoering van de in mei gepresenteerde strategie verloopt goed. In september is een nieuw aanbod aan mobiele abonnementen geïntroduceerd. De televisie-activiteiten kregen een nieuwe impuls met onder meer de mogelijkheid om via de iPad en laptop interactieve televisie te kijken. In de eerste drie kwartalen van 2011 heeft KPN 1,395 miljard euro geïnvesteerd, dat is 249 miljoen euro meer dan in dezelfde periode van 2010. KPN investeert in de uitrol van mobiele breedbandnetwerken in Duitsland en België, upgrades van de Nederlandse vaste en mobiele netwerken en in klantapparatuur in Nederland.
Zoals aangekondigd bij de presentatie van de halfjaarcijfers in juli is het herstructureringsprogramma bij Corporate Market (Getronics) versneld. De kosten die hiermee gemoeid zijn bedragen tot op heden 90 miljoen euro, waarvan 78 miljoen euro is geboekt in het derde kwartaal van 2011. Deze kosten hebben betrekking op circa 1.350 arbeidsplaatsen, waarvan circa 450 door middel van off-shoring en circa 900 gerelateerd aan efficiency. De ambitie voor personeelsreductie binnen het gehele concern is 4.000 à 5.000 fte’s in 2015.
De gemiddelde dekkingsgraad van KPN’s pensioenfondsen bedroeg aan het eind van het derde kwartaal 96%. Volgens de afspraken die KPN en de pensioenfondsen in 2009 hebben gemaakt, zal KPN 21 miljoen euro bijstorten in de fondsen in het eerste kwartaal van 2012.

Consumenten mobiel: overgangsfase, nieuwe mobiele abonnementen net geïntroduceerd
De omzet uit mobiele diensten is verder gedaald met 11% ten opzichte van het derde kwartaal van 2010. Dit is onder andere een gevolg van concurrentie en het veranderend klantgedrag, waarbij klanten steeds vaker gebruikmaken van social media en apps (=dataverkeer) en minder van traditionele voice- en sms-diensten. Deze trend zette zich ook in het derde kwartaal voort. KPN heeft in september nieuwe abonnementsvormen geïntroduceerd die hier op inspelen. In de nieuwe abonnementen zijn de tarieven meer dan voorheen toegespitst op het gebruik van data. Om klanten te helpen bij het kiezen van de best passende abonnementsvorm met de juiste bundel, heeft KPN een MB Advieswijzer en MB Meter app ontwikkeld. Het marktaandeel van KPN in de gehele Nederlandse mobiele markt daalde in het kwartaal.

Consumenten thuis: groei interactieve televisie
KPN’s breedband marktaandeel in zijn geheel stond ook in het derde kwartaal onder druk.
Het marktaandeel televisie is echter gestegen van 14% in het derde kwartaal van 2010, tot 17% in het derde kwartaal van dit jaar. Interactieve televisie van KPN heeft in het derde kwartaal een nieuwe impuls gekregen. KPN biedt zijn klanten standaard twee Interactieve TV ontvangers aan en maakt het sinds september mogelijk om op de iPad en laptop televisie te kijken. In het derde kwartaal zijn 73.000 nieuwe iTV abonnees aangesloten, waarmee het totaal aantal televisieklanten uitkomt op ruim 1,3 miljoen. Na XS4ALL biedt nu ook Telfort interactieve televisie aan. Het aantal huishoudens dat is aangesloten op glasvezel is gestegen van 61.000 in het tweede kwartaal tot 77.000 in het derde kwartaal. In het vierde kwartaal komen supersnelle internetverbindingen van 500 Mbps beschikbaar voor glasvezelklanten.

Zakelijk segment: marktaandeel gehandhaafd, moeilijke markt voor Corporate Market
In de zakelijke markt is, in lijn met voorgaande kwartalen, sprake van een verminderde vraag naar traditionele diensten. Door goed op de kosten te letten steeg de winstgevendheid. In het vierde kwartaal zullen ook voor de zakelijke markt nieuwe mobiele abonnementen worden geïntroduceerd die zijn toegespitst op het gebruik van mobiele data.
Bij het voormalige Getronics is sprake van een daling van omzet als gevolg van terughoudendheid bij klanten, vooral in de overheidssector. KPN schat in dat het marktaandeel behouden is gebleven. De naamswijziging naar Corporate Market heeft inmiddels plaatsgevonden en het herstructureringsproces wordt versneld uitgevoerd, om de kostenbasis aan te passen aan de lagere omzet.

Mobile International: goede prestaties Duitsland en België
In Duitsland en België was sprake van een onderliggende groei van de dienstenomzet van respectievelijk 8,1% en 11% ten opzichte van het derde kwartaal in 2010. In Duitsland neemt meer dan 40% van de nieuwe BASE-klanten een databundel. Het totaal aantal klanten van E-Plus bedraagt nu meer dan 22 miljoen, ruim 2 miljoen meer dan een jaar eerder. In België wordt beter gepresteerd dan door de markt in zijn geheel. Net als in Duitsland wordt ook in België het mobiele breedbandnetwerk versneld uitgerold en neemt de vraag naar databundels toe. Er zijn nieuwe proposities gelanceerd die specifiek zijn gericht op jongeren.

Vooruitzichten
KPN bevestigt de verwachtingen voor 2011. KPN verwacht in 2011 EBITDA van meer dan EUR 5,3 miljard (exclusief herstructureringskosten), groei van de vrije kasstroom ten opzichte van 2010 en een dividend van minimaal 0,85 euro per aandeel. KPN verwacht in 2011 maximaal 2 miljard euro te



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL