Aholds resultaten vierde kwartaal en jaarcijfers 2008

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Beleggingsadvies 02/03/2009 06:56
Hoofdpunten
- Bedrijfsresultaat vierde kwartaal 49% gestegen tot € 365 miljoen
- Nettoresultaat vierde kwartaal 9% hoger op € 285 miljoen
- Bedrijfsresultaat over het gehele jaar 12% gestegen tot € 1,2 miljard
- Nettoresultaat over het gehele jaar € 1,1 miljard
- Onderliggende operationele retailmarge over het gehele jaar 5%
- Dividend verhoogd met 12% naar € 0,18 per aandeel
Amsterdam - Ahold heeft vandaag haar verkorte financiële verslag over het vierde kwartaal en het gehele jaar 2008 gepubliceerd. CEO John Rishton: "In 2008 hebben wij een solide prestatie geleverd. Vooral in het laatste kwartaal waren de resultaten sterk. De onderliggende operationele retailmarge kwam uit op 5% over het gehele jaar. Dankzij het harde werk en de inzet van al onze medewerkers hebben wij in elk van de afgelopen drie jaar onze jaardoelstellingen gehaald. Ik ben verheugd dat wij een verhoging van ons jaarlijkse dividend over 2008 kunnen voorstellen van 12% naar € 0,18 per gewoon aandeel.

In de loop van 2008 hebben wij het Value Improvement Program (VIP) afgerond met onder meer de rebranding van Stop & Shop en Giant-Landover. VIP heeft onze relatieve prijspositie versterkt en heeft geleid tot een hoger marktaandeel en verbeterde financiële resultaten in de tweede helft van het jaar. Giant-Carlisle heeft de sterke prestaties voortgezet en aanzienlijk marktaandeel gewonnen. In Europa was ook 2008 weer een uitstekend jaar voor Albert Heijn, met onder andere de ombouw van 54 winkels tot Albert Heijn-winkels na de verkoop van ons belang in Schuitema. Albert/Hypernova handhaafde zijn marktpositie en draaide break-even in de zeer concurrerende markten in Tsjechië en Slowakije.

Hoewel het economische klimaat blijft verslechteren bevindt Ahold zich in een goede uitgangspositie om te kunnen reageren op de effecten van een recessie. We hebben een sterke balans, en door de herpositionering van onze supermarktbedrijven in de afgelopen jaren kunnen we onze klanten een betere service en betere prijzen bieden. We blijven ons productaanbod verbeteren en onze kosten verlagen. Ahold heeft de deskundigheid en de capaciteiten om snel en effectief in te spelen op veranderingen in consumentengedrag. Ondanks de verdere verslechtering van de economische omstandigheden is het koopgedrag van onze klanten in de eerste weken van 2009 niet wezenlijk veranderd.

We hebben vertrouwen in onze strategie, in ons bedrijfsmodel en in ons aanbod. Dat laat onverlet dat we in de huidige omstandigheden, zelfs nog sneller dan voorheen, de balans tussen omzet, marktaandeel, winst en cash-flow moeten kunnen aanpassen. Daarom blijven onze inspanningen erop gericht om de balans tussen deze factoren te bewaren, zodat we onze financiële lange-termijn doelstellingen van 5% omzetgroei en 5% operationele retailmarge kunnen blijven halen.

De investeringen in vaste activa zullen in 2009 onder de EUR 1 miljard blijven. Op basis van de huidige wisselkoersen en rentestanden verwachten we een stijging van de nettorentelast naar een niveau tussen € 290 miljoen en € 310 miljoen, voornamelijk als gevolg van de hogere dollarkoers en lagere rente-inkomsten."

Financiële prestaties
Vierde kwartaal 2008
De netto-omzet bedroeg € 6,6 miljard, een toename met 12,9% vergeleken met dezelfde periode van het voorgaande jaar. Tegen constante wisselkoersen steeg de netto-omzet met 5,9%.

Het bedrijfsresultaat bedroeg € 365 miljoen, € 120 miljoen meer dan in dezelfde periode van het voorgaande jaar. Het bedrijfsresultaat uit de retailactiviteiten was € 392 miljoen, een operationele retailmarge van 5,9% tegen 4,9% in het vierde kwartaal van 2007. De kosten van het Corporate Center bedroegen € 27 miljoen, € 6 miljoen lager dan in het vierde kwartaal vorig jaar.

Het nettoresultaat was € 285 miljoen, € 23 miljoen hoger dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Dit hogere bedrijfsresultaat werd deels teniet gedaan door een lager resultaat uit beëindigde bedrijfsactiviteiten en hogere winstbelastingen.

De kasstroom vóór financiering bedroeg € 319 miljoen; dit was € 263 miljoen lager dan in het vierde kwartaal van 2007, voornamelijk door hogere investeringen in vaste activa (in verband met het vernieuwen van winkels van Giant-Landover en de ombouw van voormalige Schuitema- naar Albert Heijn-winkels) en de opbrengst uit de verkoop van Tops in het vierde kwartaal van 2007.

Gehele jaar 2008
De netto-omzet bedroeg € 25,7 miljard, een toename met 3,3% vergeleken met vorig jaar. Tegen constante wisselkoersen steeg de netto-omzet met 6,9%.

Het bedrijfsresultaat bedroeg € 1,2 miljard, € 130 miljoen meer dan vorig jaar. Het bedrijfsresultaat uit de retailactiviteiten was € 1,3 miljard, een onderliggende operationele retailmarge van 5,0%. Dit was in overeenstemming met de aangegeven verwachting van 4,8% tot 5,3% voor 2008. De kosten van het Corporate Center bedroegen € 96 miljoen, € 24 miljoen lager dan een jaar eerder.

Het nettoresultaat bedroeg € 1,1 miljard, € 1,9 miljard lager dan ten opzichte van vorig jaar, waarin toen een winst van € 2 miljard op desinvesteringen was begrepen.

De kasstroom vóór financiering bedroeg € 1,3 miljard; € 5,4 miljard minder dan vorig jaar, in welk cijfer toen de opbrengst van € 5,4 miljard uit de verkoop van U.S. Foodservice, Tops en de retailactiviteiten van Ahold in Polen was begrepen.

(in miljoenen euro's) K4 2008 K4 2007 mutatie
in % 2008 2007 mutatie
in %
Netto-omzet 6.595 5.840 12,9%* 25.722 24.893 3,3%*
Bedrijfsresultaat 365 245 49,0% 1.198 1.068 12,2%
Resultaat uit voortgezette bedrijfsactiviteiten 283 205 38,0% 868 753 15,3%
Nettoresultaat 285 262 8,8% 1.079 2.945 (63,4%)


* Tegen constante wisselkoersen steeg de netto-omzet met 5,9% in het vierde kwartaal en met 6,9% over het gehele jaar.

Prestaties per bedrijfssegment
Stop & Shop/Giant-Landover
De netto-omzet over het vierde kwartaal was $ 4,0 miljard, 2,8% hoger dan in dezelfde periode van vorig jaar. In de netto-omzet was een bedrag van $ 15 miljoen inbegrepen aan verkopen aan Tops (vóór de desinvestering van Tops werden dergelijke verkopen verwerkt als intercompany-omzet). De identieke omzet van Stop & Shop steeg met 2,3% (4,0% exclusief de netto-omzet uit benzineverkopen). Bij Giant-Landover steeg de identieke omzet met 1,1% (1,0% exclusief de netto-omzet uit benzineverkopen) ondanks de lagere verkopen van geneesmiddelen. Het bedrijfsresultaat bedroeg $ 207 miljoen (oftewel 5,1% van de netto-omzet), een toename met $ 84 miljoen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Over het gehele jaar was de netto-omzet $ 17,1 miljard, 2,4% hoger dan in 2007. In de netto-omzet was een bedrag van $ 114 miljoen inbegrepen aan verkopen aan Tops. De identieke omzet van Stop & Shop steeg met 2,4% (2,1% exclusief de netto-omzet uit benzineverkopen). Bij Giant-Landover daalde de identieke omzet onder invloed van lagere verkopen van geneesmiddelen met 0,4% (0,5% exclusief de netto-omzet uit benzineverkopen). Het bedrijfsresultaat bedroeg $ 701 miljoen (oftewel 4,1% van de netto-omzet), een toename met $ 39 miljoen ten opzichte van 2007.

Giant-Carlisle
De netto-omzet over het vierde kwartaal bedroeg $ 1,1 miljard en was daarmee 7,9% hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. De identieke omzet steeg met 4,6% (5,7% exclusief de netto-omzet uit benzineverkopen). Het bedrijfsresultaat bedroeg $ 60 miljoen (oftewel 5,4% van de netto-omzet), een toename met $ 12 miljoen ten opzichte van het vierde kwartaal van 2007.

Over het gehele jaar steeg de netto-omzet naar $ 4,7 miljard, een stijging van 10,0% vergeleken met 2007. De identieke omzet lag 6,3% hoger (4,7% exclusief de netto-omzet uit benzineverkopen). Het bedrijfsresultaat bedroeg $ 233 miljoen (oftewel 4,9% van de netto-omzet), een toename van $ 20 miljoen vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

Albert Heijn
De netto-omzet over het vierde kwartaal bedroeg € 2,2 miljard, 11,6% meer dan in dezelfde periode van 2007. Bij Albert Heijn supermarkten ging de netto-omzet met 12,2% omhoog naar € 2,0 miljard, deels door de ombouw van de voormalige Schuitema winkels tot Albert Heijns in het tweede halfjaar. De identieke omzet steeg met 5,2%. Het bedrijfsresultaat bedroeg € 180 miljoen (oftewel 8,1% van de netto-omzet), een toename van € 19 miljoen ten opzichte van 2007.

Over het gehele jaar is de netto-omzet met 12,9% gestegen naar € 9,0 miljard. De identieke omzet bij Albert Heijn supermarkten lag 9,2% hoger. Het bedrijfsresultaat bedroeg € 648 miljoen (oftewel 7,2% van de netto-omzet), een toename van € 75 miljoen ten opzichte van vorig jaar, onder meer door lagere pensioenlasten.

Albert / Hypernova (Tsjechië en Slowakije)
De netto-omzet steeg in het vierde kwartaal met 3,0% naar € 440 miljoen. Tegen constante wisselkoersen lag de netto-omzet 2,7% lager. De identieke omzet daalde met 3,1%. Het bedrijfsresultaat was € 9 miljoen, een stijging van € 4 miljoen ten opzichte van het vierde kwartaal van 2007.

Over het gehele jaar nam de netto-omzet met 13,9% toe naar € 1,8 miljard. Tegen constante wisselkoersen lag de netto-omzet 2,8% hoger. De identieke omzet steeg met 3,2%. Het bedrijfsresultaat was € 1 miljoen, een stijging van € 1 miljoen ten opzichte van 2007.

Niet-geconsolideerde joint ventures
Het aandeel van Ahold in het resultaat uit joint ventures daalde in het vierde kwartaal met 6,5% naar € 29 miljoen. Over het gehele jaar nam het resultaat uit joint ventures af met 21,0% naar € 109 miljoen. De daling was hoofdzakelijk te wijten aan ICA en kwam vooral door lagere winsten uit de verkoop van activa en zwakke prestaties in Noorwegen.

Overige informatie
Alternatieve financiële prestatie-indicatoren
Netto-omzet tegen constante wisselkoersen. De netto-omzet tegen constante wisselkoersen sluit de invloed uit van het gebruik van verschillende wisselkoersen bij de omrekening van de financiële informatie van dochtermaatschappijen of joint ventures van Ahold in euro's. Het management van Ahold is van mening dat hierdoor een beter inzicht wordt gegeven in de operationele prestaties van Aholds buitenlandse dochterondernemingen of joint ventures.

Netto-omzet in lokale valuta. In bepaalde gevallen wordt de netto-omzet in lokale valuta gepresenteerd. Het management van Ahold is van oordeel dat hierdoor een beter inzicht wordt gegeven in de operationele prestaties van Aholds buitenlandse dochterondernemingen.

Identieke omzet exclusief de netto-omzet uit benzineverkopen. Aangezien de benzineprijzen onderhevig zijn aan grotere schommelingen dan de voedselprijzen is het management van Ahold van oordeel dat door de netto-omzet uit hoofde van benzineverkopen buiten beschouwing te laten een beter inzicht wordt gegeven in de groei van de identieke winkelverkopen.
Onderliggend operationeel retailresultaat. Het totale bedrijfsresultaat retail, gecorrigeerd voor bijzondere waardeverminderingen op vaste activa, het resultaat op de verkoop van activa en herstructurerings- en gerelateerde kosten. Het management is van oordeel dat met deze maatstaf een beter inzicht wordt gegeven in het onderliggende bedrijfsresultaat van de retailactiviteiten van Ahold.
Bedrijfsresultaat in lokale valuta. In bepaalde gevallen wordt het bedrijfsresultaat in lokale valuta gepresenteerd. Het management van Ahold is van oordeel dat hierdoor een beter inzicht wordt gegeven in de operationele prestaties van Aholds buitenlandse dochterondernemingen.
Kasstroom vóór financieringsactiviteiten. De kasstroom vóór financieringsactiviteiten is de som van de nettokasstroom uit operationele activiteiten en de netto kasstroom uit investeringsactiviteiten. Het management van Ahold is van oordeel dat deze maatstaf, die de netto kasstroom uit financieringsactiviteiten buiten beschouwing laat, nuttig is in gevallen waar dergelijke financieringsactiviteiten discretionair zijn, zoals in het geval van vrijwillige vervroegde schuldaflossingen.

(in miljoenen euro) K4 2008 K4 2007 2008 2007
Kasstroom vóór financieringsactiviteiten 319 582 1.272 6.627
Nettokasstroom uit financieringsactiviteiten (214) (1.051) (1.717) (5.140)
Nettokasstroom uit operationele, investerings- en
financieringsactiviteiten 105 (469) (445) 1.487


Financiële kalender Ahold
De financiële kalender van Ahold bestaat uit 52 of 53 weken, eindigend op de zondag die het dichtst bij 31 december ligt.
In 2008 bevat de financiele kalender 52 weken, eindigend op 28 december.
Eerste kwartaal (16 weken) 31 december 2007 tot en met 20 april 2008
Tweede kwartaal (12 weken) 21 april tot en met 13 juli 2008
Derde kwartaal (12 weken) 14 juli tot en met 5 oktober 2008
Vierde kwartaal (12 weken) 6 oktober tot en met 28 december 2008

In 2009 bevat de financiële kalender 53 weken, eindigend op 3 januari 2010.
Eerste kwartaal (16 weken) 28 december 2008 tot en met 19 april 2009
Tweede kwartaal (12 weken) 20 april tot en met 12 juli 2009
Derde kwartaal (12 weken) 13 juli tot en met 4 oktober 2009
Vierde kwartaal (13 weken) 5 oktober tot en met 3 januari 2010

Dit persbericht dient te worden gelezen in samenhang met het verkorte financiële verslag (summary financial report) van Ahold over het vierde kwartaal en het gehele jaar 2008, dat in het Engels beschikbaar is op www.ahold.com en Aholds jaarverslag 2008, dat naar verwachting wordt gepubliceerd op 9 maart 2009. Voorzover deze Nederlandse vertaling afwijkt van de Engelstalige versie, is de laatstgenoemde leidend.

Waarschuwing
Dit persbericht omvat toekomstgerichte uitspraken, die niet verwijzen naar historische feiten maar naar verwachtingen gebaseerd op de huidige gezichts- en uitgangspunten van het management en die onderhevig zijn aan bekende en onbekende risico's en onzekerheden waardoor daadwerkelijke resultaten, de uitvoering of gebeurtenissen wezenlijk kunnen verschillen van die tot uitdrukking gebracht in zulke uitspraken. Deze uitspraken omvatten, maar zijn niet beperkt tot, uitspraken over het jaarlijkse dividend over 2008, Aholds mogelijkheden om waarde voor klanten te vergroten, het blijven verbeteren van aanbod en kostenreductie, Aholds mogelijkheden in te spelen op wijzigingen in consumentengedrag en economische omstandigheden, Aholds strategie en bedrijfsmodel, de verwachte onderliggende operationele retailmarge, alsmede de kapitaalinvesteringen en de nettorentelast over het gehele jaar 2009. Deze toekomstgerichte uitspraken zijn onderhevig aan risico's, onzekerheden en andere factoren waardoor de werkelijke resultaten aanmerkelijk kunnen verschillen van de toekomstige resultaten welke tot uitdrukking zijn gebracht in de toekomstgerichte uitspraken. Veel van deze risico's en onzekerheden hebben betrekking op factoren die voor Ahold niet beheersbaar en ook niet nauwkeurig voorspelbaar zijn, zoals het effect van algemene economische of politieke omstandigheden, wisselkoers- en renteschommelingen, de toename van of veranderingen in concurrentie, Aholds mogelijkheden om haar plannen en strategieën succesvol te implementeren en af te ronden, tegenvallende of andere dan verwachte voordelen van en middelen uit Aholds plannen en strategieën, veranderingen in Aholds liquiditeitsbehoeften, maatregelen van concurrenten en derden, alsmede andere factoren zoals besproken in documenten welke in Aholds naam in openbare registers zijn neergelegd. Lezers wordt geadviseerd behoedzaam om te gaan met deze toekomstgerichte uitspraken, die uitsluitend geacht worden te zijn gedaan per de datum van dit persbericht. Koninklijke Ahold N.V. neemt, tenzij daartoe gehouden ingevolge toepasselijk effectenrecht, geen verplichting op zich om enige verandering in openbare informatie of een toekomstgerichte uitspraak uit dit bericht te publiceren naar aanleiding van gebeurtenissen of omstandigheden die zich voordoen na de datum van dit persbericht. Buiten Nederland presenteert Koninklijke Ahold N.V. - dat is haar statutaire naam - zich onder de naam "Royal Ahold" of kortweg "Ahold".

Inzet,
Zal de inzet in deze markt gezien en gewaardeerd worden?
Veel hardwerkende medewerkers van Ahold zouden dat graag weer eens zien. Wat hebben die medewerkers (allen) de afgelopen jaren niet over zich heen gekregen.
Mag ik nog blijven werken? Hoe loopt het af.



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL