Nutreco, Professor Michael E. Porter op AgriVision 2013: "Een succesvolle strategie creëren: Shared value in een tijd van beperkte natuurlijke grondst

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Overig advies 19/06/2013 16:14
Noordwijk aan Zee - Professor Michael Porter van Harvard Business School, 's werelds meest vooraanstaande autoriteit op het gebied van strategie, competitie en concurrentievoordeel, heeft op de zevende AgriVision-conferentie het begrip shared value toegelicht. Hij liet zien dat bedrijven verder zouden moeten gaan dan maatschappelijk verantwoord ondernemen om hun rol in de maatschappij te kunnen vervullen.

Het principe shared value houdt in dat ondernemingen op een zodanige manier economische waarde creëren dat dit tevens maatschappelijke waarde oplevert. Er zullen ongekende kansen komen om shared value te creëren door de gezamenlijke aanpak van maatschappelijke uitdagingen, zoals de schaarste aan natuurlijke grondstoffen. "In plaats van winst maken alleen, zou men het doel van de onderneming kunnen herdefiniëren als het creëren van shared value. Hierdoor zullen de volgende innovatiegolf en productiviteitsgroei van de mondiale economie gestimuleerd worden", aldus Michael Porter.

Waar programma's voor maatschappelijk verantwoord ondernemen zich vooral op reputatie richten en slechts in beperkte mate op de business, is shared value van wezenlijk belang voor de winstgevendheid en concurrentiepositie van een organisatie. Shared value biedt grote kansen voor innovatie en groei in de diervoedingsindustrie, zodat deze industrie een belangrijke bijdrage kan leveren aan de toenemende vraag naar voeding.

Knut Nesse, Nutreco CEO: "We zijn verheugd dat Michael Porter hier tijdens de AgriVision conferentie het concept van het creëren van shared value heeft uiteengezet voor de belangrijkste stakeholders in de internationale feed-to-food-chain. In een wereld met beperkte natuurlijke grondstoffen en een groeiende bevolking neemt de vraag naar dierlijke eiwitten van hoge kwaliteit toe. Bij Nutreco streven we ernaar om shared value te creëren door innovatieve en duurzame voedingsoplossingen te leveren waarmee de beste resultaten in veeteelt en viskweek behaald kunnen worden. Op deze AgriVision willen we stakeholders in de agribusiness stimuleren en inspireren om verder te gaan dan maatschappelijk verantwoord ondernemen en het concept van shared value te omarmen."

Tijdens de conferentie AgriVision (van 18 tot en met 20 juni 2013), georganiseerd door Nutreco, worden de mogelijkheden en kansen voor de agribusinesssector door een groot aantal verschillende stakeholders geïdentificeerd. Nutreco's missie is Feeding the Future en AgriVision verkent manieren om toekomstige generaties duurzaam van voedsel te voorzien.

De wereldbevolking neemt toe in aantal en welvaart. De vraag naar dierlijke eiwitten, zoals vlees, melk, vis en eieren, zal groeien. Naar verwachting stabiliseert de wereldbevolking zich rond 2050 op zo'n 9 miljard mensen. Kan de wereld genoeg voedsel produceren? En dat voedsel jaar in jaar uit zonder gevaar voor het milieu blijven produceren? Wat moeten we doen om onze voedselproductie te verdubbelen en tegelijkertijd onze ecologische voetafdruk te halveren? Tijdens de AgriVision conferentie wordt onderzocht hoe we door meer efficiënte en duurzame winning, verwerking en gebruik wereldwijd meer voedsel uit minder grondstoffen kunnen halen. Shared value kan hierbij een rol spelen.

AgriVision 2013 wordt georganiseerd door Nutreco en gesponsord door Evonik, DuPont en Rabobank.



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL