Arcadis, de leidende wereldwijd opererende ontwerp- en consultancyorganisatie op het gebied van de natuurlijke en gebouwde omgeving, ondersteunt spoorwegbeheerder ProRail de komende jaren bij de aanpassingen aan het station en spooremplacement Nijmegen. In het kader van het landelijke Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) komen er meer treinen en moet het stationsgebied klaar voor de toekomst worden gemaakt. Arcadis werkt in een raamcontract de komende zes tot acht jaar mee met alle facetten die horen bij de planstudiefase tot en met het begeleiden van de projectuitvoering. Dat maakte Arcadis dinsdag bekend.
Station Nijmegen krijgt veel meer reizigers te verwerken en deze groei zet naar verwachting door. Aanpassingen van dergelijke omvang nemen doorgaans flink tijd in beslag. Voordat er ook maar één spade de grond ingaat komen er initiatie- en planstudies. Daarbij vergen spooraanpassingen tracéstudies en veel afstemming met verschillende partijen voordat de uitvoering kan starten. Er zit onder meer aanpassing van de spoorinfra, een derde perron, verlenging van de huidige reizigerstunnel en een nieuwe stationsentree aan de westzijde van het stationsgebied besloten in de plannen.
,,Ik ben heel trots op de verwerving van dit mooie project’’, zegt algemeen directeur Gert Kroon van Arcadis. ,,ProRail en Arcadis hebben al een lange geschiedenis met elkaar; onder meer met contracten rondom aanpassingen en bouw van diverse stations en spooraanpassingen. We brengen onze verschillende kennisgebieden samen om ProRail zo goed mogelijk te helpen om dit complexe project te realiseren. Tijdens het werk blijft het station open en het is een behoorlijke puzzel dat goed te organiseren.’’