Ahold Omzetbericht vierde kwartaal en jaar 2009

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Beleggingsadvies 21/01/2010 07:13
Amsterdam - Ahold heeft vandaag een geconsolideerde netto-omzet bekendgemaakt van € 6,8 miljard over het vierde kwartaal, dat liep tot en met 3 januari 2010. Ten opzichte van het vierde kwartaal van 2008 steeg de netto-omzet met 3,4% en met 11,0% tegen constante wisselkoersen. Voor het jaar bedroeg de netto-omzet € 27,9 miljard, een stijging met 8,9% ten opzichte van 2008. Tegen constante wisselkoersen steeg de netto-omzet in 2009 met 6,0%.

De geconsolideerde netto-omzet voor het vierde kwartaal en heel 2009 werd positief beïnvloed door een extra week in vergelijking met 2008. De hiervoor gecorrigeerde netto-omzet steeg het vierde kwartaal van 2009 met 2,1% tegen constante wisselkoersen. Voor heel 2009 bedroeg de stijging van de gecorrigeerde netto-omzet 3,9% tegen constante wisselkoersen.

In het vierde kwartaal realiseerde Ahold een sterke volumegroei in alle markten. De omzet werd beïnvloed door deflatie, de keuze van de klant voor lager geprijsde producten en de aanhoudende nadruk op prijsacties en campagnes.

Omzetontwikkeling

Stop & Shop/Giant-Landover
Vierde kwartaal
De netto-omzet steeg met 10,5% tot $ 4,4 miljard. Ten opzichte van de gecorrigeerde cijfers voor het vierde kwartaal van 2008 nam de netto-omzet met 1,8% toe.

De identieke omzet van Stop & Shop steeg met 1,0% (een daling met 0,4% exclusief de netto-omzet uit benzineverkopen) en die van Giant-Landover steeg met 2,4% (1,6% exclusief de netto-omzet uit benzineverkopen).

De vergelijkbare omzet van Stop & Shop steeg met 1,3% en die van Giant-Landover met 2,9%.

Jaar
De netto-omzet steeg met 4,6% tot $ 17,9 miljard. Ten opzichte van de gecorrigeerde cijfers voor heel 2008 nam de netto-omzet met 2,6% toe.

De identieke omzet van Stop & Shop steeg met 1,6% (2,2% exclusief de netto-omzet uit benzineverkopen) en die van Giant-Landover met 3,0% (2,6% exclusief de netto-omzet uit benzineverkopen).

De vergelijkbare omzet van Stop & Shop steeg met 2,1% en die van Giant-Landover met 3,5%.

Giant-Carlisle
Vierde kwartaal
De netto-omzet steeg met 15,0% tot $ 1,3 miljard. Ten opzichte van de gecorrigeerde cijfers voor het vierde kwartaal van 2008 nam de netto-omzet met 6,0% toe.

De identieke omzet steeg met 2,8% (1,0% exclusief de netto-omzet uit benzineverkopen).

De vergelijkbare omzet steeg met 4,0%.

Giant-Carlisle (vervolg)
Jaar
De netto-omzet steeg met 4,6% tot $ 5,0 miljard. Ten opzichte van de gecorrigeerde cijfers voor heel 2008 nam de netto-omzet met 2,6% toe.

De identieke omzet steeg met 0,3% (2,2% exclusief de netto-omzet uit benzineverkopen).

De vergelijkbare omzet steeg met 1,3%.

Albert Heijn
Vierde kwartaal
De netto-omzet steeg met 12,3% tot € 2,5 miljard. Ten opzichte van de gecorrigeerde cijfers voor het vierde kwartaal van 2008 nam de netto-omzet met 3,0% toe.

De netto-omzet van Albert Heijn supermarkten bedroeg € 2,3 miljard, een stijging van 12,4% in vergelijking met vorig jaar. Ten opzichte van de gecorrigeerde cijfers voor het vierde kwartaal van 2008 nam de netto-omzet van Albert Heijn supermarkten met 3,2% toe.

De identieke omzet van Albert Heijn supermarkten steeg met 1,2%.

Jaar
De netto-omzet steeg met 9,7% tot € 9,8 miljard. Ten opzichte van de gecorrigeerde cijfers voor heel 2008 nam de netto-omzet met 7,3% toe.

De netto-omzet van Albert Heijn supermarkten bedroeg € 9,0 miljard, een stijging van 9,7% in vergelijking met vorig jaar. Ten opzichte van de gecorrigeerde cijfers voor heel 2008 nam de netto-omzet met 7,4% toe, hoofdzakelijk als gevolg van de ombouw van de voormalige Schuitema-winkels naar Albert Heijn-winkels in het tweede halfjaar van 2008.

De identieke omzet van Albert Heijn supermarkten steeg met 1,7%.

Albert/Hypernova (Tsjechië en Slowakije)
Vierde kwartaal
De netto-omzet daalde met 1,8% tot € 431 miljoen (0,1% tegen constante wisselkoersen). Ten opzichte van de gecorrigeerde cijfers voor het vierde kwartaal van 2008 daalde de netto-omzet tegen constante wisselkoersen met 7,0%. De omzet werd negatief beïnvloed door winkelsluitingen als gevolg van de herstructurering.

De identieke omzet daalde met 1,4% (2,3% exclusief de netto-omzet uit benzineverkopen).

Jaar
De netto-omzet daalde met 5,0% tot € 1,7 miljard (0,6% tegen constante wisselkoersen). Ten opzichte van de gecorrigeerde cijfers voor heel 2008 daalde de netto-omzet tegen constante wisselkoersen met 2,4%.

De identieke omzet daalde met 1,2% (1,2% exclusief de netto-omzet uit benzineverkopen).

Niet-geconsolideerde joint venture - ICA
Vierde kwartaal
De netto-omzet steeg 0,8% tot € 2,4 miljard, en steeg met 0,1% tegen constante wisselkoersen.
Jaar
De netto-omzet daalde met 5,7% tot € 8,9 miljard, en steeg met 1,7% tegen constante wisselkoersen.

Stelselwijziging
Ahold past per 2009 IFRIC 13 'Loyaliteitsprogramma's' toe voor de financiële verslaglegging van entiteiten die spaarpunten toekennen aan de klant. De toepassing (met terugwerkende kracht) van IFRIC 13 had het vierde kwartaal van 2008 een daling van de netto-omzet van Albert Heijn van € 4 miljoen tot gevolg (geheel 2008: daling van € 14 miljoen).

Huuropbrengsten van bepaalde vastgoedentiteiten worden per 2009 verwerkt onder verkoopkosten, terwijl deze post eerder onder netto-omzet viel. De vergelijkende informatie is dienovereenkomstig aangepast, waardoor de netto-omzet over het vierde kwartaal van 2008 met € 15 miljoen is gedaald (geheel 2008: daling van € 60 miljoen), met name bij Albert Heijn.

Definities
Identieke omzet: netto-omzet van exact dezelfde winkels in lokale valuta voor de vergelijkbare periode. Deze vergelijking geschiedt op basis van de voor de extra week gecorrigeerde cijfers voor het vierde kwartaal 2008 en het jaar 2008.

Vergelijkbare omzet: identieke omzet plus de netto-omzet van vervangende winkels in lokale valuta.

Constante wisselkoersen: sluit het effect uit van het gebruik van verschillende wisselkoersen bij de omrekening van financiële informatie van bepaalde dochtermaatschappijen of joint ventures van Ahold in euro's. Om inzicht te verkrijgen in dit wisselkoerseffect is, ter vergelijking, de financiële informatie over het voorgaande jaar of kwartaal aangepast door gebruik van de gemiddelde wisselkoersen gedurende het lopende jaar of kwartaal.

Alternatieve prestatie-indicatoren
Dit omzetbericht bevat de volgende alternatieve financiële prestatie-indicatoren:

Netto-omzet tegen constante wisselkoersen. De netto-omzet tegen constante wisselkoersen sluit het effect uit van het gebruik van verschillende wisselkoersen bij de omrekening van financiële informatie van bepaalde dochtermaatschappijen of joint ventures van Ahold in euro's. Het management van Ahold is van oordeel dat met deze indicator beter inzicht wordt gegeven in de prestaties van buitenlandse dochtermaatschappijen of joint ventures van Ahold.

Netto-omzet in lokale valuta. In bepaalde gevallen wordt de netto-omzet in lokale valuta gepresenteerd. Het management van Ahold is van oordeel dat hierdoor beter inzicht wordt gegeven in de operationele prestaties van Aholds buitenlandse groepsmaatschappijen of joint ventures.

Identieke omzet, exclusief de netto-omzet uit benzineverkopen. Omdat de benzineprijzen onderhevig zijn geweest aan grotere schommelingen dan de voedselprijzen is het management van Ahold van oordeel dat, door de netto-omzet uit benzineverkopen buiten beschouwing te laten, met deze indicator beter inzicht wordt gegeven in de ontwikkeling van de identieke netto-omzet in haar winkels.

Gecorrigeerde omzet voor het vierde kwartaal 2008. In de gecorrigeerde omzet voor het vierde kwartaal van 2008 is de netto-omzet over het vierde kwartaal begrepen, vermeerderd met de netto-omzet in de eerste week van 2009. Het management van Ahold is van oordeel dat met deze maatstaf inzicht wordt gegeven in het effect van een extra week als de netto-omzet wordt vergeleken met hetzelfde kwartaal van het voorgaande jaar.

Gecorrigeerde omzet voor heel 2008. In de gecorrigeerde omzet voor 2008 is de netto-omzet over heel 2008 begrepen, vermeerderd met de netto-omzet in de eerste week van 2009. Het management van Ahold is van oordeel dat met deze maatstaf inzicht wordt gegeven in het effect van een extra week als de netto-omzet wordt vergeleken met het voorgaande jaar.

Overig
Het boekjaar 2009 omvatte een extra, 53e week. De reden is dat Ahold een kalender van 364 dagen hanteert (13 perioden van vier weken per jaar). Als gevolg hiervan wordt in bepaalde jaren een extra week opgenomen om ons jaareinde zo nauw mogelijk af te stemmen op het kalenderjaar.

Met ingang van 2010 publiceert Ahold eenmaal per jaar een omzetbericht, na afsluiting van het vierde kwartaal (in plaats van, zoals in het verleden, na afloop van elk kwartaal).

Reactie XEA.nl
Goede cijfers en dat laat zien dat de Kredietcrisis tanende is en consumenten weer geld uitgeven.
De Effectenkredietinstellingen waren de veroorzakers.
















Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL