Fagron realiseert omzetgroei van 14,5%; REBITDA stijgt naar € 99,1 miljoen

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Algemeen advies 07/02/2019 07:36
- Versnelling organische omzetgroei in tweede halfjaar
Hoofdpunten - Financieel

Omzet bedraagt in 2018 € 471,7 miljoen, een stijging van 14,5% CER[1]
Organische omzetgroei versnelt in de tweede jaarhelft naar 10,1% CER
REBITDA[2] stijgt naar € 99,1 miljoen (+8,8% CER)
Sterke operationele kasstroom van € 73,3 miljoen
Netto financiële schuld/REBITDA-ratio van 2,63 per ultimo 2018
Dividendvoorstel van € 0,12 per aandeel
Verdere groei van omzet en winstgevendheid verwacht in 2019

Strategisch - Operationeel

Strategische focus op innovatie en kwaliteit biedt competitief voordeel met oog op strenge kwaliteitseisen
Fagron Steriele Bereidingsapotheek in Nederland verkrijgt GMP-certificaat
Lancering van Fagron Genomics - opstart NGS[3] laboratorium in Barcelona
Focus op Brands leidt tot organische omzetgroei van 23,4% CER, gedragen door alle regio's
Alle activiteiten in de VS laten een zeer sterke groei zien

Rafael Padilla, CEO van Fagron: "Fagron heeft in 2018 een sterke performance laten zien, zowel wat betreft omzetgroei als resultaatontwikkeling. De omzet stijgt naar € 471,7 miljoen, terwijl de REBITDA stijgt naar € 99,1 miljoen. Bij constante wisselkoersen stijgt de omzet met 14,5% in 2018 en de REBITDA met 8,8%. De organische omzetgroei laat in het tweede halfjaar een duidelijke versnelling zien, waar al onze activiteiten aan hebben bijgedragen.

We zijn bijzonder tevreden over de ontwikkelingen in de segmenten waarin Fagron actief is. In Noord-Amerika stijgt de organische omzet tegen constante wisselkoersen in 2018 met 25,1%. De 28,0% organische omzetgroei tegen constante wisselkoersen in de tweede jaarhelft is een duidelijke versnelling in vergelijking met de eerste jaarhelft. De activiteiten gericht op Brands en Essentials realiseren een groei van 13,9% in de tweede jaarhelft, terwijl Compounding Services een groei van 32,6% realiseert. De REBITDA-marge in Noord-Amerika bedraagt 13,1% in 2018 en ook hier zien we in de tweede jaarhelft met 14,8% een duidelijke verbetering ten opzichte van de eerste jaarhelft.

In Zuid-Amerika hebben we onze leidende marktpositie in 2018 verder kunnen versterken. De organische omzetgroei tegen constante wisselkoersen bedraagt 12,7% in 2018. Deze toename werd vooral gedreven door de sterke groei van de bereidingsmarkt in Brazilië, een goede productbeschikbaarheid en de focus op de ontwikkeling en introductie van innovatieve en onderscheidende Brands. Bijna 36% van de omzet in Zuid-Amerika in 2018 wordt gerealiseerd met Brands.

In Europa zien we ook een duidelijke groeiversnelling in de tweede jaarhelft. De organische omzet tegen constante wisselkoersen stijgt met 3,5% in de tweede jaarhelft en met 2,7% in geheel 2018. Het besluit om de capaciteit bij een van de Nederlandse steriele bereidingsfaciliteiten tijdelijk terug te brengen, heeft een negatief effect gehad op zowel de omzetgroei als de winstgevendheid. Het negatieve effect op de omzet in 2018 bedraagt € 4,0 miljoen.

In 2018 hebben we fors geïnvesteerd in onze faciliteiten, gekwalificeerde mensen en organisatie. Met deze investeringen spelen wij effectief in op de steeds strenger wordende kwaliteitseisen die inspecties stellen aan het onder GMP condities herverpakken van grondstoffen en het bereiden van gepersonaliseerde medicatie; een ontwikkeling die voor veel marktpartijen maar ook ziekenhuizen een steeds grotere (toetredings)drempel vormt. Deze investeringen in gekwalificeerde mensen en faciliteiten verschaffen Fagron een steeds groter competitief voordeel ten opzichte van onze concurrenten. Hierdoor kunnen wij onze klanten en patiënten nog beter bedienen en verdere groei voor Fagron realiseren.

In het laatste kwartaal van 2018 is Fagron Genomics van start gegaan. Fagron Genomics is gespecialiseerd in de ontwikkeling, productie en het op de markt brengen van innovatieve genetische testen. De genetische analyse vindt plaats, met door Fagron ontwikkelde op algoritme gebaseerde software, in het state-of-the-art Next Generation Sequencing laboratorium van Fagron Genomics in Barcelona (Spanje). Met de genetische testen van Fagron Genomics kan de voorschrijver de meest geschikte gepersonaliseerde therapie voorschrijven aan zijn patiënten. In 2019 zal Fagron Genomics onder meer een genetische test lanceren die het voor anesthesisten mogelijk maakt om de optimale medicatie aan de patiënten toe te dienen.

Wij zullen onze leidende marktposities in Europa, Noord-Amerika en Zuid-Amerika de komende jaren verder uitbouwen via organische groei en strategische overnames. Gezien de positieve ontwikkelingen en kansen in de markt voor gepersonaliseerde medicatie zijn wij ervan overtuigd dat we met onze strategische focus sterk gepositioneerd zijn om significante waarde te realiseren in 2019.

lees verder op
http://hugin.info/138311/R/2233894/878932.pdf

AND
Fagron lanceert nieuwe brand identity en purpose

Nazareth (België)/Rotterdam (Nederland), 7 februari 2019

Fagron heeft vandaag haar nieuwe brand identity gelanceerd, inclusief haar 'purpose' "Samen creëren we de toekomst van de gepersonaliseerde medicatie". De nieuwe identiteit weerspiegelt Fagron, haar cultuur, haar waarden, haar bedrijfssegmenten en de toewijding en passie om gepersonaliseerde medicatie te verbeteren.

Rafael Padilla, CEO van Fagron: "Onze 'purpose' weerspiegelt ons streven om gepersonaliseerde medicatie te verbeteren door middel van betekenisvolle innovatie. Samen met voorschrijvers, apothekers en klanten maken we gebruik van de innovatieve kracht van onze groeiende onderneming en omarmen we de mogelijkheden die gepersonaliseerde medicatie te bieden heeft. Als toonaangevende speler willen we leidend zijn en de verantwoordelijkheid nemen om de wereld van de gepersonaliseerde medicatie verder vorm te geven en te laten groeien. Daarmee verbeteren we de kwaliteit van leven en stimuleren we onze eigen groei."

Nieuw logo - 'Connecting the dots'
De nieuwe merkidentiteit bestaat uit een krachtig logo, een nieuwe merkarchitectuur en een merklijn. Het geheel vormt één onderscheidend wereldwijd merk en ondersteunt de strategische visie van Fagron om de toekomst van de gepersonaliseerde medicatie te creëren.

Het logo bestaat uit negen 'dots', waarbij iedere dot een belangrijk element van de identiteit van Fagron vertegenwoordigt. Erkenning van wat het verleden heeft voortgebracht, waardering van het heden en omarming van de toekomst. Fagron stelt haar klant op de eerste plaats: de klant wordt vertegenwoordigd door de eerste rode dot. De rode dots daaromheen vertegenwoordigen die bedrijfswaarden die van cruciaal belang worden geacht om invulling te geven aan datgene waar wij voor staan: snelheid van uitvoering, ondernemerschap, creativiteit en kwaliteit. Kwaliteit staat in het midden van ons nieuwe logo, waarmee we benadrukken dat kwaliteit centraal staat bij alles wat we doen en ons belangrijkste referentiepunt is. De zesde en laatste rode dot staat voor onze kernactiviteit: farmaceutische bereidingen.

De drie erop volgende grijze dots symboliseren de evolutie van nieuwe bedrijfssegmenten die onlangs zijn geïntroduceerd:

Fagron Genomics: Ontwikkeling, productie en het op de markt brengen van innovatieve genetische testen. De genetische analyse vindt plaats, met door Fagron ontwikkelde op algoritme gebaseerde software, in het state-of-the-art Next Generation Sequencing laboratorium van Fagron Genomics in Barcelona (Spanje).
FagronLab: R&D en analytische diensten voor gepersonaliseerde medicatie.
Fagron Tech: Software en digitale technologische oplossingen voor gepersonaliseerde medicatie.

tijd 16.32
Fagron EUR 17.33 +56ct vol. 427.163



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL