Succesvolle implementatie van nieuwe Noord-Amerikaanse organisatiestructuur per 1 juli
zal de komende kwartalen een groeiende omzet en winst opleveren
Sterke autonome omzetgroei (+9%): ASAP Software (+23%) en Graphic Systems
(+15%), OP Europa (+8%), OP Noord-Amerika (+5%) en OP Australië (+1%)
EPS 13,3% omhoog naar EUR 0,17, exclusief speciale posten1 en fair valueaanpassingen
Bedrijfsresultaat verbetert 13,4% bij gelijke koersen naar EUR 70,5 miljoen,
exclusief speciale posten1
Nettoresultaat verbetert naar EUR 25,0 miljoen; EPS stijgt tot EUR 0,14
BELANGRIJKE FINANCIËLE GEGEVENS
Bedragen in miljoenen euro Kw2 2006 Kw2 2005 ∆ in EUR ∆ bij gelijke
koersen
Netto-omzet 1.586,8 1.479,8 7,2% 6,7%
Brutobijdrage 461,3 435,3 6,0% 5,6%
Bedrijfsresultaat 64,5 54,9 17,6% 16,0%
Nettoresultaat 25,0 17,8 40,4%
Nettoresultaat per gewoon aandeel (EPS) (in
euro)
REACTIE VAN DE VOORZITTER VAN DE RAAD VAN BESTUUR
Over de kwartaalcijfers zei Buhrmanns voorzitter van de Raad van Bestuur, Frans Koffrie:
‘Het is bemoedigend dat we in een kwartaal met zulke aanzienlijke veranderingen in staat zijn geweest om in alle Divisies omzetgroei te realiseren en ons nettoresultaat sterk te verbeteren. Dit was een belangrijk en positief kwartaal voor Office Products Noord-Amerika. Autonoom is de omzet 5% gegroeid alhoewel onze focus primair gericht was op het stroomlijnen van de organisatiestructuur. Hoewel de verstoring tot een minimum beperkt
is gebleven, was het zeer waarschijnlijk van invloed op de omzet in het kwartaal. Nu deze herstructurering is afgerond, zijn we ervan overtuigd dat de resulterende kostenefficiëntie en de nieuwe organisatiestructuur de komende kwartalen een groeiende omzet en winst zullen opleveren.’
‘Vooral ASAP Software en Graphic Systems hebben sterke resultaten geboekt. In Europa heeft onze sterke marktpositie een 8% autonome omzetgroei en een positief bedrijfsresultaat tot gevolg gehad. Office Products Australië noteerde een autonome omzetgroei van 1% als gevolg van een dalende omzet in IT-oplossingen die gekenmerkt worden door lage marges.
In verband met de veranderende marktomstandigheden herzien wij het verkoop- en
marketingproces met als doel de prestaties te verbeteren.’
‘Dankzij de aanzienlijke stappen die gedurende het kwartaal zijn gezet, zijn we ervan overtuigd dat we in 2006 verdere omzetgroei zullen genereren en op middellange termijn ons doel van 6,5% rendement op de omzet voor onze office products-activiteiten behalen.’
1 Vanaf 1 januari 2006 worden posten met een bijzonder of incidenteel karakter gerapporteerd als speciale posten en toegelicht in ons commentaar.
FINANCIËLE RESULTATEN TWEEDE KWARTAAL
De netto-omzet verbeterde met 7,2% naar EUR 1.587 miljoen, een toename van 6,7% bij gelijke koersen. Autonoom steeg de omzet met 9%. De brutobijdrage van de totale groep groeide met 5,6% bij gelijke koersen naar EUR 461,3 miljoen. De brutobijdrage profiteerde van de toegenomen omzet, ons eigenmerkprogramma, verbeterde merchandising en wereldwijde inkoop. Dit compenseerde tevens de margedruk in het segment grote ondernemingen en het effect van een sterkere groei van productcategorieën met lagere marges.
Exclusief speciale posten steeg het bedrijfsresultaat naar EUR 70,5 miljoen, een verbetering van 13,4% bij gelijke koersen. Het bedrijfsresultaat inclusief speciale posten steeg naar EUR 64,5 miljoen, een toename van 16,0% bij gelijke koersen.
In het tweede kwartaal bedroeg het totaal aan speciale posten EUR 2,4 miljoen negatief, na belastingen. In Noord-Amerika zijn kosten opgenomen ten bedrage van EUR 6,0 miljoen (EUR 3,4 miljoen na belastingen) voor de stroomlijning van de organisatiestructuur en de centralisatie van back-office functies. Onder overige financiële resultaten is de vrijval van EUR 1,0 miljoen opgenomen van een voorziening die te maken had met een voormalige desinvestering.
Het nettoresultaat steeg met 40,4% naar EUR 25,0 miljoen. Exclusief speciale posten en fair value-aanpassingen verbeterde het nettoresultaat met 10,7% naar EUR 30,0 miljoen. De EPS verbeterde naar EUR 0,14 tegen EUR 0,10 een jaar geleden. Exclusief speciale posten en fair value-aanpassingen bedroeg de EPS EUR 0,17 (Kw2 2005: EUR 0,15).
Het rendement op het geïnvesteerde vermogen (vóór goodwill en speciale posten) was 31,8% (Kw2 2005: 30,3%). Inclusief goodwill en speciale posten bedroeg het rendement op het geïnvesteerde vermogen 11,1% (Kw2 2005: 9,9%).
AANVULLENDE FINANCIËLE INFORMATIE
Voor het hele jaar 2006 worden de financieringskosten (inclusief het dividend op Preferente Aandelen A) geraamd op circa EUR 80 miljoen. De investeringen bedragen naar verwachting EUR 80 miljoen en de afschrijvingen circa EUR 100 miljoen. De uitgaande kasstroom voor het gehele jaar 2006, gerapporteerd onder ‘Overige operationele betalingen’ (uit de huidige voorzieningen voor herstructurering) bedraagt naar verwachting tussen EUR 30 miljoen en EUR 40 miljoen.
De belastingbetalingen worden geschat op een bedrag rond EUR 35 miljoen. De effectieve belastingdruk bedraagt in 2006 – zonder speciale posten, fair value-effecten en dividend op Preferente Aandelen A – naar verwachting circa 25%.
reactie van XEA.nl
Buhrmann is op de weg naar boven en houdt dat goed vast. Europa begint nu ook te komen en dat zal een basis gaan vormen voor het verdere herstel op de weg naar boven.
Financiële kalender Buhrmann
Publicatie resultaten derde kwartaal 2006: 1 november 2006
Publicatie resultaten vierde kwartaal 2006: 8 februari 2007
Algemene Vergadering van Aandeelhouders: 12 april 2007
Publicatie resultaten eerste kwartaal 2007: 3 mei 2007
|