Imtech: 35 miljoen euro contract voor technologie op grootste werkschip ter wereld

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Beleggingsadvies 06/09/2007 07:33
Imtech (technische dienstverlening in Europa) heeft van Allseas de opdracht ontvangen voor de automatisering en technische infrastructuur aan boord van het nieuw te bouwen werkschip 'Pieter Schelte'. Dit is het grootste werkschip ter wereld. De opdracht vertegenwoordigt een waarde van circa 35 miljoen euro.

Als gevolg van de toenemende internationale vraag naar energie worden steeds meer schepen ingezet voor exploitatie van olie en/of gas in diepe wateren. Allseas, gespecialiseerd in exploitatie van pijpenleggers voor de internationale olie- en gasmarkt, heeft besloten haar klanten nog beter van dienst te zijn en een nieuw werkschip te bouwen met een lengte van 360 meter en breedte van 117 meter. Dit werkschip, genaamd 'Pieter Schelte', is in staat zowel jackets tot 25.000 ton (de onderbouw van olie- of gasplatforms) als topsides tot 48.000 ton (het gedeelte dat boven op het jacket staat en waar de verwerking van olie en/of gas plaatsvindt) te (de)monteren of te verplaatsen. Omdat op het werkschip ook een hightech systeem voor het leggen van pijpleidingen op de bodem van oceanen (tot circa 3.500 meter diep) aanwezig is, kan het schip eveneens een rol vervullen bij het tot stand brengen van het transport van olie en/of gas.

Imtech (Imtech Marine & Offshore) verzorgt een groot deel van de automatisering en technische infrastructuur, waaronder drives en transformatoren voor de milieubewuste elektrische voortstuwing, het power management, de energieopwekking en -distributie en het vessel management systeem, inclusief alle geïntegreerde automatiseringoplossingen. Al deze oplossingen worden ook door Imtech in bedrijf gesteld. Imtech verzorgt eveneens het projectmanagement voor door derden te leveren overige apparatuur voor voortstuwing en energieopwekking. Tevens realiseert Imtech een dynamisch positioneringsysteem waarmee het mogelijk is om het enorme werkschip onder elke weersomstandigheid op zee nauwkeurig te manoeuvreren.

Ontwerp, engineering, implementatie en in bedrijfstelling zullen nog dit jaar starten en een aantal jaren in beslag nemen. De verwachting is dat het schip in 2011 in de vaart wordt genomen.

De opdracht versterkt de positie van Imtech in de internationale offshoremarkt. Onlangs rondde Imtech de technologische infrastructuur af op de hightech pijpenleggers 'Audacia' en 'Sapura 3000'. Momenteel wordt onder andere nog gewerkt aan de technologie aan boord van een semi submersible schip (een gedeeltelijk afzinkbaar transport- en hefschip voor boorplatformen) van Fairmount en aan het drijvende olieproductieschip 'Aoka Miza'.




Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL