Heineken N.V. rapporteert 18% autonome nettowinstgroei over 2009 en verdrievoudigt de vrije operationele kasstroom

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Beleggingsadvies 23/02/2010 07:47
Amsterdam, 23 februari 2010 - Heineken N.V. heeft vandaag sterke resultaten over het jaar 2009 bekendgemaakt:
. De autonome nettowinstgroei bedroeg 18%, dankzij hogere opbrengsten per hectoliter en kostenbesparingen, en compenseert de autonome daling van het geconsolideerde biervolume met 5,4% die het gevolg was van de wereldwijde economische neergang.
. De vrije operationele kasstroom bedroeg EUR 1.741 miljoen, vergeleken met EUR 550 miljoen in 2008. De kasconversieratio lag op 148%.
. Er zijn besparingen van EUR 155 miljoen vóór belastingen gerealiseerd in het eerste jaar van het Total Cost Management-programma (TCM).
. Het voorgestelde totale dividend over 2009 is EUR 0,65 per aandeel; een stijging met 4,8%.
. Het platform voor toekomstige groei is getransformeerd door de geplande acquisitie van FEMSA Cerveza in Mexico, een nieuw samenwerkingsverband in United Breweries (India) en de voltooiing van de Sedibeng brouwerij in Zuid-Afrika.

Kerncijfers
2009 2008 Mutatie Autonome groei (miljoen hl) (miljoen hl)
Groep biervolume 159.1 161.5 -1.5% -4.6%
Geconsolideerd biervolume 125.2 125.8 -0.5% -5.4%
Heineken® volume in premiumsegment 25.1 25.9 -2.9% -2.9%
(miljoen EUR) (miljoen EUR)
Opbrengsten 14,701 14,319 2.7% -0.2%
EBIT 1,757 1,080 63%
EBIT (beia) 2,095 1,932 8.4% 14%
Nettowinst 1,018 209 387%
Nettowinst (beia) 1,055 1,013 4.1% 18%
Vrije operationele kasstroom 1,741 550 217%
Netto schuldpositie/EBITDA (beia) 2.6x 3.3x
(EUR) (EUR)
Verwaterde winst per aandeel 2,08 0,43 387%
Verwaterde winst per aandeel (beia) 2,15 2,07 4.1%

Boodschap van de CEO
Jean‑François van Boxmeer, voorzitter van de Raad van Bestuur en CEO van Heineken N.V.:

"In een van de moeilijkste marktsituaties die de biersector ooit heeft doorgemaakt, hebben we uitstekende financiële prestaties geleverd, ons platform voor toekomstige groei getransformeerd en gebouwd aan een sterker concurrerende onderneming.

De internationale spreiding van onze activiteiten blijft onverminderd een concurrentievoordeel tijdens de recessie. Alle regio's hebben bijgedragen aan de sterke autonome EBIT-groei van 14%.

Een robuust prijsbeleid heeft geleid tot stabiele opbrengsten, waarmee de lagere volumes werden gecompenseerd. Het Heineken merk heeft wederom boven het portfoliogemiddelde gepresteerd en zijn strategische waarde voor ons bedrijf aangetoond.

De rigoureuze, ondernemingsbrede focus op het genereren van kasstromen heeft geresulteerd in een toename van de vrije operationele kasstroom met meer dan 200%. We hebben uitstekende vorderingen geboekt bij het verhogen van de winstgevendheid in onze nieuwe markten, met name in Rusland, Zuid-Afrika en het Verenigd Koninkrijk. Het TCM-programma ligt op schema en heeft in het eerste jaar al EUR 155 miljoen aan kosten geëlimineerd.

Onze resultaten in 2009 laten geen twijfel bestaan over het succes van onze strategie, de kracht van onze merken en de uitmuntende kwaliteit en inzet van al onze medewerkers.

We hebben belangrijke stappen gezet om de toekomst van ons bedrijf te transformeren en te versterken. De voorgenomen acquisitie van FEMSA Cerveza en onze nieuwe samenwerking in United Breweries in India verbreden ons bereik in snelgroeiende, opkomende markten. Samen met de nieuwe, volledig operationele brouwerij in Zuid-Afrika zullen deze stappen het groeiprofiel van Heineken substantieel versterken.

Ten aanzien van de toekomst geldt dat we blijven investeren in de groei van onze merken, met name het Heineken merk. We zullen onze leidende positie in Europa gebruiken en onze marketinginvesteringen intensiveren om het waardeaandeel in onze markten te vergroten. We gaan door met het realiseren van belangrijke besparingen via het TCM-programma en het bevorderen van een sterke kasstroom. Tevens zullen we erop toezien dat onze nieuwe markten zich verder gaan verbeteren. We zetten ons volledig in om de acquisitie en integratie van FEMSA Cerveza snel te voltooien om de synergieën en het potentieel van de gecombineerde activiteiten op korte termijn te realiseren".

Vooruitzichten voor 2010
Het wereldwijde economische klimaat zal ook in 2010 in enkele regio's leiden tot een lagere bierconsumptie en downtrading.

Heineken voert een beleid om zijn sterke internationale marketingcapaciteiten op alle markten in te zetten voor de versterking van de belangrijkste merken (met inbegrip van Heineken®). Het is tevens beleid om de prijsstelling te handhaven en waar mogelijk te verbeteren. Het niveau van de prijsverhogingen zal beduidend lager zijn dan in 2009. Heineken streeft er echter naar om accijnsverhogingen te blijven doorberekenen in de verkoopprijs.

Teneinde het marktaandeel en het waardeaandeel in de markten te vergroten, zal Heineken de investeringen in zijn merken intensiveren.

Heineken zal het TCM-programma voor kostenbeheersing agressief uitvoeren in alle onderdelen van het bedrijf en de focus blijven richten op het verhogen van de winstgevendheid van de recent overgenomen ondernemingen.

De verwachte daling van de grondstoffenkosten per hectoliter vanwege een tijdelijke prijsdaling van brouwgerst zal teniet worden gedaan door hogere energiekosten, stijgende reclametarieven en toegenomen marketingkosten.

Heineken bekrachtigt zijn doelstelling om de verhouding Netto schuldpositie/EBITDA (beia) te verlagen tot minder dan 2,5. Heineken vertrouwt erop dat de doelstelling voor een kasconversieratio van meer dan 100% zal worden gerealiseerd in de resterende twee jaar van het Hunt-4-Cash-2 programma.

De kapitaalinvesteringen in materiële vaste activa worden geraamd op EUR 700 miljoen, in grote lijnen gelijk aan 2009, en zullen worden gefinancierd uit de kasstroom. Heineken verwacht dat het aantal medewerkers autonoom verder zal dalen.

Wanneer FEMSA Cerveza buiten beschouwing blijft, verwacht Heineken een gemiddelde rentevoet van circa 6% en een effectief belastingtarief in het bereik van 25% tot 27%.

Voorgenomen acquisitie van FEMSA Cerveza
Heineken zal FEMSA Cerveza overnemen door bij het sluiten van de overeenkomst circa 86 miljoen nieuwe aandelen Heineken N.V. aan FEMSA uit te geven, met de toezegging om nog eens 29 miljoen bestaande aandelen Heineken N.V. over te dragen binnen een periode van ten hoogste vijf jaar. Heineken is voornemens deze 29 miljoen aandelen op de markt in te kopen en deze aankoop uit de kasstroom te financieren.

Heineken treft voorbereidingen voor de integratie van FEMSA Cerveza, waarmee een aanvang wordt gemaakt nadat de acquisitie in het tweede kwartaal van 2010 is afgerond. Doordat Heineken tijdens de acquisitiefase en het due diligence proces een diepgaand inzicht in het bedrijf heeft verkregen en op dit gebied al over ruime ervaring beschikt, zal het integratieproces naar verwachting snel worden afgerond.

Dividend
Aan de jaarlijkse Algemene Vergadering van Aandeelhouders zal worden voorgesteld om over 2009 een totaal contantdividend van EUR 0,65 uit te keren per aandeel van EUR 1,60 nominaal (totaal dividend 2008: EUR 0,62). Indien dit voorstel wordt goedgekeurd, zal een slotdividend van EUR 0,40 per aandeel betaalbaar worden gesteld op 29 april 2010, aangezien op 2 september 2009 reeds een interimdividend van EUR 0,25 werd uitgekeerd. Op de dividenduitkering wordt 15% Nederlandse dividendbelasting ingehouden. De aandelen Heineken N.V. worden op 26 april 2010 ex-slotdividend genoteerd.



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL