USG People vult merkenstrategie verder in

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Overig advies 12/02/2007 07:35
Almere, 12 februari 2007. In lijn met de in mei 2005 gepresenteerde merkenstrategie zet USG People enkele belangrijke vervolgstappen om haar merkenportfolio te stroomlijnen en overzichtelijker te maken. De operatie beoogt om de unieke multibrand-strategie te versterken door de herkenbaarheid van de labels te vergroten en de effectiviteit van de reclame-uitingen en overige marketinginspanningen te verbeteren.

De toepassing van de re-labelingoperatie wordt voortgezet bij de merken, die sinds de succesvolle overname van Solvus vorig jaar onder de paraplu van USG People zijn gekomen. Reden hiervoor is dat het aantal merken hiermee zozeer is gegroeid, dat dit soms voor onduidelijkheid zorgt op de diverse markten waarop de groep actief is. Bovendien vraagt het beheer en onderhoud van de merkenportfolio onevenredig veel managementaandacht. Als een gevolg blijft de herkenbaarheid van enkele merken achter bij het potentieel, en sluit de beleefde identiteit onvoldoende aan bij het gewenste beeld. Ook wordt niet aan alle onder de vlag van USG People acterende merken de potentie toegekend die hoort bij een onderdeel van de op één na grootste aanbieder van arbeidsmarktdiensten in de Benelux.

Door nu alle activiteiten op het gebied van algemeen uitzenden onder het merk Start People samen te brengen, de specialistische merken een zelfde vignet mee te geven als USG People, en in de labels voor professionals een duidelijke verwijzing naar het moederbedrijf op te nemen in de vorm van het vignet en de naam USG, en daarnaast enkele kleinere merken te bundelen, zal er een voor de buitenwereld beter herkenbare marktpropositie ontstaan. Ook zal de sterke positie in bepaalde marktsegmenten zichtbaarder worden, en kunnen er aanzienlijke kostenvoordelen worden gerealiseerd door het combineren van de marketinginspanningen en de daarvoor benodigde budgetten.

Algemeen uitzenden onder één merknaam
De Europese activiteiten op het gebied van algemeen uitzenden van de groep worden gebundeld onder het nieuwe label Start People. Samen waren de bestaande merken Start, Creyf's en People het vorige boekjaar goed voor een bijdrage van ongeveer 60% van de omzet.
De drie labels samen zorgen voor een brede dekking in de 13 Europese landen waarin we actief zijn. Eigen onderzoek toont aan dat het voeren van één merknaam een voorwaarde is voor een efficiëntere marktbewerking. Niet alleen uit kostenoogpunt en om beter zichtbaar te zijn, maar vooral ook omdat onze opdrachtgevers in het segment van general staffing behoefte hebben aan een uniforme ondersteuning in al onze vestigingslanden.

De naam Start People is gekozen omdat ze zowel refereert aan een sterke merkenpositie in thuisland Nederland als een associatie oproept met het feit dat het ook in dit hoofdbestanddeel van de uitzend- en detacheringmarkt voor alles om mensenwerk gaat. Om de relatie met de groep te benadrukken is gekozen om de naam People aan Start toe te voegen. Daarnaast zal bij de general staffing activiteiten een variatie op het vignet van USG voor de merknaam worden geplaatst. Het logo is zo ontworpen dat het Start People neerzet als een hedendaagse organisatie die er ook is voor jongeren, en hun taal en codes kent en begrijpt. Als verwijzing naar rechtsvoorganger van Start in Nederland is dit deel van de merknaam in oranje uitgevoerd, wat aansluit bij de positionering van de groep en bovendien een warme en onderscheidende uitstraling geeft aan het merkbeeld.

In Italië, Spanje en Zwitserland heeft de rebranding reeds in 2006 plaatsgevonden, en zijn alle uitingen in lijn gebracht van de nieuwe huisstijl. In de overige vestigingslanden zal de re-labeling in beginsel dit jaar gebeuren. Een uitzondering wordt gemaakt voor Creyf's Nederland. Deze werkmaatschappij onderscheidt zich van de overige Creyf's-formules doordat ze zich sterk richt op het industriële en administratieve segment en overwegend in het midden- en kleinbedrijf uitzendt en niet het brede dienstenassortiment voert van de grote algemene uitzendformules. Daarom is ervoor gekozen om deze organisatie in Nederland niet bij Start People onder te brengen. Voorshands is besloten de merknaam Creyf's te handhaven.

Specialistische uitzendmerken met herkenbaar vignet
Bij de merken die zich met specialistische uitzend- en detacheringactiviteiten bezighouden, is een andere afweging gemaakt. Zij zijn veelal actief op meest nationaal georiënteerde marktsegmenten waar door onze opdrachtgevers meer belang wordt gehecht aan maatwerk dan aan een Europese dekking. De in de loop der jaren opgebouwde marktpositie wordt dan ook vooral geassocieerd met een bestaande merknaam. Om die reden is ervoor gekozen om deze meerwaarde biedende namen te handhaven. Om de relatie met de groep te benadrukken wordt voor de meeste merknamen bij alle uitingen voortaan wel het USG-vignet geplaatst.

Onder de specialistische uitzendactiviteiten zijn Unique, Technicum, Secretary Plus, ASA Studenten Uitzendbureau, Content, Ad Rem Young Professionals/HBO Services, StarJob, Express Medical en Creyf's Nederland/ASA Studenten Uitzendbureau opgenomen.
De eerste vijf genoemde ondernemingen zijn reeds in 2006 gerestyled. Hierbij is de onderscheidende uitstraling en marktpropositie gehandhaafd en is het USG vignet voor de diverse merken geplaatst.

Locale sterke merken, zoals Content, worden niet in de merkenstrategie van USG People geïntegreerd en zullen ongewijzigd worden gehandhaafd. Dit merk heeft als entiteit een lokaal zo sterke reputatie opgebouwd, dat het niet in lijn met de uitgangspunten van de door USG People uitgestippelde multibrand-strategie is om daarin wijzigingen aan te brengen.

Labels voor professionals met toevoeging USG
Voor de onder USG Professionals ressorterende merknamen wordt een duidelijk herkenbare band met de moedermaatschappij juist een onmisbare versterking geacht voor de marktpropositie. Deze labels zijn actief in specialistische, en in vergelijking met andere segmenten veel kleinere markteenheden. Door aan te geven dat ze onderdeel uitmaken van een groep die alle arbeidsmarktdiensten bestrijkt en als een gevolg schaal- en synergievoordelen inbrengt, wordt het concurrentievermogen van deze merken in positieve zin gevoed.
Daarom wordt de naam USG voor de bestaande merknamen geplaatst, en zal in alle uitingen het vignet van USG People worden gebruikt. Deze operatie is voor USG Capacity, USG Innotiv en USG Restart intussen afgerond. De aanpassingen van de overige merken USG Energy, USG HR Forces, USG Legal Forces, en USG Financial Forces zullen in de loop van dit jaar volgen.

In dit segment is ook gekeken of meerdere merken kunnen worden samengevoegd onder één label. Zo zijn per 1 januari 2007 Innotiv Engineering, United Technical Solutions en Beaver IT Services gebundeld onder de merknaam USG Innotiv. Daarmee is een sterke marktpartij ontstaan op het gebied van de detachering van project engineers en ICT-specialisten.
De labels Carela en United Restart gaan sinds 2 februari in Nederland samen verder onder de naam USG Restart.
De kleinere labels Accea, Carela en HR Forces zullen in België samen verder gaan als USG HR Forces.

Gevolgen voor de jaarrekening
Door het opheffen van de labels Accea, Beaver IT Services en Carela in de loop van dit jaar, is over het boekjaar 2006 versneld afgeschreven op de geactiveerde waarde van de merknamen. Deze extra afschrijving bedraagt 6 miljoen euro en zal worden opgenomen onder de post amortisatie.

Naast de reguliere marketingkosten worden de kosten gemoeid met de totale relabelings en herpositioneringoperatie geschat op 15 miljoen euro. Hiervan is 3 miljoen euro reeds ten laste van het resultaat van het 4e kwartaal van 2006 gebracht, het restant zal in 2007 verwerkt worden.

USG People is van mening dat met deze wijzigingen de slagvaardigheid, transparantie en de naamsbekendheid van haar kernactiviteiten sterk zullen toenemen en op termijn haar voordelen zullen bewijzen. Met de aldus ingevulde merkenstrategie zal de multibrand-strategie en daarbij de herkenbaarheid van de eigen identiteit van de merken bij kandidaten, klanten en alle stakeholders gehandhaafd blijven.

USG People N.V.
Executive Board



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL