Winst stabilisatie bij Sligro 1e halfjaar 2004 en minder omzet

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Algemeen advies 15/04/2004 08:05
Sligro Food Group verwacht dat haar omzet over het eerste halfjaar 2004 enigszins zal dalen ten opzichte van de vergelijkbare periode in het voorafgaande jaar. Dit is onder meer het gevolg van een geringer aantal beleverde supermarkten in het foodretailkanaal en de prijzenoorlog, die de omzet en marges van bestaande winkels negatief beïnvloedt.

In het foodservicekanaal voldoet de omzetontwikkeling aan de verwachtingen, ondanks moeilijke marktomstandigheden. Er worden meerjarige contracten met grote afnemers verwacht, terwijl de positieve omzetontwikkeling naar het midden- en kleinbedrijf zich onverminderd voortzet. Het effect van vestigingsuitbreidingen wordt in de omzetcijfers zichtbaar.

De afzet van het margearme rookwarensegment staat echter veel meer onder druk dan eerder verwacht door het ontmoedigingsbeleid van de overheid en door accijnsverhogingen. Dit leidt ertoe dat de omzet in het foodservicekanaal zich hooguit zal stabiliseren.

Tegenover omzet- en margedruk staan kostenbesparende maatregelen, die in toenemende mate effect sorteren en sterk dalende rentelasten.

De in januari aangekondigde bate uit een onroerend goedtransactie zal naar verwachting beduidend hoger uitvallen dan de toen genoemde enige miljoenen. Onduidelijk is nog of deze transactie in het eerste of tweede halfjaar gerealiseerd wordt.

Afgezien van deze eenmalige bate verwacht Sligro Food Group over het eerste halfjaar een nettowinst te realiseren op of enigszins onder het niveau van het eerste halfjaar 2003, toen een nettowinst werd gerealiseerd van ruim Eur 17 miljoen.

Sligro Food Group publiceert haar halfjaarcijfers op 15 juli 2004. Dan zal ook inzicht gegeven worden in de verwachte ontwikkeling voor het tweede halfjaar.

In Sligro Food Group N.V. zijn foodretail- en foodservice bedrijven actief, die zich direct en indirect richten op de totale Nederlandse markt van de etende en drinkende mens. Dit geschiedt volgens een multi-channelstrategie met verschillende verkoop- en distributievormen (zelfbediening en bezorging) en via verschillende distributiekanalen. Sligro Food Group streeft ernaar een constant en beheerst groeiende kwaliteitsonderneming te zijn in al haar activiteiten en voor al haar stakeholders. Over het jaar 2003 is een omzet gerealiseerd van Eur 1.356 miljoen met een nettowinst van bijna Eur 45 miljoen. Het gemiddeld aantal personeelsleden op fulltimebasis bedroeg 2.746.

Wij schreven het al, Sligro zal ook last krijgen van de prijsdruk van de "prijzenoorlog", al is deze eigenlijk afgelopen. Sligro vinden wij gewoon te duur en voor dat geld kunnen andere, met dezelfde kwaliteit of betere vooruitzichten gekocht worden. Houden/verkopen, dit laatste bij een (te) groot aantal stukken.



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL