Ahold Q1 2007 Earnings Release Nederlandse tekst

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Beleggingsadvies 07/06/2007 07:43
Kernpunten
_ Verkoop van U.S. Foodservice voor $ 7,1 miljard aangekondigd
- Teruggave van € 3 miljard aan aandeelhouders door kapitaalrestitutie en omgekeerde aandelensplitsing en kapitaalrestitutie
- Investment grade rating opnieuw toegekend door Standard & Poor's
- Bedrijfsresultaat met € 3 miljoen omlaag naar € 421 miljoen
- Nettowinst omlaag met € 5 miljoen naar € 241 miljoen
- Implementatie Value Improvement Program op koers
- Bedrijfsresultaat Albert Heijn stijgt met bijna 50% tot € 150 miljoen

Amsterdam, 7 juni 2007 - Ahold heeft vandaag haar tussentijdse financiële verslag over het eerste kwartaal van 2007 bekendgemaakt. President en CEO van Ahold Anders Moberg zei hierover: "Het eerste kwartaal gaf een bemoedigende start van het jaar te zien. We noteerden positieve identieke verkopen bij alle ketens met uitzondering van Giant-Landover, de operationele marges uit de detailhandelsactiviteiten ontwikkelen zich in overeenstemming met onze verwachtingen en er is aanzienlijke vooruitgang geboekt bij het verlagen van de belangrijkste kernkosten van het Corporate Center. Ons desinvesteringsprogramma vordert goed en we maakten onlangs bekend dat we overeenstemming hebben bereikt over de verkoop van U.S. Foodservice, onder voorbehoud van goedkeuring door de aandeelhouders. De implementatie van ons Value Improvement Program bij Stop & Shop en Giant-Landover verloopt volgens plan en er zijn bemoedigende verbeteringen te zien in de waardering van de klant voor prijs en kwaliteit."

Financiële prestaties
Eerste kwartaal 2007
De netto-omzet bedroeg € 13,2 miljard, een daling van 0,7% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Exclusief wisselkoerseffecten steeg de netto-omzet met 5,8%.

Het bedrijfsresultaat bedroeg € 421 miljoen. Dat is € 3 miljoen lager dan vorig jaar. Het bedrijfsresultaat uit detailhandelsactiviteiten bedroeg € 383 miljoen, een operationele marge van 4,4%. Het bedrijfsresultaat van U.S. Foodservice bedroeg € 79 miljoen, een operationele marge van 1,7%. De kernkosten van het Corporate Center bedroegen dit kwartaal € 33 miljoen. Dit is € 16 miljoen lager dan vorig jaar.

De kasstroom vóór financieringsactiviteiten bedroeg € 2 miljoen negatief voor het kwartaal. Dat is € 100 miljoen beter dan in dezelfde periode vorig jaar. De vergelijkingen tussen de jaren zijn vertekend door de grote uitbetalingen in het kader van de schikking van de massa-effectenclaim (€ 284 miljoen betaald in 2007 en € 536 miljoen in 2006) en door aanzienlijke opbrengsten uit desinvesteringen in 2006.

Prestaties per bedrijfssegment
Stop & Shop/Giant-Landover
De netto-omzet over het eerste kwartaal van 2007 bedroeg $ 5,1 miljard, een stijging van 1,8% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De identieke omzet van Stop & Shop steeg met 0,3% (daalde met 0,1% exclusief de netto-omzet uit hoofde van benzineverkopen) en die van Giant-Landover daalde met 1,1%. Het bedrijfsresultaat bedroeg $ 228 miljoen, ofte wel 4,5% van de netto-omzet. Dat is een daling van $ 61 miljoen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het eerste kwartaal van 2007 omvatte herstructureringslasten ter hoogte van $ 9 miljoen, terwijl het eerste kwartaal van 2006 positief werd beïnvloed door een wijziging in vergoedingen na uitdiensttreding met een eenmalig effect van $ 27 miljoen. De marges werden bovendien beïnvloed door prijsinvesteringen in verband met de verdere implementatie van het Value Improvement Program.

Giant-Carlisle
De netto-omzet over het eerste kwartaal bedroeg $ 1,3 miljard. Deze stijging van 16% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar weerspiegelt gedeeltelijk de invloed van de overname van Clemens. De identieke omzet steeg met 4,4% (3,9% exclusief de netto-omzet uit hoofde van benzineverkopen). Het bedrijfsresultaat steeg met $ 5 miljoen naar $ 56 miljoen, ofte wel 4,3% van de netto-omzet.

Albert Heijn
De netto-omzet over het eerste kwartaal bedroeg € 2,4 miljard. Deze stijging van 12,6% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar weerspiegelt gedeeltelijk de invloed van de overname van Konmar-winkels. De identieke omzet van Albert Heijn steeg met 8,6%. Het bedrijfsresultaat bedroeg € 150 miljoen, ofte wel 6,3% van de netto-omzet. Deze stijging van € 48 miljoen ten opzichte van vorig jaar was te danken aan een hogere identieke omzet, een effectieve kostenbeheersing en lagere pensioenkosten.

Albert / Hypernova (Tsjechië en Slowakije)
Over het eerste kwartaal steeg de netto-omzet met 9,9% naar € 434 miljoen. Bij constante valutakoersen steeg de netto-omzet met 6,7%. De identieke omzet steeg met 3,4%. Het negatieve bedrijfsresultaat bedroeg € 5 miljoen, vergeleken met een verlies van € 10 miljoen in dezelfde periode vorig jaar.

Schuitema
In het eerste kwartaal steeg de netto-omzet met 3,8% naar € 987 miljoen. De identieke omzet steeg met 3,2%. Het bedrijfsresultaat van € 22 miljoen, ofte wel 2,2% van de netto-omzet, was € 9 miljoen lager vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Deze daling was het gevolg van verbeterde omstandigheden voor de Schuitema-winkels en toegenomen commerciële activiteiten.

U.S. Foodservice
Over het eerste kwartaal steeg de netto-omzet met 4,4% naar $ 6,1 miljard. Het bedrijfsresultaat bedroeg $ 104 miljoen, vergeleken met $ 80 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. De operationele marge bedroeg 1,7%. De verbetering was voornamelijk het gevolg van lagere operationele kosten.

Niet-geconsolideerde joint-ventures en geassocieerde deelnemingen
Voor het eerste kwartaal daalde het aandeel van Ahold in het nettoresultaat uit niet-geconsolideerde joint-ventures en geassocieerde deelnemingen met 24% tot € 22 miljoen. Deze daling was voornamelijk het gevolg van de voortdurende zwakke prestaties van ICA Noorwegen en de hogere kosten, waaronder logistieke uitgaven bij ICA Zweden met betrekking tot een nieuw distributienetwerk en -centrum ter verbetering van de toekomstige efficiency van de distributieketen van ICA.

Overige informatie

Alternatieve financiële prestatie-indicatoren:
Netto-omzet bij constante valutakoersen. In bepaalde gevallen behelst de netto-omzet niet de invloed van het gebruik van verschillende valutakoersen bij de omrekening van de financiële informatie van bepaalde dochtermaatschappijen van Ahold in euro's. Ter vergelijking wordt de financiële informatie over de vorige periode aangepast door gebruik te maken van de gemiddelde valutakoersen gedurende het eerste kwartaal van 2007; dit om inzicht te verkrijgen in dit wisselkoerseffect. In bepaalde gevallen wordt de netto-omzet in lokale valuta gepresenteerd. Het management is van mening dat hierdoor een beter inzicht wordt gegeven in de operationele prestaties van buitenlandse dochterondernemingen.
Identieke omzet exclusief de netto-omzet uit benzineverkopen. Omdat benzineprijzen de laatste tijd aan grotere schommelingen onderhevig waren dan de prijzen van voedingsmiddelen, is het management van Ahold van oordeel dat door de netto-omzet uit benzineverkopen buiten beschouwing te laten een beter inzicht wordt gegeven in de positieve invloed van de netto-omzet van benzineverkopen op Ahold's identieke omzet.
Kernkosten Corporate Center. De kernkosten van het Corporate Center hebben betrekking op de belangrijkste verantwoordelijkheden van het Corporate Center, waaronder Corporate Finance, Corporate Strategy, Internal Audit, Legal, Human Resources, Information Management, Communications en de Corporate Executive Board. Het totaal aan de 'corporate kosten' omvat eveneens de bedrijfsresultaten van andere activiteiten die centraal worden gecoördineerd, maar niet aan een werkmaatschappij worden toegewezen. Het management is van oordeel dat deze indicator een beter inzicht geeft in de operationele prestaties van de onderneming.
(Negatief) bedrijfsresultaat in lokale valuta. In bepaalde gevallen wordt het bedrijfsresultaat in lokale valuta gepresenteerd. Het management is van oordeel dat hierdoor een beter inzicht wordt gegeven in de operationele prestaties van buitenlandse dochterondernemingen.
Kasstroom vóór financieringsactiviteiten. De kasstroom vóór financieringsactiviteiten is de som van de nettokasstroom uit operationele activiteiten en de nettokasstroom uit investeringsactiviteiten. Het management is van oordeel dat deze indicator, omdat de nettokasstroom uit financieringsactiviteiten buiten beschouwing wordt gelaten, nuttig is in gevallen waar dergelijke financieringsactiviteiten discretionair zijn, zoals in het geval van de vrijwillige vervroegde schuldaflossingen.
Dit persbericht dient te worden gelezen in samenhang met het tussentijdse financiële verslag van Ahold over het eerste kwartaal van 2007, dat beschikbaar is op www.ahold.com. Dit bericht bevat bepaalde alternatieve financiële prestatie-indicatoren die in het tussentijdse financiële verslag verder worden toegelicht. Op de in dit persbericht verstrekte gegevens is geen accountantscontrole toegepast. Ze zijn opgesteld in overeenstemming met IFRS, tenzij anders aangegeven.




Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL