KPN ICT-partner in smart factory Fokker Hoogeveen

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Algemeen advies 29/11/2014 16:49
Fokker ontvangt samen met elf partijen, waaronder KPN, een investering van 6 miljoen euro. Hiermee kan het productieproces van vliegtuigonderdelen worden geoptimaliseerd.

Met dit bedrag investeert de provincie Drenthe in het zogenoemde World Class Composite Solutions (WCCS) project in de regio Noordoost Nederland. Het bedrijfsleven investeert zelf ook fors in het project. Met deze investering ontstaat de ruimte om te ontwikkelen en het productieproces bijvoorbeeld verregaand te digitaliseren.

Smart factory

Zo worden ICT en internet ‘slim’ gecombineerd om de onderdelen en materialen duurzaam en tegen acceptabele kosten te produceren en te assembleren. Hierdoor kunnen de processen nog verder worden gestroomlijnd. Dit wordt ook wel Smart Industry of Smart Factory genoemd. Met de ervaring van KPN op het gebied van een betrouwbare ICT- en netwerkomgeving leveren we onder andere het netwerk, de ICT-infrastructuur en dataverbindingen. De ontwikkelingen die de partijen voor ogen hebben, sluiten aan bij de nationale ‘Actieagenda Smart Industry’.

Concurrentiepositie

Met de investering kunnen Fokker en de elf partners een bijdrage leveren aan de concurrentiepositie van de regio. De Fokker-fabriek in Hoogeveen is een belangrijke werkgever in de regio en is gerenommeerd vanwege de specifieke kennis van lichtgewichtcomposietmateriaal (vezelversterkte kunststoffen). In Hoogeveen worden vliegtuigonderdelen geassembleerd voor onder andere de F-35 (Joint Strike Fighter) en de Airbus A380. Het project betekent voor KPN en Fokker een uitbreiding van de huidige samenwerking.

Huidige bijdrage KPN

Op dit moment zorgt KPN al voor onder andere werkplekbeheer, server- en netwerkbeheer en telecommunicatiedienstverlening. Daarnaast leveren we de dataopslag (in Groningen) en RFID-tags (sensoren) waarmee onder andere het snijproces van de composietmaterialen en de doorlooptijden ervan beter op elkaar kunnen worden afgestemd. De RFID-tags bevatten ook informatie over gewicht, temperatuur en luchtvochtigheid van het materiaal. Het composietmateriaal waarvan de vliegtuigonderdelen worden gemaakt, wordt namelijk diepgevroren aangeleverd en mag in totaal slechts 720 uur uit de koeling zijn. Binnen die tijd moeten de verschillende vliegtuigonderdelen dus geproduceerd zijn.

De partners binnen het samenwerkingsverband

Het samenwerkingsverband van verschillende bedrijven en kennisinstellingen wordt aangevoerd door Fokker. De andere partners zijn KPN, Ilionx, S T&T, Boikon, Irmato, Onsight, TNO, TU Delft, Rijksuniversiteit Groningen, Stenden Hogeschool en Hanze Hogeschool.

De investering wordt toegekend door de provincie Drenthe en het Ruimtelijk Economisch Programma van het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (REP-SNN).

Bekijk het item dat RTV Drenthe maakte.




Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL