D'Ieteren, Investor Day & Trading update.

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Algemeen advies 12/12/2017 18:37
TRADING UPDATE VOOR DE PERIODE EINDIGEND OP 31 OKTOBER 2017
D’IETEREN AUTO
Eind oktober werd een stijging van de verkopen met 5,9% opgetekend in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
Zonder de inschrijvingen van minder dan 30 dagen1 steeg het aantal inschrijvingen van nieuwe wagens in België met 3,4% op één jaar tot 467.041 eenheden tijdens de eerste tien maanden van 2017. De verschuiving van dieselmotoren naar benzinemotoren en ‘schone’ motoren zette zich voort. Het aandeel van de dieselmotoren daalde van 51,8% in 2016 tot 46,9% tijdens de eerste tien maanden van 2017. Het aandeel van de motoren op alternatieve energie (elektrisch, hybride, CNG) steeg van 3,8% tot 5,2%.
Zonder de inschrijvingen van nieuwe wagens van minder dan 30 dagen1 bedroeg het marktaandeel van de door D’Ieteren Auto verdeelde merken 21,2% (ten opzichte van 21,5% in oktober 2016 en 21,8% voor het boekjaar 2016).
De inschrijvingen van nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen in België bedroegen 66.367 eenheden, een stijging met 13,5% op één jaar tijd. De sterke stijging valt te verklaren door gunstige macro-economische factoren, een toename van de levering van pakjes via e-commerce en de kilometerheffing voor zware bedrijfsvoertuigen. In het segment van de lichte bedrijfsvoertuigen bedroeg het marktaandeel van D’Ieteren Auto 10,9% tijdens de eerste tien maanden van 2017, ten opzichte van 10,1% tijdens dezelfde periode vorig jaar.
Het totale aantal nieuwe door D’Ieteren Auto geleverde voertuigen, lichte bedrijfsvoertuigen inbegrepen, steeg met 3,4% tot 105.965 eenheden. Het grotere aantal leveringen leidde in combinatie met een positief prijs- en modelmix-effect tot een stijging met 6,1% van de verkopen van nieuwe voertuigen. Het succes van de onlangs gelanceerde SUV’s verklaart het positieve modelmix-effect. De verkoop van tweedehandse voertuigen steeg met 23,9%.
De Groep Volkswagen versnelde zijn inspanningen op het vlak van productinnovatie dit jaar, vooral in het SUV-segment dat marktaandeel blijft winnen op de Belgische markt van de nieuwe wagens. De volgende nieuwe SUV-modellen werden dit jaar gelanceerd: de Volkswagen Tiguan Allspace en T-Roc, de SEAT Arona en de Škoda Karoq. Er waren ook innovaties in andere segmenten: Volkswagen lanceerde de nieuwe Arteon en verving de Polo, Audi verving de A5 Cabrio en de A8, SEAT verving de Ibiza en de Škoda Citigo en Rapid kregen een facelift. De Porsche Cayenne en de Bentley Continental werden vervangen.

BELRON
De verkopen stegen tijdens de eerste tien maanden van 2017 met 5,7% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dit omvat een stijging van de organische verkopen met 5,9%, 1,5% groei uit overnames, een negatieve impact van 0,4% uit het aantal verkoopdagen en een ongunstige impact van 1,3% uit wisselkoersschommelingen. De onderneming verleende diensten aan 14,2 miljoen consumenten, een stijging met 7,1% in vergelijking met 2016.
In Europa stegen de verkopen met 7,0%, bestaande uit een stijging van de organische verkopen met 6,0%, een stijging met 3,0% uit overnames, een negatieve impact van 0,7% uit het aantal verkoopdagen en een ongunstige impact van 1,3% als gevolg van wisselkoersschommelingen. De stijging van de organische verkopen was algemeen. De impact van het aantal verkoopdagen weerspiegelt voornamelijk enkele feestdagen die in 2017 op weekdagen vielen, terwijl dat in 2016 niet het geval was. De externe groei heeft voornamelijk betrekking op de overname van een Belgische specialist in de herstelling van autoschade eerder dit jaar. De impact uit wisselkoersschommelingen is voornamelijk te wijten aan het zwakkere GBP.
Buiten Europa stegen de verkopen met 4,5%, bestaande uit een stijging van de organische verkopen met 5,7% en 0,2% groei uit overnames, gecompenseerd door een ongunstige impact van 1,3% uit wisselkoersschommelingen en een daling met 0,1% als gevolg van het aantal verkoopdagen. De organische groei heeft voornamelijk betrekking op de VS. De impact uit wisselkoersschommelingen is voornamelijk toe te schrijven aan de zwakkere Amerikaanse dollar.
Belron legt zijn strategie voor de uitbreiding van zijn dienstverlening verder ten uitvoer. In oktober verwierf Belron 80% van de aandelen van Maisoning Group, een Franse onderneming die woningherstellingsdiensten (renovatie en noodherstellingen) verleent aan zowel B2C- als B2B-klanten.
Belron lanceerde in oktober nieuwe Term Loans B ten bedrage van 1,3 miljard EUR-equivalent. De opbrengsten werden aangewend voor de herfinanciering van Belron’s bestaande US Private Placement (USPP) instrumenten, de terugbetaling van de bestaande aandeelhoudersvordering, de uitkering van een uitzonderlijk dividend (453 miljoen EUR) aan de huidige aandeelhouders van Belron en de dekking van vergoedingen en transactiekosten gerelateerd aan de herfinanciering.
Op 28 november 2017 ondertekenden D’Ieteren en CD&R een definitieve overeenkomst voor de verwerving door CD&R van een eigendomsbelang van 40% in de groep Belron. D’Ieteren en het management behouden de resterende 60% van het eigendomsbelang in de onderneming. De voorgestelde transactie waardeert Belron op 3 miljard euro (ondernemingswaarde), wat na aftrek van aangepaste schulden (inclusief een dividenduitkering van 453 miljoen EUR) neerkomt op een nettovermogenswaarde van ongeveer 1.550 miljoen EUR. De transactie blijft onderworpen aan de goedkeuring van de bevoegde regelgevende autoriteiten en mededingingsinstanties.

MOLESKINE
De inkomsten van Moleskine stegen tijdens de eerste tien maanden van 2017 met 8,2%, of met 9,3% bij constante wisselkoersen.
Tegen reële wisselkoersen stegen de inkomsten van Wholesale met 3,9%, met een tweecijferige groei in APAC dankzij Japan en Australië, terwijl de inkomsten in EMEA en Amerika nagenoeg stabiel bleven in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De B2B-inkomsten stegen met 18,5%, dankzij enkele grote projecten in EMEA en verdere positieve resultaten in de VS. De inkomsten van het segment e-Commerce daalden met 2,9% als resultaat van de migratie naar een nieuw platform in het tweede en derde kwartaal, met de bedoeling de ervaring bij het onlineshoppen te verbeteren. De inkomsten van Retail stegen met 16,6% en weerspiegelen een matige netwerkuitbreiding (82 winkels in rechtstreeks beheer op het einde van oktober 2017 of +7 op één jaar).
Moleskine bleef innoveren, terwijl het bedrijf in de tweede helft van 2017 zijn productassortiment uitbreidde en versterkte. Enkele belangrijke hoogtepunten:
• De lancering van de Smart Planner, een nieuwe manier om afspraken op papier onmiddellijk te digitaliseren en te synchroniseren met onlinekalenders, zowel op Android- als op iOS-toestellen.
• Het Open Innovation Program in partnerschap met incubator Digital Magics: een internationale oproep voor start-ups en scale-ups om projectvoorstellen in te dienen die samen met Moleskine verder ontwikkeld kunnen worden om de groeiende Moleskine+-categorie uit te breiden.
Tot slot werd in november de Moleskine Foundation gelanceerd. De doelstelling van deze non-profitorganisatie is gebaseerd op de overtuiging dat kwaliteitsvol onderwijs cruciaal is om een positieve verandering teweeg te brengen in de maatschappij en onze collectieve toekomst te bevorderen. De Foundation spitst zich toe op gemeenschappen die worden getroffen door culturele en sociale ontbering en wil alles in het werk stellen om jongeren onconventionele educatieve middelen en ervaringen aan te reiken die helpen om kritisch denken, creativiteit en levenslang leren te stimuleren. De Foundation is zowel vanuit organisatorisch als vanuit operationeel standpunt volledig onafhankelijk van het bedrijf. Moleskine zal de Foundation steunen via een financiële bijdrage.

VOORUITZICHTEN
Sinds augustus 2017 hebben de volgende elementen een impact op het verwachtte aangepaste resultaat vóór belastingen, groepsaandeel2, in 2017:
• De omzet van D’Ieteren Auto groeide sneller dan verwacht;
• De provisies voor het incentive-programma op lange termijn voor het management van Belron zijn lager dan verwacht door de zwakkere USD;
• Kosten voor de uitbreiding van Belron’s diensten zijn hoger dan verwacht (~11 miljoen EUR), als gevolg van hogere investeringen om de toekomstige groei en winstgevendheid te ondersteunen (Nederland, Frankrijk, Italië, België en andere);
• Er werd na de vorige publicatie van de vooruitzichten een beslissing genomen omtrent het incentive-programma voor het management van Moleskine wat een kost van ongeveer 2,5 miljoen EUR vertegenwoordigt;
• Naar verwachting zal de omzetgroei van Moleskine versnellen van ongeveer 6% in H1 2017 naar ongeveer 10% in FY 2017. Deze evolutie ligt lager dan de oorspronkelijk verwachtte groei met dubbele cijfers (‘double digit’). Dit is vooral te wijten aan de lager dan verwachtte Wholesale verkopen in de VS;
• Bij Belron en Moleskine: de impact over het volledige jaar van de zwakkere USD en GBP.
Als gevolg van de bovengenoemde elementen, verwacht D’Ieteren nu een lage ééncijferige (‘low single digit’) groei van het aangepaste resultaat vóór belastingen, groepsaandeel2, ten opzichte van 241,6 miljoen EUR in 2016 (vorige verwachting: ‘ongeveer 10% hoger’):
D’IETEREN AUTO
De Belgische markt van de nieuwe wagens, zonder de inschrijvingen van minder dan 30 dagen1, zou in 2017 lichtjes moeten stijgen. D’Ieteren Auto verwacht een marginale daling van het marktaandeel. Er wordt verwacht dat het aangepaste resultaat vóór belastingen, groepsaandeel2, van D’Ieteren Auto (inclusief Corporate) dit jaar met meer dan 10% zal verbeteren (vorige verwachting: lichte verbetering), als weerspiegeling van de stijging met ongeveer 5% (‘mid-single digit’) bij D’Ieteren Auto en de lagere kosten op Corporate-niveau.
Eind november was het orderboek van D’Ieteren Auto respectievelijk 29% en 50% hoger in vergelijking met eind november 2016 en eind november 2015. Deze significante stijging van het orderboek weerspiegelt het succes van de onlangs gelanceerde modellen en de langere leveringstijden.
De productpijplijn voor 2018 omvat de vervanging van de Volkswagen Touareg. Audi zal de nieuwe Q8 en de elektrische Q6 e-tron lanceren. De A7, Q3, A6 en A1 zullen vervangen worden. Porsche zal de 911 vervangen en Lamborghini zal de Urus (SUV) lanceren.
Er wordt verwacht dat de Belgische markt van de nieuwe wagens in 2018 lichtjes zal dalen, na vier jaar van groei. D’Ieteren Auto streeft stabiele volumes na, dankzij commerciële initiatieven en de lancering van nieuwe modellen.

BELRON
Voor het boekjaar 2017 verwacht Belron een solide groei van de organische verkopen (vorige verwachting: matige groei van de verkopen). Er wordt verwacht dat het aangepaste resultaat vóór belastingen, groepsaandeel2, van het volledige jaar ongeveer 10% lager zal zijn dan vorig jaar als gevolg van hogere kosten met betrekking tot het incentive-programma op lange termijn voor het management (verwachting van 20,6 miljoen EUR voor 2017, ten opzichte van 9,5 miljoen EUR in 2016), extra kosten met betrekking tot de uitbreiding van de dienstverlening (11 miljoen EUR) en nadelige wisselkoersschommelingen.
Belron verwacht aanpassingen2 in zijn bedrijfsresultaat ten bedrage van 128 miljoen EUR in 2017, bestaande uit ongeveer 43 miljoen EUR geïdentificeerd in H1 2017 en nog eens 85 miljoen EUR, voornamelijk met betrekking tot:
• De herfinanciering van de onderneming (45 miljoen EUR);
• De toetreding van CD&R (40 miljoen EUR), inclusief een transactiebonus voor het management;
• Andere elementen ten bedrage van ongeveer 1 miljoen EUR met betrekking tot de afschrijving van merken en winst op brandstofafdekkingsinstrumenten.
Belron streeft een hoger aangepast bedrijfsresultaat2 na in 2018. De verbetering zal voornamelijk voortvloeien uit Safelite (VS) en lagere kosten met betrekking tot het incentive-programma op lange termijn voor het management aangezien het bestaande doorlopende driejarenprogramma in 2019 zal aflopen. Management zal via een nieuw programma rechtstreeks kunnen investeren in het eigen vermogen.

MOLESKINE
Zonder de financieringskosten met betrekking tot de overname door D’Ieteren, wordt verwacht dat het aangepaste geconsolideerde resultaat vóór belastingen, groepsaandeel2 van Moleskine zal dalen (vorige verwachting: meer dan 10% groei) in 2017. De nieuwe verwachting weerspiegelt de zwakker dan verwachte groei van de verkopen (met hoge enkelvoudige cijfers in plaats van met dubbele cijfers), vooral in de VS, de gemaakte kosten met het oog op de toekomstige groei en de voorzieningen voor een nieuw incentive-programma voor het management.
Moleskine streeft in 2018 een stijging van de verkopen met meer dan 10% na. Een verbetering van de prestaties in alle kanalen zou moeten leiden tot een significante stijging van de EBITDA en de EBITDA-marge van Moleskine. Er wordt verwacht dat het aandeel van de niet-papierproducten en M+ als % van de totale verkoop verder zal stijgen. Naast rentabiliteit in het Retail-kanaal omvatten de strategische prioriteiten een verdere ontwikkeling van de nieuwe productcategorieën (tassen & digitale producten) en de versterking van de IT-systemen en -tools (bv. CRM).

DOELSTELLINGEN OP MIDDELLANGE TERMIJN
Naar aanleiding van de vorige Investor Day (december 2015) stelde D’Ieteren verschillende doelstellingen op middellange termijn voorop.
D’Ieteren Auto overtrof zijn doelstelling van een stijging van de verkopen met 2,0% aanzienlijk in 2015 (8,0%), in 2016 (8,4%) en tijdens de eerste tien maanden van 2017 (+5,9%). De activiteit streeft nu een gemiddelde stijging van de verkopen met 2 tot 3% na voor de komende 5 jaar. De doelstelling op het vlak van de aangepaste bedrijfsmarge2 voor D’Ieteren Auto (inclusief Corporate) werd verhoogd van 2,5% tot >3% en de doelstelling op het vlak van de ROCE3 vóór belastingen werd bijgesteld van 15% tot 20%. De beoogde vrije kasstroom5 blijft onveranderd op 70 miljoen EUR.
Belron overtrof de twee jaar geleden vooropgestelde doelstellingen op het vlak van de groei van de verkopen. Er wordt verwacht dat de gemiddelde (organische6) groei van de verkopen zal stijgen met ongeveer 5% (‘mid-single digit’), terwijl het aangepaste bedrijfsresultaat2 zou moeten stijgen met meer dan 10% (‘low double digit’). De beoogde ROE4 op basis van Belron’s impliciete nettovermogenswaarde (1.550 miljoen EUR) na de overeenkomst met CD&R, bedraagt 15%. Belron heeft ook als doel om een vrije kasstroom5 van boven de 200 miljoen EUR binnen de komende 5 jaar te genereren.
Moleskine’s doelstellingen op middellange termijn omvatten een stijging van de verkopen met meer dan 10% en een gemiddelde EBITDA-marge van meer dan 25%. De ROCE3 vóór belastingen op het bedrag dat D’Ieteren investeerde, zou tegen 2022 14% moeten bedragen. Moleskine heeft ook tot doel een vrije kasstroom van boven de 40 miljoen EUR te generen op middellange termijn.

Toelichtingen
1 Om een preciezer beeld van de automarkt te krijgen, maakt Febiac inschrijvingscijfers bekend waar die voertuigen zijn uitgefilterd die binnen de 30 dagen na hun eerste inschrijving uitgeschreven werden. Het betreft meestal voertuigen waarvan verondersteld kan worden dat ze niet door de finale klant in België in het verkeer werden gebracht.
2 Om zijn onderliggende prestaties beter te weerspiegelen en investeerders te helpen om meer inzicht te krijgen in de financiële prestaties, maakt D’Ieteren gebruik van Alternative Performance Measures (“APM's"). Deze APM's zijn niet-GAAP-maatstaven. Dit wil zeggen dat hun definities niet opgenomen zijn in IFRS. D’Ieteren presenteert de APM's niet als een alternatief voor financiële maatstaven bepaald in overeenstemming met IFRS en geeft niet meer nadruk aan APM's dan aan de gedefinieerde IFRS-maatstaven. Zie pagina 9 van de Jaarrekening 2016 voor de definitie van deze prestatie-indicatoren.
3 ROCE = “return on capital employed” of rendement op gemiddelde aangewende kapitalen =
aangepast bedrijfsresultaat)/(gemiddelde niet-afgeschreven aangewende kapitalen)
4 ROE = “return on equity” = netto winst/eigen vermogen.
5 “Free cash flow” = vrije kasstroom = aangepaste EBITDA +/- wijziging in werkkapitaal – betaalde intresten – betaalde belastingen. EBITDA wordt gedefinieerd als het resultaat vóór interesten, belastingen, waardeverminderingen en afschrijvingen.
6 Organische groei = evolutie van de verkopen bij constante wisselkoers en zonder de impact van veranderingen in consolidatiekring of overnames.
Voorzichtigheid omtrent voorspellingen
Deze persmededeling bevat vooruitzichten die risico's en onzekerheden inhouden, onder meer verklaringen over plannen, doelstellingen, verwachtingen en voornemens van D’Ieteren. Lezers worden erop gewezen dat dergelijke vooruitzichten bekende en onbekende risico's inhouden en onderworpen zijn aan belangrijke bedrijfs-, economische en concurrentiële onzekerheden, die D'Ieteren voor een groot deel niet onder controle heeft. Indien één of meer van deze risico's of onzekerheden zich zouden voordoen of indien weerhouden hypothesen onjuist zouden zijn, kunnen de uiteindelijke resultaten aanzienlijk afwijken van de vooropgestelde, verwachte, geraamde of geëxtrapoleerde resultaten. In deze context neemt D'Ieteren geen enkele verantwoordelijkheid op zich voor de juistheid van deze vooruitzichten.

PROFIEL VAN DE GROEP
D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:
- D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met op het einde van 2016 een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,1 miljard EUR en 75,8 miljoen EUR in 2016.
- Belron (voor 94,85% eigendom) maakt het verschil door de problemen van mensen echt zorgzaam op te lossen. De onderneming is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing met meer dan 10 hoofdmerken waaronder Carglass®, Safelite® AutoGlass en Autoglass®. Daarnaast beheert het bedrijf voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. Belron breidt tevens zijn diensten uit met een focus op de oplossing van problemen die mensen ervaren als ze bijstand nodig hebben bij herstellingen aan hun voertuigen en woningen. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,3 miljard EUR en 190,7 miljoen EUR in 2016.
- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt en verkoopt notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires onder een iconisch merk in 102 landen via een multichannel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 145,2 miljoen EUR en 34,0 miljoen EUR in 2016.



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL