Heineken N.V. rapporteert solide operationele resultaten over eerste helft 2011

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Beleggingsadvies 24/08/2011 07:25
Amsterdam, 24 augustus 2011 - Heineken N.V. heeft vandaag het volgende bekendgemaakt:
De autonome groei van het Groep biervolume bedroeg 4,2%, met een hoger volume in alle regio's. Het Heineken® volume in het premiumsegment is met 4,7% gestegen, voornamelijk dankzij groei in Azië-Pacific en West-Europa;
Op autonome basis zijn de opbrengsten met 3,3% gegroeid door een positief volume-effect van 2,2% en een verbetering van de prijs- en verkoopmix met 1,1%;
De EBIT (beia) is autonoom met 3,9% gegroeid, waarbij de hogere opbrengsten, kostenbesparingen en een hogere winst uit joint ventures gedeeltelijk gecompenseerd werden door de geplande stijging van investeringen in marketing en hogere inkoopkosten;
De nettowinst (beia) bedroeg €694 miljoen (autonome groei 5,7%) ten gevolge van een hogere EBIT (beia) en lagere rentelasten, gedeeltelijk tenietgedaan door hogere belastingen. De gerapporteerde nettowinst daalde met 14%, voornamelijk als gevolg van een substantiële bijzondere bate in het vorige jaar;
Het Total Cost Management-programma (TCM) heeft in de eerste helft van 2011 €82 miljoen besparingen vóór belastingen opgeleverd;
Er was een sterke vrije operationele kasstroom van €779 miljoen, resulterend in een verbeterde netto schuldpositie/EBITDA (beia) ratio van 2,1x;
Het interimdividend bedraagt €0,30 per aandeel, een stijging van 15% vergeleken met de eerste helft van 2010.

Verklaring van de CEO
Jean-François van Boxmeer, voorzitter van de Raad van Bestuur/CEO van Heineken N.V.:
"Dit is een solide resultaat voor het eerste halfjaar, met autonome groei van het Groep biervolume in alle regio's. Dankzij onze inspanningen gericht op het transformeren van de geografische spreiding van het bedrijf en onze hogere marketinginvesteringen hebben we een robuuste omzetgroei en gestegen marktaandeel laten zien. Daarnaast hebben we €82 miljoen aan kostenbesparingen via ons Total Cost Management-programma weten te realiseren dat ook een bijdrage aan de autonome EBIT (beia) groei heeft geleverd.

De aanhoudende investeringen in onze belangrijkste merken helpen ons een betere positie op de consumentenmarkt te verwerven. Het Heineken® merk presteerde wederom beter dan onze totale portfolio dankzij sterke marketing- en innovatieproposities. We zijn verheugd over de eerste consumentenreacties op onze nieuwe, wereldwijde "Open Your World" reclamecampagne, waarvan het succes onder meer is af te lezen uit de prijzen die de campagne onlangs gewonnen heeft op het 2011 Cannes Lions International Creativity Festival. In maart hebben we Heineken® op de Mexicaanse markt geïntroduceerd en in augustus zijn we begonnen Heineken® lokaal in India te brouwen als onderdeel van onze succesvolle samenwerking met UBL. De nieuwe campagnes rondom de internationale introductie van Desperados en Strongbow Gold hebben ook een positieve bijdrage geleverd.

Om de resultaten op de korte termijn te ondersteunen, blijven we onverminderd gefocust op kostenbeheersing, realisatie van geplande synergieën uit eerdere acquisities en een sterke kasstroom. Hoewel we ons zeer bewust zijn van de aanhoudende instabiliteit en de toenemende onzekerheid in de wereldeconomie, heb ik er onverminderd vertrouwen in dat de hierboven genoemde acties, gecombineerd met ons versterkte wereldwijde platform en de hogere investeringen in marketing, Heineken een goede uitgangspositie verschaffen voor duurzame groei op lange termijn".

Verwachting voor het gehele jaar 2011
Heineken verwacht dat de markten in Latijns-Amerika, Afrika ten zuiden van de Sahara en Azië-Pacific zullen profiteren van een aanhoudend positief economisch klimaat.

Volumegroei in delen van Europa en de Verenigde Staten zal naar verwachting een uitdaging blijven als gevolg van de economische onzekerheid, de hoge werkloosheid en het aanhoudend zwakke consumentenvertrouwen in deze markten.

Heineken verwacht in de tweede helft van 2011 een licht verhoogde inflatie in de inkoopkosten ten opzichte van het eerste halfjaar. Voor het gehele jaar verwacht Heineken nog steeds een laag ééncijferige stijging van de inkoopkosten (per hectoliter). Heineken blijft onverminderd aan de merkenopbouw voor de lange termijn werken door meer in marketing te investeren. In de tweede helft van het jaar zullen de kosten voor marketing en verkoop (beia) naar verwachting autonoom met een laag ééncijferig percentage stijgen vergeleken met de tweede helft van 2010.

Het lopende 3-jarige TCM-programma voor de periode 2009-2011 zal naar verwachting ook in de tweede helft van 2011 kostenbesparingen opleveren. Nu een cultuur van continuë verbetering in alle onderdelen van het bedrijf is verankerd, is Heineken van plan vanaf begin 2012 een nieuw driejarig kostenbesparingsprogramma te introduceren. Een belangrijk onderdeel van dit nieuwe programma is de Global Business Services-organisatie, die Heineken in staat stelt beter gebruik te maken van de schaalgrootte van haar wereldwijde activiteiten. Investeringen in deze wereldwijde organisatie zullen naar verwachting aanvullende schaalvoordelen opleveren en de toekomstige winstgevendheid van het bedrijf ondersteunen.

Naar verwachting zullen de bruto kapitaalinvesteringen in materiële vaste activa in 2011 circa €800 miljoen bedragen.

Heineken verwacht in 2011 geen materiële veranderingen in het effectieve belastingtarief (beia) (2010: 27,3%). Het effectieve belastingtarief (beia) in de tweede helft van 2011 zal iets lager zijn dan het tarief in het tweede halfjaar van 2010. Heineken voorspelt een gemiddelde rentevoet van circa 5,5%.

Heineken streeft naar een kasconversieratio van circa 100% voor het gehele jaar 2011, gesteund door een sterke kasstroom en gedisciplineerde kapitaalallocatie.

In de belangrijke afzetperiode juli en (begin) augustus 2011 zag Heineken zwakte in het volume als gevolg van de slechte weersomstandigheden in Europa gecombineerd met minder consumentenvertrouwen. Dit zal een effect hebben op de volume- en winstresultaten in de tweede helft van 2011 en als gevolg hiervan verwacht Heineken dat de nettowinst (beia) voor het gehele jaar op autonome basis in grote lijnen gelijk zal zijn aan vorig jaar. Heineken heeft er onverminderd vertrouwen in dat haar sterk gediversifieerde geografische bereik, de doorlopende kostenbesparingsprogramma's en de hogere investeringen in het bouwen van merken de groei de komende jaren zullen bevorderen.

Interimdividend
In overeenstemming met het geldende dividendbeleid stelt Heineken N.V. het interimdividend vast op 40% van het totale dividend over het voorafgaande jaar. Derhalve wordt op 6 september 2011 een interimdividend uitgekeerd van €0,30 per aandeel van €1,60 nominaal. De aandelen worden ex-dividend genoteerd op 26 augustus 2011.

tijd 09.08
De AEX zakt weg naar 277,45 -0,87 -0,31% Heineken de boosdoener EUR 30,65 -5,55




Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL