Lucas Bols rapporteert sterke groei omzet en nettowinst

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Overig advies 08/06/2017 07:49
Highlights boekjaar 2016/17
• Sterke omzetgroei van 10,8% naar € 80,5 miljoen door 3,4% autonome groei en consolidatie eerste vier maanden Passoã
• Omzet wereldwijde merken steeg met 14,8% (+4,2% autonoom), terwijl de regionale merken een omzetgroei van 1,8% realiseerden (+1,6% autonoom)
• Alle regio’s presteerden goed, met goede omzetgroei in de opkomende markten (+20,1% autonoom) en Noord-Amerika (+4,7% autonoom)
• De brutowinst is met 13.4% gestegen (+4.3% autonoom) en de brutomarge steeg met 130 bps tot 60,1% (+50 bps autonoom)
• Aanzienlijk hogere investeringen in de commerciële organisatie en A&P vergeleken met het voorgaande boekjaar (+ € 2,3 miljoen) hebben geleid tot een lichte daling van het autonome EBIT-resultaat
• Nettowinst steeg met 28,6% naar € 15,1 miljoen (2015/16: € 11,7 miljoen), inclusief eenmalige belastingbate. Genormaliseerde nettowinst bedroeg € 12,3 miljoen
• Voorgesteld slotdividend € 0,26 per aandeel, waarmee het totale dividend uitkomt op € 0,57 per aandeel, een stijging van 5.6% ten opzichte van 2015/16
Huub van Doorne, CEO Lucas Bols: “Na de belangrijke stappen die we in het boekjaar 2015/16 hebben gezet in onze ‘route to market’ konden we in 2016/17 ons uitgebreide distributienetwerk consolideren. Hogere investeringen in zowel het versterken van ons commerciële team als het vergroten van de A&P-uitgaven begonnen het afgelopen jaar al hun vruchten af te werpen, zoals bleek uit de autonome groei van 4,2% van onze wereldwijde merken. We hebben ons ‘asset light’ business model verder geoptimaliseerd met de toevoeging van het iconische merk Passoã aan onze portefeuille van wereldwijde merken in de tweede helft van het jaar. Ondanks het aanzienlijk verhoogde investeringsniveau was het EBIT-resultaat in 2016/17 in lijn met 2015/16. Conform ons dividendbeleid stellen we een slotdividend voor van € 0,26 per aandeel, waarmee het totale dividend voor het boekjaar uitkomt op € 0,57 per aandeel, een stijging van 6% ten opzichte van vorig jaar.”

Kerncijfers
(in € miljoen tenzij anders aangegeven, voor het boekjaar eindigend op)
31 maart 2017 31 maart 2016 % mutatie gerapporteerd % mutatie autonoom1
Omzet 80,5 72,6 10,8% 3,4%
Brutowinst 48,4 42,7 13,4% 4,3%
Brutomarge 60,1% 58,8% 130 bps 50 bps
EBIT2 18,2 17,6 3,8% -3,0%
Nettowinst 15,1 11,7 28,6%
Vrije operationele kasstroom3 17,5 16,7 4,7%
Winst per aandeel (in €) 1,21 0,94 28,6%
Totaal dividend per aandeel (in €) 0,57 0,54 5.6%

1 Bij constante wisselkoersen, exclusief eenmalige posten en vier maanden Passoã
2 EBIT wordt gedefinieerd als bedrijfsresultaat plus aandeel in de winst van joint ventures
3 Vrije operationele kasstroom wordt gedefinieerd als netto-kasstroom uit bedrijfsresultaten minus kapitaalinvesteringen

Operationele gang van zaken
In het boekjaar 2016/17 heeft Lucas Bols een aantal stappen gezet om haar sterke productie- en distributienetwerk verder te benutten. Een belangrijk hoogtepunt was de oprichting van Passoã SAS, een gezamenlijk met Rémy Cointreau gehouden entiteit, die, exclusief eenmalige transactie en advieskosten, direct aan de winst bijdraagt. In 2016/17 ging de onderneming verder met het implementeren van de belangrijke strategieën die in het boekjaar 2015/16 werden ingezet om onze ‘route to market’ te optimaliseren. Het afgelopen boekjaar werd een klein aantal nieuwe contracten getekend, in Kroatië, de Baltische Staten en Cyprus. Daarnaast zijn de eerste resultaten uit nieuwe markten, waaronder de Kaukasus en diverse Afrikaanse markten, veelbelovend. In 2015/16 lanceerden we een aantal nieuwe producten, waaronder Galliano L’Aperitivo en zes nieuwe smaken in het Bols Likeuren assortiment. Het afgelopen boekjaar zijn deze op verschillende markten wereldwijd geïntroduceerd. De nieuwe en hernieuwde distributieovereenkomsten, de toetreding tot nieuwe markten en de introductie van diverse producten hebben de positionering van de Lucas Bols-merken versterkt en hebben bijgedragen aan de groei van de wereldwijde merken.
Het afgelopen boekjaar hebben we ook de commerciële organisatie versterkt. We hebben onze lokale aanwezigheid in de regio’s verhoogd, bijvoorbeeld door Singapore de standplaats van onze commercieel directeur Azië-Pacific te maken in plaats van Amsterdam. De algehele commerciële organisatie werd ook duidelijk versterkt door een aantal benoemingen, waaronder die van een commercieel directeur voor Zuid-Europa en een national accounts manager voor retail in de VS.
Passoã
Op 1 december 2016 hebben Lucas Bols en Rémy Cointreau Group de in Frankrijk gevestigde Passoã SAS opgericht om de wereldwijde activiteiten van het iconische merk Passoã te exploiteren en verder te ontwikkelen. Lucas Bols is verantwoordelijk voor het dagelijks bestuur van Passoã en voor de gewone bedrijfsuitoefening. Lucas Bols heeft financiële en operationele zeggenschap over Passoã SAS en consolideert Passoã SAS daarom volledig in haar resultaten. Te zijner tijd kan dit leiden tot de overname door Lucas Bols van alle aandelen in Passoã SAS dan gehouden door Rémy Cointreau. Deze gekozen structuur zorgt voor een soepele transitie terwijl Lucas Bols haar prudente financieringsstructuur kan behouden. Passoã is per 1 december 2016 door Lucas Bols in de resultaten geconsolideerd.
Indien Passoã voor het hele boekjaar 2016/17 geconsolideerd zou zijn, dan zou dit hebben geleid tot een geschatte omzet-bijdrage van € 18 miljoen, EBIT-bijdrage van € 7 miljoen, en nettowinst-bijdrage van € 3 miljoen.
Acquisitie Distilleerderij Cooymans door Avandis
In juli 2016 heeft de productie-joint venture Avandis de activiteiten van Distilleerderij Cooymans overgenomen. Deze acquisitie versterkt de marktpositie van Avandis en verbetert haar dienstverlening aan klanten. In 2016/17 rapporteerde Lucas Bols een eenmalige bate van € 1,4 miljoen in verband met deze acquisitie, aangezien het bedrag dat betaald werd voor deze activiteiten minder was dan de reële waarde. Als onderdeel van deze transactie nam Lucas Bols de jenevermerken Floryn en Legner over, alsmede het kleine merk Leyden Gin, waarmee de onderneming haar leidende positie op de Nederlandse jenevermarkt verder heeft versterkt.
Financiële gang van zaken
Omzet
De omzet van Lucas Bols in het boekjaar eindigend op 31 maart 2017 bedroeg € 80,5 miljoen, een stijging van 10,8% ten opzichte van € 72,6 miljoen in het voorgaande boekjaar. De consolidatie van het merk Passoã per 1 december 2016 droeg € 5,1 miljoen bij aan de omzet. Valuta-effecten hadden een positieve invloed van € 0,3 miljoen, waarbij een sterkere Japanse yen, Australische dollar en Russische roebel geneutraliseerd werden door een verzwakking van het Britse pond en Latijns-Amerikaanse valuta. Er werd een autonome omzetstijging van 3,4% gerapporteerd.
De omzet van ons wereldwijde merkensegment verbeterde met 14,8% (+4,2% autonoom) en de omzet van de regionale merken groeide met 1,8% (+1,6% autonoom). Alle regio’s rapporteerden een hogere omzet. In de opkomende markten groeide de autonome omzet aanzienlijk (+20,1%), waarbij Oost-Europa (inclusief Rusland) en Afrika uitstekend presteerden.

De autonome omzet in Azië-Pacific steeg met 5,3% als gevolg van het herstel van leveringen naar Australië en Nieuw-Zeeland. In Noord-Amerika (+4,7% autonome groei) bleef de VS sterk presteren met een mid-single-digit omzetgroei die deels geneutraliseerd werd door een terugloop in Canada. In West-Europa werd een autonome omzetdaling van 2,3% gerapporteerd, hetgeen een verbetering is vergeleken met vorig jaar als gevolg van een sterke groei van de wereldwijde merken. Inclusief Passoã noteerde West-Europa een sterke groei van 9,2%.
Brutowinst
De brutowinst voor het boekjaar 2016/17 bedroeg € 48,4 miljoen, een stijging van 13,4% ten opzichte van € 42,7 miljoen in het boekjaar 2015/16. Autonoom steeg de brutowinst met 4,3% naar € 44,5 miljoen. De gerapporteerde brutomarge verbeterde met 130 bps naar 60,1% (autonome stijging van 50 bps).
EBIT
Het EBIT-resultaat voor het boekjaar 2016/17 bedroeg € 18,2 miljoen (2015/16: € 17,6 miljoen). In de laatste vier maanden van het boekjaar droeg Passoã € 1,6 miljoen bij aan het EBIT-resultaat. De beperkte extra overheadkosten voor Passoã tonen de mogelijkheden tot verdere benutting van ons platform aan. Valuta-effecten hadden een positief effect van € 0,2 miljoen op het EBIT-resultaat. In het boekjaar 2016/17 stegen de investeringen (exclusief Passoã) met € 2,3 miljoen ten opzichte van het voorgaande boekjaar, in lijn met onze strategie om onze wereldwijde merken te laten groeien. Voorts bedroegen de eenmalige transactie- en advieskosten in het boekjaar 2016/17 € 2,0 miljoen, wat deels geneutraliseerd werd door een eenmalige bate van € 1,4 miljoen in verband met de acquisitie van Distilleerderij Cooymans door Avandis.
Ontwikkelingen wereldwijde merken en regionale merken
Wereldwijde merken
Onze portefeuille van wereldwijde merken omvat Bols Likeuren, Bols Genever, Bols Vodka, Damrak Gin, Passoã en de Italiaanse likeuren Galliano en Vaccari Sambuca.

De omzet van de wereldwijde merken bedroeg € 57,8 miljoen in het boekjaar 2016/17, een stijging van 14,8% ten opzichte van € 50,4 miljoen in 2015/16. Passoã droeg € 5,1 miljoen bij aan de omzet (geconsolideerd per 1 december 2016). Ook was er was een positief valuta-effect van € 0,2 miljoen op de omzet. Autonoom steeg de omzet met 4,2%.
De groei van de wereldwijde merken was vooral het gevolg van de toevoeging van het merk Passoã en een dubbelcijferige omzetgroei van de Italiaanse likeuren. De groei bij de Italiaanse likeuren was het resultaat van het herstel van leveringen van Galliano naar Australië en een groei van het merk Galliano in Italië, Canada, de VS en Nederland. In het segment White spirits bleven Bols Genever en Damrak Gin sterke omzetgroei boeken. Ook Bols Vodka liet een goede groei zien in Nederland en Scandinavië, maar deze groei werd geneutraliseerd door een daling in Canada als gevolg van zware prijsconcurrentie. Bols Likeuren rapporteerde een lage enkelcijferige groei na een verbetering in de tweede helft van het boekjaar.

West-Europa
De omzet in West-Europa verbeterde sterk in het boekjaar 2016/17. Deze groei kan worden toegeschreven aan de toevoeging van het merk Passoã, dat de grootste bijdrage leverde in deze regio. Autonoom bleef de omzet min of meer stabiel ten opzichte van het voorgaande boekjaar. Leveringen aan België waren aanzienlijk lager als gevolg van de accijnsverhoging in november 2015. Het boekjaar 2016/17 werd ook gekenmerkt door doelbewust minder leveringen aan de Duits/Scandinavische grens. Tegenover deze ontwikkelingen stond een goed herstel in de regio in de tweede helft van het boekjaar als gevolg van goede prestaties in Duitsland, Italië en Spanje. De Nederlandse markt bleef sterk, met aanhoudende dubbelcijferige groei, vooral van Damrak Gin en Bols Vodka.
Azië-Pacific
Azië-Pacific bereikte weer gezonde groeiniveaus in het boekjaar 2016/17, vooral als gevolg van het herstel van leveringen van Galliano naar Australië en Nieuw-Zeeland. In Zuid-Korea en Indonesië was er sprake van moeilijke marktomstandigheden. Bols Likeuren stabiliseerden zich in Japan na de prijsstijging. Op de Chinese markt werden bevredigende resultaten geboekt, op basis van de uitbreiding van het aantal outlets waar cocktails geserveerd worden en de groeiende cultuur van mixdrankjes en cocktails.
Opkomende markten
Oost-Europa liet een zeer goede groei zien, vooral dankzij Rusland en Polen en de eerste leveringen naar nieuwe markten zoals de Kaukasus. De aanhoudende investeringen in A&P (Advertising & Promotion) in Bols Likeuren in Rusland en Polen werpen hun vruchten af: het merk heeft onder moeilijke marktomstandigheden aanzienlijke groei gerealiseerd. Daarnaast steeg het bedrijfsresultaat in deze markten ten opzichte van het voorgaande boekjaar ondanks de extra investeringen. Het resultaat in Zuid-Amerika was lager door het doelbewust verminderen van het aantal leveringen aan deze regio.
Noord-Amerika
Het assortiment van Bols Likeuren bleef het goed doen in de VS, met een mid-single-digit omzetgroei door nieuwe listings, de uitbreiding van het aantal smaken in verschillende staten en de eerste goede resultaten in retail. Als gevolg daarvan steeg ons marktaandeel in de VS terwijl de categorie range likeuren iets gedaald was ten opzichte van het voorgaande boekjaar. De goede prestaties op de Amerikaanse markt werden deels geneutraliseerd door een daling in Canada in de tweede helft van het jaar, voornamelijk door verminderde leveringen van Bols Vodka.
Het afgelopen boekjaar steeg de brutowinst naar € 37,0 miljoen van € 31,9 miljoen in 2015/16, een gerapporteerde stijging van 16,1%. De brutowinst groeide autonoom met 4,0% (valuta-effecten waren € 0,2 miljoen positief). De brutomarge steeg met 80 bps naar 64,1% (2015/16: 63,3%) door het positieve effect van Passoã, terwijl de brutomarge autonoom onveranderd was ten opzichte van het voorgaande boekjaar.
Het gerapporteerde EBIT-resultaat voor het wereldwijde merkensegment bedroeg € 23,0 miljoen (2015/16: € 19,7 miljoen), een stijging van 16,7% die vooral het gevolg was van de toevoeging van Passoã. Dit resulteerde in een toename van de EBIT-marge met 70 bps. Valuta-effecten hadden een positieve invloed van € 0,2 miljoen op het EBIT-resultaat. Autonoom groeide het EBIT-resultaat met 3,1% ten opzichte van het voorgaande boekjaar.

De omzet van de regionale merken bedroeg € 22,7 miljoen in het boekjaar 2016/17, vergeleken met € 22,3 miljoen in 2015/16. De omzetstijging was voornamelijk het gevolg van de sterke prestaties in Afrika en een verdere verbetering van ons marktaandeel van binnenlands gedistilleerd in Nederland tot meer dan 30%. Deze positieve ontwikkelingen zijn geneutraliseerd door een daling van onze regionale portefeuille in België door de accijnsverhoging in november 2015. Sinds januari 2017 hebben we een geleidelijke verbetering gezien tot een lage enkelcijferige daling in deze markt. Valuta-effecten hadden een kleine positieve invloed van € 0,1 miljoen op de omzet.
De brutowinst steeg met 5,4% van € 10,8 miljoen in 2015/16 naar € 11,4 miljoen in het boekjaar 2016/17. Valuta-effecten hadden een zeer klein positief effect. De brutomarge steeg autonoom met 160 bps, voornamelijk als gevolg van wijzigingen in de regionale mix met hogere verkopen in Afrika.
Het EBIT-resultaat van de regionale merken bedroeg € 11,0 miljoen, een stijging van 15,9% vergeleken met het voorgaande jaar (€ 9,5 miljoen). Dit was voornamelijk het gevolg van een eenmalige bate na de acquisitie van Distilleerderij Cooymans door de Avandis joint venture. Het EBIT-resultaat groeide autonoom met 6,0% en overtrof daarmee onze doelstelling van het stabiliseren van de regionale merken. De EBIT-marge verbeterde met 590 bps naar 48,4%.
Financieringskosten
De financieringskosten stegen van € 2,6 miljoen in 2015/16 naar € 2,9 miljoen in het boekjaar 2016/17 als gevolg van hogere rentelasten door de opname van de veronderstelde schuld met betrekking tot de Passoã entiteit (€ 0,5 miljoen). Exclusief Passoã daalden de financieringskosten naar € 2,4 miljoen als gevolg van een gemiddeld lagere netto schuld.
Belasting
De genormaliseerde belastingen bedroegen € 3,2 miljoen in 2016/17 (€ 3,3 miljoen in 2015/16). De gerapporteerde belastingen zijn inclusief een eenmalige bate van € 3,2 miljoen die verband houdt met een fiscaal voordeel samenhangend met research & development in voorgaande boekjaren. Dit belastingvoordeel zal ook in het huidige boekjaar en in de toekomstige boekjaren tot 2019/20 een bescheiden positief effect hebben.
Exclusief deze eenmalige bate bedroeg de effectieve belastingdruk circa 23% over het boekjaar 2016/17, iets lager dan de nominale belastingdruk, als gevolg van het effect van het winstaandeel van joint ventures.
Winst over het boekjaar
De nettowinst bedroeg € 15,1 miljoen voor het boekjaar 2016/17, een aanzienlijke toename van 28,6% ten opzichte van € 11,7 miljoen in 2015/16. Passoã droeg in de laatste vier maanden van het boekjaar € 0,7 miljoen bij aan het nettoresultaat, exclusief eenmalige transactie en advieskosten. De winst per aandeel steeg naar € 1,21 van € 0,94 in het voorgaande boekjaar. De genormaliseerde winst per aandeel, exclusief eenmalige posten, bedroeg € 0,98.

Kasstroom De vrije operationele kasstroom steeg naar € 17,5 miljoen (2015/16: € 16,7 miljoen). De sterke operationele kasstroom werd ondersteund door een verbetering van het werkkapitaal ten opzichte van het boekjaar 2015/16. De kasstroom werd gebruikt voor de uitkering van het dividend (€ 6,7 miljoen) en voor investeringen in Distilleerderij Cooymans (€ 1,8 miljoen). De netto schuld* bleef stabiel ondanks de investering in Passoã (€ 5 miljoen).
Financiële positie
(in € miljoen, tenzij anders aangegeven, per)
31 maart 2017 31 maart 2016
Totaal eigen vermogen 170,8 161,8
Netto schuld* 50,7 51,0
Netto schuld*/EBITDA 2,8 2,8
* netto schuld wordt berekend conform de financieringsafspraken (exclusief het effect van Passoã)
Eigen vermogen
Het eigen vermogen steeg met € 9,0 miljoen naar € 170,8 miljoen, voornamelijk dankzij de gerapporteerde nettowinst van € 15,1 miljoen en de uitkering van het dividend van € 6,7 miljoen.
Netto schuld
De netto schuld* daalde met € 0,3 miljoen naar € 50,7 miljoen per 31 maart 2017 (31 maart 2016: € 51,0 miljoen). De verhouding netto schuld*/EBITDA was per 31 maart 2017 2,8 (2,8 per 31 maart 2016). Als onderdeel van de Passoã-transactie heeft de onderneming een veronderstelde schuld van € 66,6 miljoen opgenomen met betrekking tot de uitoefening van de call-/putoptie.
Dividend
Lucas Bols zal op de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 7 september 2017 voorstellen een slotdividend van € 0,26 per aandeel in contanten uit te keren over het boekjaar 2016/17. Samen met de uitkering van een interim-dividend van € 0,31 in november 2016 komt het totale dividend voor het boekjaar daarmee uit op € 0,57, een stijging van 5,6% ten opzichte van het voorgaande boekjaar. Dit vertegenwoordigt een uitkeringspercentage van 58% van de genormaliseerde nettowinst (exclusief eenmalige posten) en is in lijn met ons dividendbeleid om tenminste 50% van de nettowinst als dividend uit te keren.

Outlook
De onderliggende marktdynamiek in de wereldwijde cocktailmarkt blijft gezond. De groeitrend houdt aan, al bevindt iedere regio zich in een andere ontwikkelingsfase. De marktontwikkelingen sterken ons geloof in het potentieel van onze wereldwijde merken en we handhaven dan ook onze vooruitzichten voor de middellange termijn groei van de wereldwijde merken, conform onze strategie. Lucas Bols blijft investeren om de omzetgroei van de wereldwijde merken te ondersteunen. De onderneming zal profiteren van de consolidatie van de Passoã resultaten voor de volledige 12 maanden van het boekjaar 2017/18.

tijd 09.04
De Smallcap 1.002,28 +1,60 +0,16% Bols EUR 20,-- +36ct vol. 4.612



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL