Aholds resultaten tweede kwartaal 2008

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Overig advies 28/08/2008 06:50
Hoofdpunten tweede kwartaal 2008
. Omzet gestegen met 7,3% tegen constante wisselkoersen
. Bedrijfsresultaat EUR 39 miljoen lager op EUR 235 miljoen
. Resultaat uit voortgezette bedrijfsactiviteiten EUR 7 miljoen hoger op EUR 177 miljoen
. Introductie nieuw logo en merkinitiatieven bij Stop & Shop en Giant-Landover
. Prognose onderliggende operationele retailmarge onveranderd op 4,8-5,3%

Amsterdam - Ahold heeft vandaag haar tussentijdse financiële verslag over het tweede kwartaal en halfjaar 2008 gepubliceerd. CEO John Rishton: "We zijn dit kwartaal verder gegaan met onze prijsinvesteringen en hebben nog meer nadruk gelegd op promotionele activiteiten. Dit had een positief effect op de omzet en droeg bij aan het aantrekken van klanten, maar beïnvloedde zoals voorzien wel de marges.

"In Europa is, als onderdeel van de prijspositioneringsstrategie bij Albert Heijn, de voedselprijsinflatie het afgelopen kwartaal slechts ten dele doorberekend aan de klant. Verder hadden sterke promotieactiviteiten zoals bij het Europees Kampioenschap voetbal 2008 een tijdelijk effect op de marge. Ook bij Albert/Hypernova is de voedselprijsinflatie het afgelopen kwartaal niet volledig aan de klant doorberekend, in lijn met de herpositionering die vorig jaar is gestart.

"In de Verenigde Staten strekt het Value Improvement Program zich behalve tot prijspositionering nu ook uit tot marketing en branding. Bij Stop & Shop en Giant-Landover zijn vorige week een nieuw logo en een aantal initiatieven ter versterking van de winkelbeleving van de klant gepresenteerd. Dit is een volgende stap in de wereldwijde strategie van Ahold om sterke lokale consumentenmerken te creëren. Giant-Carlisle wint nog steeds marktaandeel in zeer concurrerende marktomstandigheden.

"Wij zijn ervan overtuigd dat we het evenwicht tussen omzetgroei en marge zullen bewaren en onze prognose voor de onderliggende retailmarge van 4,8-5,3% in 2008 realiseren."

Financiële prestaties

Tweede kwartaal 2008
De netto-omzet bedroeg EUR 5,8 miljard, een daling van 0,8% vergeleken met dezelfde periode van het voorgaande jaar. Tegen constante wisselkoersen steeg de netto-omzet met 7,3%.

Het bedrijfsresultaat bedroeg EUR 235 miljoen, EUR 39 miljoen minder dan in dezelfde periode van het voorgaande jaar. Het bedrijfsresultaat uit de retailactiviteiten was EUR 247 miljoen, een operationele marge van 4,3% tegen 5,1% in het tweede kwartaal van 2007. De kosten van het Corporate Center bedroegen
EUR 12 miljoen, EUR 7 miljoen lager dan dezelfde periode vorig jaar.

Het resultaat uit voortgezette bedrijfsactiviteiten bedroeg EUR 177 miljoen, EUR 7 miljoen meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Het nettoresultaat was EUR 338 miljoen, inclusief EUR 162 miljoen in verband met de verkoop van Schuitema. Het nettoresultaat daalde met EUR 1,9 miljard ten opzichte van het tweede kwartaal van 2007; het nettoresultaat was toen inclusief EUR 2 miljard in verband met de verkoop van U.S. Foodservice en de activiteiten van Ahold in Polen.

De cashflow vóór financiering bedroeg EUR 635 miljoen; dit was EUR 5 miljard lager dan in het tweede kwartaal van 2007 (toen onder andere EUR 5,2 miljard werd ontvangen uit hoofde van de verkoop van U.S. Foodservice en de activiteiten van Ahold in Polen). In het tweede kwartaal van 2008 is EUR 952 miljoen aan schulden afgelost in het kader van de beoogde schuldreductie van EUR 2 miljard.

Eerste halfjaar 2008
De netto-omzet bedroeg EUR 13,3 miljard, een daling van 1,1% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Tegen constante wisselkoersen steeg de netto-omzet met 7,0%.

Het bedrijfsresultaat was EUR 571 miljoen, EUR 16 miljoen lager ten opzichte van de eerste helft van 2007. Het bedrijfsresultaat uit de retailactiviteiten bedroeg EUR 617 miljoen, een operationele marge van 4,6% tegen 4,9% in dezelfde periode van het voorgaande jaar. De kosten van het Corporate Center waren EUR 46 miljoen, een daling van EUR 15 miljoen ten opzichte van vorig jaar.

Het resultaat uit voortgezette bedrijfsactiviteiten bedroeg EUR 398 miljoen, EUR 72 miljoen meer dan in het eerste halfjaar van 2007. Het nettoresultaat bedroeg EUR 599 miljoen. Dat was een daling van EUR 1,9 miljard ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, waarin een resultaat uit desinvesteringen van EUR 2 miljard begrepen zat.

De cashflow vóór financiering bedroeg EUR 906 miljoen; EUR 4,8 miljard minder dan in dezelfde periode vorig jaar, toen EUR 5,2 miljard uit de verkoop van U.S. Foodservice en de activiteiten van Ahold in Polen werd ontvangen.


(in miljoenen euro) K2 2008 K2 2007 mutatie in % HJ 2008 HJ 2007 mutatie in %
Netto-omzet 5.783 5.832 (0,8%)* 13.321 13.466 (1,1%)*
Bedrijfsresultaat 235 274 (14,2%) 571 587 (2,7%)
Resultaat uit voortgezette
bedrijfsactiviteiten 177 170 4,1% 398 326 22,1%
Nettoresultaat 338 2.228 (84,8%) 599 2.469 (75,7%)

* Tegen constante wisselkoersen steeg de netto-omzet met 7,3% in het tweede kwartaal en met 7,0% in het eerste halfjaar.


Prestaties per bedrijfssegment

Stop & Shop/Giant-Landover
De netto-omzet over het tweede kwartaal was USD 4,0 miljard, 1,7% hoger dan in dezelfde periode van vorig jaar. In de netto-omzet was een bedrag van USD 29 miljoen inbegrepen aan verkopen aan Tops (voor de desinvestering van Tops werden dergelijke verkopen verwerkt als intercompany-omzet). De identieke omzet van Stop & Shop steeg met 2,2% (1,0% exclusief de netto-omzet uit benzineverkopen). Bij Giant-Landover daalde de identieke omzet onder invloed van lagere verkopen van geneesmiddelen met 1,5% (1,7% exclusief de netto-omzet uit benzineverkopen). Het bedrijfsresultaat bedroeg USD 125 miljoen (oftewel 3,1% van de netto-omzet), een daling van USD 36 miljoen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De marges werden beïnvloed door de prijsinvesteringen in verband met de uitvoering van het Value Improvement Program, dat naar verwachting later in het jaar tot verbeteringen zal leiden. In het bedrijfsresultaat voor het kwartaal zijn verder herstructurerings-, afvloeiings- en verwante kosten van USD 37 miljoen en bijzondere waardeverminderingsverliezen van
USD 7 miljoen verwerkt. Deze lasten werden deels gecompenseerd door winsten uit de verkoop van activa ter waarde van USD 22 miljoen.

De netto-omzet over het eerste halfjaar bedroeg USD 9,2 miljard, 1,5% meer dan in dezelfde periode van 2007. Deze netto-omzet was inclusief USD 85 miljoen aan verkopen aan Tops. De identieke omzet bij Stop & Shop was 1,6% hoger (0,6% exclusief de netto-omzet uit benzineverkopen) en bij Giant-Landover 1,5% lager (1,6% exclusief de netto-omzet uit benzineverkopen). Het bedrijfsresultaat daalde ten opzichte van de vergelijkbare periode van 2007 met USD 62 miljoen naar USD 327 miljoen (oftewel 3,6% van de netto-omzet).

Giant-Carlisle
De netto-omzet over het tweede kwartaal bedroeg USD 1,1 miljard en was daarmee 11,5% hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. De identieke omzet steeg met 7,0% (4,1% exclusief de netto-omzet uit benzineverkopen). Het bedrijfsresultaat bedroeg USD 51 miljoen (oftewel 4,6% van de netto-omzet), een daling van USD 10 miljoen ten opzichte van het tweede kwartaal van 2007. In het bedrijfsresultaat over het tweede kwartaal was een herstructureringslast begrepen van USD 8 miljoen.

In het eerste halfjaar steeg de netto-omzet met 10,2% vergeleken met de eerste helft van 2007, naar USD 2,5 miljard. De identieke omzet lag 6,3% hoger (3,9% exclusief de netto-omzet uit benzineverkopen). Het bedrijfsresultaat bedroeg USD 123 miljoen (oftewel 4,9% van de netto-omzet). Dit was onveranderd ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Albert Heijn
De netto-omzet over het tweede kwartaal bedroeg EUR 2,1 miljard, 14,2% meer dan in dezelfde periode van 2007. Bij Albert Heijn ging de netto-omzet met 14,4% omhoog naar EUR 1,9 miljard. De identieke omzet van Albert Heijn steeg met 11,8%. Het bedrijfsresultaat bedroeg EUR 138 miljoen (oftewel 6,6% van de netto-omzet), een toename van EUR 8 miljoen ten opzichte van 2007 met name door een lagere pensioenlast. In het bedrijfsresultaat voor het tweede kwartaal van 2008 is een bate begrepen van EUR 10 miljoen uit de verkoop van activa (K2 2007: EUR 9 miljoen).

Over het eerste halfjaar is de netto-omzet met 13,8% gestegen naar EUR 4,8 miljard. De identieke omzet bij Albert Heijn lag 11,5% hoger. Het bedrijfsresultaat bedroeg EUR 327 miljoen (oftewel 6,9% van de netto-omzet), een toename van EUR 47 miljoen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Albert / Hypernova (Tsjechië en Slowakije)
De netto-omzet steeg in het tweede kwartaal met 20,2% naar EUR 411 miljoen. Tegen constante wisselkoersen lag de netto-omzet 4,6% hoger. De identieke omzet kwam 5,6% hoger uit. Het bedrijfsresultaat was
EUR 4 miljoen negatief vergeleken met EUR 5 miljoen positief in het tweede kwartaal van 2007.

De netto-omzet nam in het eerste halfjaar toe met 18,9% naar EUR 923 miljoen. Tegen constante wisselkoersen was sprake van een stijging van 6,4%. De identieke omzet was 6,8% hoger. Het bedrijfsresultaat was EUR 5 miljoen negatief; het jaar daarvoor was dat nog nul.

Schuitema
De verkoop van Ahold's belang in Schuitema aan CVC Capital Partners werd op 30 juni 2008 afgerond. Naar verwachting is de overdracht van winkels en de ombouw tot het Albert Heijn-merk eind 2008 afgerond.

Niet-geconsolideerde joint ventures
Het aandeel van Ahold in het resultaat uit joint ventures steeg het tweede kwartaal met 15,6% naar EUR 37 miljoen. De toename kwam hoofdzakelijk op het conto van ICA, met name door sterke prestaties in Zweden en de Baltische staten.

Ahold's aandeel in het resultaat uit joint ventures nam het eerste halfjaar met 7,4% af naar EUR 50 miljoen. De daling was hoofdzakelijk te wijten aan lagere winsten op de verkoop van activa door ICA.

Overige informatie

Alternatieve financiële prestatie-indicatoren
Netto-omzet tegen constante wisselkoersen. De netto-omzet tegen constante wisselkoersen sluit de invloed uit van het gebruik van verschillende wisselkoersen bij de omrekening van de financiële informatie van dochtermaatschappijen of joint ventures van Ahold in euro's. Het management van Ahold is van mening dat hierdoor een beter inzicht wordt gegeven in de operationele prestaties van Ahold's buitenlandse dochterondernemingen of joint ventures.
Identieke omzet exclusief de netto-omzet uit benzineverkopen. Aangezien de benzineprijzen onderhevig zijn aan grotere schommelingen dan de voedselprijzen is het management van Ahold van oordeel dat door de netto-omzet uit hoofde van benzineverkopen buiten beschouwing te laten een beter inzicht wordt gegeven in de invloed van de benzineverkopen op Ahold's identieke omzet.
Onderliggend operationeel retailresultaat. Het totale bedrijfsresultaat retail, gecorrigeerd voor bijzondere waardeverminderingen op vaste activa, het resultaat op de verkoop van activa en herstructureringskosten. Het management is van oordeel dat met deze maatstaf een beter inzicht wordt gegeven in het onderliggende bedrijfsresultaat van de retailactiviteiten van Ahold.
Bedrijfsresultaat in lokale valuta. In bepaalde gevallen wordt het bedrijfsresultaat in lokale valuta gepresenteerd. Het management van Ahold is van oordeel dat hierdoor een beter inzicht wordt gegeven in de operationele prestaties van Ahold's buitenlandse dochterondernemingen.
Kasstroom vóór financieringsactiviteiten. De kasstroom vóór financieringsactiviteiten is de som van de nettogeldmiddelen uit operationele activiteiten en de nettogeldmiddelen uit investeringsactiviteiten. Het management van Ahold is van oordeel dat deze maatstaf, die de nettogeldmiddelen uit financieringsactiviteiten buiten beschouwing laat, nuttig is in gevallen waar dergelijke financieringsactiviteiten discretionair zijn, zoals in het geval van vrijwillige vervroegde schuldaflossingen.

(in miljoenen euro) K2 2008 K2 2007 HJ 2008 HJ 2007
Kasstroom vóór financieringsactiviteiten 635 5.678 906 5.676
Nettogeldmiddelen uit financieringsactiviteiten (1.298) (217) (1.418) (472)
Nettogeldmiddelen uit operationele, investerings-
en financieringsactiviteiten (663) 5.461 (512) 5.204


Financiële kalender Ahold
Ahold rapporteert op basis van 13 periodes van vier weken, met in 2008 de volgende kwartalen:
Eerste kwartaal 31 december 2007 tot en met 20 april 2008
Tweede kwartaal 21 april tot en met 13 juli 2008
Derde kwartaal 14 juli tot en met 5 oktober 2008
Vierde kwartaal 6 oktober tot en met 28 december 2008


Dit persbericht dient te worden gelezen in samenhang met het tussentijdse financiële verslag (interim financial report) van Ahold over het tweede kwartaal en halfjaar 2008, dat in het Engels beschikbaar is op www.ahold.com

reactie
XEA.nl
Per saldo hadden we meer verwacht en nu kunnen de de prijsstijging in de AH winkels begrijpen, gedeeltelijke doorvoering van de grondstof/kosten etc. aan de consumenten/klanten.
Er zal meer moeten gebeuren bij AH, o.a. groter inkopen.



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL