Sligro, TRADING UPDATE DERDE KWARTAAL 2020.

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Overig advies 22/10/2020 08:02
De omzet nam in het derde kwartaal van 2020 met 9,5% af ten opzichte van vorig jaar. Deze afname was volledig autonoom. Cumulatief nam de omzet over de eerste drie kwartalen van 2020 af met 14,4%. Gecorrigeerd voor de omzet die in het eerste halfjaar 2020 nog vanuit de acquisitie van De Kweker (sinds juli 2019) werd toegevoegd, was cumulatief sprake van een autonome afname van 16,8%.

Omzet Q3 Cumulatief x € miljoen 2020 2019 2020 2019
Nederland 504 550 1.362 1.572
België 43 55 128 168 Groep 547 605 1.490 1.740

Onze afzetmarkten in Nederland en België ondervinden veel hinder van de overheidsmaatregelen die genomen worden om de verspreiding van COVID-19 tegen te gaan. Dat beïnvloedde onze omzet in het tweede kwartaal significant, maar het derde kwartaal liet, mede door een mooie zomer, toch al sterk herstel zien. Met de recent aangekondigde maatregelen in Nederland en België is een nieuwe stap terug in omzet in het vierde kwartaal te verwachten.
Wat ons desondanks positief stemt, is dat wij onder deze omstandigheden, ten opzichte van de overige spelers in de markt, relatief minder hard geraakt worden. Ons marktleiderschap in Nederland, grote regionale spreiding, de combinatie van zelfbediening en bezorging en een breed gediversifieerde klantenportefeuille maakt dat wij de markt ( -31,9% tot en met 6 september, volgens Foodstep) ruimschoots verslaan en dus marktaandeel winnen. In België is onze positie in de markt anders, maar ook daar doen wij het door onze mix in klantenportefeuille, met een relatief groot aandeel in zorg, beter dan het gemiddelde in de markt. Dat sterkt ons in het geloof dat wij, nadat de zwaarste COVID-19 impact is verdwenen, snel kunnen herstellen en mogelijk profiteren van een mogelijk verdere consolidatie in de markt in beide landen.
De invloed die wij zelf kunnen uitoefenen op de ontwikkeling van onze afzetmarkten als gevolg van COVID-19 is nihil. Het is voor ons een gegeven en wij gaan om met de omstandigheden zoals ze nu eenmaal zijn. Strakke sturing op kosten, beperkt maar gericht investeren en het huis op orde brengen om straks van herstel te kunnen profiteren is nu het devies bij Sligro Food Group. Daarnaast ronden we dit jaar een aantal belangrijke strategische programma’s versneld af die vanaf 2021 zullen bijdragen aan een sneller en beter herstel en bewaken we de voortgang op belangrijke lopende programma’s.

Sligro Online 4.0. live
De migratie van ons oude digitale (bestel)platform naar de vernieuwde omgeving op SAP Hybris is een feit. Een belangrijke stap, omdat nagenoeg alle bezorgomzet van Sligro Food Group online besteld wordt en we daarmee dus circa 70% van het volume van de Groep via online doen. Het nieuwe platform is in het derde kwartaal succesvol opgeleverd en we zijn nu groepsgewijs alle klanten van Sligro, De Kweker en Heineken in Nederland en de klanten in België aan het overzetten naar die nieuwe omgeving. In het vierde kwartaal van dit jaar wordt in deze nieuwe online omgeving alle functionaliteit live gezet en volledig uitgerold om naast de ‘one truck’ ook de ‘one order’ en ‘one invoice’ te kunnen bieden die we vanuit de samenwerking met onze partner Heineken aan onze klanten hebben beloofd. Daarmee is de laatste randvoorwaarde om met onze klanten over gecombineerde dienstverlening en upsell te gaan spreken voldaan en kunnen we vanaf 2021 hiermee volop aan de slag. Bovendien is dit nieuwe platform de basis waarop we de komende jaren onze platformstrategie met tal van nieuwe diensten voor onze klanten zullen uitrollen.

Pandintegratie afgerond
In het derde kwartaal hebben wij versneld de laatste voormalige Heineken distributielocaties gesloten en geïntegreerd in het (grotendeels) vernieuwde bezorgservicenetwerk van Sligro Food Group. Meer dan de helft van onze (gezamenlijke) klanten heeft daarmee een nieuwe locatie gekregen in ons logistieke netwerk, geoptimaliseerd op basis van onder meer transportafstand. Dat is zeer succesvol verlopen. Afgelopen weekend hebben we ook met succes de bezorginfrastructuur van De Kweker ontmanteld en de klanten ondergebracht in onze bestaande bezorgservicelocatie in Amsterdam. Zodra de omzet weer aantrekt kunnen we de beoogde logistieke voordelen verzilveren.

Integratie De Kweker afgerond
Met de overheveling van de bezorgomzet en het vervangen van de IT infrastructuur in de zelfbedieningslocatie van De Kweker, ronden we de integratie van De Kweker binnen Sligro Food Group af. De belangrijkste beoogde synergievoordelen zijn vanaf dit moment dan ook te realiseren. Het volledig onderbrengen van de hoofdkantoor- en back-office organisatie binnen de bestaande Sligro Food Group organisatie is daar onderdeel van.
SAP ERP in volle gang
De bouw- en testactiviteiten van het nieuwe ERP landschap, met de eerste implementatie in België in 2021, loopt volop door. Hoewel beperkingen in fysieke beschikbaarheid van Nederlandse en Belgische collega’s ons parten spelen en voor enige vertraging zorgen, maken we de nodige voortgang. De online omgeving is volgens planning reeds live, de ERP uitrol zullen we in 2021 realiseren.

Optimalisatie organisatie in volle gang
Er wordt gewerkt aan een verdere integratie van gedeelde diensten tussen Nederland en België om kosten te reduceren. Naast IT geldt dat ook voor delen van de supply chain en inkoop en zal ook de directiestructuur vereenvoudigd worden tot een meer bij de huidige situatie passende structuur. Daarnaast hebben we recent in België het voornemen aangekondigd om de activiteiten van ons visbedrijf Océan Marée te staken en het visvolume voor België bij onze Nederlandse dochter SmitVis te gaan verwerken. Eerder hadden we er in Nederland al voor gekozen voorlopig niet zelf een transportcompetentie op te bouwen en de activiteiten van VRC Transport te staken. De medewerkers zijn in dienst getreden bij twee van onze vaste transportpartners.
Kortom, wij concentreren ons op de zaken die we wél kunnen beïnvloeden en ons structureel sterker maken. Daar we zelfs in deze tijden onze relatieve positie in de markt versterken, verwachten wij bij herstel van onze markten, zelf ook snel weer te herstellen en een voorname rol te spelen bij een verdere consolidatie van de markt; zowel in Nederland als in België.
Onze financiële positie is sterk en, op basis van de afspraken die we eerder dit jaar met onze bank en financiers hebben gemaakt, hebben wij voldoende buffers om deze tweede COVID-19 golf op te vangen. Wij kunnen daarmee ook aan onze aflossingsverplichtingen voor het vierde kwartaal voldoen. De gesprekken over toekomstige (her)financiering worden dan ook in relatieve rust gevoerd.
Het zicht op de omzetontwikkeling en daarmee de resultaatontwikkeling blijft beperkt, maar het moge duidelijk zijn dat de nieuwe maatregelen in Nederland en België op korte termijn een drukkende impact hebben. Concrete voorspellingen voor de jaaromzet en resultaat geven wij dan ook niet.
Veghel, 22 oktober 2020
Namens Sligro Food Group N.V.
Koen Slippens, CEO
Rob van der Sluijs, CFO

tijd 09.14
Sligro EUR 14,24 +70ct vol. 22.000



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL