Ahold Q4 en Jaar 2012 resultaten

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Beleggingsadvies 28/02/2013 06:50
Hoofdpunten
Vierde kwartaal
· Omzet € 7,8 miljard (5,1% hoger tegen constante wisselkoersen)
· Onderliggend bedrijfsresultaat € 355 miljoen (4,1% hoger)
· Onderliggende operationele marge 4,5% (K4 2011: 4,7%)
· Bedrijfsresultaat € 156 miljoen (52,4% lager als gevolg van eenmalige posten)

Heel 2012
· Nettoresultaat € 827 miljoen (2011: € 1.017 miljoen)
· Vrije kasstroom € 1,2 miljard (een toename van € 223 miljoen)
· Dividend met 10% verhoogd naar € 0,44 per aandeel
· Nieuw terugkoopprogramma eigen aandelen van € 500 miljoen

CEO Dick Boer: "Onze bedrijven hebben het ook in het vierde kwartaal weer goed gedaan. De omzet ging omhoog en we hebben in al onze markten marktaandeel gewonnen. Het onderliggende bedrijfsresultaat nam toe, na uitsluiting van bijzondere waardeverminderingen en eenmalige posten in verband met pensioen- en herstructureringskosten (totaal € 199 miljoen).

In 2012 plukten we de eerste vruchten van de 'Reshaping Retail' strategie, waarmee we actief inspelen op de veranderende behoeften van de klant en op groeikansen in zowel bestaande als nieuwe markten. We hebben ook in 2012 weer een solide financiële prestatie geleverd. Ondanks de lastige marktomstandigheden is de netto-omzet gegroeid met 3,5% tegen constante wisselkoersen en onze onderliggende operationele marge kwam uit op 4,3%. De vrije kasstroom bereikte een recordhoogte van € 1,2 miljard, een weerspiegeling van onze kracht om liquiditeit te genereren. Verheugd zijn we over het gewonnen marktaandeel in al onze belangrijke markten in een onverminderd intens concurrerende omgeving.

Onze klanten waren gericht op prijs en prijsacties, zonder daarbij concessies te doen aan kwaliteit. We hebben als reactie daarop onze activiteiten in de loop van het jaar vereenvoudigd en op de kosten bespaard, waardoor we meer konden investeren in waar voor het geld van onze klant. Door onze activiteiten verder te vereenvoudigen waar we kansen zien, bijvoorbeeld in het optimaliseren van onze commerciële processen en het versterken van de winst uit huismerken, konden we het streefdoel van ons kostenbesparingsprogramma voor de periode 2012-2014 verhogen van € 350 miljoen naar € 600 miljoen.

Een van de pijlers van onze strategie is dat we ons aanbod aan klanten verbreden. Onze Amerikaanse bedrijven verbeteren in het kader daarvan de huismerkproducten, om zo de klant op verschillende prijsniveaus meer keuze te bieden die bij het huishoudbudget past. We bouwen op beide continenten aan onze online activiteiten en willen onze klanten op die manier meer alternatieven bieden om te winkelen. In levensmiddelen hebben we wederom online omzetgroei in de dubbele cijfers gerealiseerd. Door onze overname van bol.com kunnen wij daarnaast een veel breder non-food aanbod voor onze Nederlandse en Belgische klanten verzorgen.

Onze klanten stellen het gemak op prijs dat onze afhaalpunten ('pick-up points') toevoegen. Dit jaar openden we onze eerste Peapod afhaalpunten in de Verenigde Staten alsook de eerste afhaalpunten in Nederland.

We hebben in 2012 onze geografische positie verder uitgebreid. In de Verenigde Staten hebben we in de regio Philadelphia 15 Genuardi's winkels gekocht en omgebouwd naar Giant Carlisle-winkels. In Nederland hebben we overeenstemming bereikt over de overdracht van 82 C1000/Jumbo-winkels van Jumbo; de eerste 15 daarvan hebben we ondertussen al tot Albert Heijn omgebouwd. Daarnaast hebben we nog negen supermarkten in België geopend, waardoor het totaal nu elf bedraagt. Albert Heijn heeft in Duitsland de eerste drie gemakswinkels geopend.

Op 11 februari kondigden we een overeenkomst met Hakon Invest aan over de verkoop van ons aandeel van 60% in ICA voor een bedrag van SEK 21,2 miljard, inclusief het dividend van ICA over 2012 van SEK 1,2 miljard. Deze transactie zal naar verwachting midden 2013 zijn afgerond. We blijven ons richten op bedrijven waar wij zeggenschap hebben om op die manier waarde voor onze aandeelhouders te creëren.

We zetten onze evenwichtige benadering van de kapitaalallocatie voort. Dat wil zeggen dat we investeren in groei, maar tegelijk ook een interessant rendement voor de aandeelhouders realiseren. We stellen een verhoging van ons dividend voor met 10% naar € 0,44 per aandeel, een payout van 44% van het gecorrigeerde resultaat uit voortgezette bedrijfsactiviteiten. Dankzij onze sterke liquiditeitspositie kunnen we daarnaast voor het komende jaar van start gaan met een nieuw terugkoopprogramma eigen aandelen ter waarde van € 500 miljoen.

We blijven voorzichtig met onze verwachtingen voor 2013, maar streven net als in 2012 naar verdere realisatie van onze 'Reshaping Retail'-strategie. Onze focus blijft liggen bij de vereenvoudiging van onze activiteiten om kosten te kunnen verlagen, zodat we kunnen blijven doorgaan met het verbeteren van ons aanbod en het vergroten van waarde voor de klant. We zetten in op investeren in groei terwijl we ons willen handhaven bij het topkwartiel van de sector wat betreft rendement op geïnvesteerd vermogen. We geloven dat onze bedrijven goed gepositioneerd zijn voor de toekomst en blijven streven naar een steeds betere winkelervaring voor onze klanten, in onze winkels en online. Iedere dag weer."

tijd 10.48
De AEX 338,360 +0,99 +0,29% Ahold EUR 10,82 -5ct vol. 1,6 miljoen.




Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL