1e kw. 2006 verdiensten van Ahold

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Beleggingsadvies 21/06/2006 07:57
Hoofdpunten Q1 2006
Verdubbeling winst vóór belasting tot € 316 miljoen
Bedrijfsresultaat van € 455 miljoen (inclusief boekwinsten uit vastgoedverkoop van € 66 miljoen), een stijging van 31,5%
Toename operationele marge U.S. Foodservice van 0,4% tot 1,4%

Amsterdam, 21 juni 2006 - Ahold heeft vandaag het tussentijdse financiële verslag over het eerste kwartaal van 2006 gepubliceerd. "In het eerste kwartaal waren de retailprestaties wisselend. Wij hebben bemoedigende retailprestaties gezien van Albert Heijn, Giant-Carlisle en ICA. Het concurrentie-klimaat bleef uitdagend voor Stop & Shop / Giant-Landover en de marktomstandigheden bleven moeilijk, vooral in Centraal-Europa en bij Tops, met name in het noordoosten van Ohio. U.S. Foodservice heeft mede dankzij de nieuwe strategie goed gepresteerd. Bij de Stop & Shop / Giant-Landover Arena werd verder gewerkt aan de geleidelijke implementatie van haar waardeverbeteringsprogramma later dit jaar. Op groepsniveau is gestart met de beoordeling van onvoldoende presterende activiteiten en de strategische beoordeling om de volumegroei van de identieke omzet bij alle retailactiviteiten van Ahold te stimuleren en financieren. Deze zullen in het najaar worden afgerond", aldus Anders Moberg, President en CEO van Ahold, vandaag.


Financiële prestaties
Eerste kwartaal 2006
De netto-omzet bedroeg € 14,1 miljard, een toename van 8,6% vergeleken met Q1 2005. Exclusief wisselkoers-effecten steeg de netto-omzet met 2,1%.

Het bedrijfsresultaat steeg met € 109 miljoen (31,5%) tot € 455 miljoen (inclusief boekwinsten uit de verkoop van materiële vaste activa van € 66 miljoen en bijzondere waardeverminderingen van vaste activa van € 17 miljoen). Het bedrijfsresultaat uit retailactiviteiten steeg met € 44 miljoen (11,6%) tot € 424 miljoen, een operationele marge van 4,6%. Het bedrijfsresultaat van U.S. Foodservice steeg met € 50 miljoen tot € 66 miljoen, een operationele marge van 1,4%. De kosten van het Group Support Office daalden met € 15 miljoen tot € 35 miljoen.

De winst vóór belasting steeg met € 156 miljoen tot € 316 miljoen, als gevolg van een gestegen netto-omzet, een verbeterd bedrijfsresultaat, verlaagde financieringslasten en een verbeterd nettoresultaat uit joint ventures en geassocieerde deelnemingen. De nettowinst beschikbaar voor gewone aandeelhouders steeg met € 102 miljoen (76,1%) tot € 236 miljoen.

De nettoschuld is in het kwartaal met € 170 miljoen toegenomen tot € 5,7 miljard. Dit hing samen met een daling van de liquide middelen die groter was dan de reductie van de brutoschuld met € 200 miljoen. De daling van € 370 miljoen van het saldo liquide middelen was voornamelijk het gevolg van de eerste betaling van € 536 miljoen met betrekking tot de schikking van de massa-effectenclaim (de slotbetaling dient in december te geschieden).

Prestaties Q1 2006 per bedrijfssegment
Stop & Shop / Giant-Landover
De netto-omzet daalde met 0,8% tot $ 5 miljard vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De identieke omzet van Stop & Shop daalde met 1,3% (2,2% exclusief netto-omzet uit hoofde van benzineverkopen). De identieke omzet van Giant-Landover daalde met 2,5%. Het bedrijfsresultaat bedroeg $ 283 miljoen, ofwel 5,7% van de netto-omzet, een daling van $ 24 miljoen als gevolg van aanhoudende margedruk door hogere energie- en brandstofkosten en de invloed daarvan op het consumentengedrag.

Giant-Carlisle / Tops
De netto-omzet daalde met 5,6% tot $ 1,8 miljard vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, maar steeg met 2,2% exclusief het effect van de in 2005 gedesinvesteerde winkels. De identieke omzet van Giant-Carlisle steeg met 2,9% (1,5% exclusief netto-omzet uit hoofde van benzineverkopen). De identieke omzet van Tops daalde met 6,5% (7,3% exclusief netto-omzet uit hoofde van benzineverkopen). Het bedrijfsresultaat van $ 49 miljoen was $ 2 miljoen lager vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Binnen de arena bleven de prestaties sterk uiteenlopen, waarbij die van Tops in het noordoosten van Ohio zwak bleven.

Albert Heijn
De netto-omzet steeg met 4,8% tot € 2,1 miljard vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De identieke omzet die onder de merknaam Albert Heijn werd gerealiseerd, steeg met 3%. Het bedrijfsresultaat steeg met 13,3% tot € 102 miljoen, ofwel 4,9% van de netto-omzet. Deze stijging was mede te danken aan een selectievere benadering van promotionele activiteiten en operationele efficiencymaatregelen.

Centraal-Europa
De netto-omzet steeg met 37,4% tot € 558 miljoen, als gevolg van een wijziging in de verslaggevingskalender, een nettogroei van de winkelportefeuille (met inbegrip van de overname van de Julius Meinl-winkels in Tsjechië in Q3 2005 en de desinvestering van de grote hypermarkten in Polen in Q1 2005) en wisselkoerseffecten. De identieke omzet van de arena daalde met 5,6%. Het bedrijfsresultaat bedroeg € 16 miljoen, inclusief boekwinsten van € 41 miljoen op de verkoop van vastgoed. Exclusief deze boekwinsten was er sprake van een negatief bedrijfsresultaat, dat licht hoger was dan in dezelfde periode vorig jaar.

Schuitema
De netto-omzet steeg met 1% tot € 951 miljoen. Het bedrijfsresultaat nam toe met 11,1% tot € 30 miljoen, een operationele marge van 3,2%. De verbetering van het bedrijfsresultaat was voornamelijk toe te schrijven aan efficiëntere inkoop en het achterwege blijven van de bijzondere waardeverminderingsverliezen die vorig jaar werden genomen, ten dele tenietgedaan door verhoogde marketinguitgaven.

U.S. Foodservice
De netto-omzet steeg met 3,8% tot $ 5,8 miljard, ondanks de verkoop van de Sofco-activiteiten in het derde kwartaal van 2005. Het bedrijfsresultaat steeg tot $ 80 miljoen, vergeleken met $ 22 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Deze stijging is te danken aan een verbetering van de netto-omzet en marges.

De netto-omzet van de Broadline-maatschappij steeg met 3,9% tot $ 5,1 miljard. Het bedrijfsresultaat steeg tot $ 87 miljoen (operationele marge van 1,7%) vergeleken met $ 26 miljoen in dezelfde periode vorig jaar, als gevolg van hogere volumes en lagere beheerskosten die hogere brandstofkosten meer dan compenseerden. Daarnaast houdt circa $ 20 miljoen van de verbetering verband met jaarlijkse leveranciersbijdragen die voorheen voornamelijk in het vierde kwartaal werden verantwoord.

De netto-omzet van North Star Foodservice steeg met 3,6% tot $ 747 miljoen. Het negatieve bedrijfsresultaat nam toe tot $ 7 miljoen, tegenover $ 4 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Hogere brutowinstmarges en productiviteit waren onvoldoende om de gestegen brandstofkosten ten opzichte van vorig jaar te compenseren.

Niet-geconsolideerde joint ventures en geassocieerde deelnemingen
De netto-omzet steeg met 1% (2,3% exclusief wisselkoerseffecten). Het aandeel van de nettowinst in joint ventures en geassocieerde deelnemingen steeg met 30,8% tot € 34 miljoen, voornamelijk als gevolg van verbeterde marges en een hogere omzet bij ICA Zweden en een boekwinst op de verkoop van een winkelcentrum bij ICA Noorwegen. Aholds aandeel in ICA's nettowinst bedroeg € 29 miljoen, een stijging van 45%.





Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL