Beter Bed realiseert hogere omzet in 2016

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Algemeen advies 17/03/2017 08:51
Netto-omzet stijgt met 6,5% naar € 410,5 miljoen.
Brutomarge stijgt naar 57,8% (2015: 57,7%).
EBITDA daalt naar € 37,5 miljoen (2015: 41,1 miljoen).
Bedrijfsresultaat daalt naar € 26,0 miljoen (2015: € 30,7 miljoen).
Nettowinst € 19,0 miljoen (2015: € 22,6 miljoen).
Dividendvoorstel: € 0,74 per aandeel, pay-out ratio 85%.

Kengetallen jaarcijfers
(in miljoen € tenzij anders vermeld)
2016 2015 Mutatie
Omzet 410,5 385,4 6,5%
Brutomarge (%) 57,8 57,7
EBITDA 37,5 41,1 -8,7%
EBIT 26,0 30,7 -15,2%
Nettowinst 19,0 22,6 -15,7%
Winst per aandeel (in €) 0,87 1,03 -15,5%

Dividend voorstel (in €)0,74 0,87
Pay-out ratio (in %) 85 85

31-12-2016 31-12-2015
Solvabiliteit (%) 53,5 57,5

Ton Anbeek, Directievoorzitter:

"Beter Bed Holding heeft een jaar achter zich, waarin de prestaties in de diverse landen sterk van elkaar verschilden. Uiteindelijk heeft de groep als geheel een hogere omzet gerealiseerd met licht stijgende marges, echter tegen hogere kosten als gevolg waarvan het bedrijfsresultaat in 2016 licht daalde ten opzichte van vorig jaar. Deze hogere kosten voor onder andere IT, e-commerce, expansie, acquisitie en een optimalere bezetting op de winkelvloer zijn in lijn met de strategie. Met uitzondering van Duitsland hebben alle landen binnen de groep de in de strategie vastgelegde doelen weten te behalen.

Het achterblijven van de prestaties in Duitsland heeft te maken met een vertraagde invoering van een nieuw technisch webshopplatform, een stijgende boxspringtrend en de toetreding van online spelers met 'one size fits all'-matrassen die tegen extreem hoge acquisitiekosten marktaandeel 'kopen'. Inmiddels zijn intern maatregelen getroffen om de negatieve omzettrend te keren."

Kengetallen vierde kwartaalcijfers
(in miljoen € tenzij anders vermeld)
2016 Q4 2015 Q4 Mutatie
Omzet 111,8 102,9 8,6%
Brutomarge (%) 59,9 60,6
EBITDA 13,1 15,5 -15,7%
EBIT 10,1 12,7 -20,3%
Nettowinst 7,4 9,3 -20,7%

Vierde kwartaal 2016

In het vierde kwartaal stijgt de groepsomzet in vergelijkbare winkels met 4,6%. Met name in Nederland is er sprake van een sterke stijging; de like-for-like orderintake neemt daar toe met 21,5%. In Duitsland is de like-for-like omzet gedaald met 4,5%, voornamelijk als gevolg van lagere bezoekersaantallen. Ook in Zwitserland staat de like-for-like omzet onder druk ten gevolge van een moeilijke vergelijkingsbasis. In België, Oostenrijk en Spanje stijgt de like-for-like omzet.

In het vierde kwartaal stijgt de totale omzet met 8,6% naar € 111,8 miljoen. Met 59,9% is de brutomarge in deze periode lager dan in het vierde kwartaal van 2015. Sinds het persbericht van 20 januari jongstleden heeft een nadere analyse van de voorraadwaardering geleid tot een aanpassing van de voorraadwaarde van € 1,0 miljoen (non-cash). Exclusief deze administratieve aanpassing zou de brutomarge in het vierde kwartaal met 0,2% zijn gestegen.

In het vierde kwartaal stijgen de kosten met 14,4% naar € 56,8 miljoen. Deze stijging van € 7,1 miljoen wordt enerzijds veroorzaakt door expansie, waardoor het gemiddeld aantal filialen met 3,9% stijgt, anderzijds door hogere marketinguitgaven in Duitsland, hogere afschrijvingen als gevolg van het investeringsprogramma in met name de winkels, stijgende logistieke kosten wegens de positieve omzetontwikkeling en hogere overheadkosten veroorzaakt door een uitbreiding van de e-commerceactiviteiten.

De EBITDA daalt naar € 13,1 miljoen. Het bedrijfsresultaat (EBIT) daalt in het vierde kwartaal naar € 10,1 miljoen. De nettowinst over het vierde kwartaal 2016 komt uit op € 7,4 miljoen (Q4 2015: € 9,3 miljoen).

2016
De omzet over 2016 stijgt met 6,5% naar € 410,5 miljoen. In de vergelijkbare winkels neemt de omzet over 2016 toe met 2,8%.

De ontwikkeling van de omzet over 2016 per land is als volgt:
Nederland 19,8%
Duitsland -4,0%
Oostenrijk 14,8%
Zwitserland 3,3%
Spanje 22,0%
België 30,9%

Met uitzondering van Duitsland tonen alle landen van de groep een positieve omzetontwikkeling. In Duitsland ligt de omzetdaling in lijn met de ontwikkeling van de Duitse markt in 2016. Het achterblijven van de prestaties in Duitsland heeft te maken met een vertraagde invoering van een nieuw technisch webshopplatform, een stijgende boxspringtrend en de toetreding van online spelers. In Nederland en Oostenrijk wordt de omzetstijging met name veroorzaakt door een positieve like-for-like ontwikkeling. In Zwitserland, Spanje en België wordt de stijging veroorzaakt door een combinatie van expansie en like-for-like groei van de orderintake.



In 2016 bedraagt de brutomarge als percentage van de omzet 57,8% en is daarmee licht gestegen ten opzichte van vorig jaar (2015: 57,7%). Deze stijging is bereikt door verbeteringen in condities, het assortiment, productinnovatie, en waar mogelijk het doorvoeren van prijsverhogingen. Exclusief de eerder genoemde aanpassing van de voorraadwaarde komt de brutomarge uit op 58,0%.



De totale kosten stijgen van € 191,5 miljoen naar € 211,1 miljoen. Deze stijging van 10,2% wordt deels veroorzaakt door stijgende personeelskosten. Dit hangt samen met expansie van de groep in met name de tweede helft van 2016, de acquisitie van Sängjätten in juni 2016, een hogere bezetting op de winkelvloer, alsmede de uitbetaling van hogere bonussen als gevolg van de hogere omzet. Deze hogere omzet leidt ook tot hogere logistieke kosten. Tot slot stijgen de overheadkosten door versterking van het management in diverse landen en uitbreiding van met name de IT- en e-commerceactiviteiten. De eenmalige kosten voor e-commerce, logistieke studies et cetera bedragen in 2016 € 2,6 miljoen op jaarbasis.



Het gemiddeld aantal filialen is gestegen met 3,6%. Door de eerder genoemde kostenontwikkelingen stijgen de gemiddelde kosten per winkel met 6,3%.



De EBITDA daalt in deze periode met 8,7% naar € 37,5 miljoen. Als percentage van de omzet neemt de EBITDA af van 10,7% naar 9,1%.



Het bedrijfsresultaat (EBIT) daalt in deze periode met 15,2% naar € 26,0 miljoen. Als percentage van de omzet neemt het bedrijfsresultaat af van 8,0% naar 6,3%.



De nettowinst over 2016 daalt met 15,7% van € 22,6 miljoen naar € 19,0 miljoen. De winst per aandeel over 2016 bedraagt € 0,87 (2015: € 1,03).



Investeringen en kasstroom

De investeringen in (im)materiële vaste activa in 2016 bedragen € 16,5 miljoen (2015: € 16,0 miljoen). De investeringen in de winkels bedragen in 2016 € 10,4 miljoen (2015: € 8,9 miljoen). Het resterende bedrag is voornamelijk geïnvesteerd in IT en in mindere mate in overige bedrijfsmiddelen.



Solvabiliteit

Op 31 december 2016 bedraagt de solvabiliteit 53,5%. Ultimo 2015 stond deze op 57,5%.



Operationeel

In 2016 zijn 108 winkels geopend en 63 winkels gesloten. Nieuwe winkels zijn voornamelijk geopend in Duitsland, Spanje, België en Frankrijk. De stijging van het aantal filialen is, afgezien van de overname van Sängjätten in Zweden in juni, gelijkmatig over het jaar verdeeld. Ultimo 2016 heeft de groep in totaal 1.206 winkels.



Aantal winkels
31-12-2015
Gesloten
Geopend
31-12-2016

Matratzen Concord
992
48
60
1.004

Beter Bed
97
6
9
100

Beddenreus
34
7
6
33

El Gigante del Colchón
36
2
14
48

Literie Concorde
2
-
3
5

Sängjätten
-
-
16
16

Totaal
1.161
63
108
1.206










Matratzen Concord

Aantal winkels
31-12-2015
Gesloten
Geopend
31-12-2016

Duitsland
849
40
52
861

Oostenrijk
85
4
3
84

Zwitserland
58
4
5
59

Totaal
992
48
60
1.004








Matratzen Concord

De omzet van de cash & carry-formule Matratzen Concord over 2016 komt uit op € 257,0 miljoen (62,6% van de totale groepsomzet). Dit is een afname van 2,0% ten opzichte van 2015. In vergelijkbare winkels neemt de omzet af met 4,8%. Van de omzet van deze formule wordt 83,2% gerealiseerd in Duitsland en 16,8% in Oostenrijk en Zwitserland.

Beter Bed
Deze formule is actief in Nederland en België. De omzet neemt in 2016 toe van € 101,3 miljoen naar € 122,4 miljoen, een stijging van 20,9%. De orderintake in vergelijkbare winkels neemt in 2016 toe met 19,2%. Beter Bed draagt voor 29,8% bij aan de totale groepsomzet.

Overige formules
De omzet van de overige formules bedraagt over 2016 € 31,1 miljoen en draagt hiermee voor 7,6% bij aan de totale groepsomzet. Dit betreft de omzetten van de winkelformules Beddenreus (Nederland), El Gigante del Colchón (Spanje), Sängjätten (Zweden), Literie Concorde (Frankrijk) en de groothandel DBC.

Verwachtingen 2017
Hoewel in de diverse landen de economische ontwikkelingen gunstig lijken, worden de verwachtingen ten aanzien van 2017 vooral bepaald door de mate van realisatie van het herstel van omzet in de Duitse markt. Met de definitieve oplevering van het nieuwe webshopplatform in het eerste kwartaal van 2017 en een aangescherpte promotie- en reclamestrategie verwachten we daar in de loop van de eerste helft van 2017 een verbetering te gaan zien.

Gezien de tot nu toe behaalde resultaten houden wij vast aan de diverse doelstellingen van ons strategisch plan 'From Good to Great 2016-2020' met als primaire focus maximalisatie van de klanttevredenheid in een omnichannel omgeving, die gevoed wordt met een aangescherpte retailmarketingfocus, innovatie en ondersteund met versnelling in de logistiek. Daarbij wordt met name door like-for-like omzetgroei en expansie gestreefd naar marktleiderschap in de diverse markten.

Na een aantal jaren de organische omzetgroei over de hele breedte van de onderneming te hebben aangejaagd met verschillende (nieuwe) initiatieven, investeringen en experimenten zal in 2017 een strikt kostenbeheersings- en investeringsbeleid worden gevoerd.

Dividend
Het dividendbeleid van Beter Bed Holding N.V. is gericht op maximalisatie van het aandeelhoudersrendement met behoud van een gezonde vermogenspositie. Doelstelling van de onderneming is om ten minste 50% van de nettowinst uit te keren aan de aandeelhouders als de solvabiliteit van de onderneming niet lager is dan 30% en de ratio netto-rentedragende-schuld/EBITDA niet groter is dan twee.

In november 2016 is een interim-dividend in contanten uitgekeerd van € 0,34 per aandeel. Aan de Algemene Vergadering, te houden op 18 mei 2017, zal worden voorgesteld een contant slotdividend uit te keren van € 0,40. Hiermee komt het dividend over 2016 uit op € 0,74 per aandeel (2015: € 0,87 per aandeel) en wordt 85% van de nettowinst aan de aandeelhouders uitgekeerd.

Controleverklaring

De financiële gegevens in de bijlagen zijn ontleend aan de geconsolideerde jaarrekening van Beter Bed Holding N.V. die op 18 mei 2017 ter vaststelling aan de Algemene Vergadering zal worden aangeboden en waarbij een goedkeurende controleverklaring van de onafhankelijke accountant is afgegeven.

Profiel
Beter Bed Holding is een Europese retailorganisatie die haar klanten op betaalbare wijze elke dag opnieuw zo comfortabel en gezond mogelijk wil laten slapen. Dit doet de onderneming via de winkels en eigen webshops met de formules:

- Matratzen Concord, gevestigd in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk.
- Beter Bed, gevestigd in Nederland en België.
- Beddenreus, gevestigd in Nederland.
- El Gigante del Colchón, gevestigd in Spanje.
- Sängjätten, gevestigd in Zweden.
- Literie Concorde, gevestigd in Frankrijk.

De winkelformules staan voor producten van goede kwaliteit, het beste advies aan klanten en altijd de best mogelijke deal.

Verder heeft Beter Bed Holding een groothandel in merkartikelen in de slaapkamerbranche via haar dochter DBC International. Het internationale merk M line wordt verkocht in de landen Nederland, Duitsland, België, Spanje, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk, Zweden en het Verenigd Koninkrijk.

In 2016 behaalde de onderneming met in totaal 1.206 winkels een netto-omzet van € 410,5 miljoen. Hiervan wordt 66,4% buiten Nederland gerealiseerd.

Beter Bed Holding N.V. is sinds december 1996 genoteerd aan Euronext Amsterdam. Het aandeel Beter Bed (BBED NL0000339703) is opgenomen in de AScX.

tijd 09.02
De Smallcap 920,53 -0,85 -0,09% Beter Bed EUR 15,985 +13ct vol. 2,604




Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL