Ahold en Laurus, kruideniers gaat terug achter de toonbank

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Beleggingsadvies 09/09/2005 13:39
Aan Ahold en Laurus zouden wij (red. XEA.nl) willen zeggen ga terug achter de toonbank en dan hoor je pas wat de klant wil.
De expansie naar het buitenland heeft bij beide niet gebracht van wat het zou moeten zijn.
Veel werk en zorgen en de "streek gewoonten", daar waren beide ook niet mee bekend.
Hierdoor is er veel (te) door het bekende "putje" gegaan van de aandeelhouders.
Kijk naar de regio Supers, draaien haast allemaal goed en die hebben ook de zorgen en druk van de prijzenslag.
Dan zegt Ahold wel, op onze thuismarkten in Scandinaviƫ, de VS en Nederland woeden prijzenslagen. Kan best wezen, naar het gaat om inkoopbeleid en goede mensen (betrouwbare) op de juiste plaatsen, die luisteren naar de klanten.
En zoals wij vanmorgen al schreven, de categorie mensen (betrouwbare) met hart voor de zaak, worden tekort gewaardeerd.
Het management sleept het geld weg en de lagere mensen, die het eigenlijk (moeten) verdienen, verdienen niet wat zij moeten verdienen.

Zo waren wij nog niet zolang geleden bij een bedrijf, maakte zelf een goede winststijging mee en wat zagen wij, de directeur ging zelfs iets naar beneden in salaris, dat was bij de aanname zo afgesproken. Het salaris was echt niet buitengewoon hoog. Dus toen hebben wij (red.XEA.nl) gezegd, hoe staat het met het salaris van de directeur?
Daar zijn wij mee bezig was het antwoord.
Voor de AVA hadden wij al een gesprek gehad met die directeur, en als je zag wat voor "vuur" hij in zich had en zelfs het werk (inzet) ten koste liet gaan van zijn priveleven, dan moet je daar als bedrijf wat aandoen en zuinig zijn op dit soort mensen.

Dit was een kleine onderneming, maar dit gebeurd ook in het groot.
Ahold's cijfers en die van Laurus waren echt niet om te zeggen, wij zijn er weer.
De klant is "koning" en die moet voor de centen zorgen, maar als die klant minder centen heeft, vooral door die verd.... dure euro, kan zij/hij ook geen meer geld uitgeven. Dan worden de A-merken aan de kant gezet en doen zij het met een B of C merk, terug naar de oude tijden.
Op de kleintjes letten en wie zei dat ook alweer?
De "oude" Hein, en dan spreken wij dat ook eerbiedig uit. Die heeft met zijn broer het fundament gelegd onder het bedrijf en dat is vrij snel weer op een terugweg gezet.
Ahold heeft de prijzenslag zelf opgezet en moet er nu ook onder "lijden" en dat doen de aandeelhouders al eventjes.
Wij blijven bij geen oordeel over dit aandeel, maar dat er nog veel moet gebeuren is voor ons wel duidelijk, en zeker bij Laurus.
Daar wordt steeds omgebouwd en verbouwen kost geld en ligt de winkel over hoop en dat willen de klanten niet.
Blijven weg en dat kost weer omzet.
Afblijven van dit soort aandelen, wat je "ver" haalt is niet altijd winstgevend.



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL