Desastreuze gevolgen door Turbo en Speeder voor bedrijven en beleggers

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Beleggingsadvies 18/01/2008 19:18
Desastreuze gevolgen kunnen er optreden voor bedrijven, maar ook beleggers kunnen het oplopen. Wij bedoelen dan de beleggers, die juist vlak voor zo’n limiet doorbraak hebben gekocht, want als die Turbo of Speeder door zo'n limiet gaan, dan kan de koers best eens instorten. Hier later meer over.
Wij hebben het over de vrij nieuwe producten Turbo's en Speeders, maar ook het laddersysteem. Deze producten kunnen, al dan niet in combinatie, desastreuze gevolgen hebben voor de bedrijven waarop deze producten zijn afgesloten.
Bij het goedkeuren, zijn door de controlerende instanties, de zorgplicht jegens de bedrijven totaal niet op hun juiste risicowaarden ingeschat. Dat blijkt nu wel en daarom ook onze acties naar de DNB, AFM en VEUO. De Euronext zal door de AFM e/o de DNB wel worden benaderd. Wij hadden contact met ze (Euronext) en zij konden er vrijwel niets aan doen, want ze waren wettelijk goedgekeurd, na eerst door een commissie te zijn beoordeeld. Op onze vraag wie er dan in die commissie zaten, kregen wij geen antwoord (ze wisten het vermoedelijk ook niet). Turbo's en Speeders zijn producten waarmee partijen (klanten en banken) gelden kunnen verdienen. Maar het moet wel verantwoord en "waterdicht" zijn! En dat is dus niet zo!
Kijk, als de markten stabiel tot positief zijn, werken die producten vrij redelijk.
Dit geldt ook als zij op bedrijven zijn afgesloten, waar ca. 1 miljard of meer aandelen uitstaan, maar dan nog en daar willen we het nu over hebben. Want in goede tijden loopt meestal alles wel op "rolletjes".
Als er in goede tijden Turbo's of Speeders worden opgevraagd, gaat dat geleidelijk en het aanbod kan dan ook geleidelijk door de markt worden opgenomen. Vraag en aanbod vangen elkaar dus vrij goed op.
Per saldo weinig druk of invloed op de beurskoersen van de bedrijven etc..

Maar hoe zit dat in mindere of slechte tijden?
Op dit moment zitten de beurzen in een mindere periode, dat mogen we best zo stellen. Dit zijn de momenten dat die Turbo's en Speeders, eventueel in combinatie met actieve laddersystemen, desastreuze gevolgen kunnen hebben voor bedrijven.

1,
de limiet wordt gehaald, dan gaat zeg maar, het "luik" open en alles gaat eruit. Dat kunnen aantallen zijn die naar/in de miljoen(en) lopen. Die worden dan te koop aangeboden. Maar de markt is op dat moment juist al minder tot slecht, want anders gaat het "luik" ook niet open.
Dus vraag en aanbod zijn zeker niet meer in evenwicht op dat moment en 't wordt van kwaad tot erger, dus er treedt zo'n verstoring van de markt op, dat meerdere Turbo's of Speeders de "luiken" open gaan/doen. Het aanbod wordt zo enorm groot, dat de koers van dat betreffende aandeel "instort", met alle gevolgen van dien.
2,
Waardoor ontstaat dat vooral?
Door het mindere/slechte beursklimaat/sentiment,
maar het wordt vooral versterkt bij bedrijven met:
- 1. een klein aantal uitstaande aandelen
- 2. het aantal belanghebbers in dat bedrijf. (zie lijst bij het reg. AFM) Vaste aandelen.
- 3. analisten rapporten, die worden veelvuldig in minder/slechte tijden aangepast.
- 4. andere oorzaken.
Een kleine opsomming.
Aalberts Ind. heeft per 31/12/06 ca. 25 miljoen aandelen uitstaan. 3/4 vaste belangen ca. 20%
Van der Moolen heeft per 2006 ca. 43 miljoen aandelen uitstaan. 2 vaste belangen ca. 12%
Crucell ca. 57 miljoen. 3/4 vaste belangen ca. 20%
Imtech (gesplitst) ca 80 miljoen. 5 vaste belangen ca. 39%
BAM 123 miljoen. 7 vaste belangen ca. 45%
enz.enz.
Indien er veel vaste belangen zijn, zoals u hierboven ziet, plus tel hier ook nog eens de trouwe aandeelhouders bij op, dan zal die invloed van die Turbo's en Speeders zeer groot kunnen zijn. Lees: het aantal "vrij verhandelbare stukken" is nog kleiner en de uitwerking op de koers nog desastreuzer. Kortom een nog grotere koersdaling, want die toevloed van stukken, als gevolg van Turbo's en Speeders, kan de markt op dat moment in zijn geheel niet aan.

3,
Welke desastreuze gevolgen heeft dat voor de bedrijven?
- 1. Het aanzien en vertrouwen bij de klanten wordt geschaad. Minder orders.
- 2. Je bedrijfswaarde kan zomaar met 30% of meer in korte tijd dalen.
- 3. Je investeringsbeleid kan wel op de helling.
- 4. Overnames, als bedrijf zelf, worden moeilijk of geheel onmogelijk.
- 5. Je beoordeling (rating) i.v.m. je uitstaande leningen wordt minder, dus hogere rente te betalen.
-.6 Je kan door een samenspel, voor “een appel en ei” worden overgenomen.
- 7. Andere gevolgen welke voor elk bedrijf anders kunnen uitvallen.

Je kan aan die gevolgen, als bedrijf weinig tot niets doen en de frustratie is dan des te groter.

De "ZORGPLICHT" jegens bedrijven en de gevolgen in mindere beurstijden zijn totaal niet meegenomen/doorzien, door de controlerende instellingen en toezichthouders. Het toelaten van Turbo's en Speeders is dan ook zeer onzorgvuldig geweest, is onze inschatting.

Zoals wij (red. XEA.nl) het nu kunnen inschatten, zal er lang blijvende schade voor bedrijven optreden/zijn, want de koers van je aandeel is sneller naar beneden, dan dat die weer hersteld is.

Waar kunnen de bedrijven hun schade verhalen?
Waar kunnen beleggers, die geen weet hebben/hadden, waar die limieten van Turbo's/Speeders liggen/lagen, vlak voor hun aankoop, hun schade verhalen?

Hier zal het laatste woord nog niet over zijn gevallen, maar veel vertrouwen is nu al geschonden.

Dit was dan ook een van de redenen, dat wij (red. XEA.nl) per direct begin dit jaar onze modelportefeuille hebben geliquideerd. De grote partijen maken de dienst uit en de kleine beleggers worden niet gezien. Laten we het nog maar netjes zeggen.

Is het wel aan bedrijven gevraagd of ze aan deze producten gekoppeld wilden worden? Daar hebben wij zo onze twijfels over, na onze testen bij enkele bedrijven.

Advies,
laat voormalig effecten mensen in zo'n toelatingscommissie zitten die weten waar ze over praten, dan beperk je de kans op de toelating van dit soort desastreuze producten. Wij pleiten er voor om de uitgifte van deze producten per direct te stoppen, zeker bij die bedrijven die deze producten niet op hun aandelen wensen.



toevoeging d.d. 15 januari om 06.42 uur.
Wij hebben de Officiële prijscourant van vrijdag 04 januari 2008 er bijgehaald, daar zijn "geen" prijs - klassen etc. etc. over Turbo's en Speeders te vinden. Dus is er "voorkennis" bij beleggers/bemiddelaars die wel over een computer beschikken. Zij kunnen daar hun aankoop - en verkoopbeleid op afstemmen.
Wel staat er in die Prijscourant van 4 jan. 2008 op pagina 5 een reclame over Turbo Certificaten van de ABN AMRO bank. Ter introductie door ....

Ook doordat er niets in deze officiële Prijscourant staat over koersen etc. schiet de zorgplicht, ook naar beleggers "tekort".
Er is best nog wel wat mis in beleggend Nederland, het "draait allemaal om geld" en dan lijkt alles wel te moeten wijken of is het ondeskundigheid?

Bedrijven zullen ook steeds meer de beurs de rug toekeren. Exact ziet het ook al niet meer op de beurs zitten, het voegt weinig of niets meer toe en de waarde van je bedrijf kan sterk wijzigen door nieuwe producten en sentimenten.

Waar zijn de bekende 2 weekse opgaven gebleven van de baisse en leen posities in het FD.?

toevoeging op 28 jan. om 18.07 uur,

Verbijstering
alom hier bij de redactie over de "Zorgplicht" naar de bedrijven toe.
In de Europese regelgeving staat daar NIETS over in. Dus bedrijven zijn weerloos tegen de invoering van o.a. Turbo's Speeeders etc. etc..
De AFM gaat het nu opnemen met de instanties die daarvoor moeten gaan zorgen.
Dat wij van XEA.nl tot die ontdekking moesten komen en niet de VEUO, AFM, DNB of Euronext. Bedrijven moeten aan regelgeving doen om op de beurs toegelaten worden ( een notering krijgen) en daarna zijn ze "eigenlijk" vogelvrij verklaard. Allerlei producten of die nu goed of slecht uitpakken naar de bedrijven toe, "mogen"!
Die zorgplicht zal er niet vandaag of morgen voor bedrijven zijn, zei de AFM. Dat zal nog wel even duren.

Toevoeging uit de Financiële Telegraaf.
Media van 4 februar 2008
Media, Turbo's en Speeders e.a.
De President van de Nederlandse Bank heeft nu ook toegegeven in de media dat de nieuwe producten van de laatste tijd te snel zijn gegaan en de toezichthouders en controleurs het niet hebben "aangekund"!
Dit toegeven door de Heer Wellink (DNB) is een grote overwinning voor ons team van XEA.nl
Turbo's en Speerders en laddersystemen e.a. beïnvloeden dus wel degelijk de markten negatief en vooral in een slecht beursklimaat nog extra en de zorgplicht naar de bedrijven toe is "TOTAAL" niet de de Europese regelgeving opgenomen.
Wij komen hier nog op terug, maar wilden dit alvast melden.




Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL