IMPLEMENTATIE NIEUWE STRATEGIE ACCELL GROUP OP SCHEMA; STABIELE OMZET EN LAGERE WINST IN EERSTE HELFT 2018.

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

20/07/2018 08:06
HEERENVEEN, 20 JULI 2018 – Accell Group N.V. maakt vandaag de resultaten over het eerste halfjaar van 2018 bekend en geeft tegelijkertijd een update over de implementatie van de nieuwe strategie.
HOOFDPUNTEN
• Stabiele omzet van € 636 miljoen (+2,7% tegen constante wisselkoersen) door sterke vraag naar e- (performance) bikes. Lagere verkopen in Benelux en Noord-Amerika
• Toegevoegde waarde stijgt met 120 basispunten naar 30,1%, grotendeels veroorzaakt door positieve valuta-effecten en in mindere mate door lagere logistieke kosten en lagere inkoopprijzen van materialen
• Bedrijfsresultaat daalt met 10,1% naar € 42,7 miljoen door hogere operationele kosten waarvan € 2,5 miljoen buitengewone lasten
• Werkkapitaal komt hoger uit door hogere debiteuren en lagere crediteuren
• Het netto resultaat is vergelijkbaar met vorig jaar

KERNCIJFERS
(in € mln tenzij anders vermeld) H1 2018 H1 2017 ?
Netto-omzet 635,9 634,0 +0,3%
Toegevoegde waarde 30,1% 28,9%
Bedrijfsresultaat 42,7 47,5 -10,1%
EBIT-marge 6,7% 7,5%
Netto resultaat 25,5 26,3 -2,9%
Werkkapitaal 34,1% 30,2%
Vrije kasstroom -10,0 35,8
ROCE 6,2% 11,8%

Ton Anbeek, Voorzitter Raad van Bestuur: “2018 is een duidelijk transitiejaar waarin we ons als groep slimmer organiseren en waarbij de kosten voor de baten uitlopen. Het afgelopen halfjaar hebben we ons managementteam op een aantal cruciale posities versterkt en een mix gecreëerd van jong talent en stevige ervaring, waarmee ook een compleet andere dynamiek en nieuwe energie ontstaat. Met dit nieuwe team rollen we onze transitie en strategie versneld uit en hebben we in de afgelopen maanden binnen elk van onze zes strategische pijlers gas gegeven op de gestelde prioriteiten. Binnen de groep zit veel innovatiekracht waarmee we in staat zijn de markt telkens weer te verrassen. Dat bewijzen we nu opnieuw met de introductie van de Haibike FLYON die de standaard zet voor een nieuwe generatie emountainbikes en de Lapierre E-Road bike Xelius waarmee we het e-road bike marktsegment definitief openbreken. De fiets is enorm in ontwikkeling en opent door slimme toepassing van technologie steeds meer nieuwe markten. We hebben daarbij het grote voordeel van schaal en een veelbelovende innovatie pijplijn, die in combinatie met een meer geïntegreerde en slagvaardige groep de drijver zal zijn voor onze groei in de komende jaren.”

VOORTGANG TRANSITIE EN STRATEGIE-IMPLEMENTATIE
De transitie van de groep is in volle gang en binnen alle zes strategische pijlers zijn prioriteiten gesteld en lopen diverse initiatieven. Het senior managementteam is het afgelopen halfjaar vormgegeven en versterkt waarbij alle cruciale posities zoals brand marketing, e-commerce, digitaal en change management, om de strategie versneld te kunnen uitrollen inmiddels zijn ingevuld. De nieuwe regiostructuur is opgezet en inmiddels deels operationeel. Ook zijn de strategische merkportfolio’s per regio bepaald. De centrale aansturing van omnichannel, e-commerce en supply chain wordt in overleg met de regio’s vormgegeven. De ontwikkeling van de nieuwe e-commerce platformen ligt goed op schema. De regio’s zelf richten zich steeds meer op een perfecte executie van plannen en kunnen daarbij nu ook kiezen uit het volledige assortiment van merken en modellen van de groep. De centralisatie van onderdelen- en accessoires is gestart waarmee een begin is gemaakt voor een nieuwe fase van groei en een betere benutting van synergie bij inkoop, verkoop en IT. Daarnaast zijn belangrijke stappen gezet op het gebied van complexiteitreductie en standaardisatie van productplatformen.
Het eerder dit jaar overgenomen Beeline Bikes is inmiddels volledig geïntegreerd in de NoordAmerikaanse activiteiten. Voorbereidingen worden nu getroffen om de mobile bikeservice naar Europa te brengen. Het mobiele technologieplatform van Beeline biedt een vernieuwende oplossing voor alle partners in de vakhandel die staat voor gemak en persoonlijke service aan consumenten.
Op het gebied van innovatie blijft de nadruk liggen op de grote e-bike innovaties. Daarnaast wordt ingezet op de ontwikkeling van B2C en B2B urban mobility oplossingen waarin de recente de overname van (e-)cargo specialist Velosophy goed past.

GROEPSPRESTATIES
(in € mln tenzij anders vermeld) H1 2018 H1 2017 ?
Netto-omzet 635,9 634,0 +0,3%
Toegevoegde waarde 191,6 183,2 +4,6%
Als % van de omzet 30,1% 28,9%
Operationele kosten 148,9 135,7 +9,7%
Als % van de omzet 23,4% 21,4%

De netto-omzet in de eerste helft van 2018 lag 0,3% boven de omzet in de eerste helft van vorig jaar.
Tegen constante wisselkoersen kwam de omzetgroei uit op 2,7%. De sterke groei van e-(performance) bikes compenseerde de lagere omzet van reguliere fietsen in met name Nederland en Noord-Amerika.
De omzet werd getemperd door verlate uitleveringen als gevolg van vertragingen in het productontwikkelingsproces van (e-)performance bikes en in mindere mate door de late start van het voorjaar. De vertraagde productontwikkeling leidde tot een suboptimale beschikbaarheid waardoor uitleveringen van orders naar de tweede helft van 2018 verschoven zijn.
De toegevoegde waarde (netto-omzet minus materiaalkosten en inkomende transportkosten) als percentage van de omzet kwam uit op 30,1% (2017: 28,9%), grotendeels veroorzaakt door positieve valuta-effecten en in mindere mate door lagere logistieke kosten en lagere inkoopprijzen van materialen.

De operationele kosten stegen met 9,7% naar € 149 miljoen, waarin circa € 5,0 miljoen (waarvan € 2,0 miljoen eenmalig) aan ingecalculeerde extra kosten in verband met de implementatie van de strategie is meegenomen. Deze corporate kosten zijn gerelateerd aan de versteviging van de groepsorganisatie, IT-projecten en de inhuur van adviesdiensten. De personeelskosten lagen op een hoger niveau. Aan de verkoopkant om aan de groeiende vraag naar met name sportieve e-bikes te kunnen voldoen en aan de productiekant om opgelopen achterstanden als gevolg van de vertraagde productontwikkeling in te lopen. Van de totale operationele kosten wordt € 2,5 miljoen aangemerkt als buitengewone lasten (advieskosten, wervingskosten en reorganisatiekosten). Het bedrijfsresultaat daalde als gevolg hiervan met 10,1% naar € 42,7 miljoen.

(in € mln tenzij anders vermeld) H1 2018 H1 2017 ?
Financiële lasten (netto) 3,6 5,5 -34,7%
Belastingen 14,0 16,0 -12,5%
Belastingdruk 35,5% 37,9%
Netto resultaat 25,5 26,3 -2,9%

De financiële lasten daalden met 34,7% naar € 3,6 miljoen. Dit kwam met name door minder negatieve resultaten uit omrekenverschillen van posities in vreemde valuta. Daarnaast had een versnelde afschrijving van de financieringskosten van de vorige herfinanciering een negatief effect op de financiële lasten in 2017.
De belastingdruk in het eerste halfjaar van 2018 kwam uit op 35,5%. De relatief hoge effectieve belastingdruk wordt voornamelijk veroorzaakt door het niet activeren van fiscaal compensabele verliezen in Noord-Amerika.
Het netto resultaat daalde met 2,9% naar € 25,5 miljoen. Per aandeel komt dit neer op een netto resultaat van € 0,97 (2017: € 1,01).

PRESTATIES PER SEGMENT 1)

Fietsen
(in € mln tenzij anders vermeld) H1 2018 H1 2017 ?
Netto-omzet 509,3 507,7 +0,3%
Segmentresultaat 44,6 50,7 -12,1%
De netto-omzet fietsen steeg met 0,3% naar € 509,3 miljoen. De hogere omzet werd in Europa gerealiseerd, door de verkoop van meer sportieve e-bikes van de merken Haibike, Ghost en Lapierre. De verkopen van reguliere fietsen liepen zowel in aantallen als in omzet terug ten opzichte van de eerste helft van vorig jaar.
Het segmentresultaat daalde met 12,1% naar € 44,6 miljoen, wat met name werd veroorzaakt door (1) een lagere omzet en resultaat in Noord Amerika mede door het wegvallen van den groot deel van de verkopen via het Multisport kanaal en de uitverkoop van hieraan gerelateerde restvoorraden, (2) een lagere omzet in Nederland en (3) hogere operationele kosten.

1)
In 2018 is de segment structuur geoptimaliseerd, wat heeft geresulteerd in een herrubricering van omzet op basis van een zuiverdere
segment definitie (Fietsen versus Onderdelen & Accessoires).

Onderdelen en accessoires
(in € mln tenzij anders vermeld) H1 2018 H1 2017 ?
Netto-omzet 126,6 126,3 +0,2%
Segmentresultaat 6,8 7,1 -4,2%
De netto-omzet onderdelen en accessoireslag in de eerste helft van 2018 met € 126,6 miljoen ongeveer
op het niveau van vorig jaar. Datzelfde gold voor de omzet van het eigen XLC merk.
Het segmentresultaat van deze handelsactiviteit nam af. De belangrijkste reden hiervan is terug te
herleiden naar de implementatie van de nieuwe strategie. Zo zijn er in de eerste helft van 2018 extra
kosten gemaakt in verband met de opzet van één gecentraliseerde onderdelen en accessoires business.
Corporate
(in € mln tenzij anders vermeld) H1 2018 H1 2017 ?
Hoofdkantoorkosten 8,6 10,3 -15,8%
Conform verwachting waren de niet gealloceerde hoofdkantoorkosten hoger dan vorig jaar als gevolg
van de implementatie van de aangescherpte strategie. De stijging van de hoofkantoorkosten werd in de
eerste helft van 2018 grotendeels gecompenseerd door een positiever resultaat op het inkopen van
vreemde valuta.
ONTWIKKELINGEN PER REGIO
Netto-omzet
(in € mln tenzij anders vermeld) H1 2018 H1 2017 ?
Nederland 110 123 -10,4%
Duitsland 217 191 +13,4%
Overig Europa 251 248 +1,4%
Noord-Amerika 44 57 -22,5%
Overige landen 14 16 -11,9%

Nederland noteerde in de eerste helft van 2018 een lagere omzet bij zowel reguliere fietsen als e-bikes.
Deels was dit het gevolg van het stopzetten van de levering van fietsen aan een grote online speler als ook van een aantal vertraagde innovaties. De omzet onderdelen & accessoires lag op hetzelfde niveau als vorig jaar.
In Duitsland steeg de omzet door een hogere afzet van sportieve elektrische fietsen van de merken Haibike, Ghost en Lapierre. De verkoop van reguliere fietsen in de eerste helft van 2018 lag lager dan vorig jaar. De onderdelen & accessoires omzet lag op hetzelfde niveau als vorig jaar.
In Overig Europa zorgden hogere verkopen van e-MTB’s voor een omzetstijging. Met name in Oostenrijk, Frankrijk en Noorwegen lieten e-MTB’s van de merken Haibike, Ghost en Lapierre hogere afzet en omzet zien. De verkopen van reguliere fietsen en onderdelen- en accessoires lagen op hetzelfde niveau als vorig jaar.

In Noord-Amerika daalde de omzet als gevolg van het verlies van een grote Multisportklant eind 2017.
Beeline Bikes is volgend op de overname in maart volledig geïntegreerd en wordt nu uitgerold binnen het franchise netwerk.
De omzet in Overige landen is beperkt en nam af als gevolg van de minder gunstige economische situatie in Turkije in de eerste helft van 2018.

FINANCIËLE SLAGKRACHT EN KAPITAALEFFICIËNTIE
(in € mln tenzij anders vermeld) H1 2018 H1 2017 ?
Netto werkkapitaal (per ultimo) 364,7 317,6 +14,8%
% van de omzet 34,1% 30,2%
Investeringen in materiële vaste activa 4,5 4,6 -2,2%
Vrije kasstroom -10,1 35,8
ROCE 6,2% 11,8%
Netto schuld / rolling EBITDA (excl. incidentele posten) 2 3,1 1,8
Solvabiliteit3 42,5% 42,0%
Het netto werkkapitaal kwam uit op € 365 miljoen, een stijging van 14,8% ten opzichte van het eerste halfjaar 2017. De stijging van het werkkapitaal kwam door een hogere debiteurenpositie en een lagere crediteurenpositie. De debiteurenpositie was hoger dan vorig jaar en in lijn met de hogere verkopen in het tweede kwartaal. De crediteurenposities was lager door lagere inkoopvolumes. Vanwege het hogere werkkapitaalbeslag was er sprake van een negatieve vrije kasstroom en daalde de ROCE naar 6,2%.
De totale netto schuld, bestaande uit rentedragende leningen, bankkredieten en liquide middelen kwam per 30 juni 2018 uit op € 177 miljoen (ultimo juni 2017: € 120 miljoen) als gevolg van het hogere werkkapitaal.
Het eigen vermogen bedroeg € 324 miljoen, resulterend in een licht hogere solvabiliteit van 42,5%. De mutatie van het eigen vermogen van € 24,3 miljoen kan met name worden verklaard door het perioderesultaat (+€ 25,5 miljoen).

ONTWIKKELINGEN NA BALANSDATUM
Overname Velosophy
In juli is overeenstemming bereikt over de uitbreiding van het 35%-belang in Velosophy B.V. naar 100%.
Het Nederlandse Velosophy is een snelgroeiende innovatieve speler in e-cargo fietsoplossingen voor de consumenten en de zakelijke markt. Onder Velosophy vallen Babboe, de Europese marktleider in familiebakfietsen, het nieuwe premium bakfietsmerk CarQon, en Centaur Cargo, specialist in B2B cargo bikes voor ‘last mile deliveries’ van pakketten, boodschappen en maaltijden. Met de overname versnelt Accell Group haar innovatiestrategie die onder meer gericht is op het ontwikkelen van urban mobility oplossingen. Velosophy is actief in 22 landen en boekte in 2017 een winstgevende omzet van € 17,7 miljoen.

2 EBITDA gecorrigeerd voor gerapporteerde bijzondere lasten van € 10 miljoen in de tweede helft van 2017 en € 2,5 miljoen in de eerste helft
van 2018
3 De solvabiliteit is bepaald na saldering van de bedragen in het ‘notional cash pool arrangement

Benoeming CFO
Op 19 juli heeft Accell Group N.V. bekend gemaakt dat de Raad van Commissarissen het voornemen heeft om Ruben Baldew, momenteel financieel directeur van Unilever Thailand, met ingang van 1 november 2018 te benoemen tot Chief Financial Officer (CFO) en lid van de Raad van Bestuur. Ruben Baldew is de opvolger van Hielke Sybesma die in mei van dit jaar Accell Group verliet.


MANAGEMENT AGENDA EN VOORUITZICHTEN
In het licht van de aangescherpte strategie ‘Lead Global. Win Local’ is 2018 een belangrijk transitiejaar dat voor een groot deel in het teken staat van complexiteitreductie en centrale aansturing op gebieden als (e)commerce, innovatie, supply chain en IT. Dit zal versneld zorgen voor een efficiëntere inrichting van operationele processen en een betere benutting van schaal en synergiepotentie, wat ook de executiekracht in de regio’s zal versterken. Daarnaast zal actief worden gezocht naar verdere schaalvergroting via gerichte overnames die passen binnen de nieuwe strategie.
Voor de tweede helft van 2018 wordt uitgegaan van een verdere omzetgroei door hogere e-bike verkopen en high-end reguliere fietsen. Het werkkapitaal per einde jaar naar verwachting een forse verbetering laten zien ten opzichte van ultimo juni 2018. Op basis van deze ontwikkelingen wordt in 2018 voor de groep een stijging van de netto-omzet en een hoger bedrijfsresultaat verwacht, onvoorziene omstandigheden voorbehouden.

*** EINDE ***



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL