Brief aan de aandeelhouders van ABN AMRO Bank.

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Algemeen advies 01/08/2005 08:12
Brief aan de aandeelhouder
Namens de Raad van Bestuur doe ik u verslag van de resultaten in het eerste halfjaar van 2005.
In de afgelopen vijf jaar hebben wij onze strategische focus aangescherpt en een grotere discipline betracht bij het maken van de juiste keuzes om duurzame winstgevende groei te realiseren. Onze goede resultaten in het eerste halfjaar van 2005 zijn een bemoedigend teken van het succes van onze benadering. Onze baten lieten een aanzienlijke stijging zien en kwamen vooral tot stand door groei in alle onderdelen van de SBU Consumer & Commercial Clients, met name de BU Brazilië en de BU Nederland.
De daaruit volgende groei van 9,8% van onze nettowinst vormt niet alleen een weerspiegeling van onze sterke positie in consumer en commercial banking, maar geeft ook de voordelen weer van onze strategische focus op het middensegment.
In het middensegment kunnen wij, zowel in consumer banking als commercial banking, de sterkste groei genereren en op basis van onze producten, diensten en expertise de meeste waarde toevoegen. In het consumer banking segment varieert ons particuliere klantenbestand van relaties met een bovengemiddeld
besteedbaar inkomen tot en met de onderkant van het private banking segment. Bij zakelijke klanten ligt onze focus op middelgrote tot grote bedrijven en financiële instellingen.
Onze groei in het middensegment zal voor het grootste deel van autonome aard zijn. In volgroeide markten zoals Nederland en het Midden-Westen van de Verenigde Staten is ons beleid voornamelijk gericht op verbetering van de klanttevredenheid en het vergroten van de bank haar share of wallet van de
bank bij onze klanten. In de opkomende markten, Brazilië en Azië, zal de invoering van het op een gesegmenteerd klantenbestand toegesneden productaanbod leiden tot een forse groei van het aantal klanten. Wij zijn ervan overtuigd dat onze consumer en commercial banking activiteiten in het Midden- Westen van de Verenigde Staten, Brazilië, Nederland en Azië het goed zullen blijven doen, evenals onze private banking en asset management activiteiten.
Naast autonome groei richten wij ons ook op het bereiken van onze lange termijndoelstelling: uitbreiding van ons klantenbestand in het middensegment via kleine en middelgrote acquisities in bestaande markten of in veelbelovende nieuwe markten. Wij zullen daarbij gebruik maken van de ontwikkelde expertise bij bestaande onderdelen van de bank om in combinatie met sterke lokale managementteams deze acquisities verder uit te werken. Een goed voorbeeld hiervan is het bod dat wij uitbrachten op Banca Antonveneta. Het klantenbestand van Banca Antonveneta zou zeer goed aansluiten bij het
middensegment waarop wij ons richten, aangezien het grotendeels bestaat uit meer bemiddelde relaties en zakelijke klanten in het middensegment. Wij hebben door de jaren heen een goed inzicht gekregen in Banca Antonveneta en waren volledig bereid om ondersteuning te blijven geven aan de omslag in haar
activiteiten. Geconfronteerd met het aflopen van het aandeelhouderspact, veranderingen in de samenstelling van de aandeelhouders en de daaruit voortvloeiende onzekerheid, was het uitbrengen van een bod de enig uitvoerbare optie om het succesvolle partnerschap met Banca Antonveneta voort te
zetten en de waarde van ons belang te beschermen.
Tijdens de biedingsperiode op Banca Antonveneta hebben wij steeds eerlijk en transparant gehandeld zonder onze Business Principles, onze Values en onze strikte toepassing van Managing for Value geweld aan te doen. Wij hebben onze reputatie van integriteit en betrouwbaarheid eer aangedaan en hebben
getoond dat wij onze ambitie serieus nemen. In het licht van de recente ontwikkelingen blijven wij ons richten op het verkrijgen van een controlerend belang in Banca Antonveneta. Indien dat niet mogelijk blijkt, zullen we ons huidige belang afstoten en, zoals beloofd, de opbrengsten van de aandelenemissie op kostenefficiënte wijze aan de aandeelhouders retourneren.
Wij hebben besloten de doelstelling voor onze tier 1 ratio op 8,5% te handhaven en die voor onze core tier 1 ratio te verlagen van 7,0% naar 6,5%. Dit besluit werd ingegeven door onze activiteitenmix, de gewenste verhouding tussen vreemd vermogen en eigen vermogen en onze wens om de huidige
kredietratings te handhaven. Deze stappen illustreren onze sterke commitment aan een gedisciplineerd beheer van het beschikbare kapitaal.
Door toepassing van grotere discipline bij het maken van de juiste keuzes om duurzame winstgevende groei te realiseren, beoogt het managementteam van de SBU Wholesale Clients (WCS) naleving van de strategie van de Groep. Deze strategie is gericht op het ontwikkelen en afzetten van producten voor
klanten in het middensegment en het bedienen van een gericht aantal multinationale bedrijven. In overeenstemming met onze toelichting op de cijfers over het eerste kwartaal 2005 lieten de resultaten van WCS over het tweede kwartaal inderdaad een verbetering zien ten opzichte van het voorgaande kwartaal.
Dit neemt echter niet weg dat de in het eerste halfjaar behaalde resultaten verder verbeterd dienen te worden.
Onze initiatieven op het gebied van batengroei worden volledig ondersteund door het Group Shared Services (GSS) programma. Met dit programma liggen wij goed op schema om vanaf 2007 kostenbesparingen van ten minste EUR 600 mln te realiseren. GSS is goed op weg om haar strategie effectief in de praktijk te brengen en heeft in de eerste helft van 2005 al diverse doelstellingen gehaald op belangrijke terreinen zoals IT, Global Real Estate en Offshoring. GSS wil nu de opgedane ervaringen en de eerste successen optimaal benutten om de doelstellingen nog sneller te kunnen realiseren. Deze eerste ervaringen vormen een krachtig platform van waaruit ABN AMRO mogelijkheden kan creëren om
verdere efficiencyvoordelen te realiseren. GSS streeft ernaar op gedisciplineerde wijze de benodigde ‘brandstof voor groei’ te leveren waarmee ABN AMRO niet alleen op de korte termijn maar ook op de lange termijn een duurzaam concurrentievoordeel kan behalen.
We verwachten dat de nettowinst voor de tweede helft van het jaar (exclusief incidentele posten zoals de verkoop van Real Seguros in Brazilië en de verkoop van Nachenius Tjeenk & Co) lager zal zijn dan in het eerste halfjaar, omdat we verwachten dat de onderliggende batengroei van onze consumer en commercial business units meer dan teniet zal worden gedaan door lagere baten uit asset en liability management en vanwege een hoger voorzieningenniveau. Onze marktposities blijven sterk en met onze focus op het middensegment en ons gedisciplineerd beheer van het beschikbare kapitaal, blijven wij mogelijkheden zien om een aantrekkelijk rendement op het eigen vermogen te behalen.

Hoogachtend,
Rijkman Groenink
Voorzitter van de Raad van Bestuur



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL