Omzet Accell Group stijgt met 23% in 2012

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Overig advies 22/02/2013 07:42
Heerenveen, 22 februari 2013 – Accell Group N.V. heeft in 2012 een stijging van de omzet gerealiseerd. De omzet steeg met 23% naar € 772,5 miljoen (2011: € 628,5 miljoen) met name door de acquisitie van Raleigh en door de stijgende verkopen van elektrische en innovatieve, sportieve fietsen vooral in Duitsland. Autonoom bedroeg de omzetstijging 3%. Het netto operationeel resultaat over heel 2012 is in lijn met eerder uitgesproken verwachtingen uitgekomen op € 26,3 miljoen (2011: € 31,7 miljoen), een daling van 17%.

René Takens, Voorzitter van de Raad van Bestuur van Accell Group: “Het jaar 2012 kenmerkte zich voor Accell Group vooral door de overname van Raleigh. Met de acquisitie voegt Accell Group enerzijds wereldwijd bekende merken aan haar portfolio toe en anderzijds versterkt de onderneming haar positie in met name de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. In 2012 stond in een aantal Europese landen, waaronder Nederland, de fietsverkoop onder druk als gevolg van de lagere consumentenbestedingen waardoor de aanschaf van duurzame goederen, waaronder fietsen, werd uitgesteld. De elektrische fiets daarentegen blijft in Nederland en het buitenland (met name in Duitsland) aan populariteit winnen. Dankzij de gestegen omzet beslaat dit segment nu 32% van de totale omzet van fietsen binnen Accell Group. Daarnaast laat de verkoop van de fietsonderdelen en accessoires een gezonde groei zien. Hier zien we dat met het uitstellen van de aankoop van een nieuwe fiets consumenten kiezen voor onderhoud van de bestaande fiets. Na een matig eerste halfjaar zijn in het tweede halfjaar de resultaten verbeterd ten opzichte van dezelfde periode in 2011. De autonome groei was 5%, terwijl de omzetgroei inclusief acquisities in het tweede half jaar 28% was. Het netto operationeel resultaat was in lijn met de eerder uitgesproken verwachtingen. Het netto resultaat werd in 2011 nog sterk beïnvloed door de boekwinst op het aandelenbelang in Derby Cycle (Duitsland) van € 16 miljoen.

Om ons na de acquisitie van Raleigh goed in te richten voor verdere toekomstige groei zijn we er in geslaagd een complete herfinanciering te regelen met een sterke groep banken. De nieuwe financieringsafspraken passen bovendien beter bij de karakteristieken van onze onderneming.

Fietsen zal naar onze verwachting in de komende jaren onverminderd populair blijven zowel voor mobiliteit als sportief gebruik. Onvoorziene omstandigheden voorbehouden, gaan we voor 2013 dan ook uit van een stijging van de omzet en van het netto operationele resultaat. Naast autonome stijging van het resultaat zal ook synergie door samenwerking tussen Accell Group en Raleigh bedrijven hieraan bijdragen.”

Omzetspecificatie (bedragen x € miljoen)
Geografisch Per productgroep
Nederland 206 Fietsen 553
Duitsland 190 Onderdelen en accessoires 198
Noord-Amerika 111 Fitness 21
Overig Europa 234
Overige landen 32
Totaal 773 Totaal 773

Belangrijkste ontwikkelingen in 2012
Zowel autonoom en als gevolg van acquisities nam de omzet toe. De omzet bij fietsen steeg met 19% (autonoom 2%) en de verkoop van fietsonderdelen en accessoires nam met 40% (autonoom 8%) toe. De acquisities van Raleigh, Currie en Van Nicholas droegen bij aan de omzetstijging. Door een combinatie van lagere consumentenbestedingen (onder andere als gevolg van Europese economische ontwikkelingen) en zeer regenachtig voorjaarsweer, viel in veel Europese landen de fietsomzet lager uit dan verwacht met name in de maanden mei en juni. In het tweede halfjaar steeg de omzet autonoom (5%) in alle belangrijke landen door prijsverhogingen, minder kortingen en een hogere afzet.
De omzet van de in de afgelopen jaren sterk afgeslankte fitnessdivisie was in 2012 op hetzelfde niveau als in 2011 € 21,4 miljoen.
Fietsen/Fietsonderdelen & Accessoires
In het segment fietsen/fietsonderdelen & accessoires steeg de omzet in 2012 met 24% naar € 751,4 miljoen (2011: € 607,6 miljoen). Door de acquisities steeg het aantal verkochte fietsen naar 1.605.000 (2011: 1.115.000). De gemiddelde prijs daalde onder invloed van de acquisitie van Raleigh en Currie naar € 345 (2011: € 417). Raleigh verkoopt relatief meer mountainbikes en racefietsen in het middensegment. Op autonome basis steeg de gemiddelde prijs. De verkoop van elektrische fietsen nam met 23% toe en bedraagt inmiddels 32% van de totale fietsenomzet. De omzet van sportieve fietsen nam met 21% toe en van traditionele fietsen met 14%. Het segmentresultaat daalde tot € 48,8 miljoen (2011: € 52,8 miljoen). Verdere groei wordt in veel landen nog geremd door de blijvende terughoudendheid bij dealers om in de winkel voorraden op te nemen, mede ingegeven door beperkingen in de financieringsmogelijkheden.
De fietsenomzet van Accell Group in Nederland daalde in 2012 met 7%; de markt laat een daling van 13% zien. De omzet in fietsonderdelen & accessoires steeg met 3%. De marktomstandigheden waren in 2012 ongunstig door terughoudende consumentenbestedingen en slecht weer in het tweede kwartaal. De consumenten wordt een onzekere toekomst voorgespiegeld, waardoor aankopen van duurdere producten worden uitgesteld. De marges verbeterden in het tweede halfjaar door minder verleende kortingen, maar werden in de tweede jaarhelft in Nederland wel gedrukt door het niet volledig kunnen doorberekenen van de BTW-verhoging per 1 oktober. Deze doorberekening is nu deels al doorgevoerd per 1 januari 2013. Gezien de marktontwikkelingen in Nederland zal op korte termijn onderzocht worden hoe de samenwerking tussen de Nederlandse bedrijven verder geïntensiveerd kan worden. Hierbij zal ook bekeken worden in hoeverre activiteiten samengevoegd kunnen worden. De uitkomsten hiervan en de betekenis voor de werkgelegenheid verwachten we voor het einde van het kwartaal te hebben vastgesteld.
De grootste autonome stijging van de omzet vond plaats in Duitsland. De fietsenomzet steeg met 8% en de omzet van fietsonderdelen & accessoires met 6%. De stemming in de markt is positief. In Duitsland wordt fietsen vanuit de landelijke en regionale overheden sterk gepromoot en de elektrische fiets wint steeds meer terrein. De omvang van de verkopen van e-bikes in de totale Duitse markt bedraagt inmiddels volgens schattingen circa 350.000-400.000 fietsen per jaar. Door de stijging van het aantal verkochte elektrische fietsen steeg de gemiddelde prijs.
De omzet in Frankrijk groeit met 4%. De omzet van fietsen daalde (-7%) ten gevolge van een zwakke markt, de omzet van fietsonderdelen & accessoires in Frankrijk steeg in 2012 met 22%. De e-bike markt in Frankrijk blijft nog klein. Accell Group ontwikkelt producten die geschikt zijn om de markt te laten groeien.

De omzet in overige landen nam zowel binnen als buiten Europa toe. Door de toevoeging van Raleigh steeg de omzet in het Verenigd Koninkrijk en in de Verenigde Staten. In het Verenigd Koninkrijk staat fietsen ook erg in de belangstelling zowel voor mobiliteitsoplossingen als voor gezondheid. In het Verenigd Koninkrijk wordt synergie bereikt door integratie van overige kleine Accell Group activiteiten.
In Italië is Accell Group actief met het merk Atala (niet geconsolideerd 50% belang) en met export van de Duitse en Franse merken. De e-bike staat ook in Italië positief in de belangstelling. In Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken en België wordt voornamelijk door de Nederlandse, Duitse en Franse merken verkocht.
In de Verenigde Staten is de markt gegroeid met circa 6%. Naast een goede positie met het Raleigh merk bij de vakhandel, heeft Diamondback een sterke positie bij de gespecialiseerde sportwinkel ketens. De integratie van de onderdelenverkoop en distributie van Raleigh en SBS is ingezet. De onlangs aangekondigde sluiting van de fabriek in Canada verloopt volgens plan.
De omzet van fietsenverkoop door Accell Group in Azië blijft vooralsnog beperkt. De vraag naar fietsen in het hogere segment zal naar verwachting toenemen, mede als gevolg van de sterke welvaartsgroei in Azië. Bij de acquisitie van Raleigh is het inkoopkantoor in Azië overgenomen. De in- en verkoopactiviteiten van Accell Group en Raleigh in Azië zullen worden samengevoegd.
Fitness
De omzet in het fitness segment was stabiel. Het segmentresultaat was in 2012 break-even (2011: € -1,4 miljoen). Stond 2011 nog in het teken van reorganisatie en afslanking, in 2012 werd geconcentreerd op de kernklanten (distributeurs) en op productontwikkeling en merkversterking bij Tunturi Fitness. Door de ingezette aanpassingen zijn de kosten verlaagd en de marges verbeterd.
De markt voor fitnessapparatuur voor thuisgebruik (de markt waarin Tunturi en Bremshey hoofdzakelijk actief zijn) blijft zwak. Alle productieactiviteiten zijn uitbesteed aan fabrikanten in Azië, waar Accell Group een distributiecentrum heeft staan waar de leveranciers centraal toeleveren. Vanuit dit centrum worden wereldwijd meer dan 40 distributeurs beleverd met het volledige productenprogramma.
Belangrijke financiële ontwikkelingen in 2012
Met een autonome omzetgroei van 5% in het tweede halfjaar steeg de jaaromzet op autonome basis naar € 649 miljoen. Door de acquisities van Raleigh, Currie en Van Nicholas in de eerste maanden van 2012 werd er €123 miljoen toegevoegd 1. In totaal steeg de omzet in 2012 met 23% naar € 772,5 miljoen.
De toegevoegde waarde (netto omzet minus materiaalkosten en inbound transportkosten) als percentage van de omzet kwam uit op 31,9% (2011: 33,1%). Door toevoeging van de acquisities daalde dit percentage met 0,3%-punt. De wijziging van de toegevoegde waarde hangt samen met enerzijds een positieve invloed van lagere kortingen en relatief lagere vrachtkosten, anderzijds een


1 Van de service organisatie van Raleigh in het verre Oosten wordt in de jaarcijfers alleen de netto-omzet van de dienstverlening meegenomen (circa € 3 miljoen). In eerdere berichten werd uitgegaan van de bruto-omzet van circa € 50 miljoen op jaarbasis.

negatieve invloed in het eerste halfjaar van het verschil in valutaresultaten bij het indekken van de seizoensbehoefte.
De absolute toegevoegde waarde steeg met 18% naar € 246 miljoen (2011: € 208 miljoen).
De operationele kosten zijn zowel gestegen door de toevoeging van acquisities als door autonome groei. Op autonome basis bedroegen de personeelskosten 13,2% van de omzet (2011: 12,8%) en de overige bedrijfskosten 12,7% van de omzet (2011: 12,7%).
Door toevoeging van de acquisities stegen de totale operationele kosten met circa € 38 miljoen. De totale operationele kosten bedroegen in 2012 € 210 miljoen, 27,2% van de omzet (2011: 27,2%).
De financiële baten en lasten (exclusief de rente over de NMa-boete in 2011) stegen met 32% door de financiering van de acquisities en een gemiddeld hogere kredietbehoefte. De belastingdruk steeg naar 10% (2011: 7%), maar bleef laag door een belastingfaciliteit in Nederland en de effecten van de juridische herstructurering van de Duitse activiteiten die in 2009 effectief was geworden. Het effect van de toepassing van de innovatiebox bedroeg in 2012 € 0,5 miljoen (2011: € 0,8 miljoen).
Met de acquisitie van Raleigh en de afnemende invloed van de effecten van de Duitse herstructurering zal de belastingdruk het komende jaar naar verwachting stijgen naar circa 20%.
Het resultaat uit minderheidsdeelnemingen bedroeg in 2012 € 0,2 miljoen (2011: € 0,4 miljoen).
De nettowinst over het boekjaar 2012 bedroeg € 23,2 miljoen (2011: € 40,3 miljoen). Indien de nettowinst wordt geschoond voor de incidentele posten in zowel 2011 (€ 8,6 miljoen door enerzijds de boekwinst op aandelen Derby en de innovatiebox en anderzijds de lasten voor de NMa-boete en reorganisatie van de fitnessactiviteiten) als in 2012 (acquisitiekosten en overige effecten samen € 3,1 miljoen) daalt dit netto operationele resultaat met 17% naar € 26,3 miljoen (2011: € 31,7 miljoen) en lag hiermee in lijn met de eerder uitgesproken verwachtingen.
Het balanstotaal is met € 168,1 miljoen gestegen door voornamelijk acquisities. Op autonome basis steeg het balanstotaal € 39,9 miljoen.
Het totale werkkapitaal bedroeg € 240,8 miljoen (2011: € 222,0 miljoen); in relatie tot de omzet bedroeg het werkkapitaal 31,2% (2011: 35,3%). Het effect van acquisities hierin was € 38,6 miljoen.
Bij de ontwikkeling van het werkkapitaal speelt de stijging van de gemiddelde prijs een rol; per einde jaar waren de fietsen op voorraad gemiddeld 9% duurder. Door een hogere seizoensplanning stegen de voorraden onderweg met € 10 miljoen. Het aantal fietsen van oudere modeljaren daalde ten op zichte van 2011 en stabiliseerde het aantal fietsen van het nieuwe modeljaar (behalve in Turkije). De toegenomen voorraden als gevolg van acquisities bedroegen € 44,2 miljoen. De totale voorraadwaarde bedroeg per ultimo € 269,1 miljoen (2011: € 189,1 miljoen).
De debiteuren stegen per ultimo naar € 104,5 (2011: € 85,6 miljoen). Door acquisities werd er € 39,2 miljoen aan de debiteurenstand toegevoegd. Door de toegenomen kostprijs van fietsen, de hogere voorraden onderweg en door het hanteren van een langere betaaltermijn richting leveranciers zijn de handelscrediteuren op autonome basis met € 34,4 miljoen gestegen. Door de toevoeging van acquisities steeg deze post met een verdere € 45,6 miljoen. Het totaal aan handelscrediteuren per ultimo 2012 bedroeg € 132,8 miljoen (2011: € 52,7 miljoen).
Het werkzaam vermogen (Capital Employed) is gestegen naar € 426,4 miljoen (2011: € 353,4 miljoen). Het rendement op het werkzaam vermogen per ultimo boekjaar kwam uit op 8,5% (2011: 11,5%), gebaseerd op het voor incidentele posten gecorrigeerde bedrijfsresultaat. Het eigen vermogen per ultimo boekjaar bedroeg € 247,7 miljoen (2011: € 214,6 miljoen). Naast de gerealiseerde winst in 2012 werd de stand van het eigen vermogen beïnvloed door de uitgifte van 2 miljoen aandelen (€ 30,8 miljoen) ter financiering van de acquisitie van Raleigh en door de betaling van contant dividend van € 11,0 miljoen (2011: € 9,9 miljoen). Daarnaast zijn in het eigen vermogen de effecten van waardeveranderingen van financiële instrumenten (valutahedges en renteswaps; effect -/- € 8,3 miljoen) en het effect van de herwaardering van het onroerend goed (effect -/- € 2,1 miljoen) verwerkt. De voorzieningen stegen in 2012 naar € 33,3 miljoen (2011: € 22,5 miljoen) door het opnemen van voorzieningen voor pensioenverplichtingen (€ 6,8 miljoen) en uitgestelde belastingverplichtingen (€ 3,9 miljoen) als gevolg van acquisities.
De solvabiliteit per ultimo boekjaar komt uit op 41,1% (2011: 49,5%). Het totaal aan leningen en bankkrediet bedroeg ultimo boekjaar € 150,4 miljoen (2011: € 119,9 miljoen).
De netto kasstroom uit operationele activiteiten bedroeg € 54,1 miljoen (2011: € 39,4 miljoen). De operationele kasstroom voor werkkapitaal en voorzieningen was 3,5% lager op € 41,1 miljoen (2011: € 42,5 miljoen exclusief de boekwinst op de verkoop van het belang in Derby). De kasstroom op werkkapitaal was € 18,2 miljoen (2011: -/- € 6,5 miljoen).De vrije kasstroom voor acquisities bedroeg € 39,9 miljoen (2011: € 31,6 miljoen).
Financiering
Als gevolg van de groei van de onderneming in de afgelopen jaren en de acquisitie van Raleigh, heeft Accell Group in de loop van 2012 besloten de financieringsstructuur te harmoniseren en over te gaan tot een volledige herfinanciering van de onderneming. Uitgangspunten hierbij zijn geweest om een goede balans te vinden in lange termijn ondernemingsfinanciering en korte termijn financiering van het werkkapitaal. Voorts dient de nieuwe financieringsstructuur voldoende financiële flexibiliteit te bevatten om de sterke schommelingen van de seizoensfinanciering op te vangen en zal een verdere centralisatie van de groepsfinanciering plaatsvinden.
Na zorgvuldige voorbereiding en begeleid door haar financieel adviseur Kempen & Co heeft Accell Group overeenstemming bereikt en een financieringsovereenkomst getekend met een syndicaat van 6 (internationale) banken voor een totale groepsfinanciering van €300 miljoen (met de optie voor een additionele €50 miljoen voor toekomstige acquisities). De in het syndicaat deelnemende banken zijn ABN AMRO Bank, Deutsche Bank, ING Bank, Rabobank, BNP Paribas en HSBC. Rabobank en ABN AMRO Bank hebben opgetreden als coördinatoren. Met deze groep banken heeft Accell Group zich voor de komende jaren verzekerd van solide financieringspartijen
De nieuwe financiering is gecommitteerd voor 3 jaar (met een mogelijke verlenging tot 5 jaar) en bestaat uit lange leningen (term loans) en een werkkapitaalfinanciering (revolving credit facility), waarvan een deel is ingericht als seizoensfaciliteit. De convenanten zijn deels gebaseerd op resultaten (term loan/EBITDA en rentedekking) en deels op basis van werkkapitaal (borrowing reference).
Met de nieuwe financiering is Accell Group van mening zich een sterke basis te hebben verschaft voor de toekomstige groei van de onderneming en een financieringsstructuur te hebben geregeld, die goed past bij de karakteristieken van de onderneming. Met de nieuwe overeenkomst vervallen alle oude financieringsafspraken.

Winst per aandeel en dividend
De winst per aandeel op basis van het gewogen gemiddeld aantal uitstaande aandelen (per ultimo 22.897.471 aandelen) is in 2012 uitgekomen op € 1,01 (2011: € 1,93). De winst per aandeel op basis van het netto operationeel resultaat kwam uit op €1,15 (2011: €1,47 inclusief correctiefactor).
Door uitgifte van 745.704 aandelen uit hoofde van het stockdividend over het boekjaar 2011 is de correctiefactor voor de winst per aandeel van voorgaande jaren 0,966. Voor een deel van de financiering van de overname van Raleigh zijn 2 miljoen aandelen uitgegeven (9,9 % van uitstaande aandelen).
Aan de aandeelhouders zal worden voorgesteld een dividend uit te keren van € 0,75 per aandeel (2011: € 0,92) naar keuze te ontvangen in contanten of in aandelen. De pay-out ratio (74%) komt hiermee hoger uit dan het gemiddelde van de laatste jaren van 48%.Op basis van de slotkoers van 2012 (€ 13,31) bedraagt het dividendrendement 5,6%.
Vooruitzichten
De producten van Accell Group staan sterk in de belangstelling van consumenten waarbij de fiets met name onder jongeren steeds meer wordt gezien als een lifestyle product. Fietsen en fitnessen is leuk, makkelijk en gezond. Daarnaast is het gebruik van de fiets relatief goedkoop. Veel nationale en regionale overheden binnen en buiten Europa stimuleren op dit moment vanuit milieubewustzijn, mobiliteit en gezondheid het gebruik van de fiets als alternatief vervoersmiddel. Accell Group is ervan overtuigd dat er in de komende jaren meer gefietst zal worden.
Dit zal een positief effect hebben op de vraag naar fietsen, fietsonderdelen en -accessoires. De merken van Accell Group zijn in staat om elk seizoen weer een collectie producten te presenteren met veel innovaties op het gebied van techniek en design. Continu marktonderzoek zorgt ervoor dat de juiste producten worden ontwikkeld. Door verdere productontwikkeling en voortdurende aandacht zal de verkoop van elektrische fietsen blijven groeien. De merken van Accell Group zijn naast marktleider op het gebied van elektrische fietsen eveneens een belangrijke speler in de markt voor kwalitatief hoogwaardige sportieve fietsen. De komende jaren zal deze positie verder worden uitgebouwd, waarbij de huidige positionering in het midden en hogere segment een sterk uitgangspunt is.
Deze structurele markttrends en onderscheidende factoren vormen samen een stevig fundament onder het verdienmodel en de winstcapaciteit van Accell Group in de komende jaren.
Verdere toename van schaalgrootte is belangrijk om voordelen te behalen bij inkoop, productie, ontwikkeling en marketing. Accell Group zal hier met Raleigh ook in 2013 op inzetten en daarnaast actief zoeken naar mogelijke overnames die passen binnen het profiel en de merkportfolio van de groep, complementair zijn en op korte termijn waarde aan de groep toevoegen in termen van rendement en synergie. Met de harmonisering van de financieringsstructuur heeft Accell Group zich verzekerd van een solide financiële basis voor toekomstige groei van de onderneming.
Gelet op de macro-economische ontwikkelingen gaat Accell Group er vanuit dat de terughoudendheid van consumenten voor wat betreft grotere aankopen voorlopig aan zal aanhouden. Ook de dynamiek in de markt zal naar verwachting op een hoog niveau blijven. Net als de afgelopen jaren zullen er door het seizoen heen meer verschuivingen in de consumentenvraag optreden. Omdat de merken dicht op hun markten opereren, kan Accell Group zich relatief snel aanpassen aan de wensen van de consument.
Op basis van de bovengenoemde ontwikkelingen wordt voor 2013 een toename verwacht van omzet en het netto operationele resultaat ten opzichte van 2012, onvoorziene omstandigheden voorbehouden.



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL