Strukton, van wasmachine naar wegdek.

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Overig advies 02/03/2017 11:57
Nederland heeft een nieuwe primeur. Naast apparaten, woningen en auto’s is er nu ook een label voor wegdekken. Hoe duurzaam is een wegdek? En hoe veilig? Wat is de kwaliteit? Het wegdeklabel geeft inzicht in deze en meer factoren. Ideaal voor wegbeheerders en politici om gefundeerde keuzes te maken. In het buitenland is veel belangstelling voor dit in Nederland ontwikkelde instrument. De afgelopen maand presenteerden de initiatiefnemers het concept op de Working Party on Noise van de Verenigde Naties in Genève.

Het wegdeklabel is te vergelijken met het witgoed- en bandenlabel: in één oogopslag wordt duidelijk hoe een wegdek scoort. Wegen moeten veilig, bereikbaar, duurzaam en economisch zijn. Het wegdeklabel zorgt voor eenduidige communicatie en objectieve standaarden voor alle partijen die betrokken zijn bij de aanleg en het onderhoud van wegen.

Wegen moeten veilig, duurzaam en economisch zijn. Voor de veiligheid van een weg is het aspect stroefheid essentieel. Voor de leefbaarheid voor omwonenden is het band-wegdekgeluid belangrijk. De rolweerstand is van belang voor het milieu (CO₂-uitstoot) en voor de economie (brandstofverbruik). De levensduur is belangrijk voor de economie, het milieu en de omwonenden. Wegdeklabels categoriseren wegdekken voor al deze aspecten: stroefheid, geluid, rolweerstand en levensduur. Per categorie scoort een wegdek tussen de A en de G.

Wat levert het op?
De ervaring leert dat inzicht leidt tot verbetering. Zoals het energielabel voor wasmachines tot een enorme verduurzaming van witgoed heeft geleid, is de verwachting dat het wegdeklabel zal leiden tot een kwaliteitsverbetering van het wegdek.Het label zal wegenbouwers en bandenleveranciers stimuleren om hun producten zo duurzaam, veilig en stil mogelijk te maken. Om die reden kan ervan uit worden gegaan dat wegdeklabelling zal leiden tot:
Minder ongevallen. Het risico op ongevallen bij een (te) lage stroefheid is ca. 2-5 keer groter dan bij een goede stroefheid.
Minder geluidsschermen. Op dit moment staat er zo’n 400 km aan geluidsschermen in Nederland met een waarde van ca. 400 miljoen euro.
Brandstofbesparing. Het verlagen van de rolweerstand met ca. 10% levert een brandstofbesparing op van 1-2%.
CO₂-reductie. Bovengenoemde brandstofbesparing levert een CO₂-reductie op van 1.000 kton op jaarbasis.
Betere besteding van belastinggeld.

Initiatiefnemers
Het wegdeklabel is ontwikkeld door de Provincie Gelderland, Strukton Civiel, Apollo Vredestein en de Universiteit Twente. Zij hebben in de afgelopen jaren veel onderzoek gedaan naar de interactie tussen band en wegdek. De provincie Gelderland stimuleert als wegbeheerder de toepassing van het labelconcept om functionele uitvragen en communicatie met politiek en omgeving eenduidiger te maken. Strukton Civiel innoveert met de ontwikkeling van efficiëntere wegdekken en Apollo Vredestein met banden. De Universiteit Twente levert haar bijdrage door de ontwikkeling van standaarden en meetmethoden en de validatie hiervan.

Europese belangstelling
Onlangs presenteerden de initiatiefnemers het concept op de vergadering van de Working Party on Noise georganiseerd door de Verenigde Naties in Genève. Er is belangstelling getoond vanuit de EU met betrekking tot drie invalshoeken, te weten milieu, energie en verkeersveiligheid. Ook de Europese automobielindustrie toont interesse, alsmede Japan. Medio 2017 start de provincie Gelderland met een pilot.

Strukton valt onder Oranjewoud, maar heeft wel een eigen V&W en balans.
Het aandeel Oranjewoud, zien wij dit jaar vertrekken van de beurs te Amsterdam. En mogelijk komt Strukton daarvoor in de plaats.
Het aandeel Oranjewoud is zwaar ondergewaardeerd. Maar beleggers (er is weinig voorraad ca. 3-4%) weten het niet op te nemen. Intrinsiek schatten wij het dubbele in.
Wat zal eruit komen?



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL