KLM vergadering liet zien hoe het niet 'moet'!

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Overig advies 01/07/2005 07:47
De algemene vergadering van aandeelhouders KLM liet gisteren zien hoe het niet moet.
Om 14.00 uur opende de Voorzitter de heer Storm de vergadering. Aanwezig waren 29 aandeelhouders met 61 miljoen aandelen ca. 98% en daarvan had de Air France KLM ca. 57-58 miljoen in bezit. Totaal waren ca. 40 aanwezigen, enkele bezoekers, accountants en medewekers van de KLM.
De ontvagst was als vanouds, uitstekend, dat weet het bedrijf wel goed te doen en daar moeten ook de inkomsten vandaan komen.
Ook droeg KLM de meeste winst aan, aan het resultaat Air France KLM en dan wordt de aandeelhouder met EUR 0,16 dividend afgescheept. Was, EUR 0,15 x 1,1 (het dividend van Air France KLM in ruilverhouding), maar de winst per aandeel KLM was circa EUR 1,92 , dus ca. 8% wordt er uitgekeerd.
De Heer v. Wijk kreeg later het woord en deed de zaken uit de doeken.
Op de voor foto van de presentatie was een slapende 'zwaan', onze opmerking, in het verleden was het een vliegende zwaan, maar wij als aandeelhouder, slapen nog niet, trok bij de heren achter de tafel 'bedenkelijke' gezichten. Maar zij konden het wel meenemen, zoals dat met meerdere vragen later ging gebeuren, of wij kregen geen antwoord of men wilde geen antwoord geven.
Het 1e jaar was de synergie meer dan de verwachting. Gezamelijk meer dan EUR 115 miljoen, waarvan de KLM EUR 55 miljoen voor haar rekening nam.
De formule: een groep en twee luchtvaartmaatschappijen werk goed.
De klant profiteert daarvan, meer frequenties en meer connecties, dus meer keuzes.
KLM, evenals Northwest Airlines en Continental Airlines zijn per 1 september 2004 tot 't Skyteam toegetreden.
Gezamelijk 'freqent flyer' programma geintroduceerd in juni van dit jaar.
Oprichting Cargo European House' verloopt conform planning.
De Netto inkomsten bij KLM waren EUR 92 miljoen (was 24 miljoen vorig boekjaar)
Positieve vrije kasstroom en EUR 1 miljard in kas.
Netto schulden per maart 2005 EUR 2.542 miljoen (was 2004 2.926), dus 400 miljoen afgelost.
Dividend EUR 0,16 p.a. en dat is totaal EUR 9,0 miljoen uit te keren en EUR 82 miljoen naar de Overige reserves.
Dat werd door de VEB en andere als een "fooi" bestempeld.
De Vergadering was om 18.30 uur afgelopen en dat was dus een hele zit!
De VEB en XEA.nl waren de meest opstandige sprekers, die weinig waarden en vertrouwen meer haden in de 14 mensen achter de tafel. De VEB vroeg zelfs, kan er niet een commissaris benoemd worden, die "wel" het vertrouwen van de achter gebleven aandeelhouders heeft!
Ook worden de aandelen allemaal op naam gezet. Uit kosten besparing, maar op andere kosten werd niet bespaard en als de vraag kwam, hoeveel zijn die kosten en de besparingen dan, dan ontbrak het antwoord. Men wist de bedragen niet.
Hoe de aandelen op naam gezet gaan worden, kon de heer Storm en de Notaris Visser ons (red. XEA.nl) niet duidelijk maken, wij zouden toch anoniem blijven, maar werden wel op naam geregisteerd.
Wij (red,.XEA.nl) brachten het volgende naavoor, op naam zetten zoals dat normaal gebeurd.
Als belegger meld je je aandelen bij het bedrijf "vrijwillig" aan, daar worden je aandelen, nadat jouw bank die aandelen gelicht heeft (degiraliseerd) ontvangen en ingeschreven in het register van het bedrijf. Dat is voordelig, want de belegger hoeft geen bewaarloon meer te betalen en je krijgt van het bedrijf waar je ingeschreven staat, alle info automatisch toegezonden.
Nu deze nieuwe manier van op naam stellen wordt door meerdere bedrijven gedaan. Het lijkt een nieuwe manier van Europese richtlijn/wetgeving te worden. Maar je blijft wel anoniem!
Op naam zetten van aandelen houdt toch in, dat je aandelen niet meer te verhandelen zijn en moeten als je dat weer wilt, eerst gegiraliseerd worden, dit brengt kosten met zich mee. Daarna zijn je aandelen weer ter beurze verhandelbaar.
Nu, dit op naam stellen is anders. Wij snappen er niets meer van, was ons antwoord.
Volgens ons, weten de mensen die dit bedacht hebben niet, wat op naam zetten is.
Al dit soort zaken bracht grote verwarring en onzekerheid bij de 'rest' KLM beleggers, vandaar ook de opmerking van de VEB, een commissaris die wel het vertrouwen heeft van ons!
Wij vroegen nog naar de gezondheid van de heer v. Wijk, want vorig jaar had hij grote "rug" klachten en had toen ook een bedenkelijk gezicht. Of het van de rugklachten kwam (bedenkelijk gezicht) of van de toen dure olieprijs (35 dollar per vat), daar kregen wij geen antwoord op, want over de resultaten werd toen (juni 2004) gezegd, kunnen wel eens zwaar onderdruk komen door die olieprijs van $35. Maar nu is de prijs ca. $50, dus ca. 45% hoger en U maakt een aanzienlijke betere winst en de gezichten zijn vrolijk. Hoe kan dat?
Ook de geboden prijs voor het aandeel KLM nu van EUR 11,31 is een schijntje van de waarde in het verslag 2003/2004 zijnde EUR 33,81.
Ja, maar U mag die prijs niet zomaar nemen. Op de beurs wordt de waarde van het aandeel bepaald. Is dat zo? Wij gaven het volgende voorbeeld. Uw mede belanghebbende (Nedlloyd) in de Martinair, die stonden jaren voor 10 tot 15 euro op de beurs. In de boeken stond de waarde per aandeel van ruim EUR 40. Die mag je dus niet nemen als waarde! Waarom wordt er nu bij de overname dan EUR 57 betaald?
Ook daar kregen wij (XEA.nl) geen antwoord op.
Alles bijelkaar hielden wij en de andere overgebleven aandeelhouders KLM, een zeer onprettig gevoel over van de vergadering en vooral over de manier (uitstraling) waarop de "belangen" van de laatste aandeelhouders worden verdedigd.
Ook vragen wij ons nu 'hardop' af, zijn onze belang bij de overname (fusie) met Air France wel goed behartigd.
Drie jaar na 1 mei 2004 kan de uitkoopregeling worden toegepast.
Daar zullen wij en de andere op wachten.
Met een onbehagelijk gevoel gingen de aandeelhouders naar huis.



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL