Ahold omzetbericht tweede kwartaal 2009

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Beleggingsadvies 28/07/2009 06:52
Amsterdam - Ahold heeft vandaag een geconsolideerde netto-omzet bekendgemaakt van € 6,4 miljard over het tweede kwartaal, dat liep tot en met 12 juli 2009. Ten opzichte van het tweede kwartaal van 2008 steeg de netto-omzet met 11,5% en met 3,9% tegen constante wisselkoersen.

De inflatie is in het tweede kwartaal aanzienlijk gedaald. Wij bleven veranderingen zien in het gedrag van zowel consumenten als concurrenten, met een toenemende nadruk op prijs en promotie.

In de Verenigde Staten presteerden Stop & Shop en Giant-Landover opnieuw beter. Giant-Carlisle investeerde voortvarend in prijs en promotie.

In Europa groeide het marktaandeel van Albert Heijn door goed in te spelen op de behoeften van klanten en door de marges te beheersen.

In een veranderende omgeving blijven wij in onze markten het evenwicht bewaren tussen omzet, marktaandeel en marge. Wij blijven goed gepositioneerd om te voorzien in de behoeften van onze klanten.

Omzetontwikkeling

Stop & Shop/Giant-Landover
De netto-omzet steeg met 2,8% tot $ 4,1 miljard.
De identieke omzet van Stop & Shop steeg met 1,7% (3,4% exclusief de netto-omzet uit benzineverkopen) en die van Giant-Landover met 3,7% (3,5% exclusief de netto-omzet uit benzineverkopen).
De vergelijkbare omzet van Stop & Shop steeg met 2,3% en die van Giant-Landover met 4,2%.
Giant-Carlisle
De netto-omzet daalde met 0,4% tot $ 1,1 miljard, aanmerkelijk beïnvloed door lagere benzineprijzen.
De identieke omzet daalde met 1,8% (steeg met 2,0% exclusief de netto-omzet uit benzineverkopen).
De vergelijkbare omzet daalde met 0,9%.
Albert Heijn
De netto-omzet steeg met 7,8% tot € 2,2 miljard.
De netto-omzet van Albert Heijn supermarkten bedroeg € 2,1 miljard, een stijging van 7,9% ten opzichte van vorig jaar die hoofdzakelijk het gevolg was van de ombouw van de voormalige Schuitema-winkels naar Albert Heijn-winkels in het tweede halfjaar van 2008 en begin 2009.
De identieke omzet van Albert Heijn supermarkten steeg met 0,4% ten opzichte van een zeer sterk tweede kwartaal vorig jaar, hetgeen deels verband hield met het EK voetbal 2008.

Albert/Hypernova (Tsjechië en Slowakije)
De netto-omzet daalde met 6,8% tot € 383 miljoen (0,7% tegen constante wisselkoersen), beïnvloed door winkelsluitingen als gevolg van ons herstructureringsprogramma.
De identieke omzet daalde met 1,6% (1,5% exclusief de netto-omzet uit benzineverkopen).

Niet-geconsolideerde joint venture - ICA
De netto-omzet daalde met 8,3% tot € 2,2 miljard. Tegen constante wisselkoersen ging de netto-omzet met 2,6% omhoog.

Netto-omzet per segment
(in miljoenen) K2 2009 K2 2008* Mutatie
in % HJ 2009 HJ 2008* Mutatie in
%
Alle segmenten (in euro's)

Stop & Shop/Giant-Landover 2.998 2.566 16,8% 7.054 5.969 18,2%
Giant-Carlisle 810 715 13,3% 1.924 1.651 16,5%
Ahold Verenigde Staten 3.808 3.281 16,1% 8.978 7.620 17,8%

Albert Heijn 2.239 2.077 7,8% 5.232 4.741 10,4%
Albert/Hypernova 383 411 (6,8%) 874 922 (5,2%)
Ahold Europa 2.622 2.488 5,4% 6.106 5.663 7,8%

Ahold Groep 6.430 5.769 11,5% 15.084 13.283 13,6%

Niet-geconsolideerde joint venture - ICA 2.230 2.433 (8,3%) 4.292 4.699 (8,7%)
Gemiddelde wisselkoers Amerikaanse
dollar (EUR per USD) 0,7277 0,6403 13,6% 0,7474 0,6526 14,5%


Verenigde Staten (in U.S. dollars)
Stop & Shop/Giant-Landover 4.120 4.008 2,8% 9.443 9.147 3,2%
Giant-Carlisle 1.113 1.117 (0,4%) 2.575 2.531 1,7%

* Als gevolg van met terugwerkende kracht toegepaste stelselwijzigingen zijn de vergelijkende cijfers veranderd (zie toelichting in dit omzetbericht).

Toelichting

De netto-omzetcijfers in dit omzetbericht zijn voorlopig en niet door een externe accountant gecontroleerd.

Stelselwijziging
Ahold past per 2009 IFRIC 13 "Loyaliteitsprogramma's" toe voor de financiële verslaglegging van entiteiten die spaarpunten toekennen aan de klant. De toepassing (met terugwerkende kracht) van IFRIC 13 heeft het tweede kwartaal van 2008 geen invloed gehad op de netto-omzet (HJ 2008: daling van € 7 miljoen bij Albert Heijn).
Huuropbrengsten worden per 2009 verwerkt onder verkoopkosten, terwijl deze post eerder onder netto-omzet viel. De vergelijkende informatie is dienovereenkomstig aangepast, waardoor de netto-omzet over het tweede kwartaal van 2008 met € 14 miljoen is gedaald (HJ 2008: € 31 miljoen), met name bij Albert Heijn
Definities
Identieke omzet: netto-omzet van exact dezelfde winkels in lokale valuta voor de vergelijkbare periode.
Vergelijkbare omzet: identieke omzet plus de netto-omzet van vervangende winkels in lokale valuta.
Constante wisselkoersen: sluit het effect uit van het gebruik van verschillende wisselkoersen bij de omrekening van financiële informatie van bepaalde groepsmaatschappijen of joint ventures van Ahold in euro's. Om inzicht te verkrijgen in dit wisselkoerseffect is, ter vergelijking, de financiële informatie over het voorgaande jaar of kwartaal aangepast door gebruik van de gemiddelde wisselkoersen gedurende het lopende jaar of kwartaal.
Alternatieve financiële prestatie-indicatoren

Dit omzetbericht bevat de volgende alternatieve financiële prestatie-indicatoren:
Netto-omzet tegen constante wisselkoersen. De netto-omzet tegen constante wisselkoersen sluit het effect uit van het gebruik van verschillende wisselkoersen bij de omrekening van financiële informatie van bepaalde groepsmaatschappijen of joint ventures van Ahold in euro's. Het management van Ahold is van oordeel dat met deze indicator een beter inzicht wordt gegeven in de prestaties van Aholds buitenlandse groepsmaatschappijen of joint ventures.
Netto-omzet in lokale valuta. In bepaalde gevallen wordt de netto-omzet in lokale valuta gepresenteerd. Het management van Ahold is van oordeel dat hierdoor beter inzicht wordt gegeven in de operationele prestaties van Aholds buitenlandse groepsmaatschappijen of joint ventures.
Identieke omzet exclusief de netto-omzet uit benzineverkopen. Omdat de benzineprijzen onderhevig zijn geweest aan grotere schommelingen dan de voedselprijzen, is het management van Ahold van oordeel dat, door de netto-omzet uit benzineverkopen buiten beschouwing te laten, met deze indicator een beter inzicht wordt gegeven in de groei van de identieke netto-omzet in haar winkels.

Financiële kalender

Aholds boekjaar bestaat uit 52 of 53 weken, eindigend op de zondag die het dichtst bij 31 december ligt. In 2009 beslaat het boekjaar een periode van 53 weken, die eindigt op 3 januari 2010. De kwartalen zijn in 2009 als volgt ingedeeld:

Eerste kwartaal (16 weken) 29 december 2008 tot en met 19 april 2009
Tweede kwartaal (12 weken) 20 april tot en met 12 juli 2009
Derde kwartaal (12 weken) 13 juli tot en met 4 oktober 2009
Vierde kwartaal (13 weken) 5 oktober tot en met 3 januari 2010



Waarschuwing
Dit persbericht omvat toekomstgerichte uitspraken, die niet verwijzen naar historische feiten maar naar verwachtingen gebaseerd op de huidige gezichts- en uitgangspunten van het management en die onderhevig zijn aan bekende en onbekende risico's en onzekerheden waardoor daadwerkelijke resultaten, de uitvoering of gebeurtenissen wezenlijk kunnen verschillen van die tot uitdrukking gebracht in zulke uitspraken. Deze uitspraken omvatten, maar zijn niet beperkt tot, uitspraken over Aholds omzet, marktaandeel en marge en Aholds respons naar aanleiding van consumentenbehoeften en gedragingen van concurrenten in de huidige economische omstandigheden. Deze toekomstgerichte uitspraken zijn onderhevig aan risico's, onzekerheden en andere factoren waardoor de werkelijke resultaten aanmerkelijk kunnen verschillen van de toekomstige resultaten welke tot uitdrukking zijn gebracht in de toekomstgerichte uitspraken. Veel van deze risico's en onzekerheden hebben betrekking op factoren die voor Ahold niet beheersbaar en ook niet nauwkeurig voorspelbaar zijn, zoals het effect van algemene economische of politieke omstandigheden, inflatie of deflatie, wisselkoers- en renteschommelingen, de toename van of veranderingen in concurrentie, consumentengedrag en de gedragingen van derden, Aholds mogelijkheden om haar plannen en strategieën succesvol te implementeren en af te ronden, tegenvallende of andere dan verwachte voordelen van en middelen uit Aholds plannen en strategieën, veranderingen in Aholds liquiditeitsbehoeften, alsmede andere factoren zoals besproken in documenten welke in Aholds naam in openbare registers zijn neergelegd. Lezers wordt geadviseerd behoedzaam om te gaan met deze toekomstgerichte uitspraken, die uitsluitend geacht worden te zijn gedaan per de datum van dit persbericht. Koninklijke Ahold N.V. - dat is Aholds statutaire naam - neemt, tenzij daartoe gehouden ingevolge effectenrecht, geen verplichting op zich om enige verandering in openbare informatie of een toekomstgerichte uitspraak vervat in dit bericht te publiceren naar aanleiding van gebeurtenissen of omstandigheden die zich voordoen na de datum van dit persbericht.

Indien de Nederlandse vertaling van dit persbericht afwijkt van de Engelse versie, is de Engelse versie leidend.



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL