Hogere omzet en winst voor Beter Bed Holding in eerste halfjaar 2016

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

30/08/2016 09:10
Omzetstijging van 5,7% naar € 196,7 miljoen.
Like-for-like orderintake: + 3,5%.
Brutomarge stijgt met 0,4% naar 57,0%.
EBITDA stijgt met € 1,6 miljoen (10,3%) naar € 17,1 miljoen.
Nettowinst stijgt met 7,4% naar € 8,4 miljoen.
Kengetallen halfjaarcijfers
(in miljoen € tenzij anders vermeld)

2016 H1 2015 H1 Mutatie
Omzet 196,7 186,1 5,7%
Brutomarge (%) 57,0 56,6
EBITDA 17,1 15,5 10,3%
Bedrijfsresultaat 11,6 10,5 10,3%
Nettowinst 8,4 7,8 7,4%
Winst per aandeel (in €) 0,38 0,36 7,3%

30-6-2016 30-6-2015
Solvabiliteit (%) 57,9 58,6

Ton Anbeek, Directievoorzitter
'De strategische keuze de onderneming uit te laten groeien tot een omnichannel retailer met een marketing- en reclamebeleid gericht op klanttevredenheid en innovatie werpt zijn vruchten af, getuige de ontwikkeling van de online omzet en de omzet in onze winkels in de eerste helft van 2016. Dit laat zich het duidelijkst zien in de Benelux waar de executie van de strategie 'From Good to Great' volgens plan verloopt. De duitstalige landen gaan met enige vertraging dezelfde strategie uitvoeren. Tezamen met een sterke vergelijkingsbasis verklaart dit het achterblijven van de like-for-like groei. Ook de brutomarges en de EBIT tonen een gezonde groei. Hoewel kostenbeheersing hoog in het vaandel staat, zijn de kosten in de eerste helft van 2016 hoger uitgevallen. Dit is mede een gevolg van de nieuwe strategie waarbij een verdere professionalisering van de organisatie topprioriteit is. In de eerste helft van 2016 zijn tevens eenmalige kosten verantwoord die te maken hebben met logistieke tests/studies, omnichannel/e-commerce, marketingprojecten en de acquisitie van Sängjätten. We verwachten dat Sängjätten vanaf de eerste helft 2017 gaat bijdragen aan de winst.'

Kengetallen tweedekwartaalcijfers
(in miljoen € tenzij anders vermeld)

2016 Q2 2015 Q2 Mutatie
Omzet 89,8 83,9 7,0%
Brutomarge (%) 57,4 56,7
EBITDA 4,3 3,7 16,8%
Bedrijfsresultaat 1,5 1,3 17,1%
Nettowinst 1,0 1,0 -5,7%

Tweede kwartaal 2016
In het tweede kwartaal neemt de orderintake in vergelijkbare winkels in alle landen waar de groep actief is toe, met uitzondering van Duitsland en Zwitserland. In Nederland stijgt de orderintake in vergelijkbare winkels met 15,9%. In Duitsland daalt de orderintake in vergelijkbare winkels met 4,0%. De stijging van de like-for-like orderintake voor de gehele groep bedraagt 2,5%.

In het tweede kwartaal stijgt de totale omzet met 7,0% naar € 89,8 miljoen. De omzetstijging wordt enerzijds veroorzaakt door de positieve like-for-like ontwikkeling en anderzijds door de toename van het gemiddeld aantal filialen met 3,3% als gevolg van autonome groei en acquisities. Daarnaast stijgt de omzet als gevolg van een hoge orderportefeuille aan het begin van het kwartaal.

De brutomarge in deze periode bedraagt 57,4% en ligt 0,7% hoger dan in het tweede kwartaal van 2015. De brutomarge stijgt als gevolg van verbeterde inkoopcondities en assortimentsverbeteringen.

In het tweede kwartaal stijgen de kosten met 8,2% naar € 50,0 miljoen. Deze stijging wordt veroorzaakt door de toename van het gemiddeld aantal filialen en door de toegenomen like-for-like, en betreffen voornamelijk logistieke- en personeelskosten (hogere bezetting en variabele beloningen). Ook zorgen de investeringen in de verdere professionalisering van de organisatie, onder andere op het gebied van retailmarketing, opleidingen en e-commerce, voor hogere afschrijvings-, personeels- en IT-kosten. Daarnaast is in het tweede kwartaal voor € 1,0 miljoen aan eenmalige lasten verantwoord, die voor het grootste gedeelte verband houden met de strategieontwikkeling. De gemiddelde kosten (exclusief DBC) per winkel stijgen in het tweede kwartaal met 5,2% (exclusief eenmalige lasten met 3,0%).

De EBITDA komt in het tweede kwartaal uit op € 4,3 miljoen. Dit is een stijging van € 0,6 miljoen (16,8%) ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijfsresultaat (EBIT) stijgt in het tweede kwartaal van € 1,3 miljoen naar € 1,5 miljoen. De nettowinst over het tweede kwartaal 2016 komt uit op € 1,0 miljoen (tweede kwartaal 2015: € 1,0 miljoen).

Door het seizoenspatroon in de consumentenvraag liggen omzet en nettowinst doorgaans in het tweede en derde kwartaal op een lager niveau dan in het eerste en het vierde kwartaal.

Eerste halfjaar 2016
De omzet over het eerste halfjaar 2016 stijgt met 5,7% naar € 196,7 miljoen. In de vergelijkbare winkels neemt de orderintake over het eerste halfjaar 2016 toe met 3,5%.

De ontwikkeling van de omzet over het eerste halfjaar per land is als volgt:

Nederland 18,9%
Duitsland -2,8%
Oostenrijk 20,6%
Zwitserland -4,1%
Spanje 13,0%
België 29,0%
Frankrijk 63,6%

De hogere omzet wordt in Nederland naast een aantrekkende vraag als gevolg van de aantrekkende huizenmarkt vooral veroorzaakt door de executie van de nieuwe strategie 'From Good to Great' (met de nadruk op omnichannel e-commerce, retailmarketing, klanttevredenheid, innovatie en logistiek). In Duitsland daalt de omzet als gevolg van minder bezoekers in onze winkels en door de sterke vergelijkingsbasis (like-for-like H1 2015: 10,2%). In Oostenrijk en Spanje wordt de groei hoofdzakelijk veroorzaakt door een toename van het aantal winkels als gevolg van autonome expansie en acquisities. De groep wint in vrijwel alle landen marktaandeel.

De brutomarge bedraagt in de eerste helft van het jaar 57,0% en is daarmee 0,4% hoger dan in dezelfde periode vorig jaar (H1 2015: 56,6%). De stijging wordt opnieuw bereikt door met name verbeterde inkoopcondities en assortimentsaanpassingen.

Het gemiddeld aantal filialen stijgt in het eerste halfjaar 2016 met 3,1% ten opzichte van het eerste halfjaar vorig jaar. De totale kosten stijgen in het eerste halfjaar met 6,0% van € 94,8 miljoen naar € 100,5 miljoen. Deze stijging komt goeddeels voort uit de eerder genoemde toename van het gemiddeld aantal filialen en (investeringen in) de verdere professionalisering van de organisatie. De gemiddelde kosten (exclusief DBC) per winkel stijgen in de eerste helft van 2016 met 3,2%.

De EBITDA komt in het eerste halfjaar uit op € 17,1 miljoen. Dit is een stijging van € 1,6 miljoen (10,3%) ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.Het bedrijfsresultaat (EBIT) stijgt in deze periode met 10,3% naar € 11,6 miljoen. Als percentage van de omzet neemt het bedrijfsresultaat toe van 5,7% naar 5,9%.

De nettowinst over het eerste halfjaar stijgt met 7,4% van € 7,8 miljoen naar € 8,4 miljoen.

De winst per aandeel over de eerste helft van 2016 bedraagt € 0,38 (eerste helft 2015: € 0,36).

Investeringen
De investeringen in de eerste helft van 2016 zijn uitgekomen op € 8,9 miljoen (eerste helft 2015: € 8,7 miljoen). In deze periode bedragen de investeringen in winkels € 4,5 miljoen (eerste helft 2015: € 4,8 miljoen). De met de overname van Sängjätten verkregen activa bedragen € 2,1 miljoen en bestaan voor € 0,3 miljoen uit materiële vaste activa en voor € 1,8 miljoen uit immateriële vaste activa.

Financiering/solvabiliteit
De solvabiliteit bedraagt op 30 juni 2016 57,9%. Dit was op 30 juni 2015 58,6% en ultimo 2015 57,5%.

Operationeel
In de eerste helft van 2016 zijn 53 winkels geopend en 38 winkels gesloten. Eind juni 2016 heeft de groep in totaal 1.176 eigen winkels.

Aantal winkels
31-12-2015 Gesloten Geopend 30-6-2016
Matratzen Concord 992 30 24 986
Beter Bed 97 4 3 96
El Gigante del Colchón 36 - 8 44
Beddenreus 34 4 2 32
Literie Concorde 2 - - 2
Sängjätten - - 16 16
Totaal 1.161 38 53 1.176

Matratzen Concord
Aantal winkels 31-12-2015 Gesloten Geopend 30-6-2016
Duitsland 849 24 23 848
Oostenrijk 85 4 - 81
Zwitserland 58 2 1 57
Totaal 992 30 24 986

Matratzen Concord
De omzet van de cash & carry-formule Matratzen Concord komt over de eerste helft van 2016 uit op € 123,6 miljoen (62,8% van de totale concernomzet). Dit is een daling van 1,1% ten opzichte van de vergelijkbare periode in 2015. Van de omzet van deze formule wordt 83,1% gerealiseerd in Duitsland en 16,9% in Oostenrijk en Zwitserland. In de vergelijkbare winkels daalt de omzet met 4,1%.

Beter Bed
Deze formule is actief in Nederland en België. De omzet neemt in de eerste helft van 2016 toe met € 10,7 miljoen naar € 61,1 miljoen, een stijging van 21,2%. De omzet in vergelijkbare winkels neemt in de eerste helft van 2016 toe met 20,9%. Beter Bed draagt voor 31,1% bij aan de totale concernomzet.

Overige formules
De omzet van de overige formules stijgt over de eerste helft van 2016 met 11,3% naar € 12,0 miljoen. De overige formules dragen voor 6,1% bij aan de totale concernomzet. Hierin zijn begrepen de omzetten van de winkelformules Beddenreus (Nederland), El Gigante del Colchón (Spanje), Literie Concorde (Frankrijk), Sängjatten (Zweden) en de groothandel DBC.

Verwachtingen derde kwartaal 2016
In de Benelux, Spanje en Frankrijk zetten de omzettrends zich voort. In met name Duitsland en Oostenrijk blijft de vraag achter ondanks een lichtere vergelijkingsbasis.

Interim-dividend
De onderneming is voornemens in 2016 een interim-dividend uit te keren. Zoals gebruikelijk zullen hierover nadere mededelingen worden gedaan bij de publicatie van de trading update op 28 oktober aanstaande.

Profiel
Beter Bed Holding is een Europese retailorganisatie die haar klanten op betaalbare wijze elke dag opnieuw zo comfortabel en gezond mogelijk wil laten slapen. Dit doet de onderneming via de winkels en eigen webshops met de formules:

Matratzen Concord, gevestigd in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk.
Beter Bed, gevestigd in Nederland en België.
Beddenreus, gevestigd in Nederland.
El Gigante del Colchón, gevestigd in Spanje.
Literie Concorde, gevestigd in Frankrijk.
Sängjätten, gevestigd in Zweden.

De winkelformules staan voor producten van goede kwaliteit, het beste advies aan klanten en altijd de best mogelijke deal. Verder heeft Beter Bed Holding een groothandel in merkartikelen in de slaapkamerbranche via haar dochter DBC International. Het internationale merk M Line wordt verkocht in de landen Nederland, Duitsland, België, Spanje, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Het huidige totaal aantal eigen winkels bedraagt 1.176. In 2015 behaalde de onderneming een netto-omzet van € 385,4 miljoen. Hiervan wordt 70,1% buiten Nederland gerealiseerd. Beter Bed Holding N.V. is sinds december 1996 genoteerd aan Euronext Amsterdam. Het aandeel Beter Bed (BBED NL0000339703) is opgenomen in de AScX.

tijd 09.24
Beter Bed EUR 21,60 -60ct vol. 10.317






Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL