Highlights
. netto omzet Sperwer Groep € 1,46 miljard
. incidentele lasten € 3,2 miljoen
. netto winst € 12,1 miljoen
. solvabiliteit groeit naar 45,2%
. logistieke herstructurering afgerond
. Marktomstandigheden blijven onverminderd moeilijk, PLUS Retail goed gepositioneerd.
Kengetallen
(* € 1 miljoen)
mutatie
2009 2008 in %
consumentenomzet PLUS winkels 1 .912,9 1 .865,5 2,5%
netto omzet Sperwer Groep 1 .464,3 1 .425,9 2,7%
autonome omzetgroei 2,5% 4,5%
aantal winkels ultimo 2 68 2 74 -2,2%
netto winst 12,1 15,4 -21,2%
Omzetgroei
De omzet van de Sperwer Groep, opererend onder de PLUS formule, steeg met 2,7% ten opzichte van 2008 tot € 1,46 miljard.
De consumentenomzet van de PLUS formule is in 2009 gestegen met 2,5% naar € 1,91 miljard (2008:
€ 1,86 miljard). Het jaar 2009 bevatte 53 weken tegenover 52 weken in 2008. De omzetstijging op basis van 52 weken bedroeg 0,4%. De omzetstijging werd negatief beïnvloed door de sluiting van een aantal onrendabele winkels in 2008 en 2009. Eind 2009 waren er 268 PLUS supermarkten tegenover 274 winkels eind 2008. De autonome groei van de PLUS winkels kwam over 2009 uit op 1,7%,
exclusief week 53. De omzetontwikkeling bleef in het eerste halfjaar achter bij de markt maar herstelde zich in de tweede helft van 2009 mede onder invloed van goede kerstverkopen.
Door de daling van het winkelbestand daalde het aantal m2 vvo (verkoopvloeroppervlakte) van 250.069 m2 eind 2008 naar 246.758 m2 eind 2009.
Resultaten
Het resultaat vóór bonussen en belastingen daalde met € 4,6 miljoen van € 42,1 miljoen over 2008 naar € 37,5 miljoen over 2009, een daling van 11,1%.
Om de gevolgen van de voortdurende prijsdaling in de markt op te vangen werden in 2008 de prijzen structureel verlaagd ten gunste van de detailhandel. Dit werkte deels nog door in 2009 en leidde daarmee tot een verlaging van de brutowinst.
De bedrijfskosten stegen in 2009 met € 5,1 miljoen tot € 90,9 miljoen, een stijging van 6%. De hogere kosten hadden vooral betrekking op de afronding van de logistieke herstructurering in 2009, implementatie van winkelautomatisering en de overnamepoging van Super de Boer. Van de hogere kosten is een bedrag van € 3,2 miljoen incidenteel van aard.
De lagere rentetarieven in 2009 ten opzichte van 2008 hadden per saldo een positief effect op de resultaten.
Ook in 2009 zal PLUS een afnamebonus van 2% van de goederenomzet uitkeren aan de PLUS ondernemers. Dit betekent over 2009 een uitkering van € 25,1 miljoen tegenover € 24,6 miljoen over 2008.
Uitgedrukt in het resultaat vóór afnamebonussen en belastingen bedraagt de bonusuitkering aan ondernemers in 2009 67,1% (v.j. 58,5%).
De netto winst over 2009 bedroeg € 12,1 miljoen. Zonder een aantal incidentele eenmalige lasten is sprake van een lichte daling van de winst in 2009 ten opzichte van 2008 met 5,5%.
Balansverhoudingen
In 2009 verbeterde de toch al sterke financiële positie zich verder.
De solvabiliteit steeg van 40,7% eind 2008 tot 45,2% eind 2009, vooral door de toevoeging van de netto winst over 2009 aan het eigen vermogen.
Vooruitzichten 2010
De directie van PLUS verwacht dat de huidige gevolgen van het moeizame economische klimaat ook in 2010 hun sporen zullen nalaten. PLUS doet daarom geen uitspraken over de omzet- en resultaatontwikkeling van het bedrijf in 2010.
PLUS beschikt echter over een goede positie in de markt en heeft een sterke financiële positie.
Samen met de aangescherpte positionering van de winkelformule geeft dit de directie het volste vertrouwen in de toekomst.
PLUS maakt onderdeel uit van de Sperwer Groep, de coöperatie van zelfstandige ondernemers in de levensmiddelenbranche. De 268 bij de Sperwer Groep aangesloten PLUS supermarkten zijn gemiddeld grote full-service supermarkten. Daarnaast is de Sperwer Groep voor 45% aandeelhouder in Spar, waar meer dan 450 kleinere supermarkten bij zijn aangesloten. De zelfstandige Spar en
Attent ondernemers opereren eveneens in het full-service segment en hebben daarnaast in de kleinere gemeenten een specifiek verzorgende functie. |