Eeste kwartaalresultaten 2007 USG People N.V.

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Overig advies 26/04/2007 07:09
Omzet en winst stijgen verder; winstdoelstelling 2007 verhoogd tot circa 7%
Almere, 26 april 2007, 7u00
Highlights 1e kwartaal 2007

De omzet steeg met 14,5% tot € 906 miljoen ten opzichte van het eerste kwartaal van 2006 (€ 791
miljoen). Gecorrigeerd voor werkdagen 16,3%
Zowel in General Staffing als in de Specialistische diensten werd een organische omzetgroei behaald in dubbele
cijfers
Buiten de Benelux werd een groei van 20,5% gerealiseerd (organisch 19,3%) waarbij een zeer sterk
aantrekkende groei in Duitsland en Frankrijk
De brutomarge stijgt met 60 basispunten tot 24,5% (organisch + 80 basispunten)
De kostenratio daalde licht en kwam uit op 19,0% van de omzet (2006: 19,2%)
De EBITA steeg met 35,1% naar € 49,7 miljoen van € 36,8 miljoen in het eerste kwartaal van 2006, waarmee
een operationele marge werd behaald van 5,5% tegen een operationele marge van 4,7% over dezelfde
periode van 2006
De nettowinst bedroeg € 24,5 miljoen en de winst per aandeel kwam uit op € 0,39
De recurring* nettowinst kwam uit op € 28,9 miljoen. De recurring nettowinst per aandeel* over het eerste
kwartaal bedraagt € 0,46

"De resultaten van het eerste kwartaal liggen volledig in lijn met onze ambitieuze verwachtingen", zegt Ron Icke, CEO van USG People. " Het is goed dat alle regio's bijdragen aan het resultaat en dat we dit nu in alle landen duidelijk zien groeien. In alle landen houdt de autonome omzetgroei in het eerste kwartaal aan waarbij de brutomarges positief ontwikkelen in met name de volwassen markten. Onze rebrandingsoperaties zijn inmiddels in volle gang en verlopen voorspoedig. De naamswijzigingen binnen de General Staffing activiteiten naar het internationale label 'Start People' is al succesvol geëffectueerd in de landen: Nederland, Spanje, Italië, Zwitserland en Oostenrijk. In België is met de naamswijziging in het tweede kwartaal van dit jaar begonnen. De technische professionals zijn reeds allemaal ondergebracht onder het label USG Innotiv. De naamswijzigingen werden ondersteund door grootschalige marketingcampagnes die in de markt zeer positief zijn ontvangen. De met de rebrandingsoperaties samenhangende extra marketingkosten bedroegen in het eerste kwartaal van dit jaar € 6 miljoen.

* Recurring nettowinst is € 28,9 miljoen voor eenmalige rebranding kosten ad € 4,4 miljoen

De resultaten kunnen als volgt worden samengevat:

Geconsolideerde resultaten 1e kwartaal 1e kwartaal groei Organische
( in miljoenen euro's) 2007 2006 groei

Omzet 906,2 791,3 14,5% 14,5%
Brutoresultaat 221,7 189,2 17,2% 18,5%
Operationele kosten 165,7 145,6 13,8% 14,4%
EBITDA 56,0 43,6 28,4% 32,6%
Afschrijvingen 6,3 6,8 -7,4% -7,0%
EBITA 49,7 36,8 35,1% 40,1%
Amortisatie goodwill 6,3 3,9 61,5% 59,9%
EBIT 43,4 32,9 31,9% 37,7%
Rente -7,6 -6,4 18,8% 18,5%
Vennootschapsbelasting -11,2 -8,5 31,8% 38,7%
Aandeel derden -0,1 -0,2
Nettowinst 24,5 17,9 36,9% 41,2%

Bruto marge 24,5% 23,9%
Kostenratio 19,0% 19,2%
Operationele marge 5,5% 4,7%
Winst per aandeel 0,39 0,28


* In de organische groeicijfers zijn voor de vergelijkende cijfers van 2006 de resultaten van in een periode
geacquireerde of verkochte deelnemingen opgenomen dan wel geëlimineerd.
** Operationele marge is EBITA als percentage van de omzet
*** Winst per aandeel op basis van aantal uitstaande aandelen.

Toelichting op de eerste kwartaalresultaten 2007

Omzet
De omzet van onze groep groeide in het eerste kwartaal met 14,5% ten opzichte van vorig jaar waarbij de eerste drie maanden van dit jaar een werkdag minder telde dan in 2006. Indien we berekenen op basis van een gelijk aantal werkdagen bedraagt de groei 16,3%. Acquisities droegen in geringe mate bij aan de groei waartegenover de omzet werd verlaagd door verkoop van dochterondernemingen. De omzet van de acquisities en verkochte dochterondernemingen compenseerden elkaar waardoor de geconsolideerde organische groei ook uitkwam op 14,5%.

Een stevige omzetgroei hield aan in alle regio's waarin onze groep actief is. De sterkste groei werd gerealiseerd in de landen buiten de Benelux, vooral Frankrijk en Duitsland behaalden buitengewoon goede omzetresultaten. In Nederland behaalde onze groep een organische omzetgroei van 14,1% waarmee we beter presteerden dan de markt. De Nederlandse markt groeide met een toegenomen omzetvolume van 13,2% iets minder uitbundig dan vorig jaar. Het omzetvolume van onze activiteiten in België en Luxemburg namen toe met 8,4% dat daarmee enigszins achterbleef bij de verwachte marktgroei door een beleidsmatige focuswijziging van groei naar een meer evenwichtige balans tussen groei en winstgevendheid. Frankrijk en Duitsland groeiden sterk met respectievelijk 19,2% en 35,9%. In de overige groeilanden, Zwitserland, Oostenrijk, Polen, Tsjechië en Slowakije, groeide de gezamenlijke omzet organisch met 32,6%.

Brutomarge
De stijgende trend in de brutomarge die zich in het voorafgaande laatste kwartaal van 2006 aftekende, zette zich duidelijk voort in het eerste kwartaal met een stijging van 60 basispunten ten opzichte van vorig jaar. Als we uitgaan van organische cijfers was het verschil zelfs 80 basispunten. De brutomarge kwam in het eerste kwartaal uit op 24,5% tegen 23,9% in voorgaand jaar. Vooral in de meer volwassen markten was een stijging van de marge te zien.

Bedrijfskosten
De operationele kosten namen toe met € 20 miljoen ten opzichte van het eerste kwartaal van vorig jaar. De toename komt voort uit de volumegroei gedurende het jaar en extra incidentele kosten die zijn gemaakt voor marketing- en promotiecampagnes. In het eerste kwartaal zijn twee grote marketing- en promotiecampagnes in Nederland uitgevoerd ten behoeve van de rebranding van de Start Groep en samengevoegde Innotiv bedrijven. In totaal bedroegen deze marketingkosten € 6 miljoen. Ondanks deze eenmalig hogere marketingkosten lag het kostenniveau in procenten van de omzet lager dan vorig jaar in het eerste kwartaal. De kostenratio kwam uit op 19,0% tegen vorig jaar 19,2%. Exclusief deze incidentele marketing- en promotiekosten stegen de kosten met 9,2% ten opzichte van vorig jaar en bedraagt de kostenratio 18,4%.

EBITA
De volumegroei gepaard gaande met een hogere brutomarge en relatieve kostendaling resulteerden in een EBITA van € 49,7 miljoen over de eerste drie maanden van het jaar tegenover € 36,8 miljoen vorig jaar (+ 35,1%). In procenten van de omzet kan een EBITA marge worden berekend van 5,5% welke in de eerste drie maanden van 2006 4,7% bedroeg. Indien we de incidentele kosten buiten beschouwing laten kan een recurring EBITA worden berekend van € 55,7 miljoen. De recurring operationele marge bedraagt dan 6,1%. Alle regio's behaalden een positief EBITA resultaat en in alle regio's verbeterde de winstgevendheid ten opzichte van de eerste drie maanden van vorig jaar.

Amortisatie
De amortisatie bedraagt € 6,3 miljoen in het eerste kwartaal. Dit betreft voor een bedrag van € 3,9 miljoen reguliere afschrijving van cliëntenrelaties en merkenrechten waarnaast incidenteel voor
€ 2,5 miljoen is afgeschreven als gevolg van IFRS regelgeving met betrekking tot in het verleden niet gewaardeerde verliezen.

Financieringslasten
De financiële lasten lagen € 1,2 miljoen hoger dan vorig jaar toen een marktwaardestijging van rentederivaten positief uitwerkte op de in het eerste kwartaal verantwoorde interestlasten. Als we dit effect van € 2 miljoen in 2006 buiten beschouwing laten daalden de interestlasten met € 0,8 miljoen. De daling is een gevolg van een lagere schuldpositie in 2007 waartegenover een licht hoger rentetarief moest worden betaald door de gestegen marktrente.

Belasting
De belastingdruk kwam uit op 31,3% en ligt daarmee iets hoger dan het gemiddelde nominale tarief van 30,7%. Het negatieve effect op de belastingdruk van niet aftrekbare kosten was daarbij iets groter dan het voordeel uit de vrijgestelde opbrengsten van het Belgische coördinatiecentrum. De cash out belastingdruk bedroeg 24,4%.

Netto winst
De nettowinst bedroeg € 24,5 miljoen waarmee € 6,6 miljoen meer werd behaald dan in hetzelfde kwartaal van 2006 (€ 17,9 miljoen). Per aandeel kwam de winst in het eerste kwartaal uit op 39 eurocent. Als we uitgaan van een recurring nettowinst (exclusief de incidentele rebrandingkosten ad
€ 4,4 miljoen) van € 28,9 miljoen bedraagt de winst per aandeel € 0,46. In het eerste kwartaal werden, behoudens door uitoefening van een gering aantal personeelsopties, geen aandelen geëmitteerd en van de uitstaande converteerbare obligatielening werden geen obligaties voor conversie aangeboden. Er was daardoor geen sprake van verwatering van de winst per aandeel.

Balans en kasstroom
Het balanstotaal bleef nagenoeg gelijk in het eerste kwartaal en sloot op € 1,9 miljard. De grootste mutaties vonden plaats in het eigen vermogen en de netto schuldpositie. Het eigen vermogen oversteeg in het eerste kwartaal de netto schuldpositie voor het eerst sinds de overname van Solvus in september 2005. De toename van € 25,7 miljoen kwam voornamelijk voort uit een positief nettoresultaat. De netto schuldpositie neemt daartegenover af met € 28,8 miljoen. Er werden geen aandelen geëmitteerd en er werden geen nieuwe leningen afgesloten in het eerste kwartaal. Het eigen vermogen bedroeg op 31 maart € 601 miljoen en de netto rentedragende schuldpositie € 582 miljoen (inclusief converteerbare obligatielening). Voor de solvabiliteit betekent dat een verbetering van 30,3% eind 2006 naar 31,7% op 31 maart 2007.

Het eerste kwartaal van 2007 liet een positieve kasstroom zien hoofdzakelijk voortkomend uit een positief resultaat bij een nagenoeg gelijkblijvend werkkapitaal. Ten opzichte van vorig jaar was er sprake van een sterke verbetering van de operationele kasstroom door een zeer geringe toename van het werkkapitaal in vergelijking met vorig jaar. De investeringen lagen hoger dan in de eerste drie maanden van 2006 door een zeer gematigd investeringsbeleid in het eerste kwartaal van vorig jaar.




Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL