Arcadis geselecteerd voor operationeel beheer tunnels provincie Noord-Holland

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Overig advies 12/09/2023 07:10
Advies- en ingenieursorganisatie Arcadis doet de komende tien jaar het operationeel beheer van de Waterwolftunnel, de Abdijtunnel en het Amstel Aquaduct. Het gaat om een opdracht van de provincie Noord-Holland en is een vervolg van het contract dat tien jaar geleden ook werd gewonnen. Met dit werk is in totaal een bedrag van 125 miljoen euro gemoeid, aldus Arcadis dinsdag.

Arcadis is hoofdaannemer en werkt samen met drie partners: Trigion voor de bediening en bewaking, Equans voor uitvoering onderhoud van tunneltechnische installaties en Van Doorn Geldermalsen voor het civieltechnisch onderhoud. Een belangrijk onderdeel van dit werk zit in de digitalisering en onderlinge samenwerking van de verschillende onderdelen waarmee Arcadis het onderhoud en beheer optimaliseert. Een belangrijk element in deze nieuwe opdracht is het feit dat er over vijf jaar groot onderhoud aan de kunstwerken moet worden uitgevoerd en ook dat maakt onderdeel uit van dit contract.



Onder het operationeel beheer valt de besturing, bediening en bewaking én het onderhoud van de (tunnel)technische installaties en het civiele onderhoud. Arcadis is een soort ‘Managing Agent’ en schakelt de drie partners in. Alle data zoals ventilatie, hulppostkasten, slagbomen en energievoorziening zitten in een computermodel waarmee ‘slim’ voorspellend onderhoud wordt gepland. Onderhoud doen wanneer het nodig is, maar niet vaker dan dat. Hiermee borgt Arcadis de beschikbaarheid, betrouwbaarheid en veiligheid. Zo is onlangs de verkeerscentrale van de provincie geïntegreerd met de besturing, bediening en bewaking van de tunnels. Inmiddels is deze dienst door een ander consortium waar Arcadis onderdeel van uitmaakt, verder ontwikkeld door het leveren van een I-dienst.

‘Binnen deze opdracht helpt het om verstandig en slim onderhoud te plannen’, zegt directeur asset management Marc Hartsema van Arcadis. ‘De informatie uit het computermodel helpt om elk jaar de risicoanalyse op te stellen, die we samen met de opdrachtgever maken. Zo garanderen we de veiligheid in de tunnels. Ook internationaal is deze manier van werken interessant. We kregen hier recent vragen over uit het Verenigd Koninkrijk die dit ook willen toepassen. Het zijn dit soort gecompliceerde opdrachten waar elke ingenieur graag zijn of haar tanden in zet.’

Einde bericht




Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL